Imettäminen julkisilla paikoilla

• Viestiketjun aloittaja sp
  • Ensimmäinen viesti
sp
Oletteko lukeneet iltalehden keskustelua imettämisestä julkisilla paikoilla??Mä oikein hermostun ja tulee melkein tippa linssiin kun lukee noin ilkeätä tekstiä, onko suomessa oikeasti noin paljon äitien ja vauvojen vihaajia että meidän äitien pitäisi jäädä kokonaan neljän seinän sisälle??Ihan sairas maailma..kuinka ikävää.

sp
Alkuperäinen kirjoittaja SylWi:
En ole lukenu, enkä aijokkaan.

Mutta tosiaan ihmetyttää ihmiset, ketkä ei niin luonnollista asiaa suvaitse. En, en vaan pysty käsittään mikä siinä on niin kamalaa.

Mun ei olisi pitänyt lukea ollenkaan, nyt on niin huono fiilis ja oikein ihmetyttää mitä ihmisten päässä liikkuu...
Pakko pysyä pois koko sivulta, inhottavaa luettavaa..

Huisi hippu
mä ainakin voisin imettää julkisella paikalla jos vauva sitä tarvitsee. tottakai järjestän jonku ohuen huivin suojaksi ja vauvan rauhaksi. onko muuten kukaan sellanen että kotonakin imettäisi niin että vauvan pään suojana harso yms. luulis toimivan rauhoittajana.

imettäjä
Minä myös imetän julkisilla paikoilla enkä mitenkään yritä "salata" sitä! Esim. ravintoloissa tai kahviloissa. Minusta se ei ole kummallista, sillä syöväthän lapset ja aikuiset ruokaa näissä paikoissa, miksei myös vauvatkin rintaa?

Alkuperäinen kirjoittaja k a t a:
En ole lukenut ja itse olen imettänyt julkisilla paikoilla,enkä näe siinä mitään pahaa.Musta se on kaunista.
Niin mustakin. Mä ihan oikeesti tahtosin tietää mikä siinä inhottaa? Meneekö nää ihmiset sitten rannoillekkaan missä ihmiset on bikineissään, ihan yhtälailla heilläkin tissit näkyy vai onko se, se nänni mikä on niin kamala. En tajua! :xmas:

Rukoilijasirkka
En ole lukenut ja itse olen imettänyt julkisilla paikoilla,enkä näe siinä mitään pahaa.Musta se on kaunista.
Niin mustakin. Mä ihan oikeesti tahtosin tietää mikä siinä inhottaa? Meneekö nää ihmiset sitten rannoillekkaan missä ihmiset on bikineissään, ihan yhtälailla heilläkin tissit näkyy vai onko se, se nänni mikä on niin kamala. En tajua! :xmas:
Samat ihmiset juo kuitenkin lehmän megautareesta tullutta maitoa. :LOL:

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Samat ihmiset juo kuitenkin lehmän megautareesta tullutta maitoa. :LOL:
No niimpä. Musta on aika huolestuttavaa alkaa vieroksua noin tavallista asiaa, kai me unohdetaan kohta miten lapsia edes tehdään, kaikki sekotetaan vaan petrimaljoissa ja kuoriudutaan jostain ihme kasvatuskaapeista täysikäsinä.. :whistle:

vieras
Palstoilla on niin helppo ottaa voimakkaasti kantaan asiaan kuin asiaan. Käytännössä henkilö saattaa käyttäytyä aivan toisin. Itse olen imettänyt julkisesti kolmea lasta lähemmäs kahta ikä vuotta enkä kokenut, että siinä olisi ollut minkäänlaista ongelmaa. Harvempi varmaan edes huomaa, että imetys on menossa.

