Ilmoitin nyt sitten aika tiukasti miehelle ja mummolle että

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja loppu napostelu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

loppu napostelu

Vieras
lapsille ei saa antaa mitään naposteltavaa yms. ruoka-aikojen välillä. Meillä kun oli mennyt siihen, että aamupala esim. ei maistunut kunnolla ja kohta lapsi sitten sai keksiä tai jäätelöä tai sokerimuroja. Sitten ei taas lounas maistunut kunnolla ja niin ees päin. Itsekin tähän välillä syyllistyin ei sillä, mutta nyt sitten ilmoitin miehelle ja mummollekin (minun äitini) saman asian. Eivät oikein innostuneet, kun pitäähän lasten saada syödä. Tähän totesin, että jos lapsella on kamala nälkä, niin annetaan sitä, mitä oli tarkoitus syödä esim. aamupalalla. Vai olisiko pitänyt olla vielä tiukempi ja sanoa, että vasta seuraavalla ruoka-ajalla saa syötävää?

Ja ilmoitin samalla myös sen, että herkkupäivä on kerran viikossa. Esikoisen kanssa tutkittiin kalenterista ja päätettiin, että se on sunnuntai.

Olinko nyt liian diktaattori?

Ja niin joo, ennekuin joku sanoo tuosta, että kai nyt mummo voi silloin tällöin keksin antaa, niin ei voi. Mummo kun asuu meillä nyt seuraavaan tammikuuhun asti, joten noita herkkuja saa sitten joka välissä.

ihan oikein teit. Todellakin, lapsi ei ikinä halua syödä ns. kunnon ruokaa, jos tietää, että nälkäänsä saa kuitenkin jotain naposteltavaa hetken päästä.

Ihan oikein teit. Meillä ei kyllä toimisi ollenkaan se, että mummi asuisi meillä edes tilapäisesti, sillä hänellä nuo ohjeet menevät toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Emme sen vuoksi käy mummilla kuin pari kertaa kuussa.

helpommalla muuten pääsee, kun jättää nuo kaikki herkut ostamatta! siinä tietenkin voi olla haastetta, jos isä ja mummo niitä kuitenkin ostaa. mutta ainakin sun itse kannattaa jättää sokerimurot, jäätelöt ja keksit kauppaan.

Ihan oikein teit. Lasten terveydellä ei saa leikkiä. Meillä kanssa lipsuu helposti tuohon, että kaikki antavatlapselle vähän herkkuja ja viikonloput perjantaista sununtaihin ovat vaan yhtä herkkujen mäyssytystä. (Kyläillään mummoloissa viikonloput.) Pitäisi itse ottaa ja tuollainen linja.

Hyvä, pidä tuosta myös kiinni, niin helposti sitä alkaa lipsumaan.
Meilläkin sama jutustelu edessä... tosin meille ei kukaan ole tulossa asumaan mutta aina vanhemmillani ollessa muksulle syötetään kaiken maailman herkkuja, sipsejä, hamppareita, kebabia, pizza, karkkia, lihapiirakkaa, keksejä... listaa voisi jatkaa loputtmiin.

Alkuperäinen kirjoittaja kokoko:
helpommalla muuten pääsee, kun jättää nuo kaikki herkut ostamatta! siinä tietenkin voi olla haastetta, jos isä ja mummo niitä kuitenkin ostaa. mutta ainakin sun itse kannattaa jättää sokerimurot, jäätelöt ja keksit kauppaan.

Joo näin päätin. Noita sokerimuroja olen itse ostanut päämääränä antaa niitä kerran viikossa aamupalalla. Mutta ne jätän suosiolla tästä lähtien kauppaan. Mummosta on niin kiva ostaa keksejä ja jäätelöä lapsille ja sitten niitä saa syödä jatkuvasti.

Onneks tuo mummo kuitenkin tais nyt ottaa onkeensa, vaikka vähän suuttukin...

ite olen omalle 2½v tehnyt ihan saman jutun,mitään naposteltavaa ei tule ruokien välillä,jos ei ruoka kelpaa lounaalla,niin seuraava ruoka on välipala.ja jos ei päivällinen kelpaa niin sitten seuraava on iltapuuro.tosin kyllä joskus saa karkkia,tai sipsiä tai jotain muuta hömppähömppä syömistä,mutta pääsääntöisin näin.

Meillä syödään joko ruoka-aikana tai saa odottaa seuraavaan ruokaan jos ei maistu. Aamupala. päiväruoka, välipala, iltaruoka ja iltapala. Ei ainakaan nälkä ole välissä pojalle tullut. Lauantaina saa karkkia ja joskus käydään mäkkärillä.

Ihan oikein teit ap! Itse olisin niin diktaattori, että ruokaa saa vain ruoka-aikoina. Toki poikkeuksia voi olla, mutta jos ei mitään erikoista ohjelmaa arjessa, niin sitten vasta seuraavalla aterialla ruokaa. Meillä tosin lapsi vielä sen verta pieni, että nukkuu paljon, joten aterioiden väli muutenkin lyhyt, eli ei juuri tarvetta aterioiden välillä naposteluun.

Itselläkin on haastavaa saada, erityisesti mummot, ymmärtämään, että lapsi voi saada hyvän mielen muustakin kuin syömisestä. Esim. kerran kyläillessä lapsella oli hyvä leikki kesken ja siihen mummo sitten väliin "pitäähän sitä nyt tulla keksejä syömään, että tulee hyvä mieli", siis kiva leikki olisi pitänyt keskeyttää, jotta saa kekseillä hyvän mielen.

Ihan oikein teit. Muaki vähän ärsyttää kun miehen äiti antaa jotain piparia vähän väliä vuoden ikäiselle. Mutta en viitsi sanoa mitään kun ei nyt joka päivä siellä olla.

Yhteistyössä