Ilmakumi- vai täyskumirenkaat?

Hei, mitenkäs tää nyt meni tämä työntämisen keveys vs. renkaan kestävyys?

Meillä vaunujen ostopäätös muuten melkein muotoutunut, mutta tuo rengasjuttu vielä askarruttaa. Renkaiden pitäisi kestää ja olla kätevät sekä keskikaupungilla - asvalttia, jalkakäytävän reunuksia, mukulakiveäkin - mutta aikeena on kyllä ulkoilla todella paljon metsäisillä hiekkateillä (siis tosin kunnossapidetyillä, Helsingin Keskuspuistossa yms.).

Ilmakumirengasta sanotaan keveäksi työntää, mutta puhkeileeko ja pitääkö olla jatkuvasti pumppaamassa? Niitä kuitenkin näyttää hirmu paljon vaunuissa olevan, joten peittoaako hyvät puolet huonot?

Entä täyskumirenkaat, onkos niissä mitään pointtia?
 
Meillä on Emmaljungissa sellaiset täyskumipyörät, ellen ole täysin väärässä :eek: Siis ne ovat sellaiset leveävanteiset, eikä niitä pumpata ollenkaan. Se oli minulla se ykkösehto, että en halua kulkea pumppu mukana ja pohtia, että puhkeaako ne kesken matkan. Kyllähän ne ilmakumipyörät on ilmeisen kestäviäkin, mutta minulle sopii tälläiset huolettomat vaihtoehdot paremmin ;) Olen ollut tosi tyytyväinen, sekä asvaltilla, hiekalla, lumessa, ihan kaikki alla olevat materiaalit on tuntuneet keveiltä työntää. Voin siis omasta kokemuksesta suositella täyskumisia ja ainakin itse olen tykännyt myös leveävanteisista. Tosin en joudu näitä paljoa autoon nostelemaan.
 
mää vaa
Meillä on mökillä käytettynä ostetut Brion yhdistelmät, nissä on ilmakumit... no välillä joutuu pumppaamaan...

kotona on sit vanhat oran yhdistelmät täyskumipyörillä.

Niillä lykin kerran keskellä kaupunkia kun yht`äkkiä vaunut alkoi keikkumaan ihan kummallisesti.. Yhdessä renkaassa oli naula pystyssä... sen jälkeen ajattelin etten ilmakumi pyöriä haluu, jos kerran kaupungissakin saa naulan renkaaseensa.......
 
Dakita
Mulla oli käytettynä ostetuissa Emmaljungissa alunperin ne "vanhat valkoiset". Ostin tilalle leveät ilmakammiorenkaat, osittain myös sen takia, että vanhat pyörät alkoivat aikalailla lenksuttaa joka suuntaan. Olen ollut todella tyytyväinen näihin ilmakennorenkaisiin! Ovat tarpeeksi leveät, jotta eivät uppoa pehmeään hiekkaan tai lumeen. Ovat myös pehmeämmät kuin täyskumirenkaat, joten asfalttikaan (tuli tenkkapoo, miten toi sana kirjotetaan :LOL: ) ei tunnu kovalta vaunujen alla.
 
Meillä ilmakennopyörät, päädyttiin nähin juuri sen takia että ei tartte pumppailla. Pumpattavista renkaista ei ollut kokemusta, mutta aattelin niiden käyttäytyvän samalla lailla ku pyöränrenkaiden. Itselläni on käyräsarvinen pyörä, jossa siis on ohuet renkaat ja ainakin niitä tuntuu saavan koko ajan pumpata että kulkeminen on tasaista ja mukavaa. Vähänkään tyhjällä renkaalla kulkeminen on työläämpää ja kolisee jokaiseen esteeseen. Todella hyvin kulkee rattaat näillä ilmakennorenkailla.
 
pro
Ilmakennorenkaat ovat samaa materiaalia (EVA) kuin ne iänikuiset
vaaleat solumuovirenkaat. joista aikanaan haluttiin ehdottomasti päästä eroon. Siis ne eivät ole TÄYSKUMIRENKAAT ja niillä ei ole mitään tekemistä KUMIN kanssa. Ilmakennorenkaat ovat siis täysvaahtomuovirenkaat, jotka ovat vaihtaneet värinsä vaaleista mustiin.

Noiden ongelma on aina ollut pinnan rikkoutuminen hiekoitussepelin tms. vuoksi. Kivet jäävät pintaan kiinni ja rikkovat sen. Sitten vesi ja tiesuola pääsevät renkaan sisään ja hajottavat sen. Lisäksi pintaan tarttuneet kivet tekevät reikiä parkettiin ja muovimattoihin, kun vaunut tuodaan sisälle.,

Sisärenkaalla varustettu KUMIrengas vaatii pumppausta., mikäli venttiili on huono. Sen huolto on halvempaa, kuin koko ilmakennorenkaan vaihtaminen. Liäksi ilmakennorenkaita pitää ostaa yleensä neljä, jos haluaa niiden olevan samanlaisia.

