imetyksen lopettaminen, neuvoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt imettäjä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt imettäjä

Vieras
eli vaavi 9 kk ja haluaisin lopettaa imetyksen. Yösyöttöjä ei ole. Aamulla, päivällä ja illalla kyllä. Soseet menee tosi heikosti, lapsi haluaisi vain rintamaitoa. Yritän tarjota korviketta aina ensin, hörppää pari kertaa ja itkee ja huutaa ja vaatii rintaa. Minulle tämä imetys kyllä riiittää jo hyvin, mutta ne keksi, miten tästä pääsisi. Ihan turhaa edes laskea imetyskertoja, niitä on ainakin 7 päivässä. En tiedä, mistä päästä lähtisin vähentämään, se on jotenkin epätoivoista se laskeminen eikä johda mihinkään. Onko joku pistänyt kerrasta poikki ja miten se on tapahtunut?

Nämä asiat ovat kovin yksilöllisiä, mutta kuulostaisi jotenkin, että juuri nyt ei ole oikea aika lopettaa. Mitä jos odottaisit kuitenkin sinne 10 kk:n ikään ja alkaisit tarjota varovasti oikeaa maitoa. Yleensä ikäkin tekee tehtävänsä.

Järkevintä on kuitenkin vieroittaa vähitellen eikä kertarysäyksenä. Vaikka kerralla vierottaminen voi olla nopeampaa, lapselle se voi olla aika rankkaa. Tiedän paljon vauvoja, jotka ovat innostuneet kiinteistä vasta 10 kk:n jälkeen. Kannattaa innostaa lasta syömään itse sormiruokaa. Se menee yleensä paremmin kaupaksi.

Moi, lopetin esikoiselta imetyksen 9-kuisena. Näin toimin: 4-kuisesta aloitin kiinteät, joita sitten puolivuotiaana meni jo tosi hyvin. Aloin tarjota pääsääntöisesti ruuan kanssa vettä, aamuisin ja iltaisin imetin ja annoin lisäksi velliä, jogurttivalmistetta tms. maitoa sisältävää. Aluksi vähensin pois aamuimetyksen, jonka sijaan annoin ruokajuomaksi maitoa(muistaakseni baby semp). Sitten yhtenä iltana iltaimetys unohtui kun lapsi oli niin väsynyt, joten imetys loppui siihen. En tarvinnut lypsyä, kun loppui niin vähitellen.
Ei kannata lopettaa kertarysäyksellä, vaikka mahdollista onkin. Tällöin tarvitset itse maidontuloa hillitsevää lääkitystä (esim parlodel), ja vauvaparka kyllä tarinasta päätellen joutuu olemaan nälässä ennen kuin oppii kunnolla syömään. Eli kuten edellinen, kehottaisin lopettamaan hiljalleen ja odottamaan otollisempaa aikaa, kun imemistarve vähenee luonnostaan.
Mainittakoon että imetän nyt kakkosta, ja aion jatkaa 1-vuotiaaksi mikäli mahdollista. Meillä on samantapaista ongelmaa kuin teillä, eli ruokaa menee kehnosti, lähinnä aamu- ja iltapuurot syö sekä sormiruokaa lisäksi, päivisin joudun odottamaan että on hyvin nälkäinen ennenkuin perunaa ottaa lainkaan. Maito sen sijaan maistuuu, mutta olen nyt päättänyt olla tarjoamatta muuten kuin ruoka-aikoina, ja aina ruuan päätteeksi. Itse en ole mitenkään epätoivoinen tilanteesta, päin vastoin iloinen siitä että sain hiljakkoin yösyötöt pois.
Jaksamista, ja kerro miten meni!

Joo eli olen noin 8 kk iästä tarjonnut aina vastiketta, kun tulee hamuamaan rintaa. Ottaa siitä hörpyt ja hamuaa rintaa edelleen. Vastiketta menee noin 4 dl vrk, mikä on musta tosi paljon, kun kuitenkin rinnalla käy tosi usein. Sormiruokia kyllä syö paljonkin, mutta eivätpä ne taida mahaa täyttää. Nyt olen kolmena aamuna jättänyt aamutissin väliin ja antanut vastiketta mukista. Juo sen ja sitten leikkitouhuista tulee taas rinnalle. En tiedä, miksi olen nyt niin uupunut tähän imetykseen, mutta kaipa tässä täytyy nyt lapsen ehdoilla mennä ja siirtää sitä toivetta imemisen loppumisesta. Hamapitakin tuolla jo on ja ne kyllä painaa ikävästi. Jään siis toiveisiin, että imemistarve vähenisi luonnostaan ennen yhtä vuotta. Kiitos vastauksista!