Kun puhutaan asioista yleisellä tasolla on helppo olla mitä mieltä tahansa. Esimerkiksi kaverini piti todella outona ja varmaan sainaana sitä, että yli 1-vuotiasta imetetään. Mutta kun minä imetin pitkään, niin hän hyväksyi sen hyvin. Kyse oli vain hänen omista ennakkoluuloistaan, sillä hänelle itselleen imetys oli hankalaa (ei imettänyt lainkaan nuorinta lastaan).

vieras
Ja täälä ainakin on lopetettu kaikki lastenhoitohuoneet, jossa olisi voinut imettää. Ja sitten valitetaan, että ei saisi julkisesti imettää. No tekisivät imetykseen sopivat tilat, niin tottakai sinne menisin omassa rauhassa syöttämään :D

:wave: Näin juuri, kauniimpia asioita maailmassa... Älkää lukeko sellaisia ollenkaan. Jokainen tietää, että vauva sen ruokansa tarvitsee. Imettäkää vaan julkisesti enemmän :heart:

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ja täälä ainakin on lopetettu kaikki lastenhoitohuoneet, jossa olisi voinut imettää. Ja sitten valitetaan, että ei saisi julkisesti imettää. No tekisivät imetykseen sopivat tilat, niin tottakai sinne menisin omassa rauhassa syöttämään :D
Mä taas en oo ikinä käyttänyt moisia paikkoja, koska olen aina melkein ollut liikkeellä imettäessä, ellen ole ollut kotona. Siinä samalla voi mun mielestä ihan hyvin vaikka käydä kenkäkaupassa. Tai siis mulle se oli helppoa ja tein silleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Mä taas en oo ikinä käyttänyt moisia paikkoja, koska olen aina melkein ollut liikkeellä imettäessä, ellen ole ollut kotona. Siinä samalla voi mun mielestä ihan hyvin vaikka käydä kenkäkaupassa. Tai siis mulle se oli helppoa ja tein silleen.
Aamen!!
En todella käsitä miksi naiset on naisille susia ja he nimenomaan arvostelevat imettäviä.
Vai onko se kateutta?
Mutta musta paikka kuin paikka-ja imettää voi!

Olen esim ristiäisissä,tilaisuuden loputtua-istunut kirkossa ja imettänyt!! :wave:
Ei lapsen nälkä katso paikkaa.
Tosin kirkossa ei ollut muita kuin oma porukka,mutta ehkä se on paikoista oudoin missä on tullut imetettyä.

imettäjä
Tää on niin totta! Itse asun Tampereella ja täällä tämän kyllä huomaa!! Koskikeskuksen "lastenhoitohuoneessa" on vain vessa, PIENI allas ja kova taso eikä siis mitään pehmustetta. "Imetystuoli" on semmoinen pieni ja kova. Tämä on minusta niiiiiin törkeää!

Toinen kummastuksen kohde, on Ylöjärven UUSI kauppakeskus Elo. Siellä on kyllä hyvin tilaa vaihtaa vaippa ja on pehmustettu hoitotaso, mutta imetystilana on kova penkki jossa ei ole edes selkänojaa! Luulisi, että uuteen olisi panostettu edes kunnon imetystuolilla.

Ainut lastenhoitohuone johon on panostettu, löytyy Ideaparkista. Siellä on kunnon pehmeät nojatuolit imetystä varten! :)

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä:
Tää on niin totta! Itse asun Tampereella ja täällä tämän kyllä huomaa!! Koskikeskuksen "lastenhoitohuoneessa" on vain vessa, PIENI allas ja kova taso eikä siis mitään pehmustetta. "Imetystuoli" on semmoinen pieni ja kova. Tämä on minusta niiiiiin törkeää!

Toinen kummastuksen kohde, on Ylöjärven UUSI kauppakeskus Elo. Siellä on kyllä hyvin tilaa vaihtaa vaippa ja on pehmustettu hoitotaso, mutta imetystilana on kova penkki jossa ei ole edes selkänojaa! Luulisi, että uuteen olisi panostettu edes kunnon imetystuolilla.

Ainut lastenhoitohuone johon on panostettu, löytyy Ideaparkista. Siellä on kunnon pehmeät nojatuolit imetystä varten! :)

Ehkä imetyshuoneen puuttuminen antaa viestin, että imetys on ok ihan missä vaan?
:)

imettäjä
Ja pointtini oli siis se, että jos imettävät äidit halutaan sulkea imetyksen ajaksi pois näkyviltä, miksei sitten järjestetä kunnon tiloja sitä varten? Itse siis kyllä imetän missä vain, mutta kun kakkavaippaakin menet vaihtamaan siihen tarkoitettuun tilaan, voi siinä samalla imettää.

