Imetykseen asiallisia vinkkejä

Mulla on toiminu aina se logiikka että yksi rinta loppuun ja toisesta lisää jos tarve. Seuraavalla imetyskerralla alotetaan siitä joka jäi kesken tai josta ei imetetty ollenkaan. Maitoo on riittäny luovutettavaksi asti.

Kannattaa koittaa niinkin päin.
Voihan tuotakin kokeilla. Tosin pari kertaa olen antanut imeä ekallakin kierroksella niin pitkään kuin jaksaa. On saattanut nukahtaa rinnalle ja heti kun siirtää pois rinnalta niin herää ja vaatii lisää. :)
 
"Vilukissa"
Tuo aloitusrinnan vaihtaminen. En ole sitä nyt tehnyt, jotta vauva imisi ensin aina tuota "huonompaa" rintaa. Onkohan tämä tapa nyt sitten huono?
Tuskinpa se nyt tässä tilanteessa, kun toinen rinta on kipuileva, on se "huono" juttu - eihän tässä ole huonoa juttua ollenkaan. Pääasia lienee se, että annat/tarjoat mahdollisimman usein vauvalle rintaa ja läheisyyttä, mikä ruokkii hormonitoimintaa. Mulla itselläni kipeytyi jokaiselta kolmelta ensalkuun toinen rinnoista, johtuivat pääosin vääristä imuotteista kun pienellä oli niin hinku maidon perään, mutta kun kiinnitin siihen otteeseen huomiota ja hellän varmasti aukasin vauvan suuta työntämällä rintaa tarpeeksi syvälle, niin johan helpotti. Oikea imuote riippuu myös itse rinnasta, nännin muodosta. Ja tokihan voit kokeilla myös rintakumia, jos kovin aristaa. Ja mulle opetettiin esikoisen kohdalla tyhjentämään molemmat rinnat yhdellä syöttökerralla, mikäli mahdollista, eli jos olin antanut ensin oikeasta ja sen jälkeen vasemmasta, niin seuraavalla kerralla annan vasemmasta....Mutta siihen nyt ei tarvitse takertua, pääasia on se, että tarjoat :).

Ja pidä huoli myös omasta imetysasennostasi, että se on rento ja ettei mikään vahingossakaan ikään kuin ole painamassa rintaasi imetyksen aikana ja tukkimassa omaltaosaltaan tiehuitä. Katso myös, että imetysliivit eivät paina rintaasi, mikäli käytät kaarituellisia liivejä.

Mutta älä huoli :). Kyllä se sujuu omalla painollaan. Nyt vain keskityt nauttimaan omasta ihanasta perheestäsi :)!
 
jlk
Voihan tuotakin kokeilla. Tosin pari kertaa olen antanut imeä ekallakin kierroksella niin pitkään kuin jaksaa. On saattanut nukahtaa rinnalle ja heti kun siirtää pois rinnalta niin herää ja vaatii lisää. :)
Se on sitä tuttina oloa ;)

Ei välttämättä viisasta, mutta tekee maidontuotannolle hyvää.

Siinä rinnallakin voi välillä herätellä jos tuntuu että liian aikainsin nukahtaa.

Toivottavasti saat maidon riittämään. Ja muista että olet hyvä äiti (ja Tiirukin on) vaikka korviketta antaisitkin ;)
 
Tuota imetysotetta katseltiin jo vähän sairaalassakin, mutta sille ei kait voi mitään. Rinta vaan on hieman huonon mallinen imetyksen kannalta. Jännä tosin, että toinen ei ole samalla tavalla kipuileva.

Kipu ei siis imettämistä estä, mutta toki ilman kipua olisi mukavampaa. ;)

Sairaalassa myös neuvoivat aloittamaan tuosta rinnasta, jotta se alkaisi tuottaa paremmin maitoa.

Stressiä mulla ei ole. Ennemminkin nyt tuntuu kivalle, että maitoa on alkanut nousta paremmin kuin ensimmäisen kohdalla. Loistavasti tuo esikoinen on korvikkeella kasvanut. ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;24876651:
Juo vaikka bisse niin nousee maito =)
Mä join skumppaa kun synnärillä sitä tarjoiltiin. Kätilö sanoi että sekin auttaa nostattamaan maitoa. Alkoon siis mars!
Mä en juo alkoholia. :D

Viimeksi yritin kotikaljaakin (yök!) mutta ei mulla auttanut maidon nousemiseen ollenkaan.
 
