Iltarutiinit ja nukuttaminen

Millaisia teillä on iltatouhut ja nukuttamisrutiinit? Meillä (tyttö 7,5 kk) mennään vielä tosi lyhyillä rutiineilla; hammaspesu, iltasuihku ja rasvaukset, yöpuku päälle ja tissille, johon sitten nukahtaa - ja nukkuu toistaiseksi vieressä. Olen ajatellut, että pitäisi varmaan pikkuhiljaa alkaa opettelemaan muita nukahtamistapoja, kuin tuo tissi suussa :p Kovasti puhutaan siitä, että illat pitäisi rauhoittaa ja luoda selkeät iltarutiinit. Meillä ei vielä ainakaan tyttö malta rauhoittua katselemaan kuvakirjoja, jospa iltasatujen aika tulee vähän myöhemmin. Iltalaulujakaan ei tule lauleskeltua. Muutenkin iltatouhuille aletaan vasta puoli yhdeksältä, aikaisemmin ei tyttö jää yöunille, vaan ottaa vain lyhyet torkut jonka jälkeen täytyy tissittää uudelleen unille. Miten teillä muilla?
 
Meillä ei oo oikeen muuta kuin et käydään suihkussa/kylvyssä (n.2krt vkossa. En rasvaa koska ei ole tarvetta kun iho pysyny tosi hyvänä ilmankin) ja sit yövaippa ja yövaatteet päälle ja tissille.
Valot on ollu pois siin ni sit poika syö ja jossai vaihees ku syöminen hidastuu ni irrotan nännin (Pantleyn hellä irrotustekniikka) ja sit hyssyttelen vähän aikaa jos meinaa hermostua. Jos hermostuu kunnolla ni uudelleen tissi suuhun ja taas irroitus. Sit pistän pinnasänkyyn ja sinne rauhoittuu. Joskus toimii paremmin, joskus huonommin. Riippuen päiväunienkin määrästä ja onko poika liian väsyny.

Nyt ikää siis 4,5kk. Ja yöunille mennään yleensä 18.30-19.00
 
meillä ei oo kauheesti rutiineja vielä (poika vasta kaks viikkonen) mutta kylvyssä käydään aina samaan aikaan, sitte rasvaus ja hieronta, pyjama päälle ja yövaipat ja tissit. poika kuitenki herää vielä 20.00 ja 22.00 tissille, sitte vasta pidempiä unijaksoja läpi yön. tuohon johonki väliin tulee vielä isinkans lötköttely hetki, jolloin kattellaan kirjaa sillä aikaa ku äiti on suihkussa.

sitten kun pojalla ikää enemmän niin tulee tietenki kaikki hiusten ja hampaitten harjaamiset ja sen sellaset. ellei tää opi nukahtamaan salkkaritunnareihin :D
 
Meillä ei tuossa iässä vielä ollut mitään, mutta sitten kun halusin opettaa ettei nukahda tissille alettiin iltapesujen jälkeen lukea sylissä ihan lyhyt kuvakirja (meillä oli muutama sellainen yksinkertainen, joissa lapsi tai nalle on iltapuuhissa ja käy nukkumaan), sitten sängyssä laulettiin iltalaulu.
 
Meillä poika 9kk ja rutiinit olleet alusta samat eli: pesut, rasvaus, yövaippa, yöpuku ja "maito"pullon kanssa hämärään makuuhuoneeseen. Juotu siellä maito, jonka jälkeen laskettu omaan sänkyyn ja soittorasia soimaan. Kun soitto loppunut, pistetään makuulle, jos ei poika ole itse asettunut (nousee nimittäin pinnoista pitäen nyt seisomaan), ja pidetään kättä mahan/kyljen päällä, kunnes lopettaa nousuyritykset (kestää noin 1-5min).

Nukkumaanmenoaika noin klo 20 ja jos juonut silloin riittävästi, nukkuu 06:een. Meillä allergioiden takia ei syödä vielä kiinteitä, joten ei ole iltavellejä tai -puuroja. Jos olisi niin, muuttaisin rytmin niin, että ensin syödään ja sitten pesut. Kaipa se aika joskus koittaa. Silloin iltajuoman tilalle makuuhuoneessa tulisi satu tai laulu. Joinain iltoina poika ollut niin tasaraha, että on ollut nukahtaa jo rasvaukseen.

