Imettääkö porukka oikeesti kauppakeskusten vessoissa *ARG*

kiilusilmä
Missä sitä sitten pitäisi imettää, jos se ei kahvilassa tai ostarin penkillä onnistu? Pitäisikö mennä ihan pokilla johonkin vaatekauppaan ja sovituskoppiin imettämään...? Kaikki vauvat eivät osaa keskittyä syömiseen, jos ympärillä on muita. Oma lapsi ei pystynyt keskittymään edes kotona, jos mies oli samassa huoneessa.

\o/
Alkuperäinen kirjoittaja yks:
Alkuperäinen kirjoittaja \o/:
tuskin kukaan on niin hullu että lähtee niin pienen vauvan kanssa ostoskeskuksen ja sinne sitten vessaan imettämään tunniksi :eek:
No jos on esikoinen kyseessä, eikä ollu vielä tottunu vauvan rytmeihin? :)

Mä olin ostarilla vauvan kanssa ku lapsi oli 6 päivän ikäinen. Miksi sinne ei voisi mennä?
eikös se jo sanota neuvolassakin ettei suositella ihan pientä vauvaa viemään paikkoihin missä paljon ihmisiä, ihan flunssien yms. pöpöjen takia.

anika harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
No minkäköhän takia niin.
Entä jos sattusit kuolemaan, kuolisko vauvasikin nälkään siinä sitten samalla?
Järjenkäyttö on sallittu. Naurettavaa mennä imettämään kauppakeskukseen. Saat vissiin jotain kiksejä siitä.... :p
Eli vauva pitää opettaa pullolle jos vaikka sattuu kuolemaan huomenna?
Lunatic taitaa saada kiksejä mielipiteistään! Tästä asiasta olen hänen kanssaan ennenkin vääntänyt, ei ymmärrä mitään muuta mielipidettä.

Luonnollisin tapa ruokkia vauva on rinta. Ja yksikään kolmesta pojastani ei ole huolinut maitoa muualta kuin rinnasta, vasta isompana mukista.

Tuttipullo on muuten sinänsä jo täysin turha kapistus ja siihen opettamalla, saa aikaiseksi vielä vieroitusongelman pullosta ja tutistakin. Sitäkään omat lapseni eivät ole koskaan käyttäneet.

Ymmärrän hyvin, miksi joku imettää siellä vauvanhoitohuoneessa. Itse imetin aikoinaan ihan missä tahansa, ja aina paidan suojissa. Mutta kyllä siitäkin kieroja katseita sai.
Ymmärrätkö sinä oikeastaan muita mielipiteitä kuin omasi? Aika voimakkaaseen sävyyn esität omatkin mielipiteesi.

Minullakin on reilun vuoden ikään imetetty vauva, joka ei käyttänyt tuttia lainkaan. Tuttipullosta joi satunnaisesti, jos en itse ollut riittävän lähellä. Yhteensä ehkä noin 5 kertaa. Mukille opeteltiin sitten isompana.

Mutta kyllä ymmärrän Lunaticin pointin ihan täysin. On ihan mahdollista, että tapahtuu jotain, joka estää äidin imettämisen. Meidän tapauksessamme kävi mm. niin, että kävin lähikaupungissa sairaalassa tutkimuksessa ja vauva oli isän kanssa kotona. Aikaa piti mennä n. tunti ja vauvan piti nukkua päiväunia sillä välin.

Kotimatkalla kuitenkin kävi niin ikävästi, että juutuin valtaisaan ruuhkaan kahdeksi tunniksi. Tiellä oli tapahtunut iso liikenneonnettomuus, joka tukki tien. Kiertotietäkään ei valitettavasti ole. Viivyin siis oletetun tunnin sijaan kolme tuntia reissullani. Oli hyvä juttu, että lapsi suostui kuitenkin pullosta syömään, kun oli päässyt nälkä yllättämään. Kotona odottelivatkin hyväntuuliset isä ja tytär, kun pahantuulinen äiti kotiutui.

