ilmoitanko poliisille vai.... ja mikäli ilmoitan niin ottavatko kantaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelästyin todella
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Haukkuva koira puree, ei kannata vanhoihin höpötyksiin uskoa. Koira voi purra mitä ihmeellisimmissä tilanteista -ihmisen kantilta katottuna. Koira voi purra vaikka silloin, kun on vatsa paljastettuna ja "näyttää siltä kuin sitä pitäisi rapsuttaa", vaikka tilanne onkin eri koiralta..jos se pelkää.

Haukkuminen on koiran tehtävä. Joten haukkuminen on normaalia. Mutta muriseminen on asia erikseen eikä se ole koskaan hyvä asia. Ellei ole leikkimisessä käytettyä murinaa. JOs koira murisee, niin kannattaa lähteä pois provosoimatta. Ja jos koira murisee ja hyökkää piha-alueelta pois, niin pitäisi olla aita.

Ja jos tien varrella on postiloota, voithan siihen vaikka laittaa viestiä. Omistajat eivät välttämättä edes tiedä, että heidän koiransa murisee ja hyökkii ohikulkevia ihmisiä!

hymiön tarkoitus oli osoittaa se, etten ihan tosissani tuota lausetta kirjoittanut. lähinnä selvensin fintulle aiempaa kommenttiani.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Numerotiedustelu? Kai siellä nyt hemmetti on tienvarsilla kadunnimet ja talon nro.

ai hemmetti, teilläkö on sellainen numerotiedustelu, josta saa katuosoitteen perusteella puhelinnumeron? hyvä juttu teille.

Kyllä todellakin saa...kokeilepa vaikka!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Numerotiedustelu? Kai siellä nyt hemmetti on tienvarsilla kadunnimet ja talon nro.

ai hemmetti, teilläkö on sellainen numerotiedustelu, josta saa katuosoitteen perusteella puhelinnumeron? hyvä juttu teille.

Lisään tähän vielä, että kerran oli tapaus jossa eräs henkilö sai minunkin puhelinnumeroni tiedustelusta aivan vaan pelkän katuosoitteen perusteella. Ihmeellinen on tämä maailma ;)

te, jotka olette sitä mieltä, että asiasta pitäisi ensin olla omistajaan yhteydessä, niin ihan oikeasti ihmettelen, miten? miten te selvitätte omistajan numeron, jos ei nyt tosiaan postilaatikko ole tien päädyssä tms?

Nämä tyypit täällä ei kyllä ole mitään Sherlockeja..sorry vaan. Siis missä päin maailmaa te asutte, kun ei ole tien nimiä? Saanko kysyä? Helppo katsoa tien nimi ja sitten katsoo vaikka kartasta mikä talonnro on kyseessä, jos ei nrota näy (voi tsekata vaikka seuraavan nron). Ja sitten enirostakin saa katsoa nron, jopa puhelinluettelosta joissakin tapauksissa.

Kyllä on paljon fiksumpaa kertoa ensin omistajalle. Poliisit joka tapauksessa kysyvät heti ensimmäisenä, onko omistajalle ilmoitettu. Ei heitä oikeesti niin mahdottomasti kiinnosta joku piski, jos on muutakin tekemistä. Sama asia kun ihmiset valittaa kun koira haukkuu kerrostalossa..monesti omistajat eivät tiedä, koska kukaan ei ole kertonut!! Sitten valitetaan epämääräisiä lehtien keskustelupalstoilla, joista tyyppi ei mitenkään voi saada tietää, että edes hänen koiristaan puhutaan.

Lisäksi koirat haukkuvat usein. Jos se häiritsee, suosittelen muuttamaan maalle, jossa ei ole ketään. Koska kaupungillakin ja lähiöissä joku ihminen saattaa katsoa sinua ja jopa puhua sinulle, narkkari saattaa jopa mölistä tai käydä kii..samoin humalainen. Joten jos koira sinua äsikähtää ja haukahtaa, niin kuinka paha se nyt on oikeastaan? Asiat tärkeysjärjestykseen. Ottakaa huomioon, että koirillakin voi olla traumoja ihan samalla tavalla kuin teilläkin. Ehkä se koira ei haukukaan sinulle, vaan sille isolle mustalle matkalaukulle, joka näyttää rakilta kaukaa katsottuna koiran silmin. Ja koirien kimppuun usein on hyökännyt toinen koira. Minulla on ollut neljä koiraa, kaikkien kimppuun on päässyt hyökkäämään iso musta koira. Ne monesti tulevat kuin puskasta, jolloin et ehdi edes ärähtää isoon ääneen. Tällöin vahinko on jo tapahtunut, vaikka saatkin koiran sitten hätyytettyä. Ja näin ollen usea koira haukkuu sen jälkeen isoja ja varsinkin tummia koiria (tai vaikka matkalaukkuja), koska pelkäävät! Ja aika vaikea on tutustuttaakin ja saada luottamusta tällaisiin isoihin koiriin, koska sitten pitäisi jollakulla tuttavalla olla luotettava koira. Ja tämä on monelle aika vaikeaa. Lisäksi tuo tapa vaatii aikaa kouluttaa..joten jos on vaikka lapsia, niin ei välttämättä joka lenkki kerta pysty täydellisesti jokaista vastaantulevaa koiraa kohtaamaan. Ja tällöin koira voi haukkua. Myös sille matkalaukulle, jota luulee isoksi mustaksi hyökkääjäksi.

Näin ollen en kommentoisi, jos en ymmärtäisi koirista mitään. JOs koira on vapaana muulla kuin omalla pihalla, niin se piha täytyy aidata. Ja noista h yökkäyksistä kannattaa kertoa omistajalle asiallisesti, vaikka nimettömällä lapulla jos ei omalla nimellä kehtaa..ja näin ollen ihminen voi tehdä sille jotain. Moni ei tiedä tästä koiran ominaisuudesta, vaan saattaa luulla, että meidän Musti se osaa kiltisti olla pihalla!

