Illanvietto, alkoholi ja lapset -mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apulikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos ette ajokunnossa oo, niin miten ootte siinä kunnossa, että voitte lasten kanssa olla tekemisissä? Vai jääkö ne sinne kaverille, kun itse lähdette taksilla pois?

Alkuperäinen kirjoittaja S:
Ei ole tuomittavaa. Taalla minun kotimaassani tuo on jokaviikkoista ohjelmaa milteipa kaikissa lapsiperheissa.

Lapset ovat aina mukana illanvietoissa, kotona ja ravintoloissa.

Peesi. Taalla Espanjassa lapset osallistuvat aina illanistujaisiin ja viinia kuluu jokaiselta. Kukaan ei mieti etteiko se olisi sopivaa.

Alkuperäinen kirjoittaja apulikko:
Ollan menossa kylään hyvien ystävien luo. He ovat pariskunta. Meillä lapset mukana 4 v ja 6 kk
ruokaa ja juomaa on tarkoitus nautiskella.
Alkoholiakin on tarjolla.
Miten toimisitte?
Aion ottaa ehkä 3-4 siideriä illan aikana, siis kun lapset menneet nukkumaan. Ja mies ottaa reilummin ..Ajokunnossa luultavasti emme ole, mutta taksit kulkee..
Tuomittavaa, joo. Mutta kuka väittää ettei näin ole tehnyt

Mä en ole.

Itse en ottaisi vastaavassa tilanteessa lapsia mukaan, koska lapset huomaavat humalan helposti eivätkä he ymmärrä humalaisen muuttunutta käytöstä vaan pitävät sitä pelottavana. Vieraassa paikassa yöpyminen ja mahdollinen korkeampi melutaso saattaa hyvinkin helposti herättää lapsen vaikka kotona nukkuisi pomminvarmasti läpi yön. Siksi mulle ei riitä että yksi aikuinen on edes suht selvinpäin, vaan yksikään aikuinen ei saa olla selkeästi humalassa. Ja itseasiassa tuskin lähtisin mukaan, koska en haluaisi laittaa puolivuotiasta yökylään.

Muuten en näe mitään pahaa illanvietoissa ystävien kesken, lapset voi, ja pitääkin, kulkea vanhempien mukana normaalissa elämänmenossa. Ja sen yhden lasillisen voi juoda vaikka lasten nähden.

Meillä nukkuu seitsenkuinen välissä. En uskaltaisi ottaa kolmea neljää siideriä, niiden myötä uni muuttuu sen verran sikeämmäksi, etten välttämättä heröisi lapsen itkuun tai pahimmassa tapauksessa nukkuosin päälle :o

Eli minustalapset ja lako on ei ei. Miksette voi hommata lapsille hoitajaa, ettei tarvitse hiprakassa olla vastuussa lapsista? JOS sattuu jotain, kiva viiä lasta vaikkapa tikattavaksi polille humalassa :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras.:
Ollan menossa kylään hyvien ystävien luo. He ovat pariskunta. Meillä lapset mukana 4 v ja 6 kk
Miten toimisitte?
Aion ottaa ehkä 3-4 siideriä illan aikana, siis kun lapset menneet nukkumaan. Ja mies ottaa reilummin ..Ajokunnossa luultavasti emme ole, mutta taksit kulkee..

Mä en ole.

Itse en ottaisi vastaavassa tilanteessa lapsia mukaan, koska lapset huomaavat humalan helposti eivätkä he ymmärrä humalaisen muuttunutta käytöstä vaan pitävät sitä pelottavana. Vieraassa paikassa yöpyminen ja mahdollinen korkeampi melutaso saattaa hyvinkin helposti herättää lapsen vaikka kotona nukkuisi pomminvarmasti läpi yön. Siksi mulle ei riitä että yksi aikuinen on edes suht selvinpäin, vaan yksikään aikuinen ei saa olla selkeästi humalassa. Ja itseasiassa tuskin lähtisin mukaan, koska en haluaisi laittaa puolivuotiasta yökylään.

