Ilkeät lähisukulaiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tappura"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tappura"

Vieras
Heippa!

Koska en voi kun ihmetellä, mistä nää sukulaiset on mulle siunaantunut, ajattelin avautua tänne ja katsoa onko muilla vastaavaa kokemusta. Olen perheen ainoa lapsi ja jo pienenä isä yritti hallita koko elämääni ja tehdä kaikki päätökset puolestani (yläasteella valinnaiset aineet ja peruskoulun jälkeen, mihin kouluun jatkan). Nykyään hän taas on se siedettävämpi osapuoli vanhemmistani. Vaikka hän saisin kamalan raivarin, kun hommasimme perheeseen kissan. Kyllä, eikö olekin naurettavaa!? :D Myös tätini arvosteli tätä uutta tulokasta. Kuinka paljon siitä on vaivaa ja miten se "kusee kaikki paikat". Kissanpentumme on sisäsiisti.

Onko muilla lähisukulaisia, jotka kuvittelee, että heillä on oikeus kommentoida kaikkea ja jopa yrittää päättä puolesta?

Jatkoa seuraa..olen koko tämän vuoden miettinyt äitini motiiveja olla ilkeä. Jos joku asia huolettaa minua ja soitan hänelle(tätä ei tapahdu ihan kamalan usein), hän ei kuuntele asiaani, vaan alkaa puhumaan jostain omasta mitättömästä asiastaan..vaikkapa uusista verhoista tms. Häneltä ei siis saa minkäänlaista henkistä tukea, joka tuntuu välillä todella raskaalta. Lisäksi hän on puhunut tädilleni minusta jotain pahaa ja saanut tämän käyttäytymään todella kurjasti minua kohtaan. Mitä vaan sanonkin tai teenkin, niin hän tiuskii ja nälvii. Aivan uskomatonta käytöstä aikuiselta ihmiseltä. Kerran tässä sitten kyselin, miksei äitini kykene kuuntelemaan ja miksi hän kääntää kaiken minua vastaan. Hän ei osannut vastata, vaan lopulta suuttui (vaikka yritin keskustella kuten aikuiset keskenään) ja aloitti mykkäkoulun loukkaantuneena. Kysyin myös mitä hän on tädilleni sanonut, että tämä kohtelee minua huonosti. Äiti sanoi, ettei ole sanonut mitään, muttei ole myöskään kieltänyt mitään. Minä uskon, että hän on keksinyt ja valehdellut tädilleni. Sillä minun ja tätini suhde on ollut aina etäinen. Äidilläni taas on tapana kuvitella asioita ja alkaa itse uskomaan niihin. Ensimmäinen reaktio häneltä on yleensä aina se, että epäilee pahinta. En ole pettänyt tätini luottamusta koskaan ja olen aina ollut melko kiltti lapsi ja nuori. En ole joutunut ikävyyksiin tai saattanut vanhempiani häpeään. Ainoa "vikani" on se, että minulla on omat mielipiteet.

Äitini ja isäni suhde oli väkivaltainen ja jotenkin äitini tuntuu purkavan sen minuun. Ikään kuin olisin vastuussa heidän virheistään. Aluksi jopa uskoin että vika on kokonaan isässäni, koska hän löi äitiä..MUTTA nyt aikuisena olen nähnyt miten huomionkipeä ja rasittava (riidanhakuinen) äitini on, joten en ihmettele heidän riitojaan yhtään. Kerran olin nuorena hänen kuskinaan ja kotiin palattuaan hän alkoi haastaa riitaa jopa minun kanssani, aivan tyhjästä!

Tilanne on ihan perseestä, sillä lapseni tykkäävät äidistäni ja tädistäni, mutta joka kerta kun näen heidät, he hyökkäävät kimppuuni henkisesti ja kotona tulee itku.