On sellainen! mInä olen itse tehnyt monta kertaa niin, kun on pitänyt etsiä.

ENIRO.

Alkuperäinen kirjoittaja se ensimmäinen hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ehheh:
Ovat satavarmana tietoisia koiran käyttäytymishäiriöistä. Soita vaan!

Vai että oikein käyttäytymishäiriö. Minä tyhmänä, kun olen aina luullut, että se on reviirin puolustamista. Tyhmä minä!

vaikken tuota kommenttia kirjoittanutkaan, niin vastaan silti..

ai oikein reviirin puolustamista? taitaa olla vähän reviiri hukassa, jos pitää hyökätä pihasta ulos ohikulkijalle murisemaan.

yksikään mun tutun koira ei todellakaan ärise ohikulkijalle, vaikka vartioikin omaa pihaansa.

Joillekkin koirille reviiri on epäselvä, jos tonttia ei ole aidattu eikä omistaja ole "selventänyt" koiralle reviiriä. Eli ei käyttäytymishäiriö vaan jalostettu ominaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja tsiisus:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

kokeiltu on, en ole saanut.

No sitten heillä on salainen puhelinnumero tai prepaid!!! Haloo!

ei ole. numerotiedustelusta on sanottu ihan selkeästi, etteivät anna pelkällä osoitetiedolla yksityisen ihmisen numeroa.

No miten selität, että netissä olen itse useasti saanut nimen ja puhelinnumeron pelkällä osoitteella?

Harvempi soittaa nykyään enää johonkin numerotiedusteluun, kun saa ilmaiseksi netissä katsoa nuokin.

Ja on todellakin helppoa nakata ohimennen postilaatikkoon lappu, että koira hyökkää. Ja jos on postilaatikko tien varressa, siitä näkee nimen yleensä! Ei se elämä oikeasti ole niin vaikeaa. Ei siitä ole pakko tehdä vaikeaa.

Ja itse luulen, että monet poliisit pitävät tuollaista ilmoitusta listan alapäässä..jolloin saat paljon nopeammin tehtyä jotain, kun itse teet sen. He voivat jopa sanoa, että ilmoita ensin omistajalle ja katso miten käy. Jos vielä hyökkii, niin sitten heille ilmo.

Alkuperäinen kirjoittaja se ensimmäinen hmm:
Ovat satavarmana tietoisia koiran käyttäytymishäiriöistä. Soita vaan!

Vai että oikein käyttäytymishäiriö. Minä tyhmänä, kun olen aina luullut, että se on reviirin puolustamista. Tyhmä minä!

vaikken tuota kommenttia kirjoittanutkaan, niin vastaan silti..

ai oikein reviirin puolustamista? taitaa olla vähän reviiri hukassa, jos pitää hyökätä pihasta ulos ohikulkijalle murisemaan.

yksikään mun tutun koira ei todellakaan ärise ohikulkijalle, vaikka vartioikin omaa pihaansa.

Joillekkin koirille reviiri on epäselvä, jos tonttia ei ole aidattu eikä omistaja ole "selventänyt" koiralle reviiriä. Eli ei käyttäytymishäiriö vaan jalostettu ominaisuus.

no mä en kirjoittanutkaan käyttäytymishäiriöstä mitään, vaan totesin, että "reviiri on hukassa", huomasitkos. eli ihan omistajasta kiinni tämä(kin) asia.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Ja on todellakin helppoa nakata ohimennen postilaatikkoon lappu, että koira hyökkää. Ja jos on postilaatikko tien varressa, siitä näkee nimen yleensä! Ei se elämä oikeasti ole niin vaikeaa. Ei siitä ole pakko tehdä vaikeaa.

varmaan huomaatkin, jos luet kommenttini, että kirjoitin "jos ei ole postilaatikko tien vieressä tms". eli tää sun kommentti ei nyt oikein vastannut tohon asiaan.

numerotiedustelun toiminta on näköjään sitten aika vaihtelevaa, siihen en osaa ottaa kantaa. joka tapauksessa mulle on sieltä sanottu niin miten kirjoitin.

Saattaisinpa soittaakin poliisille. Mitä se vaikuttaa, onko koiralla traumoja :o On mullakin ollut koira, ja jos se olisi karkaillut pihalta jahtaamaan ohikulkijoita ja lähes puree nilkkaan, niin ellen olisi tietoinen tästä, toivoisin että tullaan sanomaan tai vaikka että poliisi tulee. Ja jos olisin tietoinen enkä olisi parantanut aitaa niin.. :| No, se en olis enää minä :)

Riippuu, missä ap pyöräilee. Jos pyöräilet toiesn pihamaalla, ie valittamista. Jos se on yksityinen tie, ei valittamista. Jos se taas on yleinen tie ja ei aitaa ym, niin sitten pitäisi aita laittaa. Koirahan ei saa olla vapaana taajama-alueilla (olettaien että on taajamaa) ilman välitöntä kytkemismahdollisuutta.

Sain siis käsityksen, että koira lähti ap:n perään, kun hän ajoi ohi? Muristen ja haukkuen? Kun vähän epäselvästi kirjoitettu tuo kohta juurikin tuossa. Tähän ei auta kuin kunnon aita. Jos taas se on haukkunut ja murissut oman pihan alueella, niin siihen ei oo juurikaan moittimista. [/quote]

Siis ajon talon ohi, yleistä tietä ajoin ja koira juoksi haukkuen muristen perässäni pitkään...

Yhteistyössä