iltanukutukset kahden kansssa samaan huoneeseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hökömö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hökömö

Vieras
Mitenkäs te muutte ootte ratkaiseet nukutusasiat jos teillä on kaksi samassa huoneessa nukkuvaa eri ikäistä ja mahdollisesti myös eritahtista nukahtajaa.

Minulla on siis sellainen tilanne että minulla on 3 vuotias iltatemppuilija ja 3 kk vauva joka jossakin vaiheessa pitäisi saada nukahtamaan samaan huoneeseen ja alkaa mietityttämään että miten sen teen.

Kertokaa te hyvät kanssa äiteilijät ja isäilijät miten te ootte organisoineet nukutukset.

KIITOS!

Jaa-a, tässä tämä on jotenkin mennyt vaikka itse mietin aikanaan samaa.. Lapset nyt vähän alta 3v ja nuorempi 7kk. Yleensä syötän vauvaa (ja saattaa usein myös nukahtaa siihen) ja esikoinen nukahtaa samalla. Tai sitten toinen vanhemmista on vauvan kanssa muualla, kun esikoista "nukutetaan".

Mä en sinuna vauvaa edes laittais omaan huoneeseen vielä. Tuon ikäisen pitää saada nukkua äidin vieressä.

Mut isompien lasten kans olen tehny niin et lapset sänkyyn, suukot ja peitto päälle. Istun oven raossa vähän aikaa et lapset rauhottuu ja lähden pois. Onnistuu vaihtelevasti. Meillä nyt samassa huoneessa 5v,3v ja 2v.

Me ollaan tehty aiemmin niin, kun lapset oli pienempiä, että toinen nukahtaa makkarissa ja toinen sohvalla, ja kannettu sitten sänkyyn. Tai sitten niin, että se joka nukahtaa aiemmin, menee ensin nukkumaan, ja hänen nukahdettuaan viedään toinen sänkyyn. Ovat onneksi aina pysyneet sängyissää, etteivät ole tulleet pois. Mutta tällä hetkellä ovat 3-ja 4v ja nukahtavat yhtäaikaa sänkyihinsä. Välillä huutelevat toisilleen mutta pääasiassa menee aika hyvin jo. Lukevat ensin kirjoja sängyissänsä ja sitten sammutetaan valot, ja sit pää tyynyyn.

3,2 ja 1vuotiaat. silloin kun esikkoa ja tokaa aloin samaan huoneeseen hääräämään, peittelin ensin 1vuotiaan sänkyynsä ja keinutuolissa annoin vauvalle maidon. siinä sitten keinuttelin vauva sylissä niin kauan että esikko sippasi. ekoina iltoina yritti sängystä karata, mutta nopeaa tajusi homman. ja samaa mallia kolmannen kohdalla, ainoa erona että keskimmäinenkin nukku vielä pinnasängyssä joten ei päässyt karkuun vaikka mieli olis tehny :D

meillä pienempi siirrettiin samaan huoneeseen isomman kanssa kun oli 10kk, isompi 2,5 vuotias iltatemppuilija. molemmat siinä vaiheessa samassa tahdissa, yhdet päiväunet ja illalla kasin jälkeen nukkumaan. isommalla nukahtaamisene menee puolisen tuntia, päiväunia ei välttämättä nuku ollenkaan, pienempi nukahtaa kymmenessä minuutissa.

alkuun minä tai mieheni makoili lattialla lasten sänkyjen välissä kannettavan tietokoneen kanssa kunnes lapset nukahtivat. sitten pikkuhiljaa, ilta illallata kauemmas sängyistä, huoneen ovelle ja nykyään vaan laitetaan ne sänkyihin, toivotetaan hyvät yöt ja tullaan olohuoneeseen.

Pääosin on sujunut tosi hyvin, molempien nukkuminen on rauhoittunut kun nukkuvat yhdessä. isompi on koittanut erinäistä temppuilua aika ajoin, mutta kun siihen on reagoitu niin on nopeasti rauhoittunut. esimerkiksi kirkui ja huuteli jossain vaiheessa pitäen pienempää hereillä. tuolloin pienempi siirettiin vaan pois huoneesta, vanhempien sänkyyn nukkumaan niin huutelu loppui äkkiä. samoin jossai vaiheessa isompi keksi kiivetä pienemmän pinnasänkyyn ja sitten pelehtivät siellä yhdessä. tuokin korjaantui sillä että pienempi vietiin muualle nukkumaan jos ei saanut sängyssään olla rauhassa.

4v ja 5v laitetaan kerrossänkyyn, pusut ja peittelyt molemmille, valot pois ja ovi kiinni...

Jos 4v on nukkunut päikkärit, ei välttämättä nukahda heti. Silloin käsken lepäillä omassa sängyssään, kunnes isosisko on nukahtanut. Sen jälkeen otan omaan kainaloon ja saa nukahtaa siihen.

mutta siis, tosi nopeasti nuo tottuvat toistensa ääniin, huutoihin ja temppuiluihin kunhan ite pysyy rauhallisena eikä reagoi huuteluun liian jyrkästi. pienempi saatta yöllä herätä ja itkeä muttei isompi siihen herää. samoi isompi menee joskus myöhemmin nukkumaan kun pienempi jo nukkuu, ei se pienempi siihen herää vaikka vähän meteliä tulisi. tottumiskysymys

Patistin lapset sänkyyn, sanoin hyvää yötä ja suljin oven. 2 v ja 4 v olivat kun siirtyivät samaan huoneeseen nukkumaan.

Kun mulla oli 2 v ja vauva, niin imetin vauvan ekana uneen & isompi katsoi sillä aikaa piirrettyä tms. Sitten laitoin isomman nukkumaan. Tai otin isomman viereen köllöttelemään samalla kun imetin vauvaa, siihen ne sitten simahti. Perhepetiaikoja olivat nämä.