Iltaa ei ole erikseen rauhoitettu, sillä poikamme tuntuu tarvitsevan sen viimeisen riehumisen ennen nukkumaan menoa. Pari kuukautta sitten lempipuuhaa oli tyynypaini itsensä kokoisen tyynyn kanssa. Nyt se on ollut hyppykiikku. TV ei ole meillä illalla päällä ennenkuin pojan mentyä nukkumaan.
 
Viuvauvou minkä ikäisenä aloitte opettelemaan pois tissille nukahtamisen? Ja mistä löysit sellaisia iltapuuhista kertovia kirjoja? Mä olen vähän yrittänyt sellaista etsiskellä, mutta vielä ei ole vastaan tullut.

Localoba on ihana, että teillä allergiataipaleesta huolimatta nukutukset onnistuu noin hyvin =) Meillä alettiin allergioita selvitellä vasta äskettäin, joten on kerran jos toisenkin rauhoiteltu ja nukutettu itkevää pienokaista sylissä kantamalla tai sitten tosiaan nukahtaa tissi suussa. Luulen, että uuden nukahtamistavan oppiminen tulee olemaan työlästä, mutta jossain vaiheessahan se on opeteltava... Samoin olen miettinyt tuota, että pidettäisiin tv kiinni, kunnes tyttö on yöunilla, mutta meillä on kotona jotenkin niin kamalan hiljaista, jos ei ole tv taustalla auki. Vaikka voisihan se olla, ettei se hiljaisuus tyttöä häiritsisi, itse on vaan niin tottunut ;)
 
meillä tyttö on pian 4 kk ja iltarutiinit on ilman vaippaa köllöttelyä leikkimatolla, siitä vähän sylittelyä sohvalla, sitten kylpy (jos on kylpypäivä ) tai pyllyn pesu ja kaulapoimujen ja naaman pesu. Sitten rasvaukset ja yökkäri päälle, sen jälkeen iltavelli, pieni hetki sylittelyä. Sitten mennään makkariin jossa on jo hämärää, laitetaan tyttö sänkyyn ja jutellaan, tyttö kattelee lintumobilea, jokeltelee, sit luetaan vähän loruja ja lauletaan ja lopuksi hyräillään. Tyttö jää itsekseen sänkyyn kun on rauhoittunut, lutkuttaa tuttia, halaa harsoa, unnua ja pupua. :D Joskus nukahtaa saman tien, joskus vielä tunnin päästä huutaa laittamaan tippunutta tuttia. Mutta nukkumaanmeno on rauhallista, iloista (öhöm. no ei ihan aina sentään... pyritään siihen) ja turvallista.

Nyt toimii näin. Kuukauden päästä ehkä ei. :D
Koko hässäkkään menee sellainen 60 min + tuttihuutelut 10-60 min.

nii ja iltapuuhat alkaa noin klo 18.15-18.45.
 
Todellisuus on meillä se, että poika on aina arvostanut yöunta :saint:
Siksi ei kai iltarutiineja erityisesti ole muodostunut, koska hän on viestittänyt, mitä kaipaa. 1kk iässä oli kanniskelua sylissä iltaisin jopa 4h, mutta kun allergiat saatiin kuriin, niin kuvio helpottui huomattavasti.
 
Alkuperäinen kirjoittaja tammimamma:
Viuvauvou minkä ikäisenä aloitte opettelemaan pois tissille nukahtamisen? Ja mistä löysit sellaisia iltapuuhista kertovia kirjoja? Mä olen vähän yrittänyt sellaista etsiskellä, mutta vielä ei ole vastaan tullut.
Nyt en ihan tarkkaan musita, kun lapsi on jo sen verran iso (ja toinen vasta ihan pieni...), mutta olisko ollut joku 10kk? Ja ne kirjat oli ihan kirjakaupasta (tai lahjaksi saatu), niitä sellaisia kovakantisia ja kovasivuisia. Pikku Leo -sarjasta yksi, ja sitten esim. tämä http://80.248.160.97/pics/prod/9/7/8/9/5/9789512848911_1.jpg
 
6-kuisella iltapuuro, pesut ja rasvaukset hämärässä huoneessa, sitten keinuttelu ja juttelu sylissä, jolloin en enää pelleile tai laula, vaan silmiin katsoen kertailen vaikka päivän tapahtumia tai seuraavan päivän suunnitelmia hiljaisella äänellä. Samalla saatan "pumpata" jalkoja tai silitellä selästä tms. Tähän vauva rahoittuu, ja hereillä menee omaan sänkyyn tutin ja nallen kanssa unta saamaan. Joskus tarvitsee vielä parit pepulle taputtelut tai tutin takaisin laittamisen. Ilman tuota keinuttelu-juttelutuokiota jos laittaa sänkyyn, niin alkaa vaan hihkua ja riehua, kääntyä vatsalleen ym.
 
