Imetyksen ja kiinteiden yhdistäminen (7kk)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoinenhan se tässä tietysti, siksi tällaisia ky
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoinenhan se tässä tietysti, siksi tällaisia ky

Vieras
Hei!

Nyt kaivattaisiin vinkkejä/neuvoa/apua/muiden näkemyksiä/kokemuksia asiasta.
Meillä on kohta 7kk ikäinen vauva. Aloitimme kiinteiden maistelun noin 5.5kk iässä. Aloitimme todella hitaasti, sillä alunperin tarkoitukseni oli täysimettää lasta aina sinne 6kk asti. Ystäväni vinkkasivat kuitenkin, että kannattaa aloittaa ihan hitaasti kiinteiden pikkuinen maistelu jo aikaisemmin, niin ei tule sellaista hoppua tuon syömisen opettelun kanssa.
Näiden kiinteiden syöminen kuitenkin herättää ihan hirmuisesti kysymyksiä. Eli osaisitteko neuvoa minua, kun:

Eli tämä imetys... Meillä siis syödään tissiä vieläkin. Olen pohtinut kovasti, että miten paljon minun kuuluu tarjota rintaa muun ruoan ohella?

Meillä on nyt sellainen rytmi, että tissiä saadaan ennen päiväunia. Vauvani ei osaa juoda tuttipullosta eikä nokkamukista, siksi tissittellään vielä. (ruokailun yhteydessä tarjoan nokkamukista vettä, jotta toivottavasti oppisi juomaan) Lisäksi meillä syödään vielä öisinkin pari kertaa. Olen ajatellut, että sitten kun saan vauvalle syötettyä sen viisi ateriaa päivässä, niin sitten on aika vierottaa yötissistä. Eli en ota vielä mitään stressiä asiasta. Siihen luotan, että aikanaan se voipi kai jopa itsestään vähentyä. Olenkohan vähän sinisilmäinen ;D?

Eli miten vähennän imetystä niin, että meille jäisi jossain vaiheessa enää aamu- ja iltatissi kiinteiden lisäksi? Stressailenko turhaan ja tekeekö aika sen, että imetys jää vähemmälle kuin itsestään, kunhan kiinteiden määrä lisääntyy?

Minulla ei ole mikään kiire päästä imetyksestä eroon. Olen vain miettinyt miten yhdistää imetys ja kiinteät. Neuvolassa alunperin neuvoivat sen, että imetä ruokailun yhteydessä, mutta meilläpä tuo päiväuni kaipaa sen tissin, saimoin kuin iltaunikin...
Ajattelin vain sitä, että kohtahan vauvani syö sen viisi ateriaa, niin annanko silti sitä tissiä joka ikiselle päikkärille (nukkuu 2-3 päiväunet päivässä +iltaunet. Eli tissiä saisi siis jopa neljä kertaa päivässä + yösyömiset).

Olipas sekavaa kerrontaa kerrakseen... :D

Jos nyt saitte mitään tolkkua kysymyksestäni ja pohdinnoistani, niin ottaisin ikionnellisena vastaan kokemuksia ja neuvoja teiltä muilta mammoilta.

Hm, en nyt oikein tiedä, tuleeko tässä vastaus kysymykseesi... mutta itse olen yrittänyt pikkuhiljaa vähentää imetystä 7 kk iästä lähtien huonolla menestyksellä. Annan joka aterialla vastiketta, sitä menee hyvin vähän. Ruoan jälkeen aina pikkuinen vaatii tissiä. Kaipa on jo tottunut niin tissittelyyn, ettei enää tavasta pääse irti. Yöimetykset olen päättänyt pian lopettaa vieroittamalla tissistä öisin. En vain anna tissiä. Saa nähdä, miten käy. Lapsella on nyt ollut laskeva kasvukäyrä painon suhteen,j oten vielä vähän aikaa yösyömme. Jos käyrä normalisoituu, yösyönti jää pois. Eli siis vaikka mielessäni on ollut, että haluan lapseni syövän vähemmän tissiä ja tarjoan aina vastiketta, niin vauva vain haluaa tissinsä ja monta kertaa päivässä. Jatkan tällä linjalla, että reippaasti kiinteitä ja niiden yhteydessä aina vastiketta. Tissiä vain silloin, kun vauva itse todella haluaa.

