Ilmoittaisitko pk:n lastenhoitajan toistuvasta myöhästelystä eteenpäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="mä";24896173]Mitä sillä on väliä, tietääkö väki kuka on kyseessä ja kuka ei? Ei myöhästelijät ole mitään uhreja, joita tarvii sääliä.

Eiköhän sekin jo kerro jotain, jos hoitaja ei ole oma-aloitteisesti joka kerta pahoitellut myöhästymistään ja kertonut syytä. Näin toimivat he, joilla ei ole mitään syytä myöhästymiselle, korkeintaan "myöhästyin bussista" joka taas on ihan oma vika. Mikä ihmisiä nykyään vaivaa, kun tuntuu olevan ihan sallittua olla myöhässä paikasta kuin paikasta?[/QUOTE]

Tuolla muutamissa aikasemmissa oli tuosta että jättäisi kertomatta nimeä.

Miksi mulle noin vouhkaat noin muutenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;24896183:
Tuolla muutamissa aikasemmissa oli tuosta että jättäisi kertomatta nimeä.

Miksi mulle noin vouhkaat noin muutenkaan?

Anteeksi, en tiennyt, ettei täällä saa kysyä, olla eri eikä samaa mieltä tai se on "vouhkaamista". Ja anteeksi, en tiennyt, ettei kahta asiaa saa samaan viestiin kirjoittaa vaikka ne erottaisikin kappaleella. Huoh...

[QUOTE="mä";24896200]Anteeksi, en tiennyt, ettei täällä saa kysyä, olla eri eikä samaa mieltä tai se on "vouhkaamista". Ja anteeksi, en tiennyt, ettei kahta asiaa saa samaan viestiin kirjoittaa vaikka ne erottaisikin kappaleella. Huoh...[/QUOTE]

Mulla vaan meni täysin ohi sun tarkottama pointti mulle, ku olit lainannu mun tekstiä ja siks ihmettelin miks mulle vouhkasit.
Ehkä mä vaan luen tekstejä niin erilailla

ihan tiedoksi, kyllä ne sen nimen saavat tietää joka tapauksessa :D Kun siihen aikaiseen aamuvuoroon ei ehkä tule kuin yksi tyyppi, tai korkeintaan kaksi. Mutta ihan miten vaan!

[QUOTE="Jonna";24896449]ihan tiedoksi, kyllä ne sen nimen saavat tietää joka tapauksessa :D Kun siihen aikaiseen aamuvuoroon ei ehkä tule kuin yksi tyyppi, tai korkeintaan kaksi. Mutta ihan miten vaan![/QUOTE]

Ja tällä ei ole mitään väliä. Toki, jos on moraali muutenkin löyhässä (tästä kertoo myöhästyminen), niin pelkäisin, että hoitaja alkaisi käyttäytyä huonosto lasta kohtaa.

AP:lle: sanoisin hoitajalle tänään lasta hakiessani, että meinasin myöhästyä töistä ja oletan hänen jatkossa olevan ajoissa työpaikalla, että se ei toistu. Jos ei ole, niin seuraavasta kerrasta ilmoitus eteenpäin.

Olisin jo sanonut myöhästelystä.

Meidän pojan pk aukeaa 6:30. Ja mun bussi lähtee 6:35. Ei siis ole aikaa odotella päiväkodin ovella myöhässä olevaa hoitajaa - eivätkä he onneksi olekaan olleet myöhässä. Tai mistä minä tiedän ovatko olleet, muttei ainakaan niinä aamuina kun olen pojan noin aikaisin hoitoon vienyt.

Ilmottaisin. Paitsi siksi etten itse halauisi myöhästyä töistä jonkun hoitajan myöhästelyiden takia, myös ihan kyseistä työyhteisöä ajatellen. Myöhästelijät eivät ole kivoja työkavereita, aiheuttavat paljon turhaa stressiä muille.

