Imetyksen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Magge
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Magge

Vieras
Milloin olette lopettaneet imetyksen tai ajatelleet lopettaa?

Mulla 8 kk vauva ja olen vähän tympääntynyt/laiskistunut tähän touhuun, vaikka alunperin ajattelin imettää 1 v asti.

Päivisin ei vauva ole juurikaan maidosta kiinnostunut kun syö masun täyteen ruokaa.

Iltamaito ja aamumaidot kyllä kelpaa.

Nythän sulla on hyvä aika sitten lopetella imetys! Anna vähitellen korviketta päivisin ja jätä imetyksiä väliin. meillä meni 2 kk että vauva joi vähän kun ei tykännyt korvikkeesta, mutta en antanut tissiäkään koska aloin vierottamaan siitä. Sitten oli enää noin 8kk jäljellä ilta ja aamutissi,kunnes nopeasti jäi aamutissi pois. Viikko siitä niin lopetin kokonaan ja yhtäkkiä rupesi tutteli maistumaan. Meillä se kävi niin helposti että vieläkin ihmettelen. Mutta ei kannata soutaa ja huopaa. kun jätät pois niin älä lipsu! Tsemppiä!!!!

Meillä poika nyt kohata 8kk ja silloin kun hän syntyi mietin, että imetän 9kk. No nyt olen kyllä tullut toisiin ajatuksiin. Mietin, että jos imettäisinkin siihen asti ja myös rinnalla kun siirrytään lehmänmaitoon. Siihenhän voi alkaa totutella tuossa 10kk iässä.

Olin kyllä jokin aika sitten jo lopettamassa, kun tuntui ettei poika huolinut ollenkaan, mutta nyt taas kyllä maistuu. Oikein sosees jälkeen odottaa jotta saa tisua.

Katsotaan nyt jaksanko ja riittäkö maito. Tähän asti on kyllä riittänyt alkuvaikeuksista huolimatta. Voi olla kuitenkin, että meillä hiljalleen siirrytään tuohon aamu ja ilta tisuun. Päivällä sitten tuttelia nokkamukista.

Moi! (kai entinen Magge-pallo;)

Meidän poika täytti 8 kk ja lopetin samana päivänä täysin seinään.

Päätökseen vaikuttivat neuvolan kehoitus jotta atooppisen ihon allergisoivia aineita pystyttäisiin (ehkä) seuraamaan paremmin. Sekä myös itse tunsin pienoista henkistä tuskaa tarjoilla vilkkaalle (noussut seisomaan jo pari kk) pojalle sapuskaa rintavarustuksista. Ja muutenkin jotenkin oli (omasta) mielestäni irtautumisen aika.

Totta kyllä - helpotti kun neuvola suositteli - ja pystyin siis selittämään lopettamisen sillä (itselleni ja muille;))

Päivän oli ikävää - poika itkeskeli ja minä myös apeana. Mutta seuraavana päivänä tissit olivat jo unohtuneet ja pullo alkoi kiinnostamaan kovasti.

Että kivuttomasti meni.

meillä lähestytään 10kk, mitään imetystavoitetta ei ole ollut eikä ole, mutta syksyllä alkavat työt kyllä laittavat nyt meidät imetyksenlopettamispuuhiin kesän aikana, ja jos tottapuhun ni kyllähän se olisi jo mukavaa vähän päästä irti lapsesta. MEillä imetyskertoja päivässä 4x tällähetkellä ja nlantäti antoi luvan alkaa harjotella hapanmaitotuotteita.

Mutta kun meillä tuota korviketta (eikä juuri muutakaan nestettä) saa menemään alas juuri millään. Vettä juo vähän paremmin nokkiksesta mutta kun laittaa korviketta ni purskauttaa maistelun jälkeen pihalle.Olisko noin että ei sitten tarvi lisänestettä vielä ja alkais tehdä kauppaansa kun imetystä vähentää? Niin, tuttipullo meillä ei oo käyny koskaan.Neuvola ei kyllä ollut nesteensaannista niinkään huolissaan, sanoivat vain että tarjoa usein ja luota että vauva juo jos tarvitsee, ainoastaan maitotuotteiden riittävä saanti olis turvattava.

Onko muita samanlaisia tuttpullo/nokkiskieltäytyjiä?

Mikä kiire teillä on lopettaa imetys? Alle 1-vuotias lapsi tarvitsee vielä äidinmaitoa ja imetys on luonnollisin tapa antaa äidinmaitoa, silloin ei korvikkeita tarvita. Jos jatkaa aamu ja ilta imetyksiä ja alkaa pikkuhiljaa 10-11 kk:n iässä totuttaa ensin hapanmaitotuotteisiin ja sitten n vuoden iässä tavalliseen maitoon. Helppoa ja halpaa.