Meillä näin, poika 10,5 kk:

Iltapuuro + korviketta (imetyksen lopetin kuukausi sitten), potalla käynti (+ kylpy/suihku muutaman kerran viikossa), naama- ja hammaspesu, vaippa ja yöppäri päälle. Sitten annan vielä makkarissa sylissä pitäen korviketta (tiedän, että tämä ei olisi hyväksi hampaille...) ja laulan samalla laulun. Jos vielä venkoilee, pidän sylissä kunnes rauhoittuu. Sitten nostan sänkyyn, tutti suuhun, laulan vielä toisen laulun ja silittelen tukkaa ja toivotan hyvää yötä. Istun muutaman sekunnin vierellä, kunnes laittaa silmät kiinni.

Jos sieltä kuitenkin nousee pystyyn (mitä tekee kyllä aika usein), niin kippaan alas, laitan peiton päälle ja tassuttelen. En enää juttele muuta kuin sanon ehkä hiljaisella äänellä "laita silmät kiinni". Sitten kun tuntuu rauhalliselta, lähden pois makkarista. Jos alkaa itkeä, odotan hetken ja menen laittamaan tutin takaisin suuhun (tai toistan kippauksen jos on noussut pystyyn).

Unilauluina on "Kun on oikein pieni" ja "Nukkumatti nukkumatti lasten".
 
Jotenkin niin ihanan helpolta ja rauhallisilta kuulostaa nuo teidän nukkumaanmenokuviot :D Meidän tyttö kyllä viihtyy sängyssään (ei onneksi koe sitä ikävänä paikkana), mutta vain touhuten ja hereillä, ei se sinne kyllä itsestään nukahda. Sama juttu on lelujen kanssa; leikkii kyllä, mutta ei ole omaksunut unilelua tai riepua. Onko teidän vauvat itsestään ottaneet unilelut vai oletteko jollain tapaa opettaneet sen? Toinen juttu on meillä tuo tutin puuttuminen - ei pienenä oppinut tuttia imemään ja en enää isompana ole yrittänyt tarjotakaan, kun kohta olisi kuitenkin vierotus edessä. Olisihan se varmasti monta tilannetta tehnyt helpommaksi, jos se tutin käyttö olisi opeteltu...
 
Minä opetun tuttia imemään, kun vauva oli n. kuukauden ikäinen. Ei ollut siitä yhtään kiinnostunut sitä ennen. Myös unirievun (eli tavallisen harson) laitoin vaúvan kasvojen lähelle ja tungin nyrkkien sisään, samoihin aikoihin, kun olin kuullut, että sellainen voi rauhoittaa. Ja pian vauva alkoihin aina esim. päiväunille mennessä käyttäytyä niin, että oli ensin rauhaton ja hötkyili, mutta kun sai rievun käsiinsä, alkoikin hieroa silmiään, sulki silmänsä ja alkoi riepu käsissään ja tutti suussaan unille ihan kuin hoksaten, että "ai nyt on nukkumisen aika".
 
Meillä 7kk tytöllä tälläinen. Puuro n.19.30 sitten suihku/amme. Josta kuivaus ja rasvaus. Yöpuku päälle,jonka aikana minä yleensä laulelen unilauluja hämärässä huoneessa. Tässä vaiheessa tyttö onkin jo ihan väsynyt. Nosto omaan sänkyyn.Tutti suuhun ja nunnu-nalle kainaloon. Hitusen silittelyä ja hyvää yötä! Uni tulee yleensä heti. Meillä on aina ollu selvät sävelet ilta touhujen kanssa ja kuukauden ikäisestä lähtien. Oli jo esikoisen (11v) kanssa. En jaksa mitään ilta souvaamista millään tavalla. :hug:
 
