Imettäminen julkisilla paikoilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sp
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja apsi:
Mua ärsytti mun oma ajatusmaailma tässä taannoin. Kävimme pikkumiehen kanssa synnärillä kontrollissa kohta kotiutumisen jälkeen, eikä siellä ollut muuta paikkaa kuin synnärin aulatilat missä olla, kun tietenkään ei ollut enää huonetta käytössä.

Siinä aulan sohvalla mua vastapäätä istui muslimimies vaimonsa kanssa, vauva oli heillä vielä tulollaan. Mietin ihan tosissani miten toimin, jos nyytin tulee nälkä. Menenkö etsimään jonkun toisen paikan? Päätin sitten, että jos tarvis on, imetän juuri tasan siinä missä satun olemaan, kun ellei synnytysosastolla saa imettää, niin missä sitten? Ainoa syy vaivautumiselleni oli siis se muslimimies, kun arvelin, että häntä suututtaa nähdä moista touhua. Päätin, että hän saa vaihtaa paikkaa, ellei siedä toimitusta.

Tarvetta imetykselle ei tullut, koska vauva oli aiemmin aterioinut rinnalla sairaalan pääaulan penkillä, missä oli enemmän yleisöä, mutta en edes huomannut muita ihmisiä keskittyessäni itse asiaan. Ärsyttää vaan, että edes harkitsin siirtymistä pois, vauvan edun pitää mennä kotimaan kamaralla kulttuurisen närkästyksen edelle. Missään Jemenissä en uskaltaisi edes yrittää, mutta siksipä emme matkustakaan mihinkään niin kauan kuin vauva on pieni.

hmm. Mä olen nähnyt ihan ostoskeskuksessa huntua käyttävän naisen imettävän. Se oli varmaan muslimi, ainakin se näytti somalilta.

Luonnollisuus on kyllä huono perustelu julki-imetykselle, sillä onhan olemassa monia luonnollisia asioita, jotka hoidetaan privaatisti. On luonnollista käydä wc:ssä, harrastaa seksiä, synnyttää, vaihtaa tamponia yms. En siis sillä luonnollisuus perusteella päättäisi mitkä asiat hoidetaan julkisesti ja mitkä ei. Myös alastomuus on todella luonnollista ja silti katsotaan sopivaksi verhota itsensä muiden seurassa.

Mikä ihmisiä sitten imetyksessä vaivaa? Veikkaisin, että se rinta. Normaalisti julkisilla paikoilla ei näe paljaita rintoja ja itselleni tulee hieman kiusallinen olo jos vieressä on paljas rinta. Ei oikein tiedä minne katsoisi :D Se rinta on silti rinta ja monelle seksuaalisuuteen liittyvä asia, vaikka sillä sitten imetettäisiin sillä hetkellä. Ja jos on iso nännipiha niin ei se nänni kokonaan sen lapsen suuhun mahdu, vaan näkyy kyllä sieltä.

Jokainen vois miettiä, että miltä tuntuisi jos puistonpenkillä vieressä istuva nainen yhtäkkiä alkaisi esim. putsata juuri ottamaansa nännikorua. Toteais vaan, että käskettiin pari kertaa päivässä putsata, joten ei varmaan haittaa että teen sen tässä kun olen koko päivä reissun päällä. Haittaako se paljas rinta jotenkin vähemmän, jos se otetaan esiin vauvaa varten? Joutuuhan siinä monesti vähän tarjottelemaan sitä tissiä ennen kuin vauva sen ottaa suuhunsa.

Itseäni ei imetys häiritse, jos ei imettäjää häiritse se, että näen hänen rintansa. Mielestäni kuitenkin esim. harson käyttäminen näkösuojana olisi suotavaa kanssaihmisiä ajatellen. Ja tässä nyt halusin vain tuoda esiin pointteja, miksi joku pitää toisen imettämistä kiusallisena ja se on ihan luonnollista että jotkut kiusaantuu paljaasta rinnasta.