Rukoilijasirkka
Alkuperäinen kirjoittaja imettäjä:
Ja pointtini oli siis se, että jos imettävät äidit halutaan sulkea imetyksen ajaksi pois näkyviltä, miksei sitten järjestetä kunnon tiloja sitä varten? Itse siis kyllä imetän missä vain, mutta kun kakkavaippaakin menet vaihtamaan siihen tarkoitettuun tilaan, voi siinä samalla imettää.
Taitaa olla, että ne, jotka haluaa sulkea imettäjät kopperoihin, on pinei vähemmistö joka pitää kovaa äläkkää.

Jelly
Kaikesta sitä jaksetaankin valittaa. Oikeasti kannattaa ajatella, että tuosta asiasta valittavat ihmiset ovat jotenkin häiriintyneitä. Ei imettäminen ketään voi häiritä. Julkisilla paikoilla tapahtuu niin paljon kaikenlaista, oikeastikin vastenmielistä ja paheksuttavaa, että on todella eriskummallista, jos jonkun mielestä imettäminenkin pitäisi kieltää.
Ja jos julki-imetys jotakin niin paljon häiritsee, niin mielestäni niiden valittajien kannattaisi sitten jäädä kotiin ja tilata ravintolaruokansakin sinne. Siinä sitten kelpaa nököttää kotona, mussuttaa ruokaa tv:n ääressä, katsoa sieltä jotain irvokasta p****a ja häiriintyä vielä pikkasen lisää. Seuraavana päivänä tekeekin sitten mieli valittaa jo lastenvaunujen kanssa julkisilla liikkuvista äideistä.

Hyvin usein imettämisestä valittavat ihmiset tuntuvat olevan - yllättävää kyllä(?) - NAISIA! Niitä, joilla ei ole omia lapsia tai niitä vanhempia naisia, jotka omassa nuoruudessaan viettivät vuosia lasten kanssa kodin piirissä rohkenematta imettää julkisesti? Niitä, jotka ovat mustasukkaisia toisen naisen rinnoista? (Monen miehen mielestä imettäminen näyttää kauniilta, ja kyllä, siinä on joidenkin miesten silmiin myös jotakin eroottista).

PS. Itse en pääsääntöisesti imetä julkisesti. Siihen ei ole mitään kummempaa syytä kuin se että omalla kohdallani se ei vaan ole tuntunut hyvältä.

apsi
Mua ärsytti mun oma ajatusmaailma tässä taannoin. Kävimme pikkumiehen kanssa synnärillä kontrollissa kohta kotiutumisen jälkeen, eikä siellä ollut muuta paikkaa kuin synnärin aulatilat missä olla, kun tietenkään ei ollut enää huonetta käytössä.

Siinä aulan sohvalla mua vastapäätä istui muslimimies vaimonsa kanssa, vauva oli heillä vielä tulollaan. Mietin ihan tosissani miten toimin, jos nyytin tulee nälkä. Menenkö etsimään jonkun toisen paikan? Päätin sitten, että jos tarvis on, imetän juuri tasan siinä missä satun olemaan, kun ellei synnytysosastolla saa imettää, niin missä sitten? Ainoa syy vaivautumiselleni oli siis se muslimimies, kun arvelin, että häntä suututtaa nähdä moista touhua. Päätin, että hän saa vaihtaa paikkaa, ellei siedä toimitusta.

Tarvetta imetykselle ei tullut, koska vauva oli aiemmin aterioinut rinnalla sairaalan pääaulan penkillä, missä oli enemmän yleisöä, mutta en edes huomannut muita ihmisiä keskittyessäni itse asiaan. Ärsyttää vaan, että edes harkitsin siirtymistä pois, vauvan edun pitää mennä kotimaan kamaralla kulttuurisen närkästyksen edelle. Missään Jemenissä en uskaltaisi edes yrittää, mutta siksipä emme matkustakaan mihinkään niin kauan kuin vauva on pieni.

Yhteistyössä