Yhtenä hyvänä esimerkkinä tällaisesta hyökkäämisestä oli, kun lapseni olivat menossa äidilleni yökylään. Tätini oli myös paikalla, koska olimme kaikki isovanhemien luona. Äitini sanoi, että kai lapsille kelpaa kasvissosekeitto illalliseksi, jota heillä on kotona. Vastasin että kyllä käy, sillä lapset pitävät siitä. Jatkoin myös että olisi hyvä olla vaikkapa kananmunaa tai raejuustoa lisäksi, koska muuten tulee nälkä piankin ruoan jälkeen. Äitini hermostui tästä ja tätini alkoi huutamaan, että kai se äitis osaa lapsia hoitaa. Että olen naurettava, kun tuollaisia vaadin. Kyse oli vaan siitä, että tiedän ettei lasteni nälkä pysy poissa pelkillä kasviksilla ja nälästä taas seuraa kiukuttelua ja pahaa mieltä kaikille. Mieheni oli myös pöyristynyt.

Huomaan että yrität saada tämän pahanmieleni aiheuttajan näyttämään naurettavalta, etkä nyt mielestäni osunut edes oikeaan päätelmään.

Kysymykseni kuului: Onko muilla lähisukulaisia, jotka kuvittelee, että heillä on oikeus kommentoida kaikkea ja jopa yrittää päättä puolesta?

Ja lisäksi vaan ihmetyttää, että mitä kaikkea täytyy omilta sukulaisilta sietää?

Minä en oikein ymmärtänyt mikä oli ongelma. Sanoit, että äitisi kuvittelee asioita, joihin alkaa itse uskomaan ja sinä kuvittelet, että äitisi puhuu sinusta pahaa tädillesi ja tivaat äidiltäsi mitä hän on sanonut. Joten mitenkä teidän käytöksenne eroavat toisistaan?

[QUOTE="...";28770905]Sinun ongelmasi on siis, että isäsi ei pidä kissastasi ja luulet, että äitisi ehkä on puhunut tädillesi sinusta pahaa?[/QUOTE]

Jos luetun ymmärtäminen on tuota luokkaa, niin kannattaako edes vaivautua vastaamaan?

Tappura, vaikea ymmärtää mitä sukulaistesi päässä pyörii. Omat sukulaissuhteeni ovat melko olemattomat. Vanhempani asuvat kaukana ja näen heitäkin vain harvoin.

Voian se olla että äitisi on jotenkin masentunut jos on ollut väkivaltaisessa suhteessa pitkään eikä itse huomaa sitä. Muuten nuo kuulostaa aika pikkuisilta riidoilta, jotka kannattaisi puhua auki kuin aikuiset, myös tädin kanssa.

En ole tivannut äidiltäni mitään. Yritin saada selville, mitä olen tehnyt, koska hän kohtelee minua huonosti. Ja se mitä tulee omiin kuvitelmiini, niin tätini kertoi että on "kuullut äidiltäni juttuja". Kun kysyin mitä tämä oli, hän totesi, että olin facebookissa haukkunut lastani. Kysyin sitten äidiltäni, että mitäköhän olin haukkunut? Äitini sanoi että olen puhunut lapsestani ilkeästi jatkuvasti. Etsin koko seuraavan yön näitä "ilkeitä juttuja" ja törmäsin puolentoista vuoden ajalta vain kommentiin siitä millaista on elää uhmaikäisen kanssa. Kyseessä oli pelkkä toteamus, mikä ei ollut edes loukkaava ja missä vaan kerrottiin että lasta itkettää joka asia ja että hän saa raivareita. Ilmeisesti näistä asioista ei saisi puhua julkisesti..edes omien äitiystävien kanssa. Ja äitini tuntien, hän on suurennellut asiaa ensin mielessään ja sitten kertonut oman versionsa tädille.

