Imetyksen aikana iso patti rinnassa...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FANG-ANN-75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

FANG-ANN-75

Aktiivinen jäsen
17.06.2004
6 695
1
36
Imetän. Viikkoja sitten tuli patti oikeaan rintaan(tai silloin sen havaitsin). Luulin et tulehtumassa joten kokeilin kaiken: tiheät imut, pumpun, kaurapussi, kuuma suihku, väärinpäin asennossa imetys ja hellä hieronta.

Mikn ei auttanut mutta kuumettakaan minulla ei ollut. Nukuin yön ja patti oli laskenut. Pieni kohouma jäi mutta suurin alue laski.
Vähän väliä VIIKKOJEN ajan huomasin patin taas. Koko luokkaa puolikas kananmuna tai isohko luumu.

Ajattelin etten halua stressata vaan unohdan asian että ei kai se mitn ole.

Eilen taas se muistutti olemassaolostaan. Se on oikean rinnan päällä melko ylhäällä pitkän mallinen soikea puolikas kananmunamötti joka on ns pystyasennossa eli kärjellään(sellainen muoto jos tajuatte).
Eilen ei ollu kipee ja mietin miten ei voi olla kipee kun on niin iso. Jos nostan käden ylös se kohoaa esiin huomattavasti ja on tod iso!
Nyt aamusta ollut kipee.

Kävin päivystyksessä ja oli 3h jono joten vain sairhoitaja kurkkas sitä. Ihmetteli kyllä ja sanoi et ku ei kuumetta, ollu niin pitkään, vaihtelee kokoa ja ei punota niin ei oo sen mielestä tulehdus mutta ei ihan kai syöpäkasvainkaan. Mutta että jotain tutkittavaa ois.
Sain lääkäriajan tiistaiksi.

Onko kokemusta tai tietoa MIKÄ SE ON? Hyvänlaatuinen? Kui pian sellaset tulee?

Tyttö imee tiheesti eikä se pienene tai poistu. Maitoa tulee.

Mun korvaan kuulostaa tiehyttukokselta. Jos on nyt kipeytynyt, varmaankin rintatulehdus alkamassa... Mun äidillä oli meidän kaikkien lasten imetysaikana just tuollainen alkuun kivuton patti rinnassa, joka sitten vähitellen kipeytyi ja tuli lopulta tosi kipeeksi...

mulla tiehyttukos oli kipee.sillee jomotti. koita kuumassa suihkussa rentoutua että maito alkaa herumaan ja hieroa sitä ja puristaa maitoa ulos.mut hyvä että lääkäriin meet. turhaa kai sanoa mut koita olla rauhallisella mielellä koska jos se kasvain on ni se on. ja muutaman päivän viive lääkäriin menolla ei tilannetta pahenna. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mun korvaan kuulostaa tiehyttukokselta. Jos on nyt kipeytynyt, varmaankin rintatulehdus alkamassa... Mun äidillä oli meidän kaikkien lasten imetysaikana just tuollainen alkuun kivuton patti rinnassa, joka sitten vähitellen kipeytyi ja tuli lopulta tosi kipeeksi...

Voiko viikkojen ajan olla noin iso patti ilman mitn muuta oiretta? Sitä kovasti ihmettelen. Nännin muodosta kyl huomaan et tytöllä on juuri oikeessa rinnassa väärä imuote. Nänni on imun jälkeen ns huulipunan muotoinen mutta vasenta imee oikein. Eri muotoset rinnat kai ja siksi eri ote. :|

Mulla oli vastaavanlainen patti, ja nimenomaan oikeassa rinnassa. Samaan rintaan, samaan kohtaan, tuli myös ne kaikki 5-7 rintatulehdusta jotka kävin läpi |O. En tiedä, mikä patti tuo oli. Liittynee jotenkin siihen, että juuri se kohta erittää runsaimmin maitoa, tms (tähän tulokseen me neuvolassa tultiin). Patti pysyi enemmän tai vähemmän suurena ihan koko imetyksen ajan, eli 1 v 8½ kk. Nyt kun en ole imettänyt noin puoleentoista kuukauteen, ei sitä enää ole, se hävisi itsestään kun imetys loppui.
Ekassa imetyksessä ei tällaista ollut.

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Mulla oli vastaavanlainen patti, ja nimenomaan oikeassa rinnassa. Samaan rintaan, samaan kohtaan, tuli myös ne kaikki 5-7 rintatulehdusta jotka kävin läpi |O. En tiedä, mikä patti tuo oli. Liittynee jotenkin siihen, että juuri se kohta erittää runsaimmin maitoa, tms (tähän tulokseen me neuvolassa tultiin). Patti pysyi enemmän tai vähemmän suurena ihan koko imetyksen ajan, eli 1 v 8½ kk. Nyt kun en ole imettänyt noin puoleentoista kuukauteen, ei sitä enää ole, se hävisi itsestään kun imetys loppui.

