Ilkeitä harjoitussupistuksia, mahtavatko vaikuttaa kohdunsuulle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv 35+3
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv 35+3

Vieras
Eilen illalla ja viime yönä tuli useita todella napakoita ja ilkeitä harjoitussupistuksia, joihin kyllä väkisinkin heräsi, kestoltaan n. 30sek. Tuntui että puhekyky lähti supistuksen ajaksi, ja olo oli muutenkin kamalan tukala.

Esikoista odottaessa ei edes kunnon harjoitussupistuksia tullut ennen LA:ta, ja kivuliaiksi tai tukaliksi niitä ei voinut silloinkaan kutsua, hyvä kun edes niitä huomasi. Esikoinen syntyi rv 41+1 ja varsinaiset synnytyssupistukset muuttuivat kivuliaiksi vasta kun olin n. 6cm auki, ja itse synnytys oli muutenkin nopeahko ensisynnyttäjän synnytykseksi, nyt on neuvolasta jo sanottu että kun tuntuu että tosi on kyseessä niin ei parane jäädä aikailemaan jos ei halua kotiin synnyttää.

Nyt on alkanut pelottaa että millaistahan "tuhoa" nuo viime öiset supparit on saanut tuolla aikaan, mutta toisaalta olisi toiveissa ettei tarvitsisi yhtä pitkään kärvistellä kuin esikoista odottaessa jos vaikka saisi tämän jo LA aikoihin ulos.. :D

Mites muilla joilla ollut kivuliaita/tukalia/kovia/pitkiä harjoitussupistuksia koska varsinainen synnytys käynnistynyt? Miten pitkä avautumisvaihe oli?

Mulla on saman verran viikkoja ja kipeitä suppareita on tullut jo kauan. Mutta ei nuo ainakaan vielä ole mainittavaa tehoa saaneet aikaan. Kaksi viimeistä raskautta meni niin, että ns. harkat oli saaneet kohdunsuun 4cm auki ja toisessa 3cm. Eli lapset syntyi sitten parissa tunnissa, kun itse synnytys alkoi. Nytkin menkkakipuja, mutta uskon, että viikkoja vielä menee....

[QUOTE="noh";23100957]Mulla on saman verran viikkoja ja kipeitä suppareita on tullut jo kauan. Mutta ei nuo ainakaan vielä ole mainittavaa tehoa saaneet aikaan. Kaksi viimeistä raskautta meni niin, että ns. harkat oli saaneet kohdunsuun 4cm auki ja toisessa 3cm. Eli lapset syntyi sitten parissa tunnissa, kun itse synnytys alkoi. Nytkin menkkakipuja, mutta uskon, että viikkoja vielä menee....[/QUOTE]

No minulla oli kohdunsuu kiinteä ja kiinni, sekä pituutta 3,7cm vielä LA aikaan, ja silti synnytys oli nopea joten pelkään että jos nyt saa nuo harkkarit tuolla vielä tehdä paljonkin tuhojaan niin mahdanko nyt ehtiä edes sairaalaan asti, ja esikoinen kainalossako sinne menen jos ei hoitajia ehdi odottamaan.. Ja edellisestä synnytyksestä alle 2 vuotta aikaa..

[QUOTE="A P";23101026]No minulla oli kohdunsuu kiinteä ja kiinni, sekä pituutta 3,7cm vielä LA aikaan, ja silti synnytys oli nopea joten pelkään että jos nyt saa nuo harkkarit tuolla vielä tehdä paljonkin tuhojaan niin mahdanko nyt ehtiä edes sairaalaan asti, ja esikoinen kainalossako sinne menen jos ei hoitajia ehdi odottamaan.. Ja edellisestä synnytyksestä alle 2 vuotta aikaa..[/QUOTE]

Mulla ei ole menneet koskaan lasketulle, mutta kehottaisin sua käymään aika herkästi tarkastamassa tilanne, jos yhtään epäilyttää, kun supistelee... Mulle on annettu ohjeeksi: kun alkaa supistella: juo vettä, ota pandol 1g ja lepää puoli tuntia. Jos yhä sama meininki, lähde näytille. Mielummin turhaan kuin kotisynnytys...

Muilla kokemuksia oikeasti todella ilkeistä harjoitussupistuksista, joiden aikana ei saa puhuttua/nukuttua jne.. Vaikuttiko kohdunsuulle? Kuinka pitkään meni että oli tosi kyseessä?