Ei välttämättä tarvitse ihan kuolla, ettei voi imettää. Niin vaan joskus käy, ja on ihan kiva, että lapsi osaa syödä sitten muullakin tavalla.

Hei, jumbossa on muuallakin niitä lastenhoitohuoneita kun siellä Chico`sin vieressä, ihan vaan vinkiksi seuraavalla kerralla! :) Viimeksi kun olin jumbossa niin siellä hesen vieressä on se isompi lastenhoitohuone, niin yks mamma imetti siellä koska hän käytti rintakumia ja sanoi omaa imetystään melkoiseksi säätämiseksi! :) Mutta hän ei varannut koko suurta huonetta vaan me sitten käytiin kaks mammaa lapsiemme kanssa vaipan vaihdossa siellä...

yks
tuskin kukaan on niin hullu että lähtee niin pienen vauvan kanssa ostoskeskuksen ja sinne sitten vessaan imettämään tunniksi :eek:

Mä olin ostarilla vauvan kanssa ku lapsi oli 6 päivän ikäinen. Miksi sinne ei voisi mennä?
eikös se jo sanota neuvolassakin ettei suositella ihan pientä vauvaa viemään paikkoihin missä paljon ihmisiä, ihan flunssien yms. pöpöjen takia.
Minulle sanottiin, että ota vauva mukaan sinne, minne itsekin jaksat mennä :) Eli äidin voinnin mukaan, jos lapsi on terve ja täysiaikainen. Ja eipä tuota kovasti haitannu liinassa kölliminen sen pari tuntia mitä itse jaksoin olla.

HömpsinPömpsin
Iloisesti imetän minäkin lastehoitohuoneessa. Imettäminen on syöttämistä jonka luen lapsehoidoksi.. ja ne on kyllä puhtaita paikkoja. Jos ei olis en siellä imettäis. Mutta 45 minuuttia on kyllä itsekästä, kun sen lukon voi aukikin jättää..

yks
Alkuperäinen kirjoittaja HömpsinPömpsin:
Iloisesti imetän minäkin lastehoitohuoneessa. Imettäminen on syöttämistä jonka luen lapsehoidoksi.. ja ne on kyllä puhtaita paikkoja. Jos ei olis en siellä imettäis. Mutta 45 minuuttia on kyllä itsekästä, kun sen lukon voi aukikin jättää..
Siis jos on kyse sellaisesta laajemmasta huoneesta, missä on isommille syöttötuoleja ja imettävälle joku istumapaikka, mutta jos kyseessä on invawc jossa on vaipanvaihtoalusta, ei se ole mikään imetyshuone.

bb
En ole Jumbossa käynyt, mutta hyvin monessa kauppakeskuksessa se vauvahoitohuone on inva-wc:ssä ja siellä on ihan nojatuoli imetystä varten eli siis tarkoitettu myös imettämiseen. En missään tapauksessa tykännyt imettää vessassa, mutta minkäs teet kun olin suihkutissi ja lapsi käänsi aina uuden ääneen kuultuaan päänsä pois. Siitäkös joku olisi riemua repinyt kun olisin jossain kahvilan pöydässä suihkinut maitoa vieressä istuvienkin päälle (joo mitattiin kerran kotona että sitä maitoa saattoi lentä useita metrejäkin). Joskus saatoin varata vessaa yli puolituntia ihan siksi että ensin vaihdoin lapsen vaipan, sen jälkeen syötin (mikä ei kyllä kestänyt koskaan 10 minuuttia pidempään) ja sen jälkeen vaihdoin uudelleen vauvan märät vaatteet tai myös sen vaipan uudelleen. Sen vaipanhan voi ihan hyvin vaihtaa myös vaunuissa tai tavallisessa vessassa eikä kiristellä hampaita oventakana.

Onneksi asun nykyään Ruotsissa jossa on asialliset tilat vaipanvaihtoon ja imettämiseen eikä kumpaakaan tarvi tehdä missään vessassa.

Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Ymmärrätkö sinä oikeastaan muita mielipiteitä kuin omasi? Aika voimakkaaseen sävyyn esität omatkin mielipiteesi.