Joillakin ihmisillä on vaan ylipäätään v-mäinen tyyli. Se on jonkinlaista sosiaalista kyvyttömyyttä. Ei osata keskustella, vaan kaikki kommunikointi on nalkutusta tai taivastelua, ei mietitä yhtään mitä suustaan päästää ja puututaan toisten asioihin. Mulle on siunaantunut sellaiset äiti ja sisko, jotka reagoivat kaikkiin tekemisiini ja mielipiteisiini joko väheksyvästi tai paheksuvasti. Olen kuulemma perheen hörhö :)
Nykyään sanon kipakasti vastaan, jos jompikumpi yrittää puuttua asioihini. Onneksi isä ja veli ovat lupsakoita ihmisiä, niin perheessä on edes jonkinlainen tasapaino. Monensadan kilometrin välimatkasta on myös hyötyä! :laugh: Aluksi kun muutin toiselle paikkakunnalle, löin aina siskolle/äidille luurin korvaan, kun turha jäkätys alkoi. Perään tekstiviestillä pyyntö, että koettakaa joskus keksiä jotain mukavaa sanottavaa. Nykyään sisko ja äiti ovat vähän varpaillaan kanssani, mutta mieluummin näin!

• Tykkää
Reactions: Eleonoora86
Äitini ja tätini eivät pysty keskustelemaan näistä asioista :/ Kerran äitini ystävä avautui minulle ja kertoi, että äitini ei koskaan kerro hänelle kuulumisistaan jne..olisko tapa mihin heidät on tädin kanssa kasvatettu? En tiedä..ihan outoa!

Okei, mutta mitä tohon nyt voi sanoa kuin joko älä pidä heihin vähään aikaan yhteyttä tai juttele asiat heidän kanssaan selviksi. Vaikka sanot etteivät osaa puhua niin eihän tuossa nyt mikään muukaan asiaan auta.

Kiitos vinkistä :D Isäni n alkanut hyväksymään asioita. Ja naurettavinta kaikesta oli, että hänen suhtautuminen tähän kissa-asiaankin muuttui viikossa. "Jos kissa ei sopeudu teille, niin se söpöliini saa muuttaa hänelle." Olisko kyse vaan taas siitä, etten olisi saanut päättä ilman hänen hyväksyntää? Tädilläni ilmiselvästi on joku ongelma ilmaisussaan ja toisaalta hänellä ei ole miestä, eikä perhettä..olisinko sitten vaan helppo kohde jolle jurnuttaa. Hän on myös aivan erillainen kuin minä. Tätini on uraihminen ja hän ei voi sietää sitä, että teen mieluummin työtä pienemmällä palkalla ja nautin siitä. Kun että olisin lukenut paljon ja hommannut työn jota vihaan, mutta jolla tienaa hyvin.

No mieli tekis pitää välimatkaa, mutta lapset kaipaa heitä. Nykyään yritän työllistää itseni näissä tapaamisissa niin, ettei tarvitse olla samassa huoneessa.

Ongelmana tässä on se, etten tunnu pystyvän saamaan näitä sukulaisia tajuamaan tilannetta. Kerran sain tätini hiljaiseksi, kun sanoin että hän loukkasi minua. Mutta seuraavalla kerralla kun näimme, hän oli ihan oma ilkeä itsensä. Mikä on asia, jolla saan heidöt itse tajuamaan tämän..ehkä sit se mykkäkoulu jne..

Ainoa viisas teko on olla pitämättä tuollaisiin sukulaisiin yhteyttä kaipasivatpa lapsesi heitä tai ei. Ovatko tapaamiset ja ilkeyksien kuuntelemiset oman hyvinvoinnin väärtejä? Lattiamattona ei tarvitse kenenkään olla.

Narsisti, narsisti ja narsisti. Viimeistään omia lapsia saadessa pitää katkaista välit, eikä jäädä munattomasti katsomaan vierestä, kun paskaa lapioidaan seuraavankin sukupolven niskaan.

[QUOTE="Tappura";28771027]Ongelmana tässä on se, etten tunnu pystyvän saamaan näitä sukulaisia tajuamaan tilannetta. Kerran sain tätini hiljaiseksi, kun sanoin että hän loukkasi minua. Mutta seuraavalla kerralla kun näimme, hän oli ihan oma ilkeä itsensä. Mikä on asia, jolla saan heidöt itse tajuamaan tämän..ehkä sit se mykkäkoulu jne..[/QUOTE]
Järkipuhe ei näihin auta, koska eivät ole normaaleja. Älä tuhlaa sellaiseen aikaa. Saat vielä vanhainkodissakin opettaa heitä tavoille.

