iltarukouksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysyvä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysyvä

Vieras
kysyin tuolla toisaallakin kohdassa jo että mitä mieltä olette iltarukouksesta..

eli kuinka moni lapsi rukoilee tai vanhempi "rukoilee" iltarukouksen leikki-ikäisen kanssa? meillä on nyt 2,6v lapsi ja me ollaan kesästä lähtien rukoiltu illalla aina pieni iltarukous. Itse en näe siinä mitään pahaa vaikkemme muuten tätä uskoa harrastakaan - isäntä uskoo johonkin korkeampaan voimaan ja itse kyllä uskon Jumalaan, mutta ei olla muuten uskosta edes puhuttu..

Uskoa ei muuten kyllä olla lapsellemme otettu aiheeksi paitsi nyt siltä kantilta, että pappa kun kuoli niin hän on nyt taivaassa enkelien luona.. tähän lapsi sanookin jos sitä kysytään missä pappa on niin pappa on kauhean ylhäällä tuolla taivaassa :D

Vastasin myös toisessa osiossa. Kyllä rukoilemme iltaisin. Rukous on sama, jota lukevat seurakunnankerhossa. Emme ole uskovaisia sen kummemmin. Mun mummo kuoli keväällä ja esikoinen oli hautajaisissa. Halusi nähdä kun laskettiin arkku hautaan. Yksi kaveri kuoli kesän alussa ja tänäkin aamuna poika sanoi autossa kun katsoi kuuta että siellä se * nyt meitä katselee. Ja kerran hän mietti että näkiköhän * kun sen koira (joka nyt sitten meidän) ajoi pupua. Meillä poika nyt 4,5 v. Näihin elämän asioihin on pienellekin osattava selittää. Kukin tavallaan. Jokaisellahan on oma mielikuva kuolemanjälkeisestä elämästä ja millaista taivaassa on.

..meilläkin iltarukous käytössä ja sattumoisin myös sama kun seurakunnankerhossa.Itselläni sellaista ei ollut käytössä ja äitini harmitellut sitä,päätimmepä lapsellamme"korjata virheen".,vaikkemme kovin uskonnollisia ole mekään.Nyt poikamme(alle 3v.)ja jo muuntelee sitä rumasti(..siivillänsä meitä heitä,älä meitä koskaan peitä)..hui kauheata,olen sanonut että se on rumasti sanottu mutta kun kiinnitin siihen huomiota ensimmäisen kerran niin luulen että hän sanoi sen vahingossa ja nyt siitä tuli leikki..Nyt äiti tai isä lausuu sen ja poika opettelee uudestaan sen.Sellainen "sanaseppo" tuo meidän nöpö on muissakin tilanteissa..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 23.09.2005 klo 15:18 Vieras kirjoitti:
..meilläkin iltarukous käytössä ja sattumoisin myös sama kun seurakunnankerhossa.Itselläni sellaista ei ollut käytössä ja äitini harmitellut sitä,päätimmepä lapsellamme"korjata virheen".,vaikkemme kovin uskonnollisia ole mekään.Nyt poikamme(alle 3v.)ja jo muuntelee sitä rumasti(..siivillänsä meitä heitä,älä meitä koskaan peitä)..hui kauheata,olen sanonut että se on rumasti sanottu mutta kun kiinnitin siihen huomiota ensimmäisen kerran niin luulen että hän sanoi sen vahingossa ja nyt siitä tuli leikki..Nyt äiti tai isä lausuu sen ja poika opettelee uudestaan sen.Sellainen "sanaseppo" tuo meidän nöpö on muissakin tilanteissa..

teillä on näköjään sama iltarukous kuin meidän 2,6v pojallamme :-) ns normaalia levolle lasken.. en halua opettaa ainakaan vielä koska en pidä itse niistä sanoista...

Mutta meillä siis joka ilta rukoillaan iltarukous ja poika sanoo peräs joskus oikein ja joskus omin sanoin lyhennellen B)

Meillä lapset kaksoset 7v, 4,5v ja 2v. Ei rukoilla. Syynä on lähinnä, se ettei lasten isä suko mihinkään kristin uskon asioihin, vaikka kirkkoon kuuluukin.
Kun esikoiset olivat pieniä ja he kävivät srk:n kerhossa. Siihen aikaan yritettiin rukoilla iltasin, mutta ei siitä tullu kuitenkaan perinnettä tai rutiinia. Näille kahdelle nuorimmaiselle ei olla edes opetettu.
Lapset löytävät kyllä uskon, jos on löytääkseen.

Joka ilta laulan lapsille muiden iltalaulujen jälkeen viimeisenä "Levolle laskeun Luojani, Armias ole suojani, jos sialtain en nousisi, Taivaaseen ota tykösi." Itse sitten peiton alla ristin käteni ja luen oman rukoukseni. =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 25.09.2005 klo 17:14 Äiti kirjoitti:
Joka ilta laulan lapsille muiden iltalaulujen jälkeen viimeisenä "Levolle laskeun Luojani, Armias ole suojani, jos sialtain en nousisi, Taivaaseen ota tykösi." Itse sitten peiton alla ristin käteni ja luen oman rukoukseni. =)

meillä on kans sama ilta rukous käytössä =) eli kyllä se ilta rukous iltalaulun jälkeen tehään. vanhempi tyttö nyt 2v1kk =)

Meillä käytössä kanssa "Levolle lasken.." Siitä on olemassa muuten versio, jota käytämme laulaen.

Levolle lasken Luojani,
armias ole suojani,
anteeksi synnit antaen
rauhalla siunaa Jeesuksen.

Vielä jos uuden päivän saan
lapsenas auta kasvamaan
niin että Taivaan kirkas sää
täällä jo voisi lämmittää.

Lapsena hoida taivahan
keskellä vieraan maailman
täällä jo Taivas rintaan luo
nukkua helmaas nyt mun suo.

Niin ja ihan uskovia / uskovaisia ollaan. Ja aina tuntuu jotenkin inhottavalta tuo sana "uskonnollinen", sellainen en koe olevani. Uskonnollinen kuulostaa jotenkin sinisilmäiseltä hölmöltä. Sori, meni ihan aiheen ohi..

Meillä ei rukoilla mutta olen miettinyt sen aloittamista. Aina kun on mummollaan yötä, niin mummon kanssa rukoilevat.
Mummo kysyi minulta, että ei kai haittaa, jos rukoillaan. No, ei tietenkään, vastasin. Mummo uskovainen mutta ei onneksi tuputa uskoaan.

meillä poika 3v käy seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa. Itse emme mitään himouskovaisia ole, mutta kyllä kirkkoon kuulumme. Nyt poikani kyselee jeesuksesta ja rukouksista. Olemme nyt miettimässä, että mikä rukous olisi hyvä??? Kun itse olin lapsi me rukoilimme iltaisin:
Minä lapsi pienoinen,
aamuin illoin rukoilen.
Pienet kädet yhteen liitän,
taivaan isää aina kiitän. Se olisi lyhyt ja helppo oppia...

Meilläkään ei olla uskovaisia, kirkkoon kyllä kuulutaan. Itsellä aikanaan ollu iltarukouksena perinteinen "levolle lasken luojani..". Muistan, ku lapsena ahisti aina se kohta: jos sijaltain en nousisi, ota luokses taivaaseen" . Sainkin tosi kivan iltarukouksen työkaverilta:
Päivän leikit taakse jää,
minua jo väsyttää.
Kiitos, että nukkumaan
peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä, Jumala.
Siunaa meitä kaikkia, aamen.
Esikko ainakin on oppinu sen hyvin ja tuntuis jäävän parempi mieli, ku siitä toisesta =)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.10.2005 klo 15:14 Nipsumato kirjoitti:
Meilläkään ei olla uskovaisia, kirkkoon kyllä kuulutaan. Itsellä aikanaan ollu iltarukouksena perinteinen "levolle lasken luojani..". Muistan, ku lapsena ahisti aina se kohta: jos sijaltain en nousisi, ota luokses taivaaseen" . Sainkin tosi kivan iltarukouksen työkaverilta:
Päivän leikit taakse jää,
minua jo väsyttää.
Kiitos, että nukkumaan
peiton alle mennä saan.
Hyvää yötä, Jumala.
Siunaa meitä kaikkia, aamen.
Esikko ainakin on oppinu sen hyvin ja tuntuis jäävän parempi mieli, ku siitä toisesta =)

Minäkään en tykänny tosta "levolle lasken luojani"-rukouksesta ja just ton saman kohan takia minkä laitoit,vieläkään en siitä tykkää. Meillä rukoillaan iltasin "rakas jeesus siunaa meitä..."

meillä tehdään joka ilta kaikille lapsille erikseen iltarukous! ja aina jotain uutta lisättävää siihen rukoukseen löytyy!! =) siihen on jo niin rutinoitunut ettei sitä voi jättää minää iltana tekemättä.ja sen jälkeen halitaan ja toivotettaan hyvää yötä!! :hug:

Meillä on iltarukous ollut koko ajan,myös itse rukoilen. välillä tuntuu,että lapselle on vaikea selittää uskonasioita ja hän ymmärtää ne omalla hassulla tavallaan. Lapsen usko oli Jeesuksen mukaan esikuva uskovasta !
Lapsemme tykkää, että hänelle luetaan Lasten Raamattua iltaisin ja olen ottanut tavaksi,että varsinkin sunnuntaisin sitä luetaan hänelle.Uskon esillä pitäminen ei ole mielestäni paha asia...sillä olen vakuuttunut ,että se antaa juuret ihmiselle täällä turvattomassa maailmassa ja levon sielulle,kun on aika nousta omille siiville lentämään. Toki aikuisena saa itse päättää,mutta en ole koskaan kuullu, että tervehenkisestä lapsuudenuskosta olisi kenellekään ollut elämässä haittaa =) ja esirukouksen lapset eivät mene koskaan hukkaan.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.10.2005 klo 20:08 Lari kirjoitti:
Meillä ei rukoilla, se tuntuisi niin ihmeelliseltä kun molemmat (mieheni ja minä) olemme ateisteja.

Juttelemme kyllä pojun kanssa muuten mukavia juttuja ennen nukkumaan menoa.
Sama juttu meillä :)

meillä lapset 3 ja 9 v itse pyytävät sänkyyn mennessä että tulla iltarukous lukemaan. Jännä asia tuli puheeksi kerran kun poika 2v oli päikkärissä "yöretkellä" niin hoitaja sanoi kuin ihmeissään kun poika oli menny sänkyyn ja ruvennu lukemaan iltarukousta! Tuli vähän fiilis että ovat varmaan meistä vanhemmista päällisin puolin ajatellu ettei meillä sellaista voi tapahtua! :/

Meillä 3.5-vuotiaan pojan iltarituaaleihin kuuluu laulu "Hiljaisuus laskeutuu, annan rauhan tulla...", minkä jalkeen rukous "Jokaisella tehtävä on pieni taikka suuri, kiitos rakas Taivaan Isä, kun loit minut juuri". Kerhojuttuja, muuten ei olla eritysen uskonnollista porukkaa... :)

Yhteistyössä