Jos tosiaan jaksaisit kuukauden pari vielä...meillä oli korvike- ja pullokieltäytyjä esikoinen ja aloitin vieroituksen 10kk iässä just kokeilemalla hapanmaitotuotteilla ensin ja lisäämällä niitä ruokavalioon ja samalla pikkuhiljaa otin pois imetyskertoja. KUn noista ei tullut oireita aloin kokeilla tavallista maitoa varmaan 11kk ja sit jo 12 kk loppui imetys kokonaan. Tietysti tuo 3kk tuntuu susta pitkältä ajalta mutta tsemppiä. Maitomäärää saa lisättyä myös tekemällä puurot yms maitoon, mä tein ne jo siinä 10kk iässä korvikkeeseen kun siinä tyttö ei huomannut korvikkeen makua eli sain riittävästi sen 5dl maitoa menemään / päivä vieroitusvaiheessa, eikä ollut painetta murehtia saako vähenevistä tissittelykerroista tarpeeksi. Pakko oli kuitenkin alata tarjoamaan muuta juotavaa nestetasapainon turvaamiseksi, kesä kun oli.

Hei!

Teillähän menee vastiketta todella hyvin. Eikös päivän maitotuotteiden suosituskin ole se 5dl joten maitoa tulee kyllä ihan riittävästi jos vielä imetät noin usein.

Minä vähensin imetystä 8,5kk iässä "äidin tahtiin" eli imetin enää vain kun rinnat olivat täynnä ja oli pakko. Olin vain jämynä enkä antanut vauvalle "vajaata" rintaa vaan tarjosin ensin sosetta ja jos ei kelvannut niin hetken kuluttua pulloa. Ajattelin, että olen 8,5kk imettänyt lapsen tahtisesti niin nyt saa neiti alkaa elää äidin tahtisesti :)

Nyt imetän enää illalla ja pari kertaa yöllä. Seuraavaksi lähtee yösyöttö ja iltatissin pidän mukana niin kauan kun vaan maitoa riittää. Neiti meillä siis nyt 10kk ja risat.

Joo, maitoa menee paljon, ei siinä ongelmaa. Vastikkeet ja lisäksi runsaasti tissiä. Maitoa minulla tuntuu tulevan paljon, koska joskus valuu pojan suupielestä ja nieleekin tehokkaasti. Minäkin olisin halunnut mennä äidin tahtiin, mutta poika suuttuu niin, että siitä ei tule yhtään mitään. Raivoaa, roikkuu lahkeessa, huutaa niin ettei saa enää henkeä.Soseita ja muita ei voi ajatellakaan ennenkuin on saanut tissinsä. Sehän on juuri alkanut väsyttää, kun haaveili, että kohta imetys on ohi ja nyt tuntuu, että on kuin vanki :( Mutta kyllä mä nyt taidan antaa koko asian olla ja odottaa, että imuhalut lakkaa tai vähenee. Aluks tosin mietin, että jos tosiaan laittas kerrasta poikki kuten tein yösyöttöjen kanssa. En vain antanut yöllä ja poika tottuu siihen muutaman yön jälkeen ongelmitta. Mutta eipä taida sitten päivällä onnistua...

mut oli kyllä kiva lukea noita teidän viestejä. sain jotenkin siitäkin tsemppiä. nyt vaan vielä muutama kuukausi. tuntee itsensä ihan huonoksi äitiksi, kun valittaa... onhan siinä imetyksessä ihanuutensakin, mutta haluais vihdoin tavalliset, kauniit rintaliivit eikä maidonhajuisia paitoja... niin turhamaista...

MInä lopetin ainakin kerrasta imetykset isommille. Esikoinen oli 10 kuukautta ja toinen 11. Ei siinä mitään lääkkeitä tarvi. Maitoa menee muutoinki sen verta vähän. Kummatkaan ei reagoineet lopettamiseen voimakkaasti. Muistaakseni annoin ilta- ja aamuvellin ja lisänä jugurttia, joten pärjäsivät hyvin ilman korviketta sen 1-2 kuukautta. Nyt kolmas lapsi 11 kuukautta ja tilanne vähän kinkkisempi, koska ei syö tuttia, joten imetys henkisesti vauvalle tärkeämpi. Tällä kertaa suunnittelin lopettavani ensin iltatissin ja siitä vähän päästä kokonaan.

