Ilmoitin juuri 3v lapseni ensiviikon hoitoajat vuoropäiväkotiin. Saa kauhistella vapaasti, mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
muutakaan ratkaisua en ole vielä löytänyt.

Lapsi hoidossa
ma 7.10-14.50
ti 15.40 -yö
ke yö-8 + 18.40-
to yö-14
pe vapaa
la 12.10-20.05
su 18.40- yö

Jäin yllättäin yksinhuoltajaksi juuri ennen kuin tyttä syntyi ja sinnittelin kotona yhteiskunnan tuilla siihen, kunnes tyttö täytti 2v. Lähdin töihin, samaan työpaikkaan jossa olen ollut yli 10v. Rakastan työtäni, mutta onhan lapsella pitkät hoito"päivät". Päivätyötä ei ole tarjolla, pariin auki olleeseen olen hakenut, mutten ole saanut. En ole valmis muuttamaan muualle työn perässä, koska olen tuttuja asioita rakastava, vähän ujo ihminen ja rohkeus ei riitä "aloittaa alusta".

Onneksi mummi tulee 3kk välein viikoksi ja silloin tyttö saa olla kotona koko viikon. Ja onhan mulla täydet lomat, jolloin tyttö on aina tietty minun kanssa.

Onko tossa sellaista aikaa, että itse nukut yövuoron jälkeen vai oletko itse töissä kaikki nuo ajat? Kun jos olet aina noin töissä, niin aika paljolta vaikuttaa työtuntimäärä. Mutta ei tohon taida olla muuta ratkaisua, vaatii tuo sulta itseltäsikin paljon.

Olen hoitanut yksinhuoltajan lasta joka teki kolmea vuoroa töissä. Monesti yön jälkeen oli hoidossa seuraavan päivän kolmeen asti että äiti sai nukuttua, kävi kotona vaihtamassa vaatetta ja tuli takaisin yöksi ja oli koko päivän taas. Minkäs sille tekee, kun töissä on vaan oltava että saa rahaa.. Ei se lapsi siellä hoidossa rikki mene ja eiköhän ne lapsesta pidä hyvää huolta. :) Vasta kouluiässä tuo menee hankalaksi kun lapsi menettää päivähoito oikeutensa.

[QUOTE="Vieras";28730534]
ke yö-8 + 18.40-
[/QUOTE]

En tiedä vuorohoidon käytännöistä, onko tuo siis siellä mahdollista? Tavalliseen päivähoitopaikkaan ei ainakaan täälläpäin ole asiaa kahta kertaa saman päivän aikana, vaan kun sieltä poistuu, takaisin saa tulla vasta huomenna.

En tiedä vuorohoidon käytännöistä, onko tuo siis siellä mahdollista? Tavalliseen päivähoitopaikkaan ei ainakaan täälläpäin ole asiaa kahta kertaa saman päivän aikana, vaan kun sieltä poistuu, takaisin saa tulla vasta huomenna.

Vuorohoitoon mennään sillä tavoin kun tarve vaatii, ja jos on useampi yövuoro peräkkäin niin silloin lapsi käy kotona päiväsaikaan ja tulee illalla takaisin.

Eiköhän tuo yövuoroja tehdessä ole ihan pakko tuoda samana päivänä takaisin, kun siis on useampi yö peräkkäin.

Eihän tuo nyt tietenkään kivaa ole, mutta ehkä vuoropäiväkoti on kodikkaampi ja "lapsiystävällisempi" kuin tavallinen pk-ryhmä? Ainakin se paikka jossa olin harjoittelussa joskus vuosia sitten. Iltaisin/öisin lapsia oli vähän ja käytiin heitä mm uimassa, tehtiin rauhallisia kävelyitä, vietettiin aikaa vaan rennosti. Hiljaista, rauhallista ja mukavaa.

Eiköhän tuo yövuoroja tehdessä ole ihan pakko tuoda samana päivänä takaisin, kun siis on useampi yö peräkkäin.

Eihän tuo nyt tietenkään kivaa ole, mutta ehkä vuoropäiväkoti on kodikkaampi ja "lapsiystävällisempi" kuin tavallinen pk-ryhmä? Ainakin se paikka jossa olin harjoittelussa joskus vuosia sitten. Iltaisin/öisin lapsia oli vähän ja käytiin heitä mm uimassa, tehtiin rauhallisia kävelyitä, vietettiin aikaa vaan rennosti. Hiljaista, rauhallista ja mukavaa.

