Ilman yövaippaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaipallinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vaipallinen

Vieras
Tuossa lueskelin aloitusta jonkun tyttären yövaipattomuudesta. Hetki meni kelatessa lukiessani ett lapsi viedään nukkuvana potalle. Öööö.. Meniköhän minulta jotain ohi???
Itselläni on likkalapsi joka on nyt päiväkuiva, päiväunilla vielä ja yöunilla pidetään vaippaa. Päiväunien jälkeen vaippa usein kuiva mutta yövaippa on kyllä melko tuhtina täynnä pisua yön jäljiltä.
Pitäisikö minun siis keskellä yötä nousta itse kantamaan nukkuva lapsi vessaan ja odotella pissisikö vahingossa just sillä hetkellä??
Vai mitä tuo nukkuvana potalle vienti oikein tarkoittaa??
Itse kuvittelin että yövaippa jätetään pois sitten kun se yhä useammin kuivana säilyy aamuun.. Pöljä mie???

Valaisisko joku?

Meillä tyttö herää itkemään yöllä ja laitetaan hänet potalle , joka on sängyn vieressä. Nukkuva lapsi ei pissaa housuun, vaan sitä varten lapsen täytyy herätä. Nukkuvaa lasta en kantaisi potalle, mutta meillä tuo lapsen itku kertookin pisuhädästä...

Alkuperäinen kirjoittaja Avomaankurkku:
Meillä tyttö herää itkemään yöllä ja laitetaan hänet potalle , joka on sängyn vieressä. Nukkuva lapsi ei pissaa housuun, vaan sitä varten lapsen täytyy herätä. Nukkuvaa lasta en kantaisi potalle, mutta meillä tuo lapsen itku kertookin pisuhädästä...

Anteeksi maalaisuuteni, mutt miten niin nukkuva ei pissaa housuun?? Kai se samalla lailla suhuuttelee housuun unissaan kuin vaippaankin?? Ainakin muutamat kerrat mitä päiväunia kokeiltu vaipatta nii kyllä suhisee pöksyihin jos pisuttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vaipallinen:

Anteeksi maalaisuuteni, mutt miten niin nukkuva ei pissaa housuun?? Kai se samalla lailla suhuuttelee housuun unissaan kuin vaippaankin?? Ainakin muutamat kerrat mitä päiväunia kokeiltu vaipatta nii kyllä suhisee pöksyihin jos pisuttaa.

No, tämä "väittämä" perustui omiin havaintoihin lapsestani ja keskusteluihin tuttujen kanssa. Olen huomannut, että pissaaminen on tietoinen toiminta, joka ei tapahdu itsestään. Lapsi joutuu aina jotenkin pinnistämään, että pisu tulee. Eli, pitäisi varmaan sanoa, että meidän lapsi ei pissaa unissaan :)

Kaikissa ohjeissa aina neuvotaan ottamaan yövaippa pois, kun useampi yövaippa on ollut kuiva. Turha sitä lasta on kiikuttaa nukkuvana potalle vaan siks, että vanhemmat on päättäny, että nyt meillä opitaan kuivaks. Vaan antaa lapsen rauhassa kypsyä.

Alkuperäinen kirjoittaja s:
Mulla on tuttupiirissä yökastelijioita ja voin kyllä sanoa, että hyvin onnistuu se lorutus unissaankin.

Eiks isomman lapsen yökastelussa ole kyse jostain ns. häiriöstä. Se ei ole normaalitila.
Miksei aikuiset sitten pissaa unissaan, ollessaan tiedottomia, housuihinsa?
Siksi, että pissaaminen on tietoinen teko, johon pitää keskittyä.

Mulla on tuttupiirissä yökastelijioita ja voin kyllä sanoa, että hyvin onnistuu se lorutus unissaankin.

Eiks isomman lapsen yökastelussa ole kyse jostain ns. häiriöstä. Se ei ole normaalitila.

se on hormonaalinen juttu. ja periytyy.
siis yökastelu.

Huokaus.

Mitäs jos googletat yökastelun. Lyhyesti: jokainen kypsyy kuivaksi joskus, jollain se vie vuosia. Isomman lapsen yökastelu on sitä, että hän ei ole vain vielä oppinut yökuivaksi.

No, mä olen kuullut näistä 7-vuotiaista, jotka rupeaa yhtäkkiä pissimään housuihin yöllä.
Teillä taitaa olla sellainen isompi lapsi, joka pissii housuun yöllä, kun ottaa noin koville...

isolle osalle lapsista ei tuota hormonia kehity ja siksi kastelee yöllä. normaalistihan yöpissa on erilaista kun päiväpissa,mutta näillä lapsilla se on samanlaista ja täyttää siksi rakon helposti.
joskus siihen määrätään hormoneita tai kokeillaan patjaa. joskus yhtäaikaa.
yleensä 6 vuotiaana otetaan patja käyttöön.
yhtäkkiä pissimisestä en tiedä,että onko sellainen mistä johtuvaa. mutta yökastelu on ihan tavallinen vaiva,joskin isommalle lapselle noloa. joskus se saattaa kestää kouluikään asti,jopa yläasteelle jolloin se vaikuttaa paljon sosiaaliseen elämään.
mun edellinen viestini ei ainakaan ollut mitenkään negatiivisesti kirjoitettu,mutta oletan että tuo viimeinen lauseesi oli myös minulle tarkoitettu koska kirjoitit monikossa.
aattelin vain korjata virheellistä tietoasi.
mun lapsi on vasta juuri täyttänyt 5vuotta ja kastelee yöllä. vielä se asia ei häiritse sitä itseään mutta aikuisen on osattava ainakin käyttäytyä.
patjajonoon pääsee vuodenpäästä jos ennen sitä ei sitten sitä hormonia rupee kehittyyn.

Yhteistyössä