Minullakin on reilun vuoden ikään imetetty vauva, joka ei käyttänyt tuttia lainkaan. Tuttipullosta joi satunnaisesti, jos en itse ollut riittävän lähellä. Yhteensä ehkä noin 5 kertaa. Mukille opeteltiin sitten isompana.

Mutta kyllä ymmärrän Lunaticin pointin ihan täysin. On ihan mahdollista, että tapahtuu jotain, joka estää äidin imettämisen. Meidän tapauksessamme kävi mm. niin, että kävin lähikaupungissa sairaalassa tutkimuksessa ja vauva oli isän kanssa kotona. Aikaa piti mennä n. tunti ja vauvan piti nukkua päiväunia sillä välin.

Kotimatkalla kuitenkin kävi niin ikävästi, että juutuin valtaisaan ruuhkaan kahdeksi tunniksi. Tiellä oli tapahtunut iso liikenneonnettomuus, joka tukki tien. Kiertotietäkään ei valitettavasti ole. Viivyin siis oletetun tunnin sijaan kolme tuntia reissullani. Oli hyvä juttu, että lapsi suostui kuitenkin pullosta syömään, kun oli päässyt nälkä yllättämään. Kotona odottelivatkin hyväntuuliset isä ja tytär, kun pahantuulinen äiti kotiutui.

Ei välttämättä tarvitse ihan kuolla, ettei voi imettää. Niin vaan joskus käy, ja on ihan kiva, että lapsi osaa syödä sitten muullakin tavalla.
Ehdottomasti ymmärrän muitakin mielipiteitä kuin omani. Kärkkään tuntuisen viestini taustalla on ehdottomasti se, ettei Lunatic itse näe mitään muuta vaihtoehtoa kuin pullon tarjoamisen. Tästä julki-imettämisestä on nimittäin keskusteltu ennenkin. Lunaticin mielestä kun julki-ímettäminen on sairasta, eli pulloruokinnalla ei ole tämän asian kanssa mitään tekemistä.

Minusta lapsen saa kukin ruokkia siten, kun itse parhaaksi näkee. Usein pulloruokinta haittaa imetystä. Ja jos olen tehnyt valinnan imettää lapseni itse, en näe syytä opettaa lasta pullolle. En edes siitä syystä, että olen menossa ostoksille kauppakeskukseen. Eikä minulla ole ollut tarvetta olla erossa rintaruokitusta lapsesta. Oikein nälkäinen vauva juo kyllä sitten vaikka pullosta ja ihan varmasti juo.

Ja lopuksi vielä kerron, että joka lapsen kanssa kaapista on löytynyt kaiken varalta myös pari tuttelipakkausta - ihan kaiken varalta. Eli en todellakaan ole mikään imetysfanaatikko. Minulle vain imettäminen on ollut todella helppoa, ja luonnollinen tapa ruokkia lapsi - eikä siihen ole liittynyt yhtään mitään sen kummempaa funktiota. Mutta ihan samalla lailla, pullomaito on tapa ruokkia lapsi - eikä se ole sekään sen kummempi ratkaisu. Eikä se miksi joku imettää ja joku pullo ruokkii lapsensa kuulu kenellekään muulle, kuin päätöksen tehneelle perheelle!

Ei mua suinkaan vi**ta seistä lastenhoitohuoneen oven takana odottelemassa jos joku imettää mutta se ketuttaa kun sieltä viimein sitten luimistellen tuleekin ulos keski ikäinen mies joka ei kehdannut mennä paskalle miesten vessaan :headwall: Mä harvemmin jään seisoksimaan vessan oven taa muutenkaan 5 minuuttia kauempaa vaan keksin jotain muuta sitten siihen hätään. Lapsen pyllyn voi pestä ihan tavallisessa naisten vessassakin ja imettää voi muuallakin, mutta jos se lastenhoitohuone on vapaana sillon ku mä sinne menen ni mähän hoidan lapseni siellä just niin kauan kun se tarpeellista on jättämättä ovea auki. Itsekästä? Ei mun mielestä. Ei ihmiset saa eikä voi olla niin avuttomia ettei lastaan pysty muutoin ruokkimaan ja hoitamaan jos se yks halvatun huone ei oo just silläsekunnilla vapaa |O

