Illanvietto, alkoholi ja lapset -mitä mieltä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apulikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apulikko

Vieras
Ollan menossa kylään hyvien ystävien luo. He ovat pariskunta. Meillä lapset mukana 4 v ja 6 kk
ruokaa ja juomaa on tarkoitus nautiskella.
Alkoholiakin on tarjolla.
Miten toimisitte?
Aion ottaa ehkä 3-4 siideriä illan aikana, siis kun lapset menneet nukkumaan. Ja mies ottaa reilummin ..Ajokunnossa luultavasti emme ole, mutta taksit kulkee..
Tuomittavaa, joo. Mutta kuka väittää ettei näin ole tehnyt

no en ole koskaan noin tehnyt. meillä toinen voi ottaa reilummin, toinen ajokunnossa. mut en mä tuomitse jos joku haluaa sen 3-4 siideriä, ihan oma ratkaisu, ei kuulu mulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Kismett:
Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
No enpä ole noin tehnyt. Lapset hoitoon ja sitten vasta alkoa.

Näin.

Kotona sai ihan tarpeeksi seurata vierestä isin kosteita illanviettoja, ei tarvitse mun lasten sellaista sietää.

Eikös ap. aikonut ottaa ne 3-4 siideriä vasta lasten nukkumaanmenon jälkeen?

Musta alkoa voi ottaa lasten aikana kohtuudella. Mut jos tiedossa kosteammat bileet, niin lapset hoitoon. Ja vaikka lapset ois menneet jo nukkumaan, niin aina voi jotain sattua tai lapsi vaan sattuu heräämään.

Se on ällöttävää. Jos vanhemmat tietäisivät kuinka ällöttävä se humalainen isi tai äiti on, muuttuisivatko vanhempien juomatottumukset? Heh, tuskin, mikäs suomalaisia juoppoja hetkauttaisi.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Näin.

Kotona sai ihan tarpeeksi seurata vierestä isin kosteita illanviettoja, ei tarvitse mun lasten sellaista sietää.

Siis lapset nukkuu saman katon alla missä aikuiset ottaa alkoa? Siinä väkisinkin äänet kovenee, on musiikkia, on naurua. Ja ei, näissä ei ole mitään pahaa mutta lapsi voi herätäkin. Voi olla hereillä ja pelätä. Jotain voi sattua.

Meillä voidaan ottaa pari siideriä illanistujaisissa vaikka lapset on hereilläkin. Humalassa ei olla lasten läsnäollessa oltu, eikä tulla olemaankaan.

En näe tuota pahana asiana. Ap lienee kuitenkin ihan toimintakykyinen juotuaan ne 3-4 siideriä lasten mentyä nukkumaan?

Jotain voi aina sattua, mutta meille ei oo koskaan mitään sattunut. Lapset nukkuu, aikuisillakin järki toimii vaikka alkoholia ollaankin hieman otettu.

Alkuperäinen kirjoittaja e:

Näin.

Aina pitää olla selvä aikuinen kun on lapsia talossa. Minun mielestä.

Ei ole tuomittavaa. Taalla minun kotimaassani tuo on jokaviikkoista ohjelmaa milteipa kaikissa lapsiperheissa.

Lapset ovat aina mukana illanvietoissa, kotona ja ravintoloissa.

Ihan ok, jos toisen vanhemman juomiset rajoittuvat siihen muutamaan. Eli ei ole missään kaatokännissä.

Meillä on ollut muutamiakin bileitä, jossa illasta on saunajuoma yms alkoa ja lapset ovat olleet kotona. Aina he ovat olleet ennen klo 21 nukkumassa ja kosteempi tarjoilu on alkanut vasta sen jälkeen. Yleensä mies on ottanut reilumminkin, itse olen ottanut ne 2-3 saunasiideria. Ei ole ollut ongelmaa, tyytyväisenä muksut ovat nukkuneet.

Kun pienempi on vielä noin pieni niin en ottais korkeintaan kuin siiderin. Eikä sellaista ryyppyreissua voi järjestää niin että on lapset hoidossa? Kuinka lapset saa vieraassa paikassa edes nukkumaan niin hyvin ettei heräile ja kiva sit kun äiti menee pienessä sievässä hoivaamaan vauvaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Katherine Wheel:
Jos toinen vanhemmista ottaa vaan muutaman, niin ihan okei. Jos molemmat meinaa olla humalassa, niin sit lapset hoitoon.

Harvapa 3-4 siideristä on humalassa...

No en ainakaan itse ole ajokunnossa 4 siiderin jälkeen. Ja väittäisin että olen kyllä pienessä humalassakin :)

Itse en ole mitenkään alkoholinvastainen ja meillä on kosteita illanviettoja tuttavaperheiden kanssa, mutta jos mukana on noin pieni vauva, jopa 3-4 siideriä tuntuu minusta liialta. 1-2 on ihan jees.

mun mielestä pitää olla yks vastuukelpoinen aikuinen huolehtimassa lapsesta/lapsista jos saman katon alla aikuiset ottaa oikeasti vain muutaman, mutta jos touhu on ihan silkkaa ryyppäämistä niin lapset hoitoon.
kyllä meillä päin tuttavaperheet tekee jussit, uudetvuodet ym. suomalaiset ryyppyjuhlat niin että on koko perhe lapsineen koirineen jossain tuttavalla, aikuiset juo ja varsinki aina miehet ihan kunnolla humalassa, mutta niillä on aina joku joka on ajokunnossa ja voi huoltaa lapsia. tässä tapauksessa lasten ikähaarukka on 5-11.

Suomalaisilla onkin vääristynyt kuva humalasta. Suomalaisten mielestä humalassa ollaan siinä vaiheessa kun on perseet olalla. Kaikki muu juominen on sivistynyttä pikku tissuttelua

Yhteistyössä