IHANA kuulla et jollain ollu kans patti tavalla tai toisella kauankin. Ja että vaaraton. Kiitos! Toivotaan et samaa mulla.

Alkuperäinen kirjoittaja FANG-ANN-75:
Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:

IHANA kuulla et jollain ollu kans patti tavalla tai toisella kauankin. Ja että vaaraton. Kiitos! Toivotaan et samaa mulla.

Mulla on myös rinnat hieman eri malliset, ja oikea rinta eritti huomattavasti enemmän maitoa kuin vasen. Poika sai imettyä oikeasta rinnasta paremmin, vasemmasta ei oikein saanut hyvää otetta ainakaan makuuasennossa. Ehkä silläkin on jotain tekemistä tuon patin kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Voiko viikkojen ajan olla noin iso patti ilman mitn muuta oiretta? Sitä kovasti ihmettelen. Nännin muodosta kyl huomaan et tytöllä on juuri oikeessa rinnassa väärä imuote. Nänni on imun jälkeen ns huulipunan muotoinen mutta vasenta imee oikein. Eri muotoset rinnat kai ja siksi eri ote. :|

Niin kyllähän se jänskältä kuulostaa että se on näin pitkään siellä ollut ja nyt vasta alkanut oireilla : /

Tiehyttukokseksi mäkin tuon ajattelisin, mutta ihmetyttää, että miksi se ei ole kipeä. Oisko tästä linkistä mitään apua: http://www.imetystukilista.net/faq/tulehdus.php

Alkuperäinen kirjoittaja Tallu:
Tiehyttukokseksi mäkin tuon ajattelisin, mutta ihmetyttää, että miksi se ei ole kipeä. Oisko tästä linkistä mitään apua: http://www.imetystukilista.net/faq/tulehdus.php

Tänä aamuna kipeytyi. Muutama viikko sit oli myös kipeä mutta kun pieneni yöllä itekseen lähes kokonaan pois niin kipukin lähti. Et toisaalta niin tukoksen kuuloinen? Puuh, nyt kun oikeen miettii, alkaa turhat pelot häipyyn ja saan toivoa et oiski tukos. Seuraava imetys kyl sit niin et likka väärinpäin eli se leuka kipeetä pattia kohden niin imu menee oikeeseen osotteeseen.

Tänä aamuna kipeytyi. Muutama viikko sit oli myös kipeä mutta kun pieneni yöllä itekseen lähes kokonaan pois niin kipukin lähti. Et toisaalta niin tukoksen kuuloinen? Puuh, nyt kun oikeen miettii, alkaa turhat pelot häipyyn ja saan toivoa et oiski tukos. Seuraava imetys kyl sit niin et likka väärinpäin eli se leuka kipeetä pattia kohden niin imu menee oikeeseen osotteeseen.

oliko tissi vuotanu silloin yöllä? jos oli niin tukoshan se, ja oli päässä purkautuu, oot nukkunu esim sen päällä niin et on painanu ja painanu ja lopusta päässy purkautuu?

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

oliko tissi vuotanu silloin yöllä? jos oli niin tukoshan se, ja oli päässä purkautuu, oot nukkunu esim sen päällä niin et on painanu ja painanu ja lopusta päässy purkautuu?

En muista eli ei kai ihmeemmin sillä muistaisin kyllä jos liivinsuoja olis ollu läpimärkä. Mulla nää on yleensä kuivat...eli ei pahemmin vuoda yli.
Nyt meen imettään väärinpäin, katotaan auttaako.

tiehyttukoshan toi on. Mulla oli toinen rinta tukossa ja sitä hoidettiin eka antibiootilla, joka ei auttanut sitten rinnasta otettiin neulalla maitonäytteitä joista katottiin onko pöpöä ja se pehmeni, kun maitotuli neulanreiistä ulos. Lopulta jouduttiin tekeen pieni viilto rintaan, josta tuli kalkkisaostumia ulos ja sen jälkeen rinta on toiminut ihan normaalisti. Seuraile nyt mihinpäin toi menee voi se tehdä sen tulehduksenkin, jos ei pääse tyhjenemään ja lääkäriin uudestaan ellei helpota.

Tumpula: tytöllä on lunssa nyt kolmatta viikkoa. Osikohan jotain osaa asiaan.
Vieras: tiistaina lääkäriaika, katotaan mitä se sanoopi. Luulis et ois jotain puhkottavaa herkkua tosiaan kun niin kauan kaikkineen ollu tommonen.
Kuulostaa karmeelta noi neula ja viiltojutut :/

Imetin väärinpäin ja ei auttanu. Meen lämmittään kaurapussin. Eipä se kyl viimekskää auttanu mut pakko kaikki yrittää.

Yhteistyössä