Jos ryhmä on isohko, niin samanlaista "laitosmaista" huolenpitoa se on. Ei siis sen pahempaa eikä parempaa. Paitsi kun kyseessä on vasta 2-vuotias lapsi niin hän tarvitsee kyllä paljon hoitajaa, rauhallisen ja ennalta-arvattavan päivärytmin ja ympäristön. Pieni lapsi kärsii liiasta melusta ja levottomuudesta mikä lapsiryhmissä usein on arkipäivää.

[QUOTE="Vieras";28730534]muutakaan ratkaisua en ole vielä löytänyt.

Lapsi hoidossa
ma 7.10-14.50
ti 15.40 -yö
ke yö-8 + 18.40-
to yö-14
pe vapaa
la 12.10-20.05
su 18.40- yö

Jäin yllättäin yksinhuoltajaksi juuri ennen kuin tyttä syntyi ja sinnittelin kotona yhteiskunnan tuilla siihen, kunnes tyttö täytti 2v. Lähdin töihin, samaan työpaikkaan jossa olen ollut yli 10v. Rakastan työtäni, mutta onhan lapsella pitkät hoito"päivät". Päivätyötä ei ole tarjolla, pariin auki olleeseen olen hakenut, mutten ole saanut. En ole valmis muuttamaan muualle työn perässä, koska olen tuttuja asioita rakastava, vähän ujo ihminen ja rohkeus ei riitä "aloittaa alusta".

Onneksi mummi tulee 3kk välein viikoksi ja silloin tyttö saa olla kotona koko viikon. Ja onhan mulla täydet lomat, jolloin tyttö on aina tietty minun kanssa.[/QUOTE]

Pitkiä päiviä lapsesi hoidossa viettää.. Minusta sinun olisi nyt arvioitava ja ajateltava ensisijaisesti lapsesi etua. Mahdollistaako se noin kovan työnteon ja äidistä erossa olemisen? Mielestäni lapsesi on liian pieni noin pitkiin hoitopäiviin. Ainakin 2 kokonaista vapaa päivää viikossa lapsen tulisi saada olla sinun kanssa kotona!

Ihanko oikeasti? Eli jos lapsella on esim. hammaslääkäriaika keskellä päivää, niin lasta ei saa enää palauttaa hoitoon tuon käynnin jälkeen?

Onneks ainakaan meidän päikyssä ei ole moista sääntöä.

No tuskinpa missään on JOKA IKINEN VIIKKO tuollainen. Viikossa on kaksi vapaapäivää ja yövuorojen jälkeen pitäis olla yksi vapaapäivä. Jos yksi viikko menee yhdellä vapaapäivällä, pitää seuraavalla viikolla olla kolme jne. Ja jos on kaksi yötä putkeen töitä, tulee listaan ylimääräinen vapaapäivä.

Eli mitäpä tuota kauhisteleen. Olen vain niin tyytyväinen, että itse älysin vaihtaa hommia ennen lasten syntymää, en olisi ikinä raskinut laittaa heitä yöksi ja illaksi hoitoon.

Tämähän se ois toive ja tavote että vuorolapset sais mahollisimman kodinomasta hoitoa. Valitettavasti toteutus on usein toinen asia ja illat saattaa olla aikamoista hulinaa ja iso ryhmä. Eikä sunkaan aina ole hökuntaakaan riittävästi jotta sais eritytettyä ryhmää tarpeeksi. Tässä taas törmää resurssipulaan. Sielä sitte on samassa isot ja pienet. Uimaan emme saa viedä mutta retkiä teeemme, käymme kylällä tapahtumissa jos mahdollista yms.
Ja mitä tulee hoitiaikoihin...ne todella ovat monella lapsella hurjia, saa olla tyytyväinen ettei omani joutunut samaan kun tuon työpaikan sain. Paikka on auki 24/7 ja työvuorot välillä 5-22+yövuorot.