Se on sitä tuttina oloa ;)

Ei välttämättä viisasta, mutta tekee maidontuotannolle hyvää.

Siinä rinnallakin voi välillä herätellä jos tuntuu että liian aikainsin nukahtaa.

Toivottavasti saat maidon riittämään. Ja muista että olet hyvä äiti (ja Tiirukin on) vaikka korviketta antaisitkin ;)
Olen herätellyt rinnalla. :)

Ei imetys ole äitiyden mitta ja korvikkeella on hyvin kasvanut esikoinenkin. Stressitekijää ei siis ole. Tahdon kuitenkin yrittää päästä täysimetykseen, jos se vaan sattuisi onnistumaan tällä kertaa. Jos ei niin nou hätä. :D
 
Vauveli nukahti viimein. :heart:

3,5 tunnin imetys -- torkku -- imetys -- torkku -- masuvaiva -- huvituttirinta -- korvike -- torkahdus -- masuvaiva -- imetys -- korvike -- torkahdus -- imetys -- masuvaiva -- huvituttirinta -- nukahdussessio. :D
 
jlk
Tuota imetysotetta katseltiin jo vähän sairaalassakin, mutta sille ei kait voi mitään. Rinta vaan on hieman huonon mallinen imetyksen kannalta. Jännä tosin, että toinen ei ole samalla tavalla kipuileva.

Kipu ei siis imettämistä estä, mutta toki ilman kipua olisi mukavampaa. ;)

Sairaalassa myös neuvoivat aloittamaan tuosta rinnasta, jotta se alkaisi tuottaa paremmin maitoa.

Stressiä mulla ei ole. Ennemminkin nyt tuntuu kivalle, että maitoa on alkanut nousta paremmin kuin ensimmäisen kohdalla. Loistavasti tuo esikoinen on korvikkeella kasvanut. ;)
Rinnat on monesti erilaisia, jopa samalla ihmisellä eri lapsilla. Siis tuottavat maitoa erilailla. Ja kipuilevat erilailla.

Oletko koittanut imettää niin että lapsi tuleekin kainalon puolelta rinnalle (jos imetät istuallaan) tai sitten makuultaan. Minulla kivut ainakin helpottivat kun imetin eri asennoissa.

Hyvää yötä.
 
Rinnat on monesti erilaisia, jopa samalla ihmisellä eri lapsilla. Siis tuottavat maitoa erilailla. Ja kipuilevat erilailla.

Oletko koittanut imettää niin että lapsi tuleekin kainalon puolelta rinnalle (jos imetät istuallaan) tai sitten makuultaan. Minulla kivut ainakin helpottivat kun imetin eri asennoissa.

Hyvää yötä.
Olen imettänyt nyt "normiotteella", vauva kainalossa sekä kyljillään makuulla. Kaikissa asennoissa jonkin verran kipuilee, mutta kainalossa vähiten. :)
 
[QUOTE="lll";24876707]Masuvaivat vois helpottaa jos korvikkeen jättäisi välistä pois.[/QUOTE]

Masuvaivaa on ollut myös niillä syötöillä, kun ei ole mennyt korviketta. Toisaalta sairaalassa masuvaivoja ei ollut ollenkaan ja joka syötöllä meni rinnan lisäksi 70-120 ml nania. Ovat siis selkeästi alkaneet noiden antibioottitablettien myötä. Jospa siis kuurin jälkeen helpottaisivat.

Elättelen toivoa myös, että maito nousisi paremmin antibioottikuurin loputtua, kun antibiootit voivat heikentää maidon tuotantoa.
 
Mä en juo alkoholia. :D

Viimeksi yritin kotikaljaakin (yök!) mutta ei mulla auttanut maidon nousemiseen ollenkaan.
Onhan sitä alkoholitontakin skumppaa :)
No ei ku vitsivitsi.