Minusta ei ole vielä mikään kiire vieroittaa 7kk:n ikäistä, tai "väkisin" yrittää vähentää imetystä. Itse imetin 7kk:n ikäistä jokaisen ruokailun jälkeen (ruokailun yhteydessä tarjottiin myös vettä mukista) ja sitten lisäksi ennen päivä- ja yöunia (ellei nukkunut päikkäreitä vaunuissa). Päikkäreille mentiin silti yleensä just ruokailun jälkeen, joten siitä ei yleensä tullut "ylimääräistä" imetyskertaa. Sitten kun lähemmäs vuoden vanhana alettiin harjoitella tavallisen maidon juomista mukista, siirryttiin vähitellen tohon pelkkään aamu- ja iltaimetykseen (sitä ennenkin toki, jos äidillä oli muuta menoa, vauva pärjäsi kyllä kiinteillä ja vedellä, vaikka pari imetystä olisi jäänyt väliin). Osittaisimetystä jatkoin 1v3kk ikään. Meillä ei siis syöty korviketta lainkaan, vaan siirryttiin suoraan tavalliseen maitoon. Jonkun mielestä voin tietysti kuulostaa imetysfanaatikolta (pahin kirosana tällä palstalla), mutta mun mielestä ne kiinteät ehtii ihan hyvin aloittaa 6kk:n vanhanakin, ei siinä sen kummempi kiire tule, meillä ainakin reilun vuoden vanhana lapsi söi jo ihan kaikkea mitä vanhemmatkin (paitsi nyt tietty ei jotain karkkeja tai sipsejä) vaikka aloitettiin ihan rauhallisesti vasta 6kk:n iässä. Ei kannata hätäillä, kyllä lapsi oppii syömään ja varmaan sitä korvikettakin juomaan sitten kun on sen aika, eli jos ei ole kiire esim. töihin menon kanssa niin ei välttämättä tarvitse vielä korvikkeita edes alkaa syöttää. En nyt ehkä ihan vastannut kysymykseesi, mutta meilläkin kaveerit "vinkkailivat" aloittamaan soseet aikaisemmin ja antamaan korviketta, pidin kuitenkin oman pääni ja lapsi on kasvanut yläkäyrillä koko ajan.

Niin ja se unohtui sanoa, että meillä siis imetys väheni ja lopppui ihan itsestään, ilman erityisiä vieroitustoimenpiteitä, kun lapsi itse oli siihen valmis, ei vaan kiinnostanut enää imeminen. Vain yöimetyksen kanssa tarvittiin pientä harjoittelua, nukuttiin silloin vielä perhepedissä niin silittelin vauvan uneen kainalossa ilman maitoa, pari yötä oli kovasti harmissaan asiata, mutta sitten unohtui koko yösyönti. Tämä siis vasta lähes vuoden vanhana. Meillä ei lapsi ollut vielä "kypsä" lopettamaan yösyöntiä sitä aikaisemmin, vaikka jo aikaisemminkin oli yritetty, silloin aiemmin tuli vaan kamalaa huutoa.

Meillä on 8 kk vanha tyttö, jota edelleen imetän 3-4 kertaa päivässä. Me aloitettiin kiinteät pikkuhiljaa 4,5 kk iästä alkaen. 6 kk iässä vauva söi jo 5 kiinteää ateriaa ja silloin jätettiin myös yösyömiset pois. Silloin imetin päivällä vielä 5-6 kertaa eli yleensä ruokailujen yhteydessä.
Meillä tyttö ei osaa juoda pullosta, nokkamukista ollaan harjoiteltu juomaan vettä ruokailujen yhteydessä. Meillä tyttö ei ole riippuvainen tissistä (esim. nukkumaan mentäessä), vaan alkoi itse vähentämään tissittelyä, kun kiinteitä alkoi mennä hyvin. Minä siis imetän vielä tuon 3-4 kertaa, jotta tyttö saa tarvitsemansa maidon jotenkin, kun hän ei mukista kovinkaan hyvin vielä juo. Eikä äidilläkään ole vielä mitään kiirettä imettämisen lopettamiseen.

Eihän sitä kiire ole, niin. Itse en halua imettää enää 1-vuotiasta, siksi olen pyrkinyt vähitellen lisäämään vastikkeiden määrää. Lisäksi haluan pikkuhiljaa saada rintani vain itselleni ;) Mutta ap:llähän ei ole kiire, joten pikkuhiljaa hyvää tulee, kannattaa herkistyä kuuntelemaan vain itseään ja omaa lastaan, muiden ohjeista viis.

Ap tässä hei,

Niin, ei minulla ole mitään hätää, että imetyksen tulisi loppua pian, en ole palaamassa töihin vielä vuoteen. (en kyllä tosin imetystä jatka niin kauaa, hih!:D) Mutta olisi ihan kiva joskus kävästä jossain niin, ettei minun "kotiintuloaikani" ole klo 19, jolloin sitä tissiä tarvitaan. Olen kyllä henkisesti latautunut siihen, että huonolla tsägällä tässä imetellään sinne vuoden ikään asti. Ei se mikään paha loppujen lopuksi ole, mutta olisi niin ihana päästä nukkumaan ilman rintaliivejä, laihduttamaan raskauskiloja (joita onkin enemmän kuin laki sallii), antaa isukillekin lisää tilaa syötöissä, kävästä kodin ulkopuolella ilman paniikkia syöttöajoista, lista olisi pitkä...
Mietin vain tuossa sekavassa viestissäni, jota en muuten tuonut esiin kunnolla, että kun annan säännöllisesti tissiä edelleen, käykö siinä niin, että lapsi tottuu siihen, että tissiäkin tulee ja imee sitä siihen asti kun menee rippikouluun ;D, vai osaako lapsi jättää sitä vähemmälle kun ikääkin tulee. Vai onko tämäkin niitä "riippuu lapsesta" -juttuja.