Lapsi nauttii ja saa parasta maitoaan vaikka imetyshetkiä olisikin 2 päivässä, lisäksi tämä toimii rauhoittumishetkenä sekä äidille että lapselle. Itse ajattelin jatkaa tällä tavalla n. yhden vuoden ikään.

Meilläkin on sama ongelma: korvikkeen huono menekki. Tytöllä on lehmänmaitoallergia ja korvikkeena on SoijaTutteli. Sepä ei sitten kelpaakkaan millään, on yritetty pullosta, nokkamukista, eri lämpöisenä jne. -> purskauttaa maidon ulos. Tissiä annan vielä n. 3-4 x päivässä, mutta olen antanut myös kalkkijauhetta sekoitettuna ruokaan, koska tissin syöminen on lyhentynyt (kaikki muu kiinnostaa) huomattavasti viimeaikoina enkä tiedä yhtään paljonko tyttö maitoa saa. Vettä onneksi juo pullosta ihan hyvin. Saapahan vuorokauden kalsiumin varmasti kun annan sen jauheena; tuota kalkkijauhettahan pitäisi antaa SoijaTuttelin kanssa jokatapauksessa. No, jos ei soijan maku ala kelpaamaan, niin sitten meillä juodaankin vaan vettä ja kalkkijauhetta kunnes lehmänmaito alkaa sopimaan.

Moi!

No meillä oli sama juttu: tuttipullosta ei mennyt alas mikään koskaan!

MUTTA - lopetin siitä huolimatta imetyksen aivan kerta laakista (poika oli 8 kk) ..päivän tuskailin että kuoleekohan se nyt nestehukkaan ;) - ja yritin tarjoilla jos jotain vähän väliä tuttipullosta ja nokkamukista. Menekki oli aika huonoa.

Meni päivä ja tuttipullosta alettiin juomaan todella ahnaasti.

Että näin :)

Lueskelin jokin aika sitten juttua tutkimustuloksista, joiden mukaan Skandinavian maista Suomessa imetetään lyhimmän aikaa. Sitä oli vaikea uskoa, mutta niin se taitaa tosiaan olla. Monet äidit lopettavat täällä imetyksen ennen kuin lapsi on täyttänyt vuoden ja ne jotka imettävät yli vuoden ikäisiä lapsiaan, leimataan helposti ""iljettäviksi"" ja ""epänormaaleiksi"". Mutta onneksi jokaisella äidillä on oikeus valita imetysaikansa pituus. Kun vaan voisi olla välittämättä toisten ihmettelystä ja moitteista.

Totta joo, ja itsekin olen miettinyt sitä että hassua kun Suomessa nimenomaan muuten ollaan kait aika ronskeja. Imetetään esim. missä tahansa ja saunakulttuuri alastomuuden kanssa jne.

Esim. Espanjassa imettäminen on jotenkin ""noloa"" ja sitä ei juurikaan paikallisten näe tekevän. Suomalaiset taas (itse myös) imettävät ravintolassa, kaupassa, jne. jos vauvalle nälkä sattuu.

Toisaalta taas Suomessa suositusikä imetykselle on se 1 v. Ja taas kansainvälinen suositus sanoo 2 v. ...kait tolla jokin merkitys on meidän ajatusmalleille. En tiedä.

Ja kyllä kai aika moni äitiyden myötä muuttaa vähän ajatuksiaan suosiollisemmaksi imetykselle ja sen pituudelle.

Suomessa on myös vahvasti tasapäistämisen kulttuuri, ei suvaita erilailla toimivia. Kateellisuus, pikkusieluisuus...vain joitain luonteenpiireitä mainitakseni.

Itse imetän 6kk ja se saa riittää. Vauva juo hyvin korviketta nyt ja syö soseita hyvin.

En kyllä mene arvostelemaan pitkään imettäviä vaikkei se mun juttuni olekaan, kukin tavallaan.

Niin ja onhan siinä sekin, että moni joutuu menemään töihin takaisin kun lapsi on siinä vuoden ikäinen.

Ja senkin vuoksi imetys kait on hyvä lopettaa hyvissä ajoin, ettei tule siihen liikaa tapahtumia.

Poika on nyt 6 kk ja imetän vielä, mutta aamulla syömme puuroa ja päivällä perunaa sekä soseita. Imeminen vähentynyt ja esim. kylässä ei enää onnistu (katselee vaan ympärilleen)
Ajattelin jatkaa vielä sen verran mitä itse syö, tuntuu, että hän vieroittaa itse itseään.

Juu sama henkilö!!

Meillä kanssa pojalla atooppista ihottumaa, joten tieto että se saattaisi tulla meiksistä on tärkeä.

Täytyy makustella tuota lopetusasiaa. Ehkä olisi kuitenkin kätevintä hoitaa se vasta kesän loputtua...?

Yhteistyössä