Vieras

Luuletko sä tosiaan, että useamman lapsen vanhemmat voi hautautua kotiin viikoiksi, kuukausiksi? Mun vauva oli ainakin 4 kk ikään saakka HYVIN usein tissillä ja pakko se oli käydä siellä sun täällä. Itse kun en niihin uusavuttomiin kuulu, jotka ei kauppareissusta selviä ilman että täytyy vauva viedä hoitoon. Näitäkin kun on.
Ja Lunaticille sanoisin, että ei se aina opetuksesta ole kiinni, rupeaako vauva pullolle vai ei. Kyllä meidänkin vauva sai sairaalassa pulloa, mutta sen jälkeen ei kelvannut MILLÄÄN. Kerran jouduinkin olemaan kotoa pois yli 10 tuntia eikä ollut kelvannut silloinkaan. Mutta onneksi oli kiinteät jo mukana. Jos olisin kuollut niin kai se olisi tottunut ajan myötä.

näin
Ai että pullolle pitää opettaa jos vaikka kuolee ni on helpompaa?

Okei sit varmaan kandee myös halailut yms hempeilyt lopetella, ettei jää niitäkään kaipamaan. On se hyvä valmistautua kuolemaan joo.

Mä olisin kyllä jo huudellut, että onko sulle käyny jotain, kun niin kauan viivyt :D

Itse olen syöttänyt lapsen silloin, kun sillä on ollut nälkä, milloin missäkin. En oo osannu ajatella, että sitä joku paheksuisi.. Kauppakeskuksessa lienee olevan kymmeniä muitakin rauhallisia paikkoja, kun tuo vessa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mutta jo siellä vessassa olis ollut joku inva pas***lla 45 minsaa, niin se ois ollut ihan ok?
Se olis ok, koska se on ensisijaisesti vessa. En kyllä ikinä oo nähnyt kenenkään invankaan niin kauaa vessassa viettävän. Vauva ei mene rikki, vaikkei saisi maitoa masua täpötäyteen. Nolompaa on, jos muut joutuu housuun tekemään.

hätäsesti
Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
Ei mua suinkaan vi**ta seistä lastenhoitohuoneen oven takana odottelemassa jos joku imettää mutta se ketuttaa kun sieltä viimein sitten luimistellen tuleekin ulos keski ikäinen mies joka ei kehdannut mennä paskalle miesten vessaan :headwall: Mä harvemmin jään seisoksimaan vessan oven taa muutenkaan 5 minuuttia kauempaa vaan keksin jotain muuta sitten siihen hätään. Lapsen pyllyn voi pestä ihan tavallisessa naisten vessassakin ja imettää voi muuallakin, mutta jos se lastenhoitohuone on vapaana sillon ku mä sinne menen ni mähän hoidan lapseni siellä just niin kauan kun se tarpeellista on jättämättä ovea auki. Itsekästä? Ei mun mielestä. Ei ihmiset saa eikä voi olla niin avuttomia ettei lastaan pysty muutoin ruokkimaan ja hoitamaan jos se yks halvatun huone ei oo just silläsekunnilla vapaa |O
mistä tietää oliko mies ainoastaan sontimassa.
jospa hän kävi samalla mittaamassa varensokerit ja pistämässä insuliinia!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Nepsutin:
Hei, jumbossa on muuallakin niitä lastenhoitohuoneita kun siellä Chico`sin vieressä, ihan vaan vinkiksi seuraavalla kerralla! :) Viimeksi kun olin jumbossa niin siellä hesen vieressä on se isompi lastenhoitohuone, niin yks mamma imetti siellä koska hän käytti rintakumia ja sanoi omaa imetystään melkoiseksi säätämiseksi! :) Mutta hän ei varannut koko suurta huonetta vaan me sitten käytiin kaks mammaa lapsiemme kanssa vaipan vaihdossa siellä...
Tää olisin muuten ihan hyvin voinu olla mie, nimimerkillä "rintakumi-imetin lastani puolivuotiaaksi" :LOL: Mutta siis, harjoittelun jälkeen sain suht huomaamattomasti tuonkin operaation suoritettua, muutoin pidin tuollaisen ison wc:n ovea auki ja ilmoitin nätisti ovelta että saapi tulla, toivottavasti emme häiritse... :)

Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Eli vauva pitää opettaa pullolle jos vaikka sattuu kuolemaan huomenna?
Kyllä aika vaikeeksi menee jos ei lapsi osaa kuin äitin tissistä juoda,, äiti ei välttämättä ole aina saatavilla, kuoli tai eli.
No ei se minusta nyt niin kauhean vaikeaa ole.

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:
Alkuperäinen kirjoittaja Nepsutin:
Tää olisin muuten ihan hyvin voinu olla mie, nimimerkillä "rintakumi-imetin lastani puolivuotiaaksi" :LOL: Mutta siis, harjoittelun jälkeen sain suht huomaamattomasti tuonkin operaation suoritettua, muutoin pidin tuollaisen ison wc:n ovea auki ja ilmoitin nätisti ovelta että saapi tulla, toivottavasti emme häiritse... :)
:D Juu, tämä kyseinen äiti myös oli jonossa ekana ja sanoi, että tulkaa ihmeessä vaan samaan aikaan! :) Siellä hesen vieressä on nimittäin aika iso se hoitohuone! :)

Ja sekin on kyllä yksi, että vauva ei välttämättä keskity siihen syömiseen kun ympärillä tapahtuu kaikkea mielenkiintoista! :D

Alkuperäinen kirjoittaja hätäsesti:
Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
mistä tietää oliko mies ainoastaan sontimassa.
jospa hän kävi samalla mittaamassa varensokerit ja pistämässä insuliinia!!!
Ja sekö on invalidin merkki? Eiköhän tuo ole asia jonka voi hoitaa ihan siellä miesten vessassakin ja jättää sen lastenhoitohuoneen niitä varten joille se on tarkoitettu? :headwall:

Voe elämä. Yksi yhdellä ,toinen toisella tapaa. Kyseinen imettäjä äiti varasi veskin liian pitkäksi aikaa joo, mutta aika kärkästä kommenttia tuli vastaankin :whistle:
Mulla kolme lasta joista yksikään ei ole syönyt pullosta maitoa kertaakaan, enkä koe että olisin ollut liikaa "kiinni" lapsissa :D
Mulla imetys on sujunut ihan luonnostaan vauhdissakin, esim kerran euromarketin koiranruokahyllyllä. Joku mies valkkasi vieressä mustin murkinaa ja ihan taatusti ei edes tajunnut että poika söi tissiä kun seilasin edes takas ja valkkasin siankorvia. Imetyspaidan ja avonaisen toppatakin alta ei näkynyt 100% varmuudella edes paljasta ihoa mistään ja näin olen syötellyt kaikkia kolmea. Talvella tuli kerran aura-autokin lenkillä kriittisellä hetkellä vastaan, pomppasin vaan edestä pois penkalle ja mies piti koiria ja heppu otti unimaidot ja matka jatkui. Juu ja ei tullut rintatulehdustakaan.

jill
Eräs äiti imetti vauvaansa leluhyllyllä istuen. Kymmenen metrin päässä oli kenkäosasto, jolla on tuolejakin...Eikä muuten meinannutkaan väistää, vaikka ihmiset selvästi antoivat ymmärtää, että olisivat katsoneet niitä hyllyssä olevia leluja..

vieras
jos inva-wc on vapaa niin käytän kyllä sitä ja mielestäni sitä voi käyttää taviksetkin, mutta jos paikalle tulee invalidi on hän tietysti etuoikeutettu käyttämään sitä ennen muita, kuten myös äidit pienten lasten kanssa, jos wc on myös lastenhoitohuoneeksi tarkoitettu. mielestäni myös imettäminen on lastenhoitoa.
(invalidius ei aina näy päällepäin)

Yhteistyössä