Imetyksen lopettaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

v

Vieras
Onko kukaan lopettanut imetystä vauvan ollessa n puolivuotias? Käytännön vinkkejä,miten sen teitte?! Söikö vauvanne siinä vaiheessa myös yöllä? Miten vauvan voi viroittaa yösyötöistä? Neuvolassa sanottu vaan että yli 6-kuinen pärjää yön syömättä,ja ehdotettu tarjota tuttia kun herää yöllä. Tutti ei auta,joten mikä auttais?

Meillä siis tilanne että vauvan allergiat rajottaa mun syömisiä,ja haluaisin lopettaa imetyksen. Vauva juo (erityis-)korviketta ihan mielellään joten se ei varsinaisesti ole ongelma. Korvike sekoitetaan jauheesta lämpimään veteen,ja se tulee käyttää heti eli ei voi esim tehä illalla valmiiks ja pitää lämpimänä/lämmittää yöllä. Tuntuu siis turhan työläältä tehä korviketta yöllä,siks haluaisin lopettaa ensin yösyöttämiset ennen ku imetyksen kokonaan. Apua?

6kk pärjää jos syö tarpeeksi kiinteitä - jos vasta opettelette, ei se välttämättä riitä. Koita vaikka ensin eroon ekasta yösyötöstä tutin ja sylin avulla. Mä en ite kannata mitään "totaali unikouluja", vaan olen tosiaan ottanu kahden viimisimmän vauvan kanssa ensin tavotteeks päästä siitä ekasta syömisestä eroon (en vielä 6kk iässä, koska he on olleet täysimetettyjä siihen asti ja näin ollen eivät ole vielä syöneet tarpeeks kiinteitä, että pystyin olemaan varma et he saa tarpeeks ruokaa ). Mä ite pidin lasta sylissä ja syötin tuttia. Kävelin, rauhoittelin ja heijasin sylissä. Lapsi siis sai läheisyyden muutenkin kun vaan tissiä syömällä.

Alkuperäinen kirjoittaja likka:
Eikö korviketta kuitenkin jaksaisi tehdä yölläkin? Jos siis jauhe sekoitetaan veteen? Vauva syö ilmeisesti kiinteitä jo, niin vesijohtovesi kai kelpaa?

Vesijohtovesi kelpaa,mutta se pitää lämmittää,lämmintä vettähän ei hanasta saa ottaa (hyvin harvoin otan omaankaan käyttöön). Päiväsaikaan lämmitän veden yleensä mikrossa. Mietipä näin: vauvasi herää 3-4 kertaa yössä,joista 2 tai 3 kertaa syö. Kumpi on mieluisempi vaihtoehto: a) nosta vauva viereesi,auta tissi suuhun ja jatka unia vai b) nouse ylös,ota vauva syliin ja rauhoittele sillä aikaa kun kävelet keittiöön,laitat valot,mittaat hanasta veden,laitat pullon mikroon,sekotat jauheen,...

Meillä oli jauhevaihe kun olin maidottomalla kuurilla ja vauva tarvitsi lisämaitoa. Mittasin yhteen pulloon valmiiksi veden ja toiseen pulloon siihen sopivaan määrän jauhetta. Yöllä vain hulautin ne yhteen ja lämmitin mikrossa. Nyt kun valmista korviketta juo, mittaan jääkaappiin pulloon valmiiksi ja käyn lämmittämässä. On rasittavaa kyllä, mutta toisaalta vauva taintuu nopeasti maidolla ja jatkaa unia, vaikka operaatio kestääkin lämmityksineen tovin...

Yhteistyössä