[QUOTE="Tappura";28771015]No mieli tekis pitää välimatkaa, mutta lapset kaipaa heitä. Nykyään yritän työllistää itseni näissä tapaamisissa niin, ettei tarvitse olla samassa huoneessa.[/QUOTE]
Muistan itse miten äitini ja tätinsä murjoivat itsetuntoani maan rakoon. Vasta aikuisena tajusin kuinka pahat jäljet siitä jäi. Ikinä eivät kokeneet tekevänsä mitään väärin. Äidin täti oli uskovainen, lapseton nainen, jolle lapset olivat pikkuaikuisia. Neuvoja ja haukkuja sateli jatkuvasti, eikä äitini puolustanut, vaan teki itse samaa. Pahinta siinä oli se, että oma äiti ei puolustanut.

Eivät lapset ymmärrä parastaan, koska luonnevikaiset usein saavat tyydytystä siitä, että lapset heistä tykkäävät. Lasten kasvaessa meno pahenee ja jo nuorenakin saavat huonoa esimerkkiä näistä. Suojele lapsia ja katkaise välit.

Meillä myös äidillä tapana värittää juttuja, liioitella ja ihan suoranaisesti valehdella.
Ei lopeta valehtelua vaikka vastapuoli selvästi kykenisi osoittamaan ettei äidin sanoma pidä paikkaansa, vaan jankuttaa vain valhettaan.
On äärimmäisen taitava manipuloimaan ihmisiä.
On aikalailla ihan sama mitä päätän tehdä, tuomio tulee heti ja vähättelyä perään.
Hän tietää AINA paremmin ja yleensä ne tietonsa on ihan päästä keksittyjä jotka pohjautuvat hänen omiin pelkoihin,haluihin ja ennakkoluuloihin.
Hän ajattelee aina kaikesta pahinta ja löytää uhkia jokapaikasta.
Ei kuuntele suurinta osaa jutuistani, sanan sieltä täältä mutta kärkkäästi alkaa kyllä huutaa omia mielipiteitään asiasta tietämättä edes kunnolla mistä puhun.
Valehtelee asioita minusta mm. siskolleni ja sisko perheineen tietysti uskoo nämä.

[QUOTE="...";28770905]Sinun ongelmasi on siis, että isäsi ei pidä kissastasi ja luulet, että äitisi ehkä on puhunut tädillesi sinusta pahaa?[/QUOTE]

Hmm, mitenhän tältä kirjoittajalta sujui tiivistelmien teko koulussa äidinkielen tunnilla... Mahtoi olennaisen tiedon etsiminen tekstistä olla myös haastavaa, tuli varmaan hyviä esseitä koevastauksiin :D

[QUOTE="vieras";28771840]Narsisti, narsisti ja narsisti. Viimeistään omia lapsia saadessa pitää katkaista välit, eikä jäädä munattomasti katsomaan vierestä, kun paskaa lapioidaan seuraavankin sukupolven niskaan.[/QUOTE]

Erittäin hyvin sanottu! Ymmärrän aloittajaa hyvin. Itse olen 3kymppinen, pitkään naimisissa ollut, 4 lapsen äiti. Kerran ihan vastaavasta asiasta täällä kirjoitinkin... Äiti on alkoholisti, haukkuu isääni (josta on eronnut) narsistiksi, mutta taitaa olla itse sellainen. Lukuisia itsemurhayrityksiä kun olin lapsi ja vielä nykyäänkin, lukuisia muita omituisia tempauksia, haukkumisia, syyttelyitä, käsiksi käymisiä, lastensuojeluilmoituksia. Ilmestyy varoittamatta pihaan, yrittää tunkea meille kotiin. Isä ei ole enää niin paha, kuin oli silloin kun olin lapsi/teini, mutta on se mielestäni aika omalaatuista, että kuultuaan meidän kissoista (aivan sama juttu siis kuin aloittajan kanssa!) soittaa töistä todella raivona, haukkuu kaikin mahdollisin tavoin, sanoo että lapset haisevat taatusti kissankuselle ja kissat kusee taatusti ympäri kämppää jne. Jännä juttu että kissