iltarukouksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä rukoillaan iltarukous. Minä olen uskossa, mies ei "varsinaisesti". Mies meillä silti usein muistuttaa lapsia rukouksesta. Ja ihan tavallisia ihmisiä ollaan, vaikka uskova olenkin. B)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2005 klo 15:14 Nipsumato kirjoitti:
Sainkin tosi kivan iltarukouksen työkaverilta:
Päivän leikit taakse jää,
minua jo väsyttää.
Kiitos, että nukkumaan
peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä, Jumala.
Siunaa meitä kaikkia, aamen.
Esikko ainakin on oppinu sen hyvin ja tuntuis jäävän parempi mieli, ku siitä toisesta =)

Meilla on tästä sukeutunut versio:
Päivän touhut taakse jää, minua jo väsyttää.
Peiton alle mennä saan, minä menen nukkumaan.
Hyvää yötä Jumala, siunaa meitä kaikkia.
Auta että hyviä, tulee tänne unia.

Lapset ovat muokanneet viimeisen lauseen ja se on jäänyt osaksi iltarurtiinia. Lapsrakkaat ovat nyt 7, 5 ja 3½-vuotiaita. Ja rukous on ollut osana iltaa jo ainakin 5 vuotta.

kirjoittelin tossa jokusen aikaa sittn, että poika käy seurakunnan kerhossa ja pitäis joku rukous kehittää...
Se on nyt oppinut siellä tällaisen, jota hokee usein:

Kiitos päivästäni tästä,
Kiitos koko elämästä.
Kiitös ystävästäni,
jonka annoit lahjaksi.

Se on niin suloisen kuuloinen kolmevuotiaan suusta, että sen ajattelin ottaa meidän iltarukoukseksemme.

Meilä muksut tykkää tästä.. mun mummolta ollaan tuo napattu..

Kauniita unia
Enkelin kuvia
Nuku (lapsen nimi) hyvin
Näe hyviä unia

Mulla kans penskana ahisti hirveesti se "sijailtaan jos en nousisi.." alko pienenä tyttönä ihan oikeesti pelottaan että jos en aamulla herääkkään.. vaan nuklun pois.. Siks en omille lapsilleni sitä sano. Mut monta hyvää versiota näytti olevan ja muista ihania
:) Osasta tuli tosi hyvä mieli.. :heart:

:attn: me ei olla uskovaisia mitenkään.. toi ilta ruokous on vaan joka iltanen uni loru.. :D

Lillan

Meilläkin luetaan kuopukselle "Levolle lasken Luojani..." (12v:lle ei kannata enää yritää :whistle: :D )
Ja siihen vielä perään, että: "Kiitos Taivaan Isä tästä päivästä. Anna kauniit unet."

Kaunis tapa minusta, vaikka muutoin uskonto ei juuri elämässämme näy.

Minä lapsi pienoinen aamuin illoin rukoilen,
pienet kädet yhteen liitän.Taivaa Isää aina kiitän.
siunaa äitiä ja isää,siskoja ja veljiä (meillä lisäksi meirän kaikkia rakkaita ihmisiä)
Taivaan isä anna meille enkeleitä.
Aamen.Hyvää yötä onni myötä.
näin meillä 6v,4v ja 1v

Meillä lapsi saa itse päättää liittyykö johonkin uskonnolliseen yhteisöön vartuttuaan vai ei. Emme siis tuputa kotona mitään valmista "oikeaa maailmankatsomusta". Siis ei iltarukouksia eikä muitakaan uskonnollisia rituaaleja meillä.

Minä kanssa luen iltarukouksen yleensä..tällä hetkellä vaan tuntuu että pää on aina ihan sekaisin kunjoka suuntaan pitäis revetä,meillä kun on uusi mies talossa;) nimittäin kuukauden vanha poitsumme :heart: mutta yleensä kyllä,mummoni sen minulle opetti ja näin olen jatkanut vaikka en mitenkään uskovainen olekkaan niin silti kuitenkin uskon että Jumala on!

Kauniita unia
Enkelin kuvia
Nuku (lapsen nimi) hyvin
Näe hyviä unia

Voi ihana, tuo mullakin oli pienenä muiden rukousten ja nukkumaanmeno rituaalejen mukana! En ollut muistanutkaan.

Meillä ei ole iltaruokusta :( Yritin opetella ottamaan sen mukaan iltarituaaleihin, mutta heikolla menestyksellä. Pitäisi kyllä skarpata koska itsellenikin nuo kaikki "rallatukset" ennen nukkumaan menoa olivat turvaa tuovia (pelkäsin pimeätä), ja etenkin tuo kauniita unia-juttu oli sellainen mitä sitten jäin miettimään että millaisia unia ne sitten olisivatkaan :)

Me ollaan myös aloitettu iltarukoukset. Lähinnä se menee kyllä niin, että silloin kun minä laitan pojun nukkumaan rukoillaan mutta kun mies laittaa hän lukee vain sadun. Hän ei kuulemma muista sitä, hänen lapsuudessa ei ole rukoiltu iltaisin. Minun taas on ja aion sen opettaa myös lapselleni. Joskus rukoilen omankin iltarukouksen vaikka en olekaan sananvarsinaisessa merkityksessä ns. uskovainen. Uskon kuitenkin "omalla tavallani".

Sun suojassasi Jumala
olen aina turvassa.
Yöllä sekä päivällä,
ole aina lähellä.
Kiitos tästä päivästä, aamen.

Näin meillä rukoillaan iltaisin. Tuo Levolle lasken -iltarukous ahdisti minua lapsena (siis: jos sijaltain en nousisi...) ja aiheutti turvattomuuden tunnetta nukkumista kohtaan. Siksi valittiin toinen rukous.

Meillä rukoillaan:

Rakas Jeesus siunaa meitä,
anna meille enkeleitä,
siivillänsä meitä peitä,
älä meitä koskaan heitä.

Tuohon lisäksi sitten jotain lapsen omia aiheita, jos on jotain sydämellä. Esim. joku kipeänä tms. Ja uskovaisia ollaan.

Ja muuten vaan tuli mieleen, et mieheni rukoili pienenä vanhempiensa kanssa tuota: levolle lasken Luojani -rukousta ja pelkäsi sijaltaisia! (...jos sijaltain en nousisi...) :D

Minä kävin siunaamassa lapset aina iltaisin, vielä kun olivat jo murrosiässä :) olivat siihen tottuneet ja aina huikkasivat, että tule siunaamaan. Kuulumme kirkkoon, mutta emme käyneet kun kerran vuodessa. Itse kyllä uskon! Uskon , että aikuiset lapseni tekevät vieläkin iltarukouksen omissa kodeissaan. Ihana ja turvallinen tapa.

Yhteistyössä