Ilokaasu kivunlievityksenä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Oho, tulipa yllärinä, ettei Jkl:ssä olis ilokaasu synnärillä käytössä?! Ite sain sitä siellä esikoistani pukatessa, tosin siitä hetkestä kulunut jo 5-v., joten... Mut jotenki outoa, miksei siellä sitä olisi?!

Alkuperäinen kirjoittaja Tanja:
Oho, tulipa yllärinä, ettei Jkl:ssä olis ilokaasu synnärillä käytössä?! Ite sain sitä siellä esikoistani pukatessa, tosin siitä hetkestä kulunut jo 5-v., joten... Mut jotenki outoa, miksei siellä sitä olisi?!

On tutkittu että kätilöt altistuu sille ja siksi se olis pannassa. Luin jostain.. kun nyt muistaisin mistä. Itsekin sain sitä 4vuotta sitten Mikkelissä ja siksi aloin miettimään et vieläkös sitä on siellä.. Tää Jkl:n juttu oli ihan lähiaikoina, on katsottu työturvallisuusasiaksi.

nyt mä löysin sen www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/ilokaasun-k%C3%A4ytt%C3%B6-synnytyksess%C3%A4-muodostaa-ty%C3%B6terveysriskin/144752 tuolta linkistä se löytyi. Sitä tosiaan ei ole Jyväskylässä.

http://www.ksml.fi/mielipide/mielipidekirjoitukset/ilokaasun-k%C3%A4ytt%C3%B6-synnytyksess%C3%A4-muodostaa-ty%C3%B6terveysriskin/144752

Tässä linkki uutiseen jossa kerrotaan että Jkl:ssä ei saa ilokaasua enää

Alkuperäinen kirjoittaja khs:
joensuussa ei saa mulle kertoi neuvolan täti. sellainen on tullut voimaan vuoden alussa.

Onneks mulla nla ensi viikolla. Pitää kysyä. Milläs mä sitten synnytän tän kolmosen jos sitäkään ei saa? Edelliset olleet puolentunnin /tunnin keissejä, ei siinä piikkejä ehditä antamaan.

ap (vierailija) mä totesin kans että onneksi olen kolme lasta synnyttänyt jo eikä enempää ole toiveissa ;) Ainoa kivunlievitys mitä olen ehtinyt saamaan on ollut ilokaasu ;)

Melkonen linjaus sitten ilokaasun suhteen... No, mitäs jos yrittäsit ap syvähengityksen avulla? Niin mä ainakin tein viimosemman (kolmonen) kans ja sukkela oli hänkin, joten... ja hyvin meni, en mä olis siinä kyllä ilokaasuja ehtiny henkiäkään...

Alkuperäinen kirjoittaja hilleriina:
ap (vierailija) mä totesin kans että onneksi olen kolme lasta synnyttänyt jo eikä enempää ole toiveissa ;) Ainoa kivunlievitys mitä olen ehtinyt saamaan on ollut ilokaasu ;)

Olisivat keksineet jonkin siihen tilalle jos se on työturvallisuusriski. Ja hassua, että toisin paikoin se on riski ja toisin paikoin sitä saa. Eikös se aseta synnyttäjät eriarvoiseen asemaan? Eikun lakkoon kaikki synnyttävät...;) eii taida onnistua.

Siihen oli joku pistossysteemi keksitty tilalle...en nyt just muista sen piikin nimee...mut sillä on pitempiaikainen vaikutus äitiin ja sitä kautta myös vauvaan. Ilkokaasuhan poistuu tosi nopeasti elimistöstä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hilleriina:

Olisivat keksineet jonkin siihen tilalle jos se on työturvallisuusriski. Ja hassua, että toisin paikoin se on riski ja toisin paikoin sitä saa. Eikös se aseta synnyttäjät eriarvoiseen asemaan? Eikun lakkoon kaikki synnyttävät...;) eii taida onnistua.

Sehän riippuu kai ihan millasesta maskista sitä annetaan ja millanen ilmanvaihto sairaalassa on. Ilmeisesti Jyväskylässä on surkea ilmastointi ja kaasut jää leijumaan sinne synnytyshuoneisiin.

Morbid mama- se on kuule sivuseikka se haju kun ei mitään muuta ole ehtinyt saamaan, siis puudutteita...ilokaasulla sai ajatukset pois siitä kivusta ja joutui keskittymään johonkin muuhun. Ja kun sitä jonkun aikaa kiskoi niin siihen tottui ja paha olo häipyi.

Yhteistyössä