kuulostaa tosi aikaavieviltä monien nukkumaan menot... en tiedä onko meidän poika sitten jotenkin helppo tapaus, mut en oikein mitään sen kummallisempia sessioita jaksaisi iltaisin suorittaakkaan :)
meillä poika menee nukkumaan siinä ilta kahdeksan aikaan. pesut ja vaipanvaihdot pikaisesti kun alkaa näyttää väsymyksen merkkejä. yökkäri päälle ja poika omaan sänkyyn. siellä saa vellin pullosta ja siihen nukahtaa, viimeistään siihen kun vaihtaa pullon tuttiin. unirätti kädessä jää sinne tuhisemaan.
olen kyllä tosi huono missään rutiineissa, mutta ajasta pidän kiinni ja omaan sänkyyn yksin nukahtamisesta. poika on ensi viikolla 4kk.
 
mä oon kans monesti miettiny et miten helppoo ois vaan antaa se velli siel sängyssä. .. mut en vaan haluu totuttaa siihen et sängyssä syödään. :/ Ja tietty sekin et tuo pulauttais ilman muuta ne ulos jos ei nostais hetkeks olkapäälle... :D
 
AAM
uuh.. meillä puoli seiskalta ollaan täysin hereillä ja ei puhettakaan mistään yöunille menosta.. voidaan olla kaupassa tai ulkosallakin silloin vielä.. :ashamed:
Yleensä aikasintaan kasin puol ysin aikaan laitetaan lapset nukkumaan, ei tuo likka sitä ennen nukahda edes. Kukkuis vaan hereillä..
Järjestys pisu, pesu, puku, punkka... esikoiselle sit luen iltasadun tai katsellaan kirjoja ja jutellaan ja vauva yleensä vieressä kuuntelee ja leikkii...
Sit valot pois ja hetki taaperon rapsutusta :heart: ja vauvalle iltadissi.. pieni nappaa vielä myöhemmin puolenyön lähellä toisen satsin ja sit jääkin yleensä pidemmille yöunille..
 
joo, en mä tiedä onko se hyvä että sängyssä syödään. mut kun yölläkin saa maitonsa sängyssä, niin eikai sillä iltavellilläkään niin väliä, että missä sen syö. tosin poika on yleensä jo nukkumaan mennessä niin tsippi, että tää sama onnistuis varmasti vaikka saisi vellin ensin ja kannettaisiin sitten sänkyyn. meillä kun on vaan kauhee hulina aina muualla, niin makkarissa on rauhallista vellitellä.
mä en myöskään voisi kuvitella, että laittaisin vauvan ennen seitsemää yöunille. hyvä että ollaan kotonakaan sillon, jos ollaan johonkin päivällä lähdetty. ja ei poikaa kyllä siihen aikaan väsytä yhtään, kun nukkuu yleensä toiset lyhyet päikkärit siinä 15-17 välillä.
 
meillä poika on 11kk vanha ja iltarutiinit niin että 20-20.30 iltapuuro+vettä nokkamukista,pesulle,yökkäri+vaippa ja meidän sängylle juomaan iltamaito pullosta ja sit omaan sänkyyn nostetaan kun on nukahtanut meidän sängylle.omaan sänkyyn ei kyllä nukahda illalla.
 
Meillä 6 kk ikäisen vauvan iltapuuhat ovat seuraavat: n. puoli ysiltä iltapuuro+imetys, tämän jälkeen tehdään iltapesut, vaipanvaihdot, yöpuku jne. Tämän jälkeen oon aina hetken loikoillut vauvan kanssa sängyllä, kun pieni rakastaa sitä hetkeä kaksin äidin kanssa. Ysin-puoli kympin välillä vauva juo vielä kauravellin pullosta + imetystä päälle. Kun alkaa venkoilemaan ja kitisee, niin siirretään pinnikseen, jonne nukahtaa n. viidessä minuutissa.

Esikoinen menee siinä puoli ysin aikaan nukkumaan, joten elämä rauhoittuu väkisinkin. Ei olla täysin hiljaa mut telkkarista äänet pienemmälle, valoja vähennetään ja vanhemmatkin keskustelevat hiukan pienemmällä äänellä. Meillä on aivan tarkoituksella rytmitetty niin, että vauva menee nukkumaan n. tunnin myöhemmin, jotta vauva saa oman aikansa vanhempien kanssa.

 

Yhteistyössä