Sisärenkaan ostaminen ilmakumirenkaaseen on paljon halvempaa ja
ja ulkonäkö pysyy samanlaisena, vaikka ostaisi vain yhden. Päällirengas ei juurikaan kulu käytössä edes kymmenessä vuodessa.

Onhan fillareissakin ilmakumirenkaat ja kulutusta paljon enemmän.
Niiden pumppaamisesta ei ole mitään melua palstoilla.

Molempi parempi jossain suhteessa.

 
Meillä on myös noi Emmaljunghan ilmakennorenkaat ja hyvät on ollu, kulkee tosi mukavasti ja kevyesti ja mulle ehdoton juttu on toi ettei tarvi pumpata, koska meillä oli ennen ilmakumipyörälliset yhdistelmät ja kuomurattaat ja kun ei ollu omaa pumppua millä niihin olis saanu ilmaa, yhtä kokeiltiin joka saatiin lainaks mutta se pää ei mahtunu sinne vanteiden pinnojen väliin joten pumppaus ei onnistunu. Huoltoasemalle aina piti lähteä kun renkaat tyhjeni ja kun meillä paljon kävellään niin yllättävän usein niitä sai pumpata! Eikä ainakaan vielä meillä ole mitenkään kulunu toi pinta noista ilmakennorenkaista.
 
Kiitos teille kaikille tosi paljon, kokemuksista ja mielipiteistä.

Vaihtoehtoja näyttäisi siis olevan
- ilmakumirengas
- ilmakennorengas (EVA)
- täyskumirengas

ja kaikista oli hyvää sanottavaa mutta myös huonoa. Paitsi toistaiseksi kukaan ei ole lytännyt täyskumirengasta, mutta siitä ei tainnutkaan olla yhtä montaa käyttäjäkokemusta kuin muista.

Varmaan siinä pumppaamisessa on avainpointtina helppous - ei tosiaan kuulosta houkuttelevalta lähteä aina huoltsikan kautta lenkkeilemään, mutta jos on kotona sopiva pumppu, olisi varmaan simppelimpää. Ihan hyvä pointti, näihin jos muuten päädyttäisiin täytyy muistaa kaupassa kysyä miten pumppaaminen hoituu.

Vaikka kyllä toi täyskumi taitaa edelleen olla ihan vahvoilla, kun ei ole pahoja haukkuja tullut.

Oisko kenelläkään antaa vinkkiä mistä näistä voisi etsiä lisätietoa? Vaunuvalmistajat ei kauheasti tarjoa arviointitietoa eikä vauvalehtien vaunuartikkeleista ole ollut suurtakaan apua - käskevät vain miettiä mihin tarkoitukseen vaunuja käyttää eikä sitten muuta neuvoa, ainakaan näissä yksityiskohdissa, olekaan!
 
Dakita
No mä menisin suoraan jonkun jälleenmyyjän juttusille. Yleensähän niillä on noissa lastentarvikeliikkeissä kaikkia kolmea rengasmallia nähtävillä.

Ja pakko kyllä se vielä lisätä, että harmittavasti se ilmakennorenkaan pinta tosiaan kuluu. Monet kivet olen pinnasta jo kaivanut, ja tilalle saanut mokoman reiän. Alussa, siis uutena, renkaan pinta näyttää ihanan kiiltävältä ja tuntuukin kovalta, mutta ilmeisesti siinä on joku pinnoite, joka käytössä kuluu pois ja alla on sitten sellainen pehmeämpi pinta johon kaikki kivet tarttuu.
 
pro
Moi Armi,

Vielä täsmennän.

Täyskumirengasta ei ole olemassakaan.

Nyt joku asiaatuntematon myyjä tai kaveri kertoo omiaan.

On vain ilmakennorenkaita (EVA) tai ilmakumirenkaita.
Jotkut valmistajat/myyjät "huijaavat" asiakkaita näillä täyskuminrenkailla. Nehän painaisivat n. 3 kg / rengas ja lisäisivät vaunujen painoa silloin 12 kg.
 
Hei Pro, kiitos sun täsmennyksestä. En ymmärtänyt tuota aiemmin, oletin vaan että heitit keskusteluun ikään kuin kolmannen vaihtoehdon.

Niin tosiaan kävi, että ystävällinen myyjä eräässä suurehkossa liikkeessä meitä opasti ilma- ja "täys"kumirenkaiden ihmeelliseen maailmaan ja tällaiseen käsitykseen sitten jäin.

