Ilmoitus potilasasiamiehellekkö?

Perjantaista lähtien olen vääntänyt ja kääntänyt tätä asiaa mielessäni. Mieheni on samaa mieltä, kuten useimmat tällä palstalla, että tekisi lääkäristä ilmoituksen ylemmälle taholle.. Kyseessä on siis tämä perjantainen alkionsiirto, jossa alkioiden olinpaikasta ei ole mitään tietoa..
Mietin vain, onko mitään järkeä ottaa yhteyttä, kun en silloin perjantaina järkytykseltäni huomannut vaatia, että lääkäri kirjaa tapauksen tietoihini. Entä jos lääkäri onkin laittanut tietoihini, että kaksi alkiota siirretty, mutta ei mitään siitä, ettei itsekkään tiedä, mihin ne on siirretty?
 
USL: niinku olen jo aiemminkin varmaan maininnut niin minä kyllä ottaisiin yhteyttä ja ilmoittaisin tapahtuneesta ylemmälle taholle...on kuitenkin tosi tärkeästä ja "arvokkaasta" asiasta kaikin puolin kyse, joten ei tuommosta minusta kannattas villasella painaa...ei muutaku rohkeasti vain yhteyttä, pitäähän tuommoset saada toisten tietoon, jotta jatkossa tuommosilta vältyttäs...jaksuja teille :hug:
 
Tee ihmeessä ilmoitus! Oli kai siellä huoneessa muitakin ihmisiä, jotka voi vahvistaa sun kertomuksen? Ja voisiko tuo esim. vaikuttaa hoitoihin, että voisit vaikka vaatia yhden ylimääräisen hoidon julkisella?
 
Samaa mieltä että jollakin lailla on asiaan tartuttava. Ja vaikka lääkäri olisi kirjoittanut että siirrettiin, niin kuten Inia sanoikin olihan siellä varmaan hoitaja tjm joka voi vahvistaa kertomuksesi. Niin ja etkös puhunutkin että biologi huomasi että mäntä oli alhaalla? Jokatapauksessa kyllä tuollainen pitäisi merkitä hoitokertomukseen, eli jos siellä muuta lukee niin ei ole varmaan lääkäri toiminut ihan oikein...

Mutta älä liikaa mieti tätä asiaa, ehtii sen valituksen viemään loppuun ja taisteleman sitten 2 viikon päästäkin, kun tämä piinailu on ohi (ja toivottavasti 8 kk piinailu edessä!) Nyt toivotaan porukalla oikein kovasti että siellä on pikku papu kasvamassa ihan oikeassa paikassa! Vaikka kamalan vaikeaa se on varmasti antaa itsensä toivoa tuollaisen jälkeen.
 
Ehdottomasti käyt juttelemassa potilasasiamiehelle. Tällaisten tapausten vuoksi he ovat olemassa. Kyse on kuitenkin loppujenlopuksi inhimillisestä vahingosta, hyvin ikävästä sellaisesta, mutta kannattaa kuitenkin tehdä ilmoitus.
 
Ihan pakko vastata kun itsellä on kokemus miltei pilkulleen samanlaisesta tilanteesta. Eli meilläkin yksi hoito meni harakoille, kun harjoitteleva lääkäri ei oikein kalustoaan hallinnut. Tapausta ei suostuttu kirjaamaan mun potilastietoihin, ainoa tieto taisi olla "potilas toimenpiteen loppupuolella voimakkaan itkuinen". (No kai nyt!) Kun halusin tapahtuman kirjattavaksi tietoihini, kirjattiin sinne "potilas vaikuttaa kuvittelevan että toimenpiteessä tapahtui näin ja näin, koitettu selittää potilaalle toimenpiteen periaatteita". Pyysin tuon poistettavaksi koska mielestäni tässä ei ole mistään kuvitteluista kysymys, tarjoutuivat korjaamaan muotoon "potilas kokee että tilanteessa tapahtui näin ja näin". Lopulta tuolla kirjauksella ei ole yhtään mitään merkitystä, koska eihän minun asiantuntemuksellani voida sanoa mitä tilanteessa tapahtui. Minä halusin vain kirjattavaksi mitä huoneessa läsnäolevat lääkärit SANOIVAT tilanteessa tapahtuneen.

Toimenpiteessa mukana ollut hoitaja soitteli perään ja pahoitteli, lupasi seuraavaksi kerraksi varmistaa että meille osuu kokeneempi lääkäri ajanvarauksessa. Soiteltiin potilasasiamiehelle, jonka ainoa teko asian hyväksi oli jättää soittopyyntö ylilääkärille, joka soittikin toki ja käski lopettaa valittamisen etten pilaa munasolujani stressihormonilla.

Eli itse sanoisin että potilasasiamiehelle soittaminen on sinällään turhaa, mutta ehkä hyvä edes koittaa saada jotain kirjattua sun tietoihin. Ihan jo senkin takia ettei tuo yksi epäonnistunut hoito söis teidän korvauskertoja.

Mun kokemuksen perusteella on ihan turha koittaa saada lääkäriä myöntämään hoitovirhettä. Ja ylilääkäri pitää kyllä tasan varmasti omiensa puolta ettei hoitovirheet sotkisi yksikön tilastoja.

Olen tosi pahoillani että teille kävi sama juttu, mutta valitettavasti aika lailla lekurien armoilla näissä hoidoissa on.
 
Noopu: Samaa mieltä olen, että kaikille sattuu välillä virheitä. Toisaalta taas mietin, että tässä on kuitenkin kyse meille niin isosta ja tärkeästä asiasta, että toivoisin lääkärin keskittyvän täysin tekemisiinsä. Lääkäri kyllä sanoi, että mäntä on niin jäykkä ettei sen huomaamatta pitäisi alas painua... tiedä sitten. En usko, että meistä kukaan ihan vaan aikansa kuluksi maksaa itsensä kipeeksi lääkkeistä ja rääkkää kroppaansa niillä.. :LOL:

Gilmore: Mulla oli hiukan sama fiilis, että mikäli yrittäsin ilmoituksen tehdä, niin se olis täysin turhaa, koska tokihan siellä toisten puolia pidetään ja minut leimataan ainoastaan hulluksi. Harmittaa, ettei mies ollut mukana siirrossa kuulemassa ja näkemässä...

Olen vuosia sitten tehnyt potilasasiamiehelle ilmoituksen erään lääkärin tekemästä hoitovirheestä, mutta siitä ei seurannut mitään muuta kuin puhelu jonkun ylemmän tahon kanssa ja hänen mielestään mitään virhettä minun hoidossani ei ollut tullut (sitä ei papereistani sitten löytynytkään!!!) Tää edellinen ei liittynyt lapsettomuushoitoihin laisinkaan...
 
UnelmaSirpaLeena: ota ihmeessä asia puheeksi. Tehtiinkö hoito yksityisellä? Minusta tuosta kerrasta ei kuuluisi edes mitään maksaa ja kyllä lääkkeetkin pitää korvata, kun "turhaan" saatat lääkkeitä nyt käyttää.

Jos minä olisin sinä, soittaisin hoitavaan yksikköön, juttelinsin toimenpiteen tehneen lääkärin kanssa. Tämän jälkeen hänen esimiehensä kanssa + hoitajien esimiehen kanssa - esittäisin kaikille omat vaatimukseni korvauksista + epikriisi tekstin pitää olla oikein, ei loivenneltu versio vaan oikea, se mitä sinullekin on kerrottu. Tässä voi potilasasiamies auttaa ja sitä sinä saat myös vaatia, että tämä todellakin korjataan!
 

Yhteistyössä