Ihan pakko vastata kun itsellä on kokemus miltei pilkulleen samanlaisesta tilanteesta. Eli meilläkin yksi hoito meni harakoille, kun harjoitteleva lääkäri ei oikein kalustoaan hallinnut. Tapausta ei suostuttu kirjaamaan mun potilastietoihin, ainoa tieto taisi olla "potilas toimenpiteen loppupuolella voimakkaan itkuinen". (No kai nyt!) Kun halusin tapahtuman kirjattavaksi tietoihini, kirjattiin sinne "potilas vaikuttaa kuvittelevan että toimenpiteessä tapahtui näin ja näin, koitettu selittää potilaalle toimenpiteen periaatteita". Pyysin tuon poistettavaksi koska mielestäni tässä ei ole mistään kuvitteluista kysymys, tarjoutuivat korjaamaan muotoon "potilas kokee että tilanteessa tapahtui näin ja näin". Lopulta tuolla kirjauksella ei ole yhtään mitään merkitystä, koska eihän minun asiantuntemuksellani voida sanoa mitä tilanteessa tapahtui. Minä halusin vain kirjattavaksi mitä huoneessa läsnäolevat lääkärit SANOIVAT tilanteessa tapahtuneen.
Toimenpiteessa mukana ollut hoitaja soitteli perään ja pahoitteli, lupasi seuraavaksi kerraksi varmistaa että meille osuu kokeneempi lääkäri ajanvarauksessa. Soiteltiin potilasasiamiehelle, jonka ainoa teko asian hyväksi oli jättää soittopyyntö ylilääkärille, joka soittikin toki ja käski lopettaa valittamisen etten pilaa munasolujani stressihormonilla.
Eli itse sanoisin että potilasasiamiehelle soittaminen on sinällään turhaa, mutta ehkä hyvä edes koittaa saada jotain kirjattua sun tietoihin. Ihan jo senkin takia ettei tuo yksi epäonnistunut hoito söis teidän korvauskertoja.
Mun kokemuksen perusteella on ihan turha koittaa saada lääkäriä myöntämään hoitovirhettä. Ja ylilääkäri pitää kyllä tasan varmasti omiensa puolta ettei hoitovirheet sotkisi yksikön tilastoja.
Olen tosi pahoillani että teille kävi sama juttu, mutta valitettavasti aika lailla lekurien armoilla näissä hoidoissa on.