Muuten en näe mitään pahaa illanvietoissa ystävien kesken, lapset voi, ja pitääkin, kulkea vanhempien mukana normaalissa elämänmenossa. Ja sen yhden lasillisen voi juoda vaikka lasten nähden.

Taalla Espanjassa viini kuuluu ehdottomasti illalliselle, joten aina juodaan viinia kun tavataan ystavien kesken. Yleensa sita kuluu 2-4 lasia jokaiselta ja enemman jos illanvietto on pitka.

Meillä nukkuu seitsenkuinen välissä. En uskaltaisi ottaa kolmea neljää siideriä, niiden myötä uni muuttuu sen verran sikeämmäksi, etten välttämättä heröisi lapsen itkuun tai pahimmassa tapauksessa nukkuosin päälle :o

Eli minustalapset ja lako on ei ei. Miksette voi hommata lapsille hoitajaa, ettei tarvitse hiprakassa olla vastuussa lapsista? JOS sattuu jotain, kiva viiä lasta vaikkapa tikattavaksi polille humalassa :/

Alkuperäinen kirjoittaja H:

Suomalainen luonne nakojaan aina ajattelee pahinta. Ja muutaman lasillisen jalkeen ei ole mitaan ongelmia vieda lasta polille.

Alkuperäinen kirjoittaja Moonlightmom:
mä otan jopa 5 siideriä vaikka lapset kotona (nukkumassa)..istun iltaa yleensä ulkona(kesällä)..hoitopaikkoja kun ei ole mihin viedä ja tykkään ottaa sillon tällöin sen muutaman.lapsilla koskaan ollut vaaraa tai hätää..

Samoin!

Alkuperäinen kirjoittaja Rötväles:
Alkuperäinen kirjoittaja Huom harmaana:
Itse en ole mitenkään alkoholinvastainen ja meillä on kosteita illanviettoja tuttavaperheiden kanssa, mutta jos mukana on noin pieni vauva, jopa 3-4 siideriä tuntuu minusta liialta. 1-2 on ihan jees.

Entäs jos se vauva olisi 1v, saako sitten ottaa 6-8? Miten tuo ikä nyt taas liittyy määrään?

Jos 6 kk kanssa saa ottaa 1-2 siideriä, niin minkä ihmeen logiikan mukaan 1-vuotiaan kanssa saisi ottaa sitten 6-8 siideriä...?
Oma lapsi on 5-vuotias ja läsnä illanvietoissa, ja koska ei tarvitse apua enää juuri missään eikä tarvitse yöllä hoivaakaan kuin erittäin harvoin, katson, että voin paremmalla mielin ottaa sen muutaman siiderin tai viinilasin. Todennäköisesti lapsi ei edes mene nukkumaan vaan puuhailee kavereidensa kanssa jotain kotiin lähtöön saakka.
Se ero siinä minusta on.

En ole kyllä koskaan noin toiminut. Ei tuossa muuten mitään pahaa ole, jos ne alkot tosiaan otetaan vasta lasten mentyä nukkumaan ja tiedätte, etteivät he herää, mutta yksi vesiselvä aikuinen pitäisi kyllä aina olla paikalla. Mun mielestäni.

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Jos ette ajokunnossa oo, niin miten ootte siinä kunnossa, että voitte lasten kanssa olla tekemisissä? Vai jääkö ne sinne kaverille, kun itse lähdette taksilla pois?

luulenpa, että tässä tarkoitetaan tuolla ajokunnolla sitä, ettei voi auton rattiin mennä, koska promillet voivat nousta 0.5% jolloin saa rattijuopumuksesta sakot.

itse juon silloin tällöin ihan kotona ollessa näin kesäaikaan 2-3siideriä, ja vaikka tiedän olevani "ajokunnossa" en silti lähde auton rattiin, koska se on laissa kielletty.

jos lapseni tulisi kipeäksi tms. niin taksi ja ambulanssi kyllä tuovat avun.

sitäpaitsi, todella monessa perheessä ei ole sitä yhtäkään ajokorttia, joten hekin joutuvat turvautumaan hädän hetkellä siihen taksiin/lanssiin/naapurin kyytiin.

