Iltasatu - milloin aloititte lukemaan lapselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma73
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma73

Vieras
Missä iässä aloitte lukemaan lapsellenne iltasatua? Millaisia iltasatuja luette? Ja kuinka pitkiä/lyhyitä iltasatuja luette? Meillä on 4kk tyttö, jolle laula Sinisen Unen ennen nukkumaan menoa ja mietin missä iässä vauvalle/taaperolle voi alkaa lukea satuja.

Meillä ei vielä lueta satua, lapsella ikää 1 v 2 kk. Kirjoja luetaan kyllä päivisin ja lapsi tykkää katsella kuvia ja nimetä asioita. Ehkä sitten joskus aloitetaan iltasatukin. Ei musta kyllä ole mikään välttämättömyys. :)

Meidän vauva melkein 4kk, ja olen alkanut lukea hänelle iltaisin. Luen siis sitä kirjaa ääneen mikä minulla on kesken. Meillä ei lueta iltarukousta tai lauleta, joten haluan opettaa että näin rauhoitetaan ja käydään nukkumaan. Tuttu rauhallinen ääni auttaakin meillä nukahtamaan helposti, ihan sama mitä siinä höpisee. Sitten tulevaisuudessa vaihdan tietysti satuihin, mutta vielä varmasti monta kuukautta luen mitä itse satun lukemaan. Itselleni on luettu paljon lapsena ja haluan jatkaa traditiota.

Lisään vielä tuohon omaan tekstiini, että meillä siis luetaan päivisin, ja tullaan lukemaan tulevaisuudessakin. Mullekin on kotona lapsena paljon luettu. Mutta varsinaista iltasatua ei varmaan pitkään aikaan vielä. Sitten kun ymmärtää...
Illalla lapsi tietää että nyt nukutaan, kun laitan soittorasian soimaan ja lapsi laitetaan sänkyynsä. :)

Tässä ihan kuukauden aikana on aloiteltu. Lapsi 1 v 8kk. Päivisin tykkää kun luetaan. Ihan lyhyen ja päiväajoilta tuttu kirja luetaan. Tai sitten katsellaan lelukuvastoa ;)

Päiväunille mentäessä ei yleensä jaksa kirjaan keskittyä.

meillä neiti on kohta 3kk ja ollaan jo kuukauden verran iltaisin luettu. Aloitettiin ihan vaan loruilla, eli aina yksi tai kaksi lorua hanhiemon tms. kirjasta. Nyt on sitten luettu jo lyhyitä satuja ja kyllä vauva tyytyväisenä kuuntelee ja katselee kuvia. lisäksi meillä luetaan iltarukous. Minäkin koen tuon lukemisen tosi tärkeänä ja siksi luetaan jo. Tuo tosin on hyvä idea että tässä vaiheessa voisi lukea jotain omaakin kirjaa kun ei vielä niin tajua.

Mun täytyy hehkuttaa, kun olen niin tyytyväinen. Meidän vauva on 7 kk ja olen tähän asti hoitanut nukkumaanmenon tissitainnutuksella, mutta nyt lopetin sen ja otin käyttöön iltasadun (tai lorun, koulutuksen tässä vaiheessa). Ekan illan ilman tissiä vauva oli huutanut, ja seuraavana luin iltasadun. Ei ole tullut enää huutoa. Pari kertaa vauva on kyllä nukahtanut samalla hetkellä kun on sänkyyn laskettu, kerran kääntyi katsomaan hämillään, että mistä tuo ääni tulee... Mutta yhtenä iltana se aloitti juuri itkemään, mutta kuuli sitten ääneni, ja itku loppui siihen. Luin lyhyen lorun. Sen jälkeen sängystä ei enää kuulunut mitään. Mahtavaa, suosittelen kaikille!!

Yhteistyössä