Suosittelen sinulle ap tutin ostamista. Tuon ikäinen lapsi syö monesti tissiä huvikseen, hakee siitä lohtua. Ravintoa maidossa ei niin paljoa enää ole, että se nälkää varsinaisesti pitäisi poissa ja meneehän teillä tuota korviketta kuitenkin hyvin. Tiedän, että totaalilopetus voi onnistua hyvin jos jaksaa kuunnella pari päivää protestointia. Keksi tissin tilalle joku toinen hellytyskeino :) Ei ole mitään järkeä jatkaa imetystä paria kuukautta jos olet aivan rikki asian kanssa, hyvä äiti olet ilman imetystäkin.

Alkuperäinen kirjoittaja kyllä se siitä:
Suosittelen sinulle ap tutin ostamista. Tuon ikäinen lapsi syö monesti tissiä huvikseen, hakee siitä lohtua. Ravintoa maidossa ei niin paljoa enää ole, että se nälkää varsinaisesti pitäisi poissa ja meneehän teillä tuota korviketta kuitenkin hyvin. Tiedän, että totaalilopetus voi onnistua hyvin jos jaksaa kuunnella pari päivää protestointia. Keksi tissin tilalle joku toinen hellytyskeino :) Ei ole mitään järkeä jatkaa imetystä paria kuukautta jos olet aivan rikki asian kanssa, hyvä äiti olet ilman imetystäkin.

"Ravintoa maidossa ei niin paljoa enää ole"
Tätä on kyllä pakko kommentoida. Ei nimittäin todellakaan pidä paikkaansa.

http://www.imetystukilista.net/faq/edut.php

Esim. 1-vuotias lapsi saa puolesta litrasta äidinmaitoa kolmasosan päivittäisestä energiantarpeesta.

Joopas joo. Poika sairastui kuume-ripulitautiin juhannukseksi ja nyt on pari päivää kelvannut vain tissi. Eli se siitä vieroituksesta tältä erää. Ja kiva oli kuulla, että äidinmaidos on edelleen noin paljo poweria :)

on nyt pakko kommentoida tota äidinmaidon ravintopitoisuutta. lienee yksilöllistä ja riippuen paljonko päivässä imettää? siis jos puhutaan vanhemmista vauvoista jotka saavat jo kiinteää ruokaa. nimittäin meillä syödään ne 5 ateriaa päivässä, korviketta sekä vielä vähän aika sitten 3-4 krt/vrk tissiä päälle. pumppasin muutama viikko sitten ja maito oli todella vetistä, siis ei edes normaalin etumaidon tapaistakaan vaan melkeinpä vettä jossa oli liraus haaleaa väriä. ja kokeilin pumppausta useampaaan otteeseen sen jälkeen, myös heti vauvan imettyä. joka kerta kun puristaa tipan niin se on lähes vettä. minulle tämä oli selvä merkki alkaa vieroittaa lasta tissistä sillä ravintoahan tämä ei enää ole, vain nestettä ja läheisyyttä..

No minä kyllä pumppasin maidon (hyvällä sähköpumpulla) ja 9 kk synnytyksestä siinä oli vielä paljon rasvaa, joka nousi pintaan, jos maitoa ei heti käytetty. Pumppauksen aluksi tuli vetistä, mutta hetken päästä jo keltaisempaa. Tärkein anti äidinmaidossa ei kuitenkaan ole energia vaan vasta-aineet, joita äiti muodostaa sopiviksi äidin ja vauvan elinympäristöön. Pienessä määrässä äidinmaitoa niitä on jopa suhteessa määrään enemmän eli pienikin imetys muun ravinnon lisänä on hyödyksi. Vähittäistä vierottamista alkuperäiselle siis suosittelen minäkin, jos vain mitenkään jaksat.

hyvä artikkeli, otin myös talteen. Ihanaa tietää, että imetykseni on saanut noin hyvää aikaa vauvassani.
Meillä myös vatsatauti ja imetyksen avulla säästyttiin sairaalalta ja kuivumiselta siis! En edes tiennyt kunnes luin artikkelin, että imetys auttaa vatsatautista. Meillä parannuttiinkin tosi nopeasti kyseisestä taudista.

...juu voi jollekin vauvalle toki antaa kolmasosan päivän energian tarpeesta. Meillä hieman vauhdikkaampi tapaus (ryömi 4,5kk, konttasi, 5,5kk, seisoi tukea vasten 6kk käveli tukea vasten 6,5kk, käveli tuetta 8kk) joten viiden kk iässä neuvolassa neuvoivat lisäämään reilusti soseita, puuroa ja velliä päivään. Koska energiantarve liikkuvalla lapsella on suuri. Lapsihan on liikkeellä suurimman osan hereilläolo ajastaan.

Yhteistyössä