Ja kuten sanottu, yhden ihmisen myöhästyminen johtaa seuraavan myöhästymiseen. Tyyliin lastansa hoitoon vievä äiti myöhästyy omasta työvuorostaan ja kesnties hänen työpaikallaan yövuorossa olija joutuu jäämään odottelemaan niin että tulee itse myöhässä kotiin, jolloin hänen puolisonsa joka on hoitanut kotona yön lapsia myöhästyy taas omasta työpaikastaan jne. Kaikki vain siksi että joku ei ole iitsinyt ajoissa nousta ylös.

Peräänkuulutan edelleen sitä että miksi te, vanhemmat, ette välitä paskan vertaa siitä, jos itse haette lapsenne myöhässä, ja hoitaja myöhästyy sen vuoksi omista menoistaan, mutta nyt kyllä porataan kun asia on toisinpäin?

Ikävää toki on että hoitaja on myöhässä mutta minä näen nyt tässä sen että saatte maistaa omaa lääkettänne ja ei taida tuntua kivalta kun myöhästyy ja on kiire, vai tuntuuko?

Ja kyllä, jos pk aukeaa klo 7 niin silloin sen on oltava klo 7 auki, mutta myös, jos pk menee kiinni klo 17, se myös menee silloin kiinni, eikä lasta tulla hakemaan klo 17:05.

[QUOTE="lastenhoitaja";24898249]Peräänkuulutan edelleen sitä että miksi te, vanhemmat, ette välitä paskan vertaa siitä, jos itse haette lapsenne myöhässä, ja hoitaja myöhästyy sen vuoksi omista menoistaan, mutta nyt kyllä porataan kun asia on toisinpäin?

Ikävää toki on että hoitaja on myöhässä mutta minä näen nyt tässä sen että saatte maistaa omaa lääkettänne ja ei taida tuntua kivalta kun myöhästyy ja on kiire, vai tuntuuko?

Ja kyllä, jos pk aukeaa klo 7 niin silloin sen on oltava klo 7 auki, mutta myös, jos pk menee kiinni klo 17, se myös menee silloin kiinni, eikä lasta tulla hakemaan klo 17:05.[/QUOTE]

Oletko varma että kyseessä on samat vanhemmat?

Eli se myöhästelevä lastenhoitaja on joutunut monena iltana jäämään ylitöihin kun Nico-Jessican vanhemmat ovat olleet myöhässä hakemassa lastaan ja nyt kun huomaa että Nico-Jessica on ainoa lapsi joka olisi tulossa hoitoon heti päiväkodin avautuessa hän päättää omalla myöhästelyllään koskaa näille vanhemmille? Vai olisiko kyse sitä että se myöhästelevä hoitaja on samanlainen muista piittaamaton tyyppi kuin ne myöhästelevät vanhemmat. Ja viattomille vanhemmille "kostaminen" ei tässä hyödytä ketään, päinvastoin.

muoks. siis jos itse olen kaikki nämä vuodet hakenut lapset hoidosta aina ajoissa, niin en tidä tarviiko minun maistaa omaa lääkettäni siksi että jonkun toisen lapsen vanhemmat myöhästelee?

Viimeksi muokattu:
Kyse on kaikista, kaikista vanhemmista ja kaikista hoitajista. Esim. jos ollaan lähdössä retkelle, ei kukaan pääse lähtemään ajoissa jos vaikkapa Helmin äiti tuo Helmiä myöhässä. Ja sitten seuraavalla viikolla kun Helmi on ajoissa, onkin Pekka myöhässä. Kyse on KAIKKIEN täsmällisyydestä, AINA.

No ok, minä voin sanoa että minua harmittaa ihan hirveän paljon se kun hoitolapseni haetaan aina myöhässä, minään päivänä ei tiedä meneekö ylitöiksi vai ei. Ja mitään ei voi suunnitella etukäteen. Vanhemmat eivät piittaa vaikka kuinka yritän asiaa heille selittää.