Huhuh, onpas juu omituisia juttuja. En tiedä miksi koko asiaa vatvon niin kovasti päässäni ja pähkäilen. Ehkä aika tekee jotain ja luonto huolehtii jotenkin asiasta myös. Eli jospa meilläkin tuo syönti vähenee itsestään.
Noita yösyöttöjäkin olen miettinyt. Itselläni ei asian kanssa ole ongelmia, mutta jotenkin takaraivossa jyskyttää tieto siitä, että tämän ikäisen lapsen tulisi osata nukkua ilman tissiä yönsä. Jotenkin en hentoo, ainakaan vielä, olla tissiä antamatta. Odotellaan vielä, kun sitä ikää tuli.

... jaaha, kakka tuli.. pesu hommiin...

meillä syödään tissiä aamupäivä. noin klo 12.30 on lounas eli purkillinen kasvissosetta (tänään lisättiin maistelulistalle vähän broileria) lisäksi pullosta vettä. noin tunti tästä rintaa ja päikkäreille. päikkäreiden jälkeen taas rintaa. Noin klo 16-17 päivällinen eli purkillinen hedelmä/marjasoestta/jogurttivalmistetta ja vettä pullosta. Taas rintaa välissä ja iltapuuro n. klo 19.30. ja koko yö rintaa. Näin meillä ja ikään lapsella kohta 7kk ja kiinteitä syöty 5,5 kk lähtien.

Vähän tässä aiheen vierestä, mutta minua mietityttää, että paljonko vauva tarvitsee nestettä kiinteiden lisäksi. 6 kuukautinen vauvamme on vähentänyt huomattavasti maidon juontiaan kiinteiden aloituksen jälkeen. Nyt hän syö kolme ateriaa ja yritän tietysti joka kerta antaa vettä ruuan jälkeen. Vesi ei oikein maistu. Maitoakaan hän ei enää huoli edes välisyönneillä kuin noin 60 ml (korkeintaan 80 ml). Imetys onnistuu ainoastaan yöllä. Pissaa onneksi tulee vaippaan, muttei kylläkään samanlaisia määriä kuin ennen. Miten muilla?

hei, meillä menee päivät näin:

aamuherätys klo 8-9: tissiä
"toinen aamiainen" klo 9.30-10: jogurttia pilttipurkista, vettä pullosta
"kolmas aamiainen ennen päiväunia n. klo 11: tissiä
lounas n. klo 13: liha-kasvissose, vettä pullosta + jälkkäriksi hedelmäsosetta
n. klo 15 välipalatissiä
n. klo 17-18 hedelmäsose, vettä pullosta
n. klo 19-19.30 välipalatissiä
n. klo 21 iltapuuro, vettä pullosta
n. klo 22 iltatissi ja nukkumaan

Poika saa siis tissiä noin 5 kertaa päivässä (ikä 7 kk) mutta kiinteiden aloituksen jälkeen vain 1 tissistä kerralla. Ja imetykset ovat etenkin päiväsaikaan tosi lyhyitä, jo muutaman minuutin päästä saattaa kiinnostus loppua ja minulta kun heruu niin sitten maito roiskuu pitkin pojan naamaa... Mutta kyllä maito on loppumaan päin, kun ei ne tissit enää täyty samalla tavalla kuin täysimettäessä. Pidän siis pienen tauon aina kiinteän syömisen ja tissittelyn välillä, ettei poika pääse tottumaan siihen, että aina tulee jälkkäriksi tissiä. Näin mieskin voi hoitaa jonkun ruokailun ihan itsekseen.

Tuo vedenjuonti on pojan mielestä lähinnä leikkiä, lounaan yhteydessä sitä tosin meneekin noin 20 ml. Pullossa on nokkatutti, tavallinen tuttiosa on ihan out. Korviketta ja mitään muutakaan maitoa ei oikein pullosta mene, ja olenkin pohtinut, millä sitä maitoa saa sitten juotettua, kun tissittely loppuu. Iltapuuron keitän usein korvikkeeseen mikrossa, se sentään maistuu.

moi!
meillä on tällainen tilanne, poju täytti juuri 1-v ja olen imettänyt tähän asti (maitoallergiaepäilyn takia). Meillä syödään aamulla kun herätään sekä molemmilta unilta herätessä. Vähintään kaksi kertaa ja enintään neljästi imetän. Lisäksi poju juo aina aterioilla vettä. Sitä meni aluksi tosi vähän, mutta kun oppi juomaan taikamukista niin alkoi menemään paremmin.
Yösyötöt lopetin, kun poju oli reilu 10 kk. alkoi olla tunnin välein syöttöä kun ei mikään muu auttanut yöllä huuteluun.

Yhteistyössä