[QUOTE="A P";23101038]Siis ihan kunnon tukalia eikä vain pientä kohdun kovettumista? Onko tehnyt paljonkin "tuhoja" kohdunsuulla?[/QUOTE]

Osa menee lähes huomaamatta ohi, eli vain pientä kovettumista, mutta osa kyllä ottaa siinä määrin, että esim. kävellessä on pakko pysähtyä ja yrittää vain saada jotenkin hengitettyä. Ei ole vielä ainakaan (sormet ja jalat ristissä) muutoksia kohdunkaulassa, tosin viime lääkärin tarkastuksesta on jo useampi viikko. Olen tämän tähden käynyt pari kertaa lääkärillä, mutta he vain toitottavat, että se on varmaan ihan normaalia. Paras neuvo oli naistenklinikalla, kun soitin sinne päivystykseen joskus pahojen supistusten aikana, niin sanoivat vain että "jos ei tule säännöllisesti, niin ei ole vaarallista". ja siis tuolloin juuri oli jo parin tunnin ajan tullut noin kymmenen minsan välein.... joten en nyt sitten tiedä, mikä heidän säännöllisesti on.

Mutta pakko toivoa, että kaikki sujuu nyt vielä ainakin joitain viikkoja hyvin. Hirveästi ei uskalla mitään tehdä ja liikkumisen olen rajannut ihan minimiin.

Esikoisesta alkoi harkkarit n. rv 20- 25 ehkäpä. Yllättäen rv 34 meni vedet ja kun synnärillä tehtiin sisätutkimus niin olin pari senttiä auki ja kanava hävinnyt. Että kyllä ne vaan jotain oli tehnyt, vaikkei edes ihan niin kipeitä olleetkaan. Lähinnä olivat tuntuneet epämiellyttäviltä.
Mulla oli tuon raskauden aikana ollut ainoa lääkärineuvola ihan alkuraskaudessa, joten meillä ei ollut mitään tietoa, että tuollaista "tuhoa" oli tapahtunut..

Osa menee lähes huomaamatta ohi, eli vain pientä kovettumista, mutta osa kyllä ottaa siinä määrin, että esim. kävellessä on pakko pysähtyä ja yrittää vain saada jotenkin hengitettyä. Ei ole vielä ainakaan (sormet ja jalat ristissä) muutoksia kohdunkaulassa, tosin viime lääkärin tarkastuksesta on jo useampi viikko. Olen tämän tähden käynyt pari kertaa lääkärillä, mutta he vain toitottavat, että se on varmaan ihan normaalia. Paras neuvo oli naistenklinikalla, kun soitin sinne päivystykseen joskus pahojen supistusten aikana, niin sanoivat vain että "jos ei tule säännöllisesti, niin ei ole vaarallista". ja siis tuolloin juuri oli jo parin tunnin ajan tullut noin kymmenen minsan välein.... joten en nyt sitten tiedä, mikä heidän säännöllisesti on.

Mutta pakko toivoa, että kaikki sujuu nyt vielä ainakin joitain viikkoja hyvin. Hirveästi ei uskalla mitään tehdä ja liikkumisen olen rajannut ihan minimiin.

Juu, on minullakin rv 20 asti tässä raskaudessa tullut noita ihan "normaaleja" harjoitussupistuksia jotka tuntuvat kohdun kovettumisena mutta eilen ne olivat ekaa kertaa noin voimakkaita, että puhekyky hävisi ja olo oli järkyttävän tukala, ja esikoisen ajalta en muista tuollaisia edes ennen synnytystä, saati näillä viikoilla.

Ja kohdunsuun tilanne tosiaan viimeksi nt-ultran yhteydessä katsottu rv 12 ja synnytystapa-arvio on ensi viikolla, jolloin vissiin selviää tarkemmin onko kohdunsuulla tapahtunut kypsymistä, mutta vähän jännittää silti kun nuo olivat oikeastikkin jopa minun korkean kipukynnyksen omaavan ihmisen asteikolla kivuliaita ja tukalia..

[QUOTE="A P";23102921]Ja kohdunsuun tilanne tosiaan viimeksi nt-ultran yhteydessä katsottu rv 12 ja synnytystapa-arvio on ensi viikolla, jolloin vissiin selviää tarkemmin onko kohdunsuulla tapahtunut kypsymistä, mutta vähän jännittää silti kun nuo olivat oikeastikkin jopa minun korkean kipukynnyksen omaavan ihmisen asteikolla kivuliaita ja tukalia..[/QUOTE]

Mulla on siis joka raskaudessa supistellut ja loppua kohden aina vain enemmän. Aluksi ei ole ollut vaikutusta ja yhtäkkiä siis ihan yhdessä yössä kohdunkaula hävinnyt, kohdunsuu auennut. Eli tilanne voi muuttua aivan äkisti, kuten sullakin tuo edellinen synnytys kertoo. Joten mene ihmeessä näytille, jos yhtään sille tuntuu... Harvempi kuitenkaan osaa sanoa, milloin se kohdunsuu itsessään sitten lähti avautumaan...Mut itselläni on kyl tullut limatulppaa tai esim. järjettömän kovat supistukset kera mahan sekaisin menon, kun on oikeasti alkanut tapahtua.

Yhteistyössä