[QUOTE="lastenhoitaja";24898380]Kyse on kaikista, kaikista vanhemmista ja kaikista hoitajista. Esim. jos ollaan lähdössä retkelle, ei kukaan pääse lähtemään ajoissa jos vaikkapa Helmin äiti tuo Helmiä myöhässä. Ja sitten seuraavalla viikolla kun Helmi on ajoissa, onkin Pekka myöhässä. Kyse on KAIKKIEN täsmällisyydestä, AINA.[/QUOTE]

Eli sen lisäksi että lapsensa ajoissa hoitoon vievän ja hoidosta hakevan vanhemman lapsi joutuu hoitopäivänään kärsimään muiden vanhempien myöhästelystä, on hänen vanhemmileen oikein että he saavat maistaa tätä "omaa lääkettään" siinä että myös hoitaja myöhästyy ja omalla myöshästymisellään myöhästyttää tämän vanhemman omista töistään...?

Eiköhän olisi kuitenkin parempi että jokainen pitäisi itse kiinni noista ajoista ja jos joku ei niin toimi niin siihen asiaan sitten puututaan.

Eli sen lisäksi että lapsensa ajoissa hoitoon vievän ja hoidosta hakevan vanhemman lapsi joutuu hoitopäivänään kärsimään muiden vanhempien myöhästelystä, on hänen vanhemmileen oikein että he saavat maistaa tätä "omaa lääkettään" siinä että myös hoitaja myöhästyy ja omalla myöshästymisellään myöhästyttää tämän vanhemman omista töistään...?

Eiköhän olisi kuitenkin parempi että jokainen pitäisi itse kiinni noista ajoista ja jos joku ei niin toimi niin siihen asiaan sitten puututaan.

Juurikin näin, madicken, juurikin näin! Eli myöhästelyihin pitää puuttua! Miten itse muuten haluaisit vastaanottaa palautetta jos itse haet lastasi myöhässä? Ja miten itse ottaisit palautteen vastaan? Minä nimittäin sain suoranaista vittuilua kun annoin myöhässä hakevalle vanhemmalle palautetta vaikka sanoin sen ihan kauniisti.

[QUOTE="lastenhoitaja";24898429]Juurikin näin, madicken, juurikin näin! Eli myöhästelyihin pitää puuttua! Miten itse muuten haluaisit vastaanottaa palautetta jos itse haet lastasi myöhässä? Ja miten itse ottaisit palautteen vastaan? Minä nimittäin sain suoranaista vittuilua kun annoin myöhässä hakevalle vanhemmalle palautetta vaikka sanoin sen ihan kauniisti.[/QUOTE]

Paha sanoa kun en ole noissa myöhästellyt. Mutta jos näin sitten kävisi niin minulle kyllä riittäisi että hoitaja ihan asiallisesti huomauttaisi että päiväkoti on auki tiettyyn kellonaikaan asti tai jos kysymys ei ole vielä siitä että päiväkoti olisi mennyt kiinni niin että heillä on henkilökuntamäärä iltaisin ajoitettu lapsimäärän mukaan ja koska lapseni on tänään ollut päiväkodissa yli oman hoitoaikansa on joku joutunut jäämään ylitöihin tai yksi hoitaja on joutunut vastaamaan isommasta lapsiryhmästä mitä olisi luvallista. Ihan vain sen että lapsellani on oikeus tuohon hoitoon tuon sovitun hoitoajan sisällä ja mitä sen ylittäminen käytännössä merkitsee. Ihan ymmärrettävä juttu, vaikka kyllä ymmärtäisin sen jo ilman sanomistakin.

Toki sitten riittää näitäkin vanhempia jotka eivät ajattele ketään muuta kuin itseään ja heiltä varmasti saa kuulla kaikenlaista.: / Harva vanhempi kuitenkaan heidän puolellaan on, eiköhän valtaosan luulisi tajuavan tuon hoitoaikojen merkityksen (harva nyt itsekään haluaa jäädä turhaan ylitöihin jne). Voisi olla monissa tilanteissa parempi että päiväkodinjohtaja ottaisi näihin myöhästelijöihin yhteyttä, jos viesti menisi silloin paremmin perille kuin suoraan hoitajilta kuultuna?

eli kantasi tuli sitten aika selväksi: hoitajat olkoot ajoissa, vanhemmat tulevat kun heille sopii. Kiitos työni kunnioituksesta, muista että saatan olla lapsesi hoitaja.

Paha sanoa kun en ole noissa myöhästellyt. Mutta jos näin sitten kävisi niin minulle kyllä riittäisi että hoitaja ihan asiallisesti huomauttaisi että päiväkoti on auki tiettyyn kellonaikaan asti tai jos kysymys ei ole vielä siitä että päiväkoti olisi mennyt kiinni niin että heillä on henkilökuntamäärä iltaisin ajoitettu lapsimäärän mukaan ja koska lapseni on tänään ollut päiväkodissa yli oman hoitoaikansa on joku joutunut jäämään ylitöihin tai yksi hoitaja on joutunut vastaamaan isommasta lapsiryhmästä mitä olisi luvallista. Ihan vain sen että lapsellani on oikeus tuohon hoitoon tuon sovitun hoitoajan sisällä ja mitä sen ylittäminen käytännössä merkitsee. Ihan ymmärrettävä juttu, vaikka kyllä ymmärtäisin sen jo ilman sanomistakin.

Toki sitten riittää näitäkin vanhempia jotka eivät ajattele ketään muuta kuin itseään ja heiltä varmasti saa kuulla kaikenlaista.: / Harva vanhempi kuitenkaan heidän puolellaan on, eiköhän valtaosan luulisi tajuavan tuon hoitoaikojen merkityksen (harva nyt itsekään haluaa jäädä turhaan ylitöihin jne). Voisi olla monissa tilanteissa parempi että päiväkodinjohtaja ottaisi näihin myöhästelijöihin yhteyttä, jos viesti menisi silloin paremmin perille kuin suoraan hoitajilta kuultuna?

Minä olen pph ja olen huomannut sen että minun työaikaani ei kunnioiteta. Se on todella ikävää koska oma lapseni on eskarissa ja sen jälkeen hoidossa, ja minun pitäisi ehtiä hakemaan hänet ajoissa. En oikein tiedä mitä tekisin, harmittaa tuo välinpitämättömyys.

eli kantasi tuli sitten aika selväksi: hoitajat olkoot ajoissa, vanhemmat tulevat kun heille sopii. Kiitos työni kunnioituksesta, muista että saatan olla lapsesi hoitaja.

Toivottavasti et ole minun lapseni hoitaja kun et omaa pätkääkään sisälukutaitoa. Mut en kyllä usko, että olet, meidän lapsen hoitajat ovat huipputyyppejä.

Madickenin vastaus oli erittäin selvästi ja asiallisesti kirjoitettu. Siinä ei missään kohtaan sanottu niin kuin sinä tulkitsit asian. Eikä hänellä onneksi ole pelkoa, että hoitaisit hänen lapsiaan; he kun eivät edes Suomessa asu.

[QUOTE="huh";24898563]Toivottavasti et ole minun lapseni hoitaja kun et omaa pätkääkään sisälukutaitoa. Mut en kyllä usko, että olet, meidän lapsen hoitajat ovat huipputyyppejä.

Madickenin vastaus oli erittäin selvästi ja asiallisesti kirjoitettu. Siinä ei missään kohtaan sanottu niin kuin sinä tulkitsit asian. Eikä hänellä onneksi ole pelkoa, että hoitaisit hänen lapsiaan; he kun eivät edes Suomessa asu.[/QUOTE]

Ihan kuule ehdin kirjoittaa omaa viestiäni samalla kun madicken ilmeisesti oli jo omansa lähettänyt että näin.

Kuka sulle sanoi että minä asun suomessa?

Siis jos tuo oli minulle tarkoitettu niin aika erikoinen tulkinta.:O

Muistaakseni mainitsin jo alkuun että myöhästelijät ärsyttävät minua, oli kysymys sitten lasteni hoitajista, omista työkavereista tai tilanteesta missä vanhemmat myöhästyvät lastensa hakemisesta.

Ihan sitä päiväkodin henkilökuntaa ajatellen olen tuomistsemassa sitä myöhästelevää lastenhoitajaa. En oikeasti usko että yhden myöhästely (ja mahdollisesti se että työyhteisö joutuu sitten suojelemaan tätä myöhästelijää) on oikeasti mitenkään hyväksi työkavereille. En ole koskaan ollut päiväkodissa töissä, mutta voisin kuvitella että jos siellä tiedetään että Minna myöhästyy aina sen 5-20min niin uskoisin sen tuovan stressiä koko työyhteisölle. Ei ole kivaa Maijalle tietää että Minnan myöhästely tietää huomennakin sen että hän joutuu aamusta pärjäämään yksin lasten kanssa pidempään ja toivoa samalla että muutamat vanhemmista toisivat lapsensa sen verran myöhemmin että Minna kerkeäisi töihin...

Työkavereiden voi myös olla vaikea mennä sanomaan myöhästelystä pomolle, joten voisin kuvitella että monelle työyhteisössä olisi ihan helpotus että joku vanhemmista saattaisi asian päiväkodin johtajan tietoisuuteen.

Siitäkö se muka pk:n työvuoro alkaa kun hän astuu ovesta sisään? Eikö siihen ole laskettu valojen laittamista, varkaushälytinten poiskytkentää jne??? Tai poislähtiessä, työaika loppuu kun viimeinen lapsi haettu? Vai laittaako viimeinen vielä valot pois ja lukitsee ehkä jopa ovet???

Siitäkö se muka pk:n työvuoro alkaa kun hän astuu ovesta sisään? Eikö siihen ole laskettu valojen laittamista, varkaushälytinten poiskytkentää jne??? Tai poislähtiessä, työaika loppuu kun viimeinen lapsi haettu? Vai laittaako viimeinen vielä valot pois ja lukitsee ehkä jopa ovet???

Joku kirjoitti tuolla edellä että ei sen väliä vaikka myöhästyy sen 5-10min kun hoitajan työaika loppuu 15 min myöhemmin kun päiväkoti menee kiinni :(
Se 15 min on varattu siihen että tarkistaa ikkunat ja ovet onko kiinni , sammuttaa kaikki valot ja tietyt väliovet pistetään lukkoon jne. jne. ja lopuksi hälyttimet päälle.
Eli kun tulet hakemaan 10min myöhässä niin samoin hoitsulla menee ylitöiksi , ainakin isossa yksikössä.
Meillä pk:n johtaja puhuttelee vanhemmat jotka tulee hakemaan myöhässä yks kerta sallitaan mutta toisesta pääsee puhutteluun .

Päiväkodin tätinä (kiertävä sellainen) sekin riepoo, että vanhemmat kuvittelevat ilmoittamiensa hoitoaikojen olevan noin-aikoja. Lapsen on ilmoitettu tulevan 7:30 (jolloin hoitaja on töissä 7:15) ja sitten lapsi ilmestyy pihalle 9:30 :kieh:

No, päiväkodissa yleensä aina joku on aikaisessa aamussa, mutta esim. ryhmiksissä työajat suunnitellaan vanhempien antamien hoitoaikojen mukaisesti. Kyllä se vituttaa olla tyhjänpanttina. Tai haetaan lapsi AINA myöhässä. *räyh*

Ilman muuta valitus myöhästelijästä. Työaikaa on noudatettava täsmällisesti. Taitaa olla entiset koululintsarit liikkeellä, kun kuvittelevat, että työelämäkin pyörii heidän napansa ympärillä.

ihan sama, onko kyseessä myöhästelevä vanhempi vai lastenhoitaja, niin kyllä puhuttelu ja mahdolliset sanktiot ovat aiheellisia.

[QUOTE="Heidi";24900132]Ilman muuta valitus myöhästelijästä. Työaikaa on noudatettava täsmällisesti. Taitaa olla entiset koululintsarit liikkeellä, kun kuvittelevat, että työelämäkin pyörii heidän napansa ympärillä.

ihan sama, onko kyseessä myöhästelevä vanhempi vai lastenhoitaja, niin kyllä puhuttelu ja mahdolliset sanktiot ovat aiheellisia.[/QUOTE]

Niin ,mitä sanktioita vanhemmille voidaan antaa?

Yhteistyössä