Mua ei ole koskaan ärsyttänyt kenenkään imetys esim kahvilassa, oon itsekin imettänyt esim, hampurilaispaikassa tai kahviossa. ja aion sitä tehdä vastakin... jos se jonkun elämää haittaa, niin antaa haitata :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Mina:
Luonnollisuus on kyllä huono perustelu julki-imetykselle, sillä onhan olemassa monia luonnollisia asioita, jotka hoidetaan privaatisti. On luonnollista käydä wc:ssä, harrastaa seksiä, synnyttää, vaihtaa tamponia yms.

Luonnollisuus ei ole huono peruste julki-imetykselle. W:ssä käydään privaatisti, koska niitä nyt sattuu olemaan joka paikassa. (mitä nyt keskustassa näkee aina varsinkin kesällä kadulle virtsaajia!!) Eikä tarpeiden tekoa ja syömistä pitäisi toisiinsa rinnastaa mitenkään.

Huono yhtälö: Vauvan nälkä ja äidin tarve liikkua kodin ulkopuolella ja imetyspaikkojen puute. Ei kai kenenkään tarvitse kotiin jäädä? Tai ruveta antamaan korviketta?

Itse olen häveliäs imettäjä ja pyrin suojaamaan yksityisyyttä julkisilla paikoilla imettäessä. Etsin rauhallisimman mahdollisen paikan, käytän imetyspaitaa tai harsoa/huivia tms.

Luonnollisuus on kyllä huono perustelu julki-imetykselle, sillä onhan olemassa monia luonnollisia asioita, jotka hoidetaan privaatisti. On luonnollista käydä wc:ssä, harrastaa seksiä, synnyttää, vaihtaa tamponia yms. En siis sillä luonnollisuus perusteella päättäisi mitkä asiat hoidetaan julkisesti ja mitkä ei. Myös alastomuus on todella luonnollista ja silti katsotaan sopivaksi verhota itsensä muiden seurassa.

Totta. Perinteisesti etenkin intiimihygieniaan ja seksiin liittyvät toiminnot on kaikissa kulttuureissa ymmärretty privaatisti hoidettaviksi, niin luonnollisia kuin toiminnot itsessään ovatkin.
Mielestäni imettämistä ei kuitenkaan voida verrata niihin. Kyseessä on imeväisen, ihmisen, ateriointi ja syöminen on paitsi ravinnontarpeen tyydyttämistä, myös sosiaalinen ja hyväksytty tapahtuma. Imetyshetkeä tulisi tarkastella ensisijaisesti vauvan kannalta ja nähdä tissin sijasta oleellisin: Lapsi. Pieni ihminen jolla on kaikkien ihmisten tapaan oikeus viettää aikaa muuallakin kuin kotona ja syödä muualla kuin yleisissä wc-tiloissa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Totta. Perinteisesti etenkin intiimihygieniaan ja seksiin liittyvät toiminnot on kaikissa kulttuureissa ymmärretty privaatisti hoidettaviksi, niin luonnollisia kuin toiminnot itsessään ovatkin.
Mielestäni imettämistä ei kuitenkaan voida verrata niihin. Kyseessä on imeväisen, ihmisen, ateriointi ja syöminen on paitsi ravinnontarpeen tyydyttämistä, myös sosiaalinen ja hyväksytty tapahtuma. Imetyshetkeä tulisi tarkastella ensisijaisesti vauvan kannalta ja nähdä tissin sijasta oleellisin: Lapsi. Pieni ihminen jolla on kaikkien ihmisten tapaan oikeus viettää aikaa muuallakin kuin kotona ja syödä muualla kuin yleisissä wc-tiloissa.

Mutta imettävien äitien pitäisi myös nähdä se tosiasia, että jotkut voivat kiusaantua paljaasta tissistä. Laittaa siis vaikka se harso eteen.. Oli se sitten miten luonnollista tahansa, niin paljas tissi on aina paljas tissi :D

Tai ainakin ymmärtää se, että miksi joku voi tuntea olonsa kiusaantuneeksi paljaan tissin vieressä ja eihän ihmiset voi sille mitään jos tuntevat olonsa kiusaantuneeksi.

