Ilmoitin juuri 3v lapseni ensiviikon hoitoajat vuoropäiväkotiin. Saa kauhistella vapaasti, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
muutakaan ratkaisua en ole vielä löytänyt.

Lapsi hoidossa
ma 7.10-14.50
ti 15.40 -yö
ke yö-8 + 18.40-
to yö-14
pe vapaa
la 12.10-20.05
su 18.40- yö

Jäin yllättäin yksinhuoltajaksi juuri ennen kuin tyttä syntyi ja sinnittelin kotona yhteiskunnan tuilla siihen, kunnes tyttö täytti 2v. Lähdin töihin, samaan työpaikkaan jossa olen ollut yli 10v. Rakastan työtäni, mutta onhan lapsella pitkät hoito"päivät". Päivätyötä ei ole tarjolla, pariin auki olleeseen olen hakenut, mutten ole saanut. En ole valmis muuttamaan muualle työn perässä, koska olen tuttuja asioita rakastava, vähän ujo ihminen ja rohkeus ei riitä "aloittaa alusta".

Onneksi mummi tulee 3kk välein viikoksi ja silloin tyttö saa olla kotona koko viikon. Ja onhan mulla täydet lomat, jolloin tyttö on aina tietty minun kanssa.

Tuo viikon loma 3kk välein on ihana juttu lapselle <3 Joillakin lapsilla ei ole edes viikon lomaa vuodessa (pakollisten pyhien lisäksi) vaikka olisivat hoidossa 11h/päivä.

Niin, siis kerroin jo aloitusviestissä, että muutamaa tarjolla ollutta päivätyötä olen hakenut, mutten ole saanut. Oma työni siis on vuorotyötä, eikä meillä ole yhtään työntekijää, joka tekisi pelkästään päivävuoroja.

Ensiviikolla minulla on perjantai ainoa vapaapäivä. Seuraavalla viikolla on sitten tasoittavasti 3 vapaata (ti, ke ja to)

Ihan tavallinen viikko siis on ensiviikko. Jos olen yövuorossa, vien lapsen hoitoon klo 18.40 ja menen töihin. Aamulla olen kotona n. 6.15 ja syön, käytän koirat pissalla ja alan nukkumaan, herään 13.30 ja haen tytön hoidosta. Tyttö siis on hoidossa minun työn + oman lepoajan.

Sitkeä olet. Onneksi on vuoropäiväkoteja. Loppupeleissä mietin, että lapselle voi olla jopa helpompaa olla yön yli hoidossa kuin joka arkipäivä. Ainut harmillinen asia on varmasti, että elämään vaikeampi saada säännöllinen rytmi.

eikös se mene niin että lasta ei edes saa vuorohoidosta hakea yöllä, vaan nukkuu siellä aamuun vaikka pääsisit esim. yhdeltä yöllä töistä ?
Onhan tuo ihan normaalia vuorotyöläisen hoitorytmiä, mutta tosiaan, se ilo niistä aina on, että jossain vaiheessa aina tulee myös vähän pidemmät vapaat.
Meillä vuorotyö toimi ihan loistavasti koulun alkuun saakka, sitten se alkoi olla tosi hankalaa, koska kouluajat + vuorotyö oli ihan mahdontonta. Onnekseni sain kuin sainkin päivätyön, toivottavasti sinullakin tärppää, vielä on monta vuotta aikaa hakea.

mitä työtä teet ap?
ihan totaalisen naurettava tuollainen lista että on öitä, välissä vaan yksi vp, sitten iltaa, yö, jne...

Itsellä on 5 yötä, 5 vapaata tai 1 ilta, 5 yötä ja 5 vapaata peräkkäin. Tuollainen vapaiden rikkominen on täysin työntekijää ja hänen jaksamistaan ajattelematonta..

Onneksi sulla on kuitenkin jossain vaiheessa pötköön vapaat, niin saa lapsikin olla kotona. Minusta yötyö on sopimatonta jos lapsi joutuu sen takia olemaan "koko ajan" päiväkodissa..JOs käyt hänet 13.30 kotiin ja viet taas illalla uudestaan hoitoon, niin..

Sitkeä olet. Onneksi on vuoropäiväkoteja. Loppupeleissä mietin, että lapselle voi olla jopa helpompaa olla yön yli hoidossa kuin joka arkipäivä. Ainut harmillinen asia on varmasti, että elämään vaikeampi saada säännöllinen rytmi.