Miten toimisitte?

Ei mitään tuomittavaa!

Kaikilla ei ole hoitopaikkoja lapsille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja S:
Ei ole tuomittavaa. Taalla minun kotimaassani tuo on jokaviikkoista ohjelmaa milteipa kaikissa lapsiperheissa.

Lapset ovat aina mukana illanvietoissa, kotona ja ravintoloissa.

Peesi. Taalla Espanjassa lapset osallistuvat aina illanistujaisiin ja viinia kuluu jokaiselta. Kukaan ei mieti etteiko se olisi sopivaa.

Niin siellä, toisin täällä. Kumpi parempi vai onko kumpikaan?

Nostellaas taas ketjua.

Kysytään vaikkapa näin: jos veisitte 6 kk vanhan vauvan isoäidille tai kaverillenne hoitoon ja hän kertoisi että joi neljä paukkua tai reilu puoli pulloa viiniä vauvaa hoitaessaan, niin olisiko se teistä hyvä juttu?

ja edelleen: en ole itsekään absolutisti, mutta ihmettelen että miksi kukaan ei pidä tuota 4 siideriä isona määränä kun on kyseessä pienen vauvan hoitaminen. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Huom:
Nostellaas taas ketjua.

Kysytään vaikkapa näin: jos veisitte 6 kk vanhan vauvan isoäidille tai kaverillenne hoitoon ja hän kertoisi että joi neljä paukkua tai reilu puoli pulloa viiniä vauvaa hoitaessaan, niin olisiko se teistä hyvä juttu?

ja edelleen: en ole itsekään absolutisti, mutta ihmettelen että miksi kukaan ei pidä tuota 4 siideriä isona määränä kun on kyseessä pienen vauvan hoitaminen. B)

Riippuu ihan onko hän juonut tasaisesti siten, että paukkujen välillä on ollut ainakin pari tuntia. Minä pidän rajana rattijuopumusta. Eli seuraavan annoksen voi ottaa kun entinen on poistunut elimistöstä.

Nostellaas taas ketjua.

Riippuu ihan onko hän juonut tasaisesti siten, että paukkujen välillä on ollut ainakin pari tuntia. Minä pidän rajana rattijuopumusta. Eli seuraavan annoksen voi ottaa kun entinen on poistunut elimistöstä.

Jos aloittaa ottamisen kun lapset on saatu nukkumaan, niin näin tuskin on. Ellei sitten olla juhlissa pitkään aamutunneille.

Olenkohan tosiaan sitten outo, kun minusta pientä vauvaa ei hoideta alkoholin vaikutuksen alaisena? Siis yksi kaksi vielä menee, mutta neljä menee jo ryyppäämisen puolelle (minusta).

Jos aloittaa ottamisen kun lapset on saatu nukkumaan, niin näin tuskin on. Ellei sitten olla juhlissa pitkään aamutunneille.

Olenkohan tosiaan sitten outo, kun minusta pientä vauvaa ei hoideta alkoholin vaikutuksen alaisena? Siis yksi kaksi vielä menee, mutta neljä menee jo ryyppäämisen puolelle (minusta).

Olen samaa mieltä. Ainakin yhden aikuisen on mielestäni oltava siinä kunnossa, että voi päihtymyksensä puolesta ajaa autoa. Vaikka hänellä ei olisikaan korttia, mutta päihteet vaikuttavat silti muuhunkin toimintaan. Kyse ei siis oikeastaan ole autosta, vaan kyvystä hoitaa lasta. Tosin ehkä lasten nukkuessa isompien lasten suhteen voi korottaa rajaa, mutta törkeän rattijuopumuksen rajan yli ei pitäisi silloinkaan mennä.