Pointtini ei siis ollut se, etteikö julkisesti voisi imettää, vaan se että ymmärrystä olisi hyvä olla puolin jos toisin..

Alkuperäinen kirjoittaja mina:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:

Mutta imettävien äitien pitäisi myös nähdä se tosiasia, että jotkut voivat kiusaantua paljaasta tissistä. Laittaa siis vaikka se harso eteen.. Oli se sitten miten luonnollista tahansa, niin paljas tissi on aina paljas tissi :D

Tai ainakin ymmärtää se, että miksi joku voi tuntea olonsa kiusaantuneeksi paljaan tissin vieressä ja eihän ihmiset voi sille mitään jos tuntevat olonsa kiusaantuneeksi.

Pointtini ei siis ollut se, etteikö julkisesti voisi imettää, vaan se että ymmärrystä olisi hyvä olla puolin jos toisin..

Tästä olen minan kanssa täysin samoilla linjoilla että pitäisi ajatella myös sitä että toinen/toiset voivat tuntea olonsa kiusalliseksi .
Vaikka olisi miten luonnollinen asia.

Olen äiti ja en haluaisi imettää julkisesti, mutta ymmärrän, jos joitain se ei vaivaa ollenkaan. On kuitenkin kuulemma äitejä, jotka oikeasti vetävät ne rinnat esille ja siinä toiset saavat sitten katsella. Tuollainen ronski rintojen esittely on verrattavissa vähän samaan, kun isomahaiset miehet, joilla paita korvissa ja vatsa valuu housun reunan yli. Noitakin näkyjä on. Piilossa imettäminen, huivin takana, kun paljaita rintoja ei yhtään esitellä, siinä ei ole mitään ihmeellistä, mutta kun joillain on tapana vähän yli provosoitua ja oikein pistää tissit tiskiin ihan vaan sen takia, että se on niin LUONNOLLISTA. Moni muukin asia on luonnollista, mutta senkin voi tehdä ihan rauhassa ja piilossa. Huivi tai muu peittävä käy, ei tarvitse vessaan asti lähteä. Itse en oikein mielelläni halua nähdä kenenkään naisen rintoja, vaikka olen nainen.

Niitä hoitohuoneita vaan yleensä on vain se yksi. Ja jonottajia voi olla aika tavalla. Varsinkin jos joku siellä alkaa imettämään. Kyllä ne hoitohuoneet on mun mielestäni tarkoitettu pääosin vain vaipanvaihtoon. Imettämisen voi tehdä ihan julkisesti. Tai olisko parempi jos niitä kakkavaippoja ruvettaisiin vaihtamaan siellä kaupan/ravintolan puolella pöydillä, tuoleilla, sohvilla jne.

[QUOTE="vieras";28803361]Olen äiti ja en haluaisi imettää julkisesti, mutta ymmärrän, jos joitain se ei vaivaa ollenkaan. On kuitenkin kuulemma äitejä, jotka oikeasti vetävät ne rinnat esille ja siinä toiset saavat sitten katsella. Tuollainen ronski rintojen esittely on verrattavissa vähän samaan, kun isomahaiset miehet, joilla paita korvissa ja vatsa valuu housun reunan yli. Noitakin näkyjä on. Piilossa imettäminen, huivin takana, kun paljaita rintoja ei yhtään esitellä, siinä ei ole mitään ihmeellistä, mutta kun joillain on tapana vähän yli provosoitua ja oikein pistää tissit tiskiin ihan vaan sen takia, että se on niin LUONNOLLISTA. Moni muukin asia on luonnollista, mutta senkin voi tehdä ihan rauhassa ja piilossa. Huivi tai muu peittävä käy, ei tarvitse vessaan asti lähteä. Itse en oikein mielelläni halua nähdä kenenkään naisen rintoja, vaikka olen nainen.[/QUOTE]

Se onkin ymmärrettävää että esitellä ei tarvi eikä kukaa halua nähä. Mut miksi se monelle on niin kamalaa sekin että mitään ei näy paitsi harso ehkä vauvan jalat? Ei ylipäätään hyväksytä imettämistä julkisesti.

Pitäiskö aikuisillekin olla vain take-away-ruokaloita koska avuton vauva ei saisi syödä julkisesti?

Alkuperäinen kirjoittaja mä;16635783:
Mielestäni kahviot ja ravintolat ei ole sovelias paikka imettää ja julkisesti muutenki ei pitäisi imettää.

[QUOTE="vieras";28803361]Itse en oikein mielelläni halua nähdä kenenkään naisen rintoja, vaikka olen nainen.[/QUOTE]

En minäkään halua nähdä muiden paljaita rintoja jossain kahvilassa. Enkä itseasiassa muista koskaan nähneenikään imettäjän paljasta rintaa. Sen sijaan ihan ei-imettävillä naisilla on usein niin avonaisia ja läpikuultavia vaatteita, että tissit ovat käytönnössä esillä. Tai niin lyhyt hame, että alle näkyy. Ja miehillä on niitä paljaita kaljamahoja ja lököttävien housujen paljastamia persevakoja.

Vaikka joku pöljä imettäjä saattaakin läväyttää tissit tiskiin kun vauvalle tulee nälkä, mun mielestä on kurjaa että kaikkia imettäjiä paheksutaan sen takia ja halutaan saada heidät jonnekin saastaiseen vessakoppiin pöntön kannen päälle imettämään, samalla kun muuten paljaita ruumiinosia huvikseen esittelevät saavat olla rauhassa.

Aivan näin. En ymmärrä miksi kukaan muu kuin lapsenvihaaja kieltäisi vauvan syöttämisen julkisesti.

[QUOTE="vieras";28803507]En minäkään halua nähdä muiden paljaita rintoja jossain kahvilassa. Enkä itseasiassa muista koskaan nähneenikään imettäjän paljasta rintaa. Sen sijaan ihan ei-imettävillä naisilla on usein niin avonaisia ja läpikuultavia vaatteita, että tissit ovat käytönnössä esillä. Tai niin lyhyt hame, että alle näkyy. Ja miehillä on niitä paljaita kaljamahoja ja lököttävien housujen paljastamia persevakoja.

Vaikka joku pöljä imettäjä saattaakin läväyttää tissit tiskiin kun vauvalle tulee nälkä, mun mielestä on kurjaa että kaikkia imettäjiä paheksutaan sen takia ja halutaan saada heidät jonnekin saastaiseen vessakoppiin pöntön kannen päälle imettämään, samalla kun muuten paljaita ruumiinosia huvikseen esittelevät saavat olla rauhassa.[/QUOTE]

Hyvä! Samaa mieltä! Ei sekään paljon asioita paranna jos yritettään "totuttaa" paheksujia näkemään tissejä ja oikein uhalla julkisesti esitellään kaikki. Itse imetän tarvittaessa kaupan tai puiston penkillä, ja pidän harson edessä. En viitsi ihan kahvilan keskimmäisessä pöydässä imettää, ymmärrän että se voi häiritä muita, suojaisessa nurkkapöydässä kyllä. Eipä ole kukaan vielä valittanut tai katsonut vihaisesti:)

(Ihan oman keskustelun voisi pystyttää noista "vihaisista mulkaisuista" ja "pahoista katseista", ne ovat varmasti monesti vain kuvittelua! Jos näet jokaisen vastaantulijan katsovan sinua pahasti, todennäköisemmin kyse on omasta epävarmuudestasi kuin niiden toisten vihamielisyydestä!)

Ja kun imetän, en minä edes halua että kuka tahansa ukko voi toljottaa rintojani! Vaikka kyse onkin itselleni ruokkimistapahtumasta, voivat miehet nähdä siinä mahdollisesti muutakin kiinnostavaa...

Yhteistyössä