iltahuuto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miksi

Vieras
Tyttäreni on 7- viikkoinen ja viikko takaperin aloitti hysteerisen iltahuudon. Alkaa klo20-22 välissä ja kestää pari tuntia, välillä syö tai on hiljaa, kohta huutaa taas. Todella vaikeaa saada yöunille.
Ei kai koliikki ala enää tässä iässä, vai siitäkö tässä on kyse?
Muut, kenellä alkanut vastaava tässä iässä, milloin se on loppunut? Kaikki neuvot ovat tarpeen... Onko toiveita, että siinä 3kk:n iässä helpottaa? Kokemuksia?

Samaa ihmettelen minä.. meidän poitsu nyt 6vk.. IltaHUUTO ja kitinä alko tossa viikko sitten, aina on kyllä ollut itkunen.. Iltasin huutaa muutaman tunnin eikä mikään auta.. Koskakohan helpottaa, vai helpottaako???

Meillä on molemmilla lapsilla ollut vastaavaa iltahuutoa. Ei sitä kyllä viikkotolkulla kestänyt, vaan loppui onneksi aika pian.

Vuorottelimme mieheni kanssa vauvan kantamista ja hyssyttelyä ja toinen meni siksi aikaa vaikka ulos tai toiseen päähän taloa, jottei tarvinnut kuunnella huutoa. Jaksoi huomattavasti paremmin. Syytä emme tiedä, mutta varmasti jotain vatsakipuja.

Hei! Meillä oli sama juttu, tosin poika huusi ollessaan 2-4vkoa. Eli meillä kesti 2 viikkoa ne iltahuudot. Meillä ajoittui huuto klo 21-22.30 välille, sitten poika nukahti. Syy jäi vähän epäselväksi, koliikkia ei ollut. Epäilimme mahakipuja, mutta ei siihen ainakaan esim. masuhieronta, mahallaan pitäminen tai disflatyl juurikaan auttaneet. Sitten hoksasin tarjota reilusti lisää rintaa illalla ja samoihin aikoihin itkutkin loppuivat kuin seinään. Meillä pojalla oli ehkä vain nälkä.
Liian varovasti tietysti minä onneton vauvaa ensin syötin, kun luulin niitä mahakipuja itkun syyksi!

Kannattaa kokeilla, että mitä tapahtuu, jos annat lisää maitoa. Paheneeko vai paraneeko tilanne.

Meillä sama juttu..vauva 7-viikkoinen ja huutanut nyt vajaan viikon iltaisin. Ensin menee hyvin; tankkaa ja torkahtelee..myöhään illalla alkaa armoton huuto..oikein sydämestä tulee. Ei auta maito, hyssyttely, vaipanvaihto..siis mikään. Itkee ikäänkuin aikansa, vaikka mitä tekisi. Mikään ei auta. Luulen sen olevan osaltaan vatsavaivoja ja osaltaan väsymystä. Kun ei osaa nukkua pieni, vaikka nukuttaa. Toivottavasti menee pian ohi.

Luin lehdestä, että vauvalla on itkuisin aika 6-8- viikkoisena. Eli jos tätä nyt enää toisen viikon kestää, niin jaksaahan sen. Mutta kun ei tiedä, voihan jatkua vaikka kuinka kauan.
Muutoin tyttö ei itke normaalia enempää, mutta iltaisin huuto on ihan hysteeristä! Kanniskelemme häntä vuoron perään, yritämme tarjota ruokaa, laitamme vaunuihin, kapaloon yms. Kaikkea siis kokeillaan, mutta mikään ei tunnu auttavan.
Aika se varmaan sitten on, mikä auttaa. Kyllä vaan välillä tulee niin riittämätön olo kun ei osaa lastansa auttaa.
Helpottaa tosin tietää, että tätä on näköjään muillakin saman ikäisillä!
Koitetaan jaksaa.

Meillä tarjotaan kyllä maitoa lisää, mutta poika riehaantuu vallan ja purskauttaa kaikki pihalle ja monta kertaa ja näyttää loukkaantuneelle, kun ruokaa tuputetaan.. Aikansa huudettuaan haluaa kyllä lisää ennen kuin nukahtaa yöunille.

Ehkä tämä tästä ajan kanssa. Jaksamista!

En halua pelotella, mutta noin se meilläkin alkoi...
Ensin muutaman tunnin itkulla ja ikävälissä 2-3kk klo 18 - 23 jatkuvaa itkua. Sitten klo 23 jälkeen neiti nukahti nätisti yöunille ja nukkui piiiitkän pätkän.
Iltaitku loppui kun taikaiskusta 3kk neuvolan jälkeen :)

Meillä kannettiin neitiä mahallaan ja katsottiin telkkaria makkarissa samalla. Ja vuoroteltiin kantamista miehen kanssa. Itseasiassa mies oli parempi kantaja kun minä, lapsi oli reilusti rauhallisempi miehen sylissä!