Meidän päiväkodissa on kutakuinkin tuollaista, iltaisin ja viikonloppuisin puuhailevat kaikkea mitä nyt varmaan kotonakin tehtäisiin. Joskus katsovat lastenohjelmia, saattavat käydä kaupassakin ynnä muuta kodinomaista. Kun itse haen lapsia illasta klo 21 jälkeen, paikalla on yleensä vain noin 4-5 lasta (yölapset tietty nukkumassa jo).

Päiväsaikaan hulina on aikamoinen, kun kaikki lapset tulevat ja menevät omien aikataulujensa mukaan. Jollain ihmeellä henkilökunta organisoi sen kaiken, aina ihailen tapaa millä he saavat kaiken sujumaan.

Tämähän se ois toive ja tavote että vuorolapset sais mahollisimman kodinomasta hoitoa. Valitettavasti toteutus on usein toinen asia ja illat saattaa olla aikamoista hulinaa ja iso ryhmä. Eikä sunkaan aina ole hökuntaakaan riittävästi jotta sais eritytettyä ryhmää tarpeeksi. Tässä taas törmää resurssipulaan. Sielä sitte on samassa isot ja pienet. Uimaan emme saa viedä mutta retkiä teeemme, käymme kylällä tapahtumissa jos mahdollista yms.
Ja mitä tulee hoitiaikoihin...ne todella ovat monella lapsella hurjia, saa olla tyytyväinen ettei omani joutunut samaan kun tuon työpaikan sain. Paikka on auki 24/7 ja työvuorot välillä 5-22+yövuorot.

Voin hyvin kuvitella. Se ei ole henkilökunnasta tai halusta kiinni, kun ryhmässä on paljon lapsia ja kaikkia heitä täytyy huomioida/hoitaa tasapuolisesti. Ja huolehtia turvallisuudesta ja perushoidosta.
Sydän särkyisi jos joutuisi viemään oman lapsen vuoropäivähoitoon ja muutenkaan noin nuorena päiväkotiin, ei kiva.

Mun lapset ovat olleet vuosia vuorohoidossa. Toki taukoja on ollut, kun vauva on tullut taloon, mutta kokemusta on pitkältä ajalta. Vuorohoitoa ei voi suoraan verrata "tavalliseen" päivähoitoon.

Meillä on ilmeisesti käynyt tuuri hoitopaikan suhteen. Ryhmissä ei ole koskaan kaikki lapset samaan aikaan paikalla, koska hoitoajat jakautuvat ympäri vuorokauden. Pienten ryhmässä tyypillinen tilanne on 4 lasta ja kaksi hoitajaa.

Lapsi yöhoidossa on vanhemmalle varmasti kovempi paikka kuin itse lapselle. Hoitajien mukaan lapsi tottuu nopeasti öihin, eikä koe sitä sen ikävämmäksi kuin päiväunet päiväkodissa. Aina kauhistelijoita riittää, kuinka voimme jättää lapset yöksi hoitoon. Hyvänen aika, me menemme töihin emmekä mihinkään bailaamaan.

Minä olen tottunut kauhisteluun, suurperheen äitinä sitä joutuu kuulemaan asiasta jos toisesta, jopa siis työnteosta! Ap, jos teillä asiat kuitenkin sujuu ja lapsikin voi kaikesta huolimatta hyvin, älä välitä muiden kauhisteluista. Pitää vaan tottua siihen, että oma tapa ja elämä eroaa siitä tarkoin määritellystä normista.

[QUOTE="vieras";28731133]Aika mielenkiintoisia voisivat olla veturinkuljettajana työskentelevän yksinhuoltajan lasten hoitoajat...[/QUOTE]

Onhan näitä. Tai pitkiä lentoja tekeviä. Lapsi on sitten monta yötä ja päivää putkeen hoidossa. Vapaatakin on vastaavasti.

Mun lapset ovat olleet vuosia vuorohoidossa. Toki taukoja on ollut, kun vauva on tullut taloon, mutta kokemusta on pitkältä ajalta. Vuorohoitoa ei voi suoraan verrata "tavalliseen" päivähoitoon.

Meillä on ilmeisesti käynyt tuuri hoitopaikan suhteen. Ryhmissä ei ole koskaan kaikki lapset samaan aikaan paikalla, koska hoitoajat jakautuvat ympäri vuorokauden. Pienten ryhmässä tyypillinen tilanne on 4 lasta ja kaksi hoitajaa.

