ilman apupyöriä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taustalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

taustalla

Aktiivinen jäsen
19.05.2004
63 720
9
36
Heips! Kuinka kauan teillä mennyt, että lapsi oppinut ajamaan ilman apupyöriä? Ja kuinka vanhana? Ja minkä kokoisella pyörällä?
Meillä jo useamman kertaa harjoiteltu eikä kyllä lähde onnistumaan sitten millään... Äidin hermot tahtoo mennä ja se ei tietty hyvä. Oiskohan jotain kikkoja miten auttaa oppimista vai pitääkö vaan laittaa apupyörät takas?

Tuo oppiminen on tosi yksilöllistä. Meidän naapurin pojat oppivat ajamaan jo kaks ja puol vuotiaina ilman apupyöriä.
Meidän poika täyttää kohta viisi ja ei ole yhtään innostunut edes yrittään ilman. Sanoisin, että rohkeat oppivat helpommin ja aremmat hitaammin ja vanhempana. Mutta olen ajatellut, että kaipa tuo oppii ennen kouluunmenoa. Onhan sitä sitte koko loppuelämä aikaa ajella. Minusta on turhaa pakottaan ketään. Alkaa vaan inhoamaan koko asiaa.

Meillä (tyttö 5v.) käytiin kans taistelua otetaanko apurattaat pois vai ei. Sanoin sitte tytölle että kaikessa rauhassa saa ajella apurattailla niin kauan ku kehtaa vaikka aikuisena, eikä sen koommi asiasta puhuttu. Nyt viime viikonloppuna tyttö ite sano että tänään minä opettelen, eikä siinä menny ku 15min. ku oppi, tai ohjausta harjotellaa vieläki :)

Meidän poika oppi kunnolla vasta kahdeksanvuotiaana, eikä taida kyllä ikinä oppia lajista kauheasti nauttimaan, kaikilla vaan ei tasapaino oo niin hyvä. Hänellä oli tuota uhmaa niin paljon että harjoittelusta ei tahtonut tulla mitään. Kaiken kaikkiaan tuntuu siltä että mitä aikaisemmin opettelee sen helpompa se tavallaan on, sillä pienemmällä pyörällä ei tarvitse ajaa niin lujaa pystyssä pysyäkseen eikä kaatumista tarvitse pelätä niiin paljon kun ei putoa niin korkealta!

Meidän esikoinen täytti juuri 5v ja sai uuden 16" pyörän ILMAN apupyöriä. Nyt siis vasta harjoitellaan. Hiljaa hyvä tulee eikä ainakaan pakottamalla ja itse asiasta stressaamalla kukaan siitä harjoittelustakaan nauti.

Yhteistyössä