ilman vaippoja kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten toimisin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten toimisin

Vieras
Kertokaapas te muut miten olette opettaneet hoidossa olevalle lapselle "vessakäynnit". Riittääkö se että kotona olisimme ilman vaippaa ja potta esillä, ja hoidossa olisi vaipan kanssa ja tiheästi pottailua... Hoidossa ei varmaan vielä voi olla ilman vaippaa, kun housut kastuu useamman kerran päivässä. Tyttö on 2,5v ja usein tekee potalle kun hänet siihen laittaa, mutta ei osaa vielä itse kertoa milloin pitäisi mennä.

meillä oli muistaakseni silleen että vaipan otin pois ja laitoin pikkarit.ei sitten muksu tykänny et pikkarit kastuu niin jotenkin se vaan oppi et hei,potalle pitää mennä kun pissittää/kakattaa.

meni siinä kyllä hetki et oppi,meinasi omat neuvot kans loppuu kun aina pissaili pöksyihin.

Meillä alkoi kotona pottailut tuossa hieman reilu 1 v:nä ja kerroin siitä pph:lle hän alkoi sitten myös käyttämään potalla ihan säännöllisesti meni puoli vuotta niin osasi jo kertoa hätänsä.
Kerro siellä hoidossa tilanne, pitävä varmasti vaippaa mutta potattavat ahkerammin

anna hoitoon kasa varavaatteita mukaan sano et saa olla ilman vaippaa, mutta et ei osaa itse hätäänsä vielä kertoa. Unille vois sen vaipan laittaa. Kotona anna olla ilman vaippaa ja housuja vaikka, potta voi olla siel vessassa mihin kuuluukin. Niin ja varaa luuttu lähelle.

Mulla ei ole kokemusta ko.asiasta, mutta mitä olen täällä tota keskustelua seurannut, niin hankalaa tuntuu olevan. Lähinna se, että kun lapsi tottuu olemaan ilman housuja ja oppii siten kuivaksi, niin sit kun yrittää laittaa ne pikkarit, niin sit lapsi ei tajua, että tartteis mennä vessaan.

Mä oon aloittanut ihan vaipan kanssa ensin sen tiheemmän vessatuksen ja kun vaipat alkaa olla kuivia niin siirtynyt pikkareihin. Mutta passaahan noita kokeilla. Itelläni menee vaan hermot sen pyykin ja luuttuamisen kanssa.

Laittakaa pikkarit alkuun vaipan alle, niin lapsi huomaa kun tulee märkä olo. Meillä näin toimittiin pari viikkoa ja sen jälkeen jätettiin vaippa pois. Poika oli kesälomalla kotona 5 viikkoa ja sinä aikana oppi kuivaksi, ennen lomaa ei juuri potalla käynyt. Hoidossa käyttävät nyt housuvaippaa, mutta poika ei ole juuri sinne mitään tehnyt, kun on jo tottunut potalla käymään. Lapsella ikää 2 v 1 kk.

Mä uskon että sen pottailun oppii kun on siihen valmis. Meillä ollaan pottailtu harjoitusmielessä (1-2krt pv) siitä 1v 10 kk iästä, mutta ei millään kuivaksi opettelutarkoituksella vielä. Mun mielestä ei ollut kypsä kun aina tuli pieniä liruja, pottaan tai vaippaan.
Nyt 2vuotiaana lomalla jätin vaipan kotona pois; ekan päivän pissi housuun, toisena osasi lopettaa pissaamisen kun lirahti housuun ja sitten loput pottaan. Sen jälkeen olen vienyt potalle 2-3 tunnin välein, välillä ilmoittaa itse hädästään. Vahinkoja joskus sattuu, mutta helpolla meni. Päikkäritkin menee ilman vaippaa. Silti laitan vaipan jos ollaan menossa kaupoille/kylään, en ihan vielä luota....
Mut paras tapa on olla ilman vaippaa, ei oo kiva kun pöksyt kastuu ja siten oppii helpoiten.

Meillä tyttö 2v2kk ja nyt viikonloppuna keksittiin miten kivat nuo pikkuhousut ovatkaan :) eli kotona ollaan oltu usein pelkillä pikkuhousuilla, mutta aina on tullut pissat housuun ja hirveän itkun kanssa... nyt sitten tyttö keksi että hänhän voi myös ITSE mennä potalle - ja arvatkaapa sujuiko :D Housut kastui vain kerran koko viikonlopun aikana :) Pph on myös "pikkuhousuttanut" tyttöä aina sisätiloissa... toivotaan että nyt alkais sujua tämä :)

Yhteistyössä