Jos tuntuu että on kohisten noussut maitoa niin vähennä ihmeessä ihan radikaalistikin sitä lisämaidon määrää. Jos vauva vaan pysyy tyytyväisenä. Sitä määrätään aika paljon, mikä aiheutti mun vauvalla ainakin sen että se ei jaksanut siten tosi pitkään aikaan tissiä imeäkään. Kotiin tultuani jätin kerrasta ne pois, eikä vauva niitä kyllä kaivannutkaan. Mutta tietty se oli helppo päätös kun tiesin ennalta olevani lypsykarjalle sukua ja maidon nousevan niin että tuossa tuokiossa sitä suihkuaa seinillekin.
Sinuna kyllä vaihtaisin alotustissiä. Tai jos vauva on kärsivällistä sorttia ja jaksaa imea sen terveemmänkin tissin tokana tosi tyhjäksi niin ei sillä sitten ehkä niin isoa merkitystä. Niinkuin joku tuossa jo totesi, pääasia että imee ja että saa lutkuttaa pitkiä aikoja rauhassa. Hyvältähän se meininki kuulostaa joten luotat vaan ittees ja juot paljon. Varmaan maitoa tulee vieläkin enemmän kun kivut ja lääkitykset hellittää.
 
tsemppiä!
Onnea vauvasta! Ihan oman tuoreen kokemukseni halusin lisätä, kun juuri maidon tulon ja imetyshommien kanssa tuskailin. Eli: mulla ainakin meni 5-6 viikkoa, ennen kuin maidontulo kunnolla lähti käyntiin. Siis oikein reippaasti sitten lähti, ja sen jälkeen onkin mennyt päivittäin ylimääräistä pakkaseen. Kärsivällisyyttä siis! Join ja söin paljon, laskin että 6-7 litraa nesteitä päivässä ja oikeeta mässäilyä. Osa juomista oli mammateetä ja oikeestaan ihan mitä vain sain alas. Rinnat oli pidettävä tosi lämpiminä, että verenkierto oli maksimissaan. PIdin villakaulaliinaa tissien ympärillä kesän helteilläkin. Ja se lisäksi pesiydyin ekoiksi viikoiksi vauvan kanssa makkariin. Heti, jos kävin jossain asioilla tms tai tuli vähänkään stressiä mistään (esim bussiin ehtimisestä), maidontulo kärsi. Elämä siis pyöri vain maitohommien ympärillä ekat viikot, mutta lopulta lähti imetys sujumaan tosi hyvin. Huomasin myös, että hierojalla kun kävin, niin maitoa oikein tulvi pari päivää aina sen jälkeen. Eipä mulla muuta. Ehkä näistä kokemuksista on jotain apua sulle. :)
 
Sairaalassa ei määrätty suuria määriä korviketta. Vauva itse vaati aina lisää ja lisää ja lisää. Toivat siis ensin aina 20-30 ml kerrallaan, mutta ei tuolle maitomonsterille riittänyt. :D

Mulla ei ole ollut tunnetta, että maitoa tulisi paljon. Vauva vaan ei ole nyt vaatinut niin paljoa korviketta kuin sairaalassa. Tosin edelleenkin uskon masuvaivojen olevan yksi syy vähentyneeseen syömiseen.

Olisi kiva tehdä taas syöttöpunnitus, niin tietäisi millaisia määriä vauveli saa rinnoista irti.

Hiilihydraatteja kuluu reippaasti. Murot/mysli maidon/jugurtin kera on mun yleisin aamupala. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tsemppiä!;24876769:
Onnea vauvasta! Ihan oman tuoreen kokemukseni halusin lisätä, kun juuri maidon tulon ja imetyshommien kanssa tuskailin. Eli: mulla ainakin meni 5-6 viikkoa, ennen kuin maidontulo kunnolla lähti käyntiin. Siis oikein reippaasti sitten lähti, ja sen jälkeen onkin mennyt päivittäin ylimääräistä pakkaseen. Kärsivällisyyttä siis! Join ja söin paljon, laskin että 6-7 litraa nesteitä päivässä ja oikeeta mässäilyä. Osa juomista oli mammateetä ja oikeestaan ihan mitä vain sain alas. Rinnat oli pidettävä tosi lämpiminä, että verenkierto oli maksimissaan. PIdin villakaulaliinaa tissien ympärillä kesän helteilläkin. Ja se lisäksi pesiydyin ekoiksi viikoiksi vauvan kanssa makkariin. Heti, jos kävin jossain asioilla tms tai tuli vähänkään stressiä mistään (esim bussiin ehtimisestä), maidontulo kärsi. Elämä siis pyöri vain maitohommien ympärillä ekat viikot, mutta lopulta lähti imetys sujumaan tosi hyvin. Huomasin myös, että hierojalla kun kävin, niin maitoa oikein tulvi pari päivää aina sen jälkeen. Eipä mulla muuta. Ehkä näistä kokemuksista on jotain apua sulle. :)
Pitäisiköhän lisätä toppauksia rintojen lämmittämiseksi? Mä olen nyt viihtynyt ihan pelkkä paita päällä kotosalla kun olen. Ei siis edes rintaliivejä paidan alla. Tosin hormonit vetää silti välillä kunnon hiet päälle. :ashamed: :D
 