Riippuu muutamasta asiasta. Jos kenenkään ei ole tarkoitus ottaa mitään isompia kännejä, vaan nauttia alkoholia sivutuotteena illanvieton aikana, ja ap ei tule siitä 3-4 isompaan humalaan, niin silloin mun mielestä on ok. Jos lapset sattuvat heräämään ja isä on vaikka ihan naamat, niin se voi olla lapselle hyvinkin pelottava kokemus, eli se ei mun mielestä olisi suotavaa.

Kaupungissa taksilla pääsee hätätilanteessa viemään esim. lapsen lääkäriin, joten ajokunto ei ole niin välttämätön. Kuitenkin sellainen kunto on, että pystyy huolehtimaan lapsista. Ja omien vanhempien selvä humalatila voi olla lapselle pelottava, eli kummankin pitäisi juoda kohtuudella.

Meillä on ulkomaalaisia sukulaisia, kenen kanssa aina istutaan iltaa pitkän kaavan mukaan ja lapset ovat mukana tärkeinä perheenjäseninä. Kyllä siinä enemmän kuin 1 lasi alkoholia menee, mutta humalassa ei olla ja lapsista huolehditaan hyvin. Ei tarttis suomalaistenkaan juoda aina niin humalahakuisesti...

ja ap ei tule siitä 3-4 isompaan humalaan, niin silloin mun mielestä on ok.

Eli siis humalassa vauvan hoitaminen on ok, kunhan ei ole "isossa humalassa"...?
Juujuu on meilläkin illanviettoja tuttavaperheiden kanssa ja alkoholia juodaan ruuan kanssa, mutta en muista yhtään kertaa, jolloin pikkuvauvojen äidit eivät olisi olleet ajokunnossa.

Ollaanpas Suomessa (tai ainakin Kaksplussalla) nykyään suvaitsevaisia alkoholin suhteen.

Eli siis humalassa vauvan hoitaminen on ok, kunhan ei ole "isossa humalassa"...?
Juujuu on meilläkin illanviettoja tuttavaperheiden kanssa ja alkoholia juodaan ruuan kanssa, mutta en muista yhtään kertaa, jolloin pikkuvauvojen äidit eivät olisi olleet ajokunnossa.

Ollaanpas Suomessa (tai ainakin Kaksplussalla) nykyään suvaitsevaisia alkoholin suhteen.

jos kaverisi juo sen 2-3sidukkaa, hän ei ole ajojuntoinen.

Nykyään? 70-80-luvulla ainakin oli ihan yleistä se, jos aikuiset joivat humalaan asti ja lapset oli mukana.
Nykyään ollaan paljon tiukempia! Lastensuojelu puuttuu asioihin, moni ei halua lastensa näkevän humalaisia, jne.

Alkuperäinen kirjoittaja lain mukaan:

jos kaverisi juo sen 2-3sidukkaa, hän ei ole ajojuntoinen.

Tiedän. Eikä juokaan, vaan korkeintaan alkuillasta yhden siiderin tai lasin viiniä ja siirtyy alkoholittomiin. Jos imettää, niin tuskin juo sitä yhtäkään.

NO voit kyllä ottaa 3-4 siideriä kun lapset nukkuu.
Ihme jäpitystä täällä. Ihme jeesustelua ettei mitään saisi ottaa. Mun mielestä se että alpset ei näe vanhempiensa koskan juovan mitään on yhtä vääristynyttä kun humalaan juominen.
Milalinen kuva ja suhde lapselle muodostuu alkoholiin...varmaankin aika kielletty ja mitäs sitten tapahtuu....
Kohtuus kaikessa, myös tässä.

Yhteistyössä