Täsmennyksen jälkeen taidan kallistua ilmakumien puolelle.

Nyt jäljellä on enää tosi vaikeat valinnat, nimittäin värit! ;)

Mukavaa päivää kaikille!

(Ja sanomattakin selvää, että lisäkommentit on edelleen tervetulleita.)
 
Meillä työnneltiin kolme lasta (2000-2004) Emmaljungan täyskumipyörillä (vaunuja ostettaessa ei ollut ilmakumipyöriä) ja hyvin porskuteltiin maastossa kuin maastossa ja säällä kuin säällä. Nyt vaunut/rattaat on jo neljännellä lapsella käytössä ja yhä hyväkuntoiset. Ei ole siis ollut minkäälaisia pyöräongelmia. En varmaan nytkään suosisi mitään extrahienouksia, jos vaunuostoksille lähtisin.
 
kaksi poikaa ja äiti
Minä suosittelen ilmakumirenkaita. Meillä käytettiin Teutonian renkaita kolme vuotta ja sinä aikana sain yhden renkaan puhkeamaan täyttämälläsen liian täyteen huoltoaseman autopumpulla (täyttyy tosi nopeasti siis!). Laitoimme sisäkumiksi lasten polkupyörän sisäkumin, joka toimi mainiosti ja oli huomattavasti edullisempi kuin lastentarvikeliikkestä hankittu vastaava (Vinkki!). Toiselle lapselle hankittiin Emmaljungan vaunut, joiden ilmakumirenkaat toimivat moitteettomasti koko käyttöajan. Pumppausta on tarvittu ehkä 4 kertaa vuodessa, ei siis kohtuuton vaiva. Ainakin Biltemasta saa muutamalla eurolla myös pumpun, joka käy niihin autoventtiilisiinkin renkaisiin.

Mielestäni ilmakumirenkaat ovat ehdottomasti keveimmät työntää ja kuluvat vähiten. Suosittelen!
 
samassa tilanteessa
Heippa,
hienoa että joku muukin on ymmällä näitten pyörien kanssa.Ihan samaa olen pähkäillyt että ilmakumipyörät vai geelitäytteiset EVA:t. Mietin sellasia että kuinka hyvin nuo muovisekotteiset kulkevat lumessa, miten paljon täristävät kivillä, millainen ääni niistä lähtee.Ilmakumipyöristä taas myyjä "pelotteli" että ne jättävät "hirveät" jäljet lattioihin ja saattavat puhjeta +täytyy pumpata. Itse mietin juuri tätä polkupyöräasiaa kanssa sekä onhan talvikenkienkin pohjat kumia.
Kaikenkaikkiaan sain täältä hyviä vinkkejä myös omaan hankintaan. Tyhmää että näitä vaunuasioita joutuu ostamaan sokkona, onhan niillä kuitenkin hintaa.Siksi käyttäjien kokemukset ovat kullanarvoisia.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.11.2005 klo 11:56 samassa tilanteessa kirjoitti:
Heippa,
hienoa että joku muukin on ymmällä näitten pyörien kanssa.Ihan samaa olen pähkäillyt että ilmakumipyörät vai geelitäytteiset EVA:t. Mietin sellasia että kuinka hyvin nuo muovisekotteiset kulkevat lumessa, miten paljon täristävät kivillä, millainen ääni niistä lähtee.Ilmakumipyöristä taas myyjä "pelotteli" että ne jättävät "hirveät" jäljet lattioihin ja saattavat puhjeta +täytyy pumpata. Itse mietin juuri tätä polkupyöräasiaa kanssa sekä onhan talvikenkienkin pohjat kumia.
Kaikenkaikkiaan sain täältä hyviä vinkkejä myös omaan hankintaan. Tyhmää että näitä vaunuasioita joutuu ostamaan sokkona, onhan niillä kuitenkin hintaa.Siksi käyttäjien kokemukset ovat kullanarvoisia.
Meillä on noi ilmakennot ja ekaa kertaa eilen kärryteltiin oikein hangessa ja mun mielestä kulki mukavammin kun edelliset vaunut joissa oli ilmakumirenkaat, tosin vaunutkin oli eri merkkiset ja ehkä eri painoiset, sekin varmaan vaikuttaa, mutta siis tosi kevyesti kulki ja hyvin kulkee hiekalla ja epätasaisessa maastossa ja mikä ihanaa, kun noissa meiän renkaissa ainakin on tosi sileä kuvio, niin ei jää sen enempää kura, kun lumikaan niihin renkaisiin! =)
 

Yhteistyössä