Ainakin meillä pikkupaikkakunnalla se ilta ja yövuoro oli melkein kuin olisi kotihoitaja, max 3 lasta pääsääntöisesti, ja eli melkein henkilökohtainen päiväkoti (parhaimmillaan vain 1 lapsi siellä olikin) ja pikkuporukalla retkeilivät ja kävivät pyörälenkillä jne.

Ja nukkuva lapsi ei vanhempia ikävöi, ainoa suru oli se ettei itse voinut laittaa nukkumaan eikä aamulla saanut heräävää lämpöistä lasta syliin heti ..

Ei nuo hoitoajat minusta kovin pahoilta vaikuta. Lapsi saa kuitenkin moniin muihin verrattuna viettää reilusti hereilläoloaikaa kotona äidin kanssa. Lastentarhanopettajan kokemuksella voin sanoa, että lapselle voi olla tosi rankkaa olla joka päivä hoidossa esim. 7-17. Kotonaoloaika menee käytännössä ruuan jälkeen kohta alkaviin iltatoimiin ja nukkumiseen. Pahimmassa tapauksessa joka ikiseen iltaan on buukattu joku harrastus, kyläily tai vähintään kauppareissu.

• Tykkää
Reactions: millionnea
[QUOTE="Vieras";28730620]Itse en lapseni kanssa toimisi noin.
Mihin isä katosi ja hänen vastuunsa??
Oletko neuvotellut töissä tilanteestasi? Joustoa?[/QUOTE]

Nimenomaan, entä lapsen muu tukiverkko isän puolelta?

Isä ei ole elossa, en halua kertoa asiasta enempää. Isän puolen suku asuu kaukana ja näemme lähinnä lapsen isovanhempia 1-2 vuodessa, lapsen isän veljeä perheineen max kerran vuodessa isovanhempien luona.

Tukiverkko.. No, minulla on sisko, jolla on itsellään sellaisia isoja asioita elämässään, etten häntä voi lapsenhoidolla vaivata. Kuten kerroin, äitini tulee (kaukaa) aina viikoksi kerrallaan, yritetään ajoittaa vierailu aina sellaiseen viikkoon, kun mulla on 6 työpäivää, jotta tyttö hyötyisi siitä mahdollisimman paljon. Muutoin minulla on muutamia ystäviä, mutta en osaa ajatella, että tyttö olisi heillä minun työvuorojeni ajan.

Olen töissä ensihoitajana ja nyt kesäaikana meillä on vaihtelevammat työajat, kun lomat pyörii (varmaan tuttu juttu monessakin työpaikassa). Meillä kyllä on muutenkin erittäin epäsäännölliset työajat. Esim. ensiviikolla mulla on juurikin sellainen vuoro, joka päättyy klo 24 yöllä, eli tottakai lapsi nukkuu yönsä hoidossa, ei ole mitään mieltä, että haen hänet kesken sikeimmän unen kotiin. Haen sitten aamulla, kun on herännyt ja tulemme kotiin aamupalalle. Menee sitten takaisin illalla, kun menen yövuoroon. Meillä ei ole perinteisiä aamu- ilta- ja yövuoroja, vaan vuoro voi olla vaikka 12-01 tai 12-18.

Työnantajan on ymmärtävä esim. ei ole koskaan ollut nyreissään, vaikka lapsi on ollut sairaana, on myöntänyt kerran esim. neljännenkin palkallisen päivän lapsen sairauden vuoksi, kun oli pitempi tauti. Lisäksi olen toivonut, ettei tarvitse tehdä putkeen ilta-aamu niin, että lapselle tulisi hurjan pitkä yhtäjaksoinen putki hoidossa. Yleensä minulla ei siis listassa niitä ole.
Toisaalta tämä on minun työni ja en voi alkaa mielinmäärin sanelemaan ehtoja työvuorojen suhteen.

Meillä tuolla vuoropäiväkodilla iltaisin (siis klo 18 jälkeen) isojen puolella on 2-20 lasta eli ne vaihtelee tosi paljon. Kaikista kivointa tytöstä on viikonloppuisin, koska silloin on vähän lapsia (max 10) ja tekevät aina jotain erityistä, esim. käyvät jäätelöllä tai kauempana leikkipuistossa.

Yhteistyössä