Illallisongelmia, auttakaas joku pikkusen :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Kahdelle olis tarkoitus tehdä ruoka + jälkiruoka.
Jotain pientä ideaa olen saanut tiristettyä itsestäni selaillessani ruokablogeja.
Eli ruuaksi ajattelin jotain lihajuttua. Paistia/mureketta/kanan rintafilettä, jotain niistä esimerkiksi kerma/pippurikastikkeen kanssa ja riisiä tai perunoita lisäksi. Perunoista voisi tehdä lohkoja joko uunissa tai pannulla tai täytettyjä perunoita?
Lisäksi pieni salaatti.

Jälkkäri tuottaakin sitten ongelmia kun mistään ei oikein mieleistä ohjetta löydy, ongelma on siinäkin kun ei pakastimessa ole mitään marjojakaan.
Haluaisin tehdä laseihin/maljoihin sellaisen missä olisi piparimurskaa, jäätelöä (vanilja?), ja ehkä joitan hedelmä/marjajuttua ja vaikka kinuski/suklaakastiketta.

Miltä kuullostaa? Parannusehdotuksia ja toimintaohjeita otetaan avosylin vastaan kiitos :)

teet kermaperunat tms potut mitkä saat laittaa uuniin "pois jaloista". sitten paistat kunnon piffit ja teet jonkun hyvän soosin, esim se pippurikastike tai punaviini.

toi pipari+vaniljajäde+kinuskikastike+karpalot tuli itelle heti mieleen noista sun aineksista. :p helppoo ja hyvää

Lihamureke oli yksi vaihtoehto vain muiden joukossa :)
Eli kermaperunat, käykö pippurikastike sen kanssa?
Ja pihviä, mikähän olisi parasta lihaa?
Paistikin on kyllä yksi vaihtoehto myös, mutta viimeksi oli aika kuivakkaa, en tiedä oliko huonoa lihaa.
Porkkanaa on varmaan missään muodossa enää turha tunkea mukaan? Itse tykkään siitä kovasti keitettynä tai uunissa muun ruuan mukana.

Kimalle84 broilerin rintafileitä mietin että jossakin homejuustokastikkeessa pekoniin käärittynä mutta en ole aivan varma seuralaisen suhtautumisesta homejuustoon, itse en tuota kookosta missään muodossa käytä taasen.

Kanan rintafilee, sisälle aurajuustoa ja rullaat ne sitten pekoniin? Tikuilla kiinni ja uunivuokaan, 200 astetta 45 minuuttia, pois jaloista nekin. :) Minusta hyvää just kermaperunoiden kanssa eikä tarvii sen kummempia kastikkeita enää.

tee etukäteen hyytymään/pakastumaan jälkiruoka. Herkullista on creme brulee tai pannacotta, tai sitten annosmaljoihin jokin jäädyke (parfait). Näin ei illalla mene yhtään aikaa jälkkärin laitossa.

Kermaperunat rosmariinilla voit tosiaan laittaa uunissa kunnolla, mutta suosittelen itse tekemistä alusta loppuun asti - makuero on ihan tosiasia.

Jollet halua riskeerata pihvinpaiston kanssa, ota vaikka karitsan paahtopaistit - ruskista voissa ja käytä uunissa noin 15 minuuttia - anna levätä ja leikkaa ohuiksi viipaleiksi. Tämä on erinomaista punaviinikastikkeen seurana. Ja näyttää nätiltä perunoiden ja salaatin seurana.

Jos teet kermaperunat, niin tee samalla uunijuureksia: porkkanaa, palsternakkaa, sipulia tms. lohkoiksi, vähän öljyä, suolaa, timjamia, valkosipulia murskattuna, mustapippuria ja hunajaa. Sekoitus ja pellille/vuokaan niin, että ei oo kovasti päällekäin. Paista niin, että pinnassa väriä, mutta että juurekset on kuitenkin vielä purtavia. Maistuu älyttömän hyvälle.

Ihan yltiöromanttinen ilta ei ole tiedossa. Hyvää ruokaa hyvässä seurassa vain ja haluan panostaa siihen jonkin verran. Koko päivää ei ole aikaa ruokaa tehdä kun pääsen kauppaankin vasta tuossa kolmen aikaan ja noin kuudelta pitäisi olla ruoka valmis.
Olen enemmän pippuri/kermakastikkeen kannalla, koska (kyllä, olen nirso) en pidä punaviinistä.

Jos aurajuusto tökkii, niin miedompana vaihtoehtona tuohon käy hyvin myös valkohomejuusto tai vuohenjuusto. Ja sit joku kevyt perussalaatti.. kirsikkatomaatteja, rucolaa, paahdettuja pinjansiemeniä, kurkkua ja lehtisalaattia? Tuli nälkä. :D

Höh, seuralainen voi kuulemma syödä auraa muttei siitä oikein pidä, eli ei kanan rintafileitä auralla.
Kermaperunoita samassa vuuassa porkkanaa.
Pippurikastiketta ja pihvejä/paistia. Riippuen siitä mitä kaupassa on ja minkä hintaisina.

Salaatiksi kurkkua, tomaattia, fetaa ja vaikka jäävuorisalaattia?

Voiko kanaa muuten tehdä fetatäytteellä?

Mie laittaisin varmaan broilerin filepihvit ja päälle ruskistaisin vuohenjuustokiekon, lisäks salaattia. Tuo jälkiruoka on aivan ihanaa, tehtiin muutama viikko sitte sitä puolukoista. En varmaan kyllä ite laittais mitään kermaperunoita pihvin lisäks, kun tuo jälkkärikin on aika raskas =)

Kermaperunoita ja ostaa hyvää härän pihvifilettä. On aika arvokas, mutta hyvää, jää mehukkaaksi :) Siihen vielä vaikka konjakkikastike niin njam :) Itse tein tälläisen illalisen viimeksi miehelle ja kyllä upposi. Jälkkäriksi meillä oli laseihin tehtyä tiramisua.

Kiitos vinkeistä ja neuvoista :) Tulivat kyllä tarpeeseen. Lihan suhteen jätän vaihtoehdot auki ja katson mitä kaupassa on :) Jätän sivun auki niin voin vielä lunttailla.

Alkuperäinen kirjoittaja Anne:
Kiitos jennik, ei tulleet kermaperunat edes mieleen, sehän olisikin hyvä. Ne saa vielä valmiinakin kaupasta niin ei tarvitse perunoita keitellä tai kuoria :)

Kaupan kermaperunat on karseita, joskus olen niitä kyläillessä maistanut. Helppoa, hyvää ja terveellistä on tehdä veneperunoita. Lohkot perunat ja öljyät, laitat 45-60min uuniin ja suolaat kun otat ulos - venepakolaispotut hakkaa kermahöpötykset helposti!

Yhteistyössä