"Siilinlapsi"
Yksi vinkki on, että yöimetykset on maidon "tilaamisen" kannalta parhaita, yöaikaan erittyy kuulema eniten prolaktiinia, joka vaikuttaa maidon tuotantoon. Eli jos vaan vauva heräilee ja jaksat niin runsaasti yöimetystä muutaman päivän ja tiheää imetystä päiväaikaankin. Monesti nukkuvakin vauva osaa imeä joten jos vaan itse kestät niin ei ole edes vauvan heräilyistä kiinni!

Mitä toispuoleseen kipuun tulee, niin jos se ei hellitä, pyydä lääkäriltä varoiksi lääke sammakseen! Se ei välttämättä nöy ulospäin tai ole edes vauvan suussa. Mulla meni sammas maitotiehyisiin molemmissa rinnoissa, ainoa oire oli kipu imettäessä ja se, että alkuvaiheessa imetyksestä saamani nännihaavaumat eivät parantuneet. Lääkäri ei itse uskonut sammakseen mutta määräsi sellaisen geelin jota laitoin nänneihin imetysten välillä, kipu hävisi suurinpiirtein viikossa (oli kestänyt sitä ennen jo 3-4 vkoa) Tuli tämä mieleen kun mainitsit syöväsi antibiootteja, ja ne kyllä ruokkivat hiibaa, mitä sammaskin vissiin on!
 
"mamaa"
Anteeksi en jaksanut lukea muuta kuin aloitusviestin, mutta kun tämän äidin tarttee mennä nyt nukkumaan :( Olet siis saattanut saada nämä vinkit jo...

Olen kuullut, että monilla pumppaaminen auttaa todella hyvin maidon nousemiseen. Minulla nousi hyvin mutta pumpatessa ei ole ikinä tullut mitään (vaikka imetän yhä 14 kk. lasta), joten omakohtaisia kokemuksia ei kyllä ole.

Samoin olen kuullut että yöimetys on kaikkein tärkein maidon nousemisen kannalta.

Tsemppiä!
 
"..."
Sairaalassa ei määrätty suuria määriä korviketta. Vauva itse vaati aina lisää ja lisää ja lisää. Toivat siis ensin aina 20-30 ml kerrallaan, mutta ei tuolle maitomonsterille riittänyt. :D

Mulla ei ole ollut tunnetta, että maitoa tulisi paljon. Vauva vaan ei ole nyt vaatinut niin paljoa korviketta kuin sairaalassa. Tosin edelleenkin uskon masuvaivojen olevan yksi syy vähentyneeseen syömiseen.

Olisi kiva tehdä taas syöttöpunnitus, niin tietäisi millaisia määriä vauveli saa rinnoista irti.

Hiilihydraatteja kuluu reippaasti. Murot/mysli maidon/jugurtin kera on mun yleisin aamupala. :D
Pirauta maanantaina neuvolaan, ottavat varmasti syöttöpunnitukseen sinne.
 
"Siilinlapsi"
Siis hiivaa piti kirjoittaa, ei hiibaa :) ja mä siis keksin tuo sammaksen mahdollisuuden omalla kohdalla ihan itse, kun yritin löytää syytä kipuun. Imuotteet yms oli jo moneen kertaan tsekattu ja neuvola ja synnäri ihmeissään kun kipuun ei löytynyt syytä. Googlasin paljon ja rupesin epäilemään. Onneksi neukkalääkäri määräsi reseptin varoiksi vaikkei pitänyt todennäköisenä. Ja mäkin siis sain antibioottia tiputuksena synnytyksen yhteydessä, joten uskon sen edesauttaneen sammaksen syntymistä! Tää lähinnä vinkkinä jos ei ala kipu millään helpottaa.
 