Lapsi yöhoidossa on vanhemmalle varmasti kovempi paikka kuin itse lapselle. Hoitajien mukaan lapsi tottuu nopeasti öihin, eikä koe sitä sen ikävämmäksi kuin päiväunet päiväkodissa. Aina kauhistelijoita riittää, kuinka voimme jättää lapset yöksi hoitoon. Hyvänen aika, me menemme töihin emmekä mihinkään bailaamaan.

Minä olen tottunut kauhisteluun, suurperheen äitinä sitä joutuu kuulemaan asiasta jos toisesta, jopa siis työnteosta! Ap, jos teillä asiat kuitenkin sujuu ja lapsikin voi kaikesta huolimatta hyvin, älä välitä muiden kauhisteluista. Pitää vaan tottua siihen, että oma tapa ja elämä eroaa siitä tarkoin määritellystä normista.

Ihmisiä huolestuttaa se lapsen etu tässä ja ap:n tytär on vielä hyvin pieni. Sen ikäisellä tarpeet on erilaiset kuin 4-vuotiaalla ja hän tarvitsee rauhallisempaa, tuttua ja turvallista hoitoa missä hoitajat ja ihmiset eivät vaihdu kokoajan. Myös elämänrytmi ja -tyyli pitäisi olla pienelle suht ennalta-arvattava, eikä liian hektinen ja stressaava.

Minusta on ihan oikein ja osoittaa ap:n kypsyyttä ja kasvattajan vastuuta, että harkitsee ja punnitsee asioita eri näkökulmista. Erityisesti lapsensa näkökulmasta.

Eipä noille työajoille oikein mitään voi ja ymmärrän hyvin sen ettei muuta työtä löydy ja varmastikaan ei huvita jättää mielestä työpaikkaa ja vaihtaa joko työttömyyteen tai johonkin surkeaan paikkaan, jossa taas oma jaksaminen on kovilla.
Itseasiassa ei nuo hoitopäivät niin pahalta näytä, kun tarkemmin katsoo. Esim. keskiviikkona lapsi lähinnä vain nukkuu pk:ssa, aamupan kerkeää syömään ja tulee takas iltapalalle ja nukkumaan. Ja to klo 14 on aika pitkä vapaa la klo 12..

• Tykkää
Reactions: Scala
[QUOTE="vieras";28731157]Ihmisiä huolestuttaa se lapsen etu tässä ja ap:n tytär on vielä hyvin pieni. Sen ikäisellä tarpeet on erilaiset kuin 4-vuotiaalla ja hän tarvitsee rauhallisempaa, tuttua ja turvallista hoitoa missä hoitajat ja ihmiset eivät vaihdu kokoajan. Myös elämänrytmi ja -tyyli pitäisi olla pienelle suht ennalta-arvattava, eikä liian hektinen ja stressaava.

Minusta on ihan oikein ja osoittaa ap:n kypsyyttä ja kasvattajan vastuuta, että harkitsee ja punnitsee asioita eri näkökulmista. Erityisesti lapsensa näkökulmasta.[/QUOTE]

Ap:n lapsi on 3v ja neljä vuotias pärjäisi mielestäsi jo hyvin, vai? Ap, kertoi hakeneensa muita töitä, mutta ei ole niitä saanut. Kyllä se mielestäni on parempi tehdä niitä töitä mitä on, ja jättää ne harmittelut. Kyllä ap:kin siitä kuulisi, jos jättäytyisi kotiin työttömäksi yh:ksi.

Ap:n lapsi on 3v ja neljä vuotias pärjäisi mielestäsi jo hyvin, vai? Ap, kertoi hakeneensa muita töitä, mutta ei ole niitä saanut. Kyllä se mielestäni on parempi tehdä niitä töitä mitä on, ja jättää ne harmittelut. Kyllä ap:kin siitä kuulisi, jos jättäytyisi kotiin työttömäksi yh:ksi.

Anteeksi luin väärin. Niin jotain töitä on monesti pakko vain tehdä ja toisaalta leikki-ikäinen lapsi saa varmasti vuorohoidosta mukavasti leikkikavereita, virikkeitä jne.
Silti itse miettisin tarkkaan, ettei tuo ole liian rasittavaa ja raskasta lapselle, kun hoitopäivät ovat pitkiä. Lapsen etu menee kaiken edelle.

Yhteistyössä