Imettääkö vai ei?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistaa

Vieras
Kaiken pitäisi olla vallan mainiosti ja toisen lapsemme syntyä parin kuukauden päästä...Mutta lääkärissä sainkin kuulla, että minulla on eräs sairaus, jota raskaushormoonit ovat pahentaneet valtavasti. Lisäksi imetys ei ole suositeltavaa, koska hormoonitoiminta pitäisi saada tasaantumaan ja hoidot olisi hyvä aloittaa mahdollisimman pian(joita ei voi tehdä imetyksen aikana). Viime kerralla imetys ei onnistunut, mutta nyt olin päättänyt taas sinnikkäästi yrittää. Ahdistaa valtavasti, kun pitää punnita/päättää, että laittaako oman terveyden vai sen vauvan rintamaidon saannin etusijalle??:( Onko muita, joilla jostain vastaavasta syystä imetys ei ole suotavaa..? Mitä te tekisitte??

Eiköhän se ole vauvalle tärkeämpää että on terve ja jaksava äiti, kuin että saa rintamaitoa hinnalla millä hyvänsä? Itse en edes miettisi asiaa vaan ostaisin kaapin täyteen korviketta ja keskittyisin omaan jaksamiseeni ja paranemiseen, niin koko perhe voi paremmin.

t. yhden 100% korvikelapsen ja yhden 100% rintamaitolapsen äiti

en ole varsinaisesti kohtalotoveri mutta työssäni kohtaan ihmisiä joilla on sairauksia joiden lääkitys estää imetyksen. En tiedä sinun sairaudestasi ja sen oireista miten ne vaikuttavat sinun päivittäiseen elämääsi. Mutta usean asiakkaani kohdalla äidin lääkitys on kuitenkin ollu tärkeämpää koska ilman lääkitystä äiti olisi voinut todella huonosti, ollut kipeä ja näinollen vauvan hoito olisi ollut hankalaa kun se muutenkin väsyttää, siis pienen vauvan hoito. Monille on ollut jo raskaus ilman lääkitystä kova juttu. Kun taas korvike on lapselle ihan käypää tavaraa, lapsi pärjää mainiosti ilman äidinmaitoa.

Oletko kysynyt vaihtoehtoa, että saisit koettaa imettää ensimmäisen/-et kuukauden ja siitä siirtyä osittaisimetykseen ja kun vauva olisi vaikkapa 3kk niin jos voisi sitten siirtyä täysin korvikeruokintaan. Tällöin vauva saisi tärkeille ensimmäisille elinkuukausilleen äidinmaitoa.

Vauvan kannaltahan ihan ensimmäisten viikkojen äidinmaitoannokset ovat tärkeimpiä, eli mitäs jos yrittäisit imettää vaikka pari viikkoa ja sitten siirtyisitte korvikkeeseen? Totta kai imetys on suositeltavaa mutta myös omaa terveyttä on ajateltava ja nykyajan korvikkeet ovat hyvä vaihtoehto.

Vauvasi arvostaa loppujen lopuksi varmasti tervettä äitiä enemmän kuin oman terveytensä kustannuksella imettävää :)

Itselläni ei vastaa kokemusta, mutta ajattelisin asian niin, että on vauvan etu se, että äiti voi hyvin ja on terve. Eli jotenkin tuntuisi parhaalta vaihtoehdolta, että hoidat itsesi kuntoon ja annat vauvalle korviketta. Vauva kasvaa ja voi korvikkeella varmasti ihan hyvin. Valitettava tilanne ja toivon sinulle paljon jaksamista!!!

Helppo tietysti vierestä sanoa, mutta kyllä minä ajattelisin myös, että terve ja hyvinvoiva äiti on äidinmaitoa tärkeämpi! Ehkä imetys kannattaa kuitenkin lopettaa alkuunsa, sillä näin maallikkona voisin kuvitella, että ensin maidon nousu ja sitten imetyksen lopettaminen muutaman kuukauden jälkeen voisi heilautella hormonitasapainoasi vielä pahemmin? Mutta lääkärit varmaan osaavat neuvoa parhaiten.

No tietenkin hoidat itsesi kuntoon, vauvalle on tärkeintä jaksava äiti. En tiedä millaisesta sairaudesta on kyse, mutta kirjoituksesi perusteella kuitenkin oletan että jostain ns. vakavasta.

Ihan varmasti tulee hyvä myös korvikkeella!!

Ehdottomasti oma terveytesi ja hyvinvointisi on tärkeämpää!

Etenkin kun ei ole mitään takeita, että imetys välttämättä edes onnistuisi, eli voisit riskeerata valtavan paljon ja huonolla tuurilla täysin turhaan.! Aivan turha ottaa riskiä ja varantaa omaa terveyttä.

Vauvalle on MAHDOLLISEN imetyksen sijaan, suunnattoman paljon tärkeämpää hyvinvoiva äiti.

Itse en edes miettisi tuota asiaa. Korvikkeen antamisella on myös ""hyviä"" puolia. Mutta tärkeintä on todella oma hyvinvointisi! Älä nyt ihmeessä tuollaista murehdi ja tuollaiseen laita energiaa. Vaan keskity siihen että saat itseäsi hoidettua ja vauva saisi mahdollisuuksien mukaan hyvinvoivan äidin!

Kiitos kaikille vastanneille! Tuli jotenkin parempi olo, kun yleensä kaikki aina kehottavat vain imettämään, aina syyllistetään semmoisia, jotka eivät sitä edes yritä...Minulle on lääkärit jättäneet päätöksen ihan omaan varaani, tiedän kyllä sen, että tilanne pahenee koko ajan, jos hoitoja siirretään...Luulen, että en ainakaan kuukautta pidempään kokeile imetystä, jos nyt edes sitäkään..Toisaalta tiedän, että on lääkkeitä, joilla maidon nouseminen rintoihin voitaisiin jo sairaalassa pysäyttää. Mutta minulla on vielä pari kk aikaa miettiä tätä onneks:)

Minä ajattelisin ennenkaikkea omaa terveyttäni. Lapsi kasvaa vallan mainiosti korvikkeella.
Niistä hyödyistä myös miten se äidinmaito suojaa lasta, en menisi vannomaan. Oma lapseni sai rintamaitoa n. kk verran vähän, oli osaimetyksellä ja suurin osa tuli pullosta. Nyt lapsi on 2 vee, päivisin hoidossa päiväkodissa ja ei ole sairastanut ainuttakaan korvatulehdusta tms. eikä ole ollut kipeänä kuin pari kertaa (nuha). Kun taas jotkut tietämäni täysimetyksellä olevat lapset ovat sairastelleet koko ajan ja ovat olleet korvatulehduskierteessä.

Jaaha. Odotahan muutama vuosi, niin uhoaminen loppuu. Älä nyt yritä mitätöidä selvää lääketieteellistä tosiasiaa. Kai jokainen tietää, että rintamaito on eräänlaista lääkettä.

Turhaa syyllistämisen yrittämistä nimim. Minälle. Yli kolmenkymmenen vuoden kokemuksella voin sanoa että ei me imetyksestä paitsi jääneet olla sen sairastelevampia kuin muutkaan. Ja allergioitakaan ei ole.

Samaa mieltä kuin =), viiden lapsen äitinä (kolme syönyt rintaa n.6kk täysimetyksessä ja kaksi ""vain kuukauden verran). Kaikki lapset olleet terveitä normaaleja nuhakuumeita lukuunottamatta, ei korvatulehduksia, allergioita tms.
Itse olen joutunut lopettamaan imetyksen myös oman terveyteni takia kahden nuorimmaisen kohdalla enkä ole todellakaan tuntenut syyllisyyttä lopettaessani imetyksen joten ap.lle toivotan hyvää ihanaa vauvantuoksuista aikaa, nautitaan tästä ajasta pikkuisiamme rakastaen, eikä murehdita sitä ettemme imetä.

Yhteistyössä