Heps!

Onnea uutukaisen elämänalun johdosta!

Hiukan ristiriitaisia neuvoja täällä tuntuu kuuluvan, mutta tässä oma lista. Eli, maidontuotanto todella toimii kysynnän ja tarjonnan lakien mukaisesti, ja siihen vaikuttaa tarkalleen otten kaksi asiaa:
1. Se miten paljon nänni saa stimulaatiota, tällä enemmän vaikutusta ensimmäisen kuukauden ajan
2. Miten paljon maitoa pistuu rinnasta, tällä enemmän vaikutusta 1 kuukauden jälkeen.

Tästä syystä, jos maidontuotantoa haluaa lisätä, on hyvä syöttää kummastakin rinnasta: mitä enemmän stimulaatiota, sitä enemmän maitoa. Kuitenkin on hyvä vauvan antaa myös tyhjentää rinta säännöllisesti, etu/takamaito tasapainon takia. Takamaito on rasvaisempaa, etumaito vetisempää.
-Syöttöpunnituksia tehtäessä olisi syytä toistaa punnitus usealla perättäisellä syötöllä: rintaruokittu lapsi käy rinnalla myös "juomassa" etumaitoa janoon, jolloin määrä todella voi olla huomattavasti pienempi.
-Pumppaaminen on myös hyvä konsti: pumppaa rintoja, tai yhtä rintaa aina vauvan syötön jälkeen, tai muutamia kertoja päivässä. Älä kuitenkaan käytä pumpulle heruttamiasi määriä edes ohjeellisina, vauva saa rinnasta yleensä paljon enemmän. Vaikka pumpulle ei heruisi tippaakaan, on stimulaatio hyödyksi.

-Ainut luotetava mittari maidon riittävyydestä on vauvan kasvu. Ei ole tärkeää millä käyrällä mennään, kunhan painoa tulee yli 115g viikossa. Jos huolestuttaa, kannattaa käydä punnituksilla vaikka kerran viikossa oman mielenrauhan takia.

-Korvike voi aiheuttaa sekaannusta myöhemminkin kuin parin tunnin sisään, se nimittäin on hiukan rankkaa tavaraa suolistolle. Rintamaito kuitenkin suojaa suolistoa, ja vähentää merkittävästi korvikkeen haittavakutuksia.

-Sarviapila kapselit (kauppanimessä usein fenugreek) auttavat maidon lisäämiseen, samoin kuin alkoholiton olut(muista alkoholijuomista siis ei ole apua). Alkoholi voi häiritä joidenkin naisten herumisrefleksiä, eikä sitä siksi suositella avuksi imetykseen. Oluen mallas on muistaakseni se vaikuttava tekijä. Sinulle voisi myös olla hyötyä magnesium lisästä.

-TÄRKEINTÄ on saada vauva rinnalle usein jos maidontuotanto on liian pientä. Jos vauva ei tahdo rinnalle usein, vauvahieronta ja kenguruhoito eli iho ihoa vasten voivat tutkitusti saada ruokahalun heräämään ja painon nousemaan.

Paljon voimia! Katsohan myös maitolaiturin keskustelut aiheesta, siellä on paljon hyvää, asiallista ja tutkittua tietoa.
 
Ai niin ja tuosta tuttina olosta joku sanoi minusta hauskasti kerran, että parempi äiti tuttina kuin tutti äitinä.

Kaipa välimuotoja on moia, mutta ensimmäinen kuukausi on mahdottoman hyvä olla tuttina, tuo aika kun vaikuttaa maidntuotantoon vielä myöhemminkin.
 
Tuon yöimetyksen tiesinkin jo ennestään, ja vauva saa rintaa, milloin vain. Nyt siis taas rinnalla. :)

Tuon mallashommankin olen kuullut, mutta esikoisen kohdalla ei ainakaan vaikuttanut mulla. Kotikaljaa (yök!) siis join kokeeksi silloin.

Vanhan kansan apukeino eli mustikkasoppakaan ei mulla auttanut silloin. Sitä voisi kyllä silti tehdä nytkin. :heart:
 

Yhteistyössä