Nyt neiti 7kk haluaa kieriskellä unissaan ja harjottelee konttausasentoa vaikka pitäisi nukahtaa, mutta se onkin jo toinen tarina :D

Oletteko kokeilleet antaa maitohappobakteereja, jos on vatsavaivaa? Entä annatteko d-vitamiinit aamulla vai illalla? Kannattaa antaa aamulla niin mahdolliset vatsavaivat tulevat jo päivällä. Meillä vauva oli tyytyväinen, kun oli ns. sammakkoasennossa vatsallaan mun/isän rinnan päällä niin, että kuulee äidin tai isän sydämenäänet. Eli pää on suurinpiirtein aikuisen sydämen kohdalla. Itse täytyy silloin istua ja nojata hieman taaksepäin niin vauva saa hyvän lepoasennon.

meidän iltahuudot johtuu useimmiten vähiin jääneistä päikkäreistä ja näin ollen on yliväsynyt eikä osaa rauhoittua että uni tulisi.

JOs vauva nukkuu hyvin ulkona, niin kokeile nukuttaa vaikka kahden päikkärit vaunuissa.
Meillä ainakin menee niin, että mitä paremmin on päivällä nukuttu sitä paremmin nukutaan yölläkin:)

Meillä ""iltahuudon"" syyksi on todettu että poika (10vko) on vaan yksinkertaisesti niin väsynyt mutta ei millään malta mennä nukkumaan =( kitisee/huutaa tunnin tai pari jonka jalkeen suostuu taas syömään ja sitten onkin valmista kauraa petiin... ilmeisesti yrittää olla liiankin sosiaalinen ettei vaan missais mitään kivaa... =D
Koitahan jaksaa =D

Meillä oli myös noita iltahuutoja! Vastoin kaikkia ohjeita pistin supon pyllyyn parina iltana ja poika rauhoittui melkein heti!
Alle 3 kk:lle ei saisi suppoa laittaa, mutta miksi huudattaa lasta, jos suposta on hyötyä!

Meillä alkoi ""Huuto"" n.5-viikkoisena. Loppui 8 viikon iässä. En tiedä, auttoiko vaan ikä, vaan myös vyöhyketerapia (3 käyntiä, sen jälkeen ainakin oli aina rauhallisempi ja maha toimi paremmin), ProbioottiBaby-maitohappobakteerit ja mun maitodieetti.

Nyt 2kk:
Väsyneenä itkee edelleen, ei haluaisi missata mitään vaan valvoa vaan. Mutta ennakointi auttaa, rauhoittelu jo etukäteen kun alkaa väsyä (haukottelee, käy levottomaksi, kulmakarvat punehtuu). Ensi väsyoireiden ilmaantuessa otan rinnalle ""unihuikille"", sitten tutti suuhun ja paijailua. Useimmiten nukahtaa näin syliin, joskus on unen tulo isomman työn takana. Kantaessakin kuitenkin pidän aina itseeni päin mahdollisimman tiukassa paketissa ja lähellä kasvoja, rauhoittuukun tuntee lämpimän hengityksen silmäluomillaan ja on rytmisessä liikkeessä.

Kanniskelu ja voimakas hyssyttely oli ainoa lääke meillä pahimpiin huutoihin, ei siis itkenyt kun oli armottomassa liikkeessä, mutta muutoin nuo itkut tuntui kyllä kestävän kuitenkin aikansa, n.19-21. Joskus kauemmin.

niin, ja siis samalla kun aloitettiin vyöhyketerapia jätin ruokavaliostani pois maidon, ja pyrin välttelemään myös ruisleipää, sipulia ja sitrushedelmiä. en vielä tiedä tarkkaan noiden vaikutusta, mutta toissapäivänä kun intouduin syömään puoli litraa jukurttia, oli kyllä selkeästi mahavaivoja vaavilla, itki koko illan... nyt pysyttelen tiukasti erossa maitotuotteista :) kahvin kanssa (max. kaks kuppia päivässä) käytän kyllä maitoa.

Meillä alkoi samankaltainen iltahuuto, kun lapsi oli n. kolme viikkoinen. Pikkuhiljaa alkoi vähenemään kun alkoi ikää olla n. 2,5 kk ja kolmekuisena vois sanoa, et ei itkeny enää lainkaan. Ellei sit ollu nälkäinen tai yliväsynyt.
Meillä mentiin nukkumaan tuo alkuaika yleensä välillä 01-03.30
ja siihen asti ilta/yö oli aika täynnä huutoa sieltä iltakymmenestä asti.
Vuoronperään miehen kanssa kanniskeltiin ja heijjattiin sylissä.
Yksi tehokkaimmista (aika rankkaa kyllä..) keinoista mulla oli se, et meillä kun on jenkkisänky(ei laitoja) niin istuin patjan reunalla lapsi sylissä ja pompottelin ylösalas ja yleensä vielä samalla heijjasin lasta sylissä edestakaisin.. Mitä kovempi vauhti, sen tyytyväisempi lapsi.

Kiitos maa linkistä, ihan oli kun olisi omaa elämäänsä lukenut!

Viime yö oli pahin ikinä. Kokeiltiin nyt nukuttaa toiset päikkärit vaunuissa ja nukkuikin 2h. Ilta hieman parempi, mutta huusi koko yön... Tällä kertaa vatsavaivaa. Hysteeristä itkua, söi pari minuuttia aina silloin tällöin ja taas huudettiin. Apua. Koskahan tämä elämä tästä hellittää. Näillä univeloilla ei paljon tilanne naurata.

Juu, mä jätin myös maidon pois. Tai siis vaihdoin Gefilustuotteisiin. Olin ja olen edelleen huomaavinani, et lapsella on paljon pahemmat vatsavaivat, jos olen päivällä käyttänyt norm. maitoa paljon.

Yhteistyössä