Meillä pojat meni samaan huoneseen kun olivat 4v ja 9kk.
Tuolloin ei ollu mitään ongelmia eikä pitkään aikaan.

Vaikein aika oli kun esikoinen oli ekalla, 7v ja kuopus 4v.
Kuopus nukku vähän vielä päiväkodissa eikä tosiaan mennyt samaan aikaan rauhassa sänkyyn.
Lopputuloksena kuopus nukahti usein sohvalle, josta kannettiin omaan sänkyyn.

Nyt menee taas oikein hyvin, pojat 9v ja 6v. Viikonloppuna on joskus sipatusta ja supastusta, mutta eipä se haittaa.

[QUOTE="annika";26079697] ja sitten pelehtivät siellä yhdessä. tuokin korjaantui sillä että pienempi vietiin muualle nukkumaan jos ei saanut sängyssään olla rauhassa.[/QUOTE]

Ei hitsi, näen niin sieluni silmin miten oma kolmivuotias ja nyt melkein 1 v. tekevät just noin kun aion laittaa samaan huoneeseen nukkumaan, ehkä ens syksynä viimeistään, äääkkk.... :)

Kerran jo kun oltiin yökylässä (nuorempi oli silloin 8kk) luulin että tenavat nukkuu samassa huoneessa hyvin, oli hiljaista tovin aikaa, mutta sitten yhtäkkiä alkoi kuulua kauhea hekotus ja käkätys kun isompi oli hiipinyt naurattamaan vauvaa.

meillä esikko oli vajaa 4v ja tosikko n.7kk kun laitettiin samaan huoneeseen nukkumaan. Noin 5kk:n ajan nukutin tosikon olkkarissa syliin, koska lähti nukkumaan esikoista myöhemmin. Sitten hirveän huudon, itkun ja parun kautta sain tosikonkin nukahtamaan omaan sänkyynsä, tuota taistelua kesti aika pitkään välillä huudettiin enemmän ja välillä vähemmän. Ja aina jos jokin rikkoi iltarutiinit, niin sama taistelukierros alkoi alusta. Joskus istuin pimeässä pitelemässä pienempää kädestä niin kauan että nukahti, kun ei muuten pysynyt hiljaa tai makuuasennossa sängyssään :) Nyt lapset on 1,5v ja 4,5v ja lähtevät nukkumaan samaan aikaan. Isompi kuuntelee iltasadun, pienempi sen minkä malttaa. Sitten lapset sänkyyn, halit ja pusut molemmille ja hyvän yön tovotukset. Poistun huoneesta ja muksut nukahtaa, joinakin iltoina kuuluu outoja käkätyksiä ja vähän huutelua, mut muuten nukahtavat tosi hyvin.

Meilläkin lapset siirtyivät nukkumaan kahdestaan vasta kun pienempi oli vähän reilun vuoden ikäinen. Itse olen ollut niin laiska, että olen pitänyt vauvan vieressäni nukkumassa niin kauan kunnes yöimetykset ovat loppuneet. (Nuoremmalla taisi tapahtua joskus 10kk iässä.) Sen jälkeen vasta siirsin vauvan nukkumaan pinnasänkyyn oman sängyn viereen. Isomman kanssa samaan huoneeseen siirtämistä harkitsin vasta siinä vaiheessa kun tämä taapero alkoi pääsääntöisesti nukkua yönsä ilman enempiä heräilyjä.

Meillä tosin esikoinen oli vasta puolitoistavuotias, kun seuraava syntyi. Olimme kaiken lisäksi muuttaneet uuteen asuntoon vasta vähän ennen tätä perhetapahtumaa, joten sen vuoksi emme edes harkinneet isomman laittamista yksin omaan huoneeseen. Nuorimmaisen vauvavuoden ajan isä nukkui isomman kanssa lastenhuoneessa. Tämä oli myös siinä mielessä järkevää, että mieheni kestää huonosti yöheräilyjä. (Tämä tuli todettua esikoisen vauva-aikana kun asuimme yksiössä.)

Kyllähän se välilllä kurjalta tuntui meistä kummastakin joutua yli vuodeksi nukkumaan erilleen, mutta emme kuitenkaan kokeneet sitä liian isona uhrauksena. (Eikä eri sängyissä nukkuminen onneksi automaattisesti tarkoita selibaattia.) Tämä oli varmasti meidän tilanteessamme järkevin ratkaisu.

Nukkumisratkaisuissa on kuitenkin niin monta muuttuvaa tekijää, ja jokainen perhe on omanlaisensa, joten en usko että mitään patenttiratkaisuja on olemassakaan.

niin siis tuun tähän laittaan vielä että me kaikki nukutaan samassa huoneessa siis 3 vee ja isä ja äiti ja vauva... ja tällä hetkellä 3 vee nukahtaa sinne itse iltatohinoiden jälkeen mutta on huono nukahtamaan kun höpöttelee pitkän ajan ja sitten nukahtaa ja vauva tulee tällä hetkellä nukkumaan samaan aikaan kuin äiti murtta mietinkin jo tulevaisuutta että miten homman hoitaa sitten joskus kesänl lopulla /syksyllä!

Kiitos vastanneille =D

Kiitos vielä vastanneille kun noista sai muutaman hyvän idean miten sitten aikanaan voi nukutuksen hoitaa kun se aika koittaa että vauvankin voi nukuttaa omaan sänkyynsä. Toki jokainen perhe on erilainen mutta löytyi ainakin jotakin ideaa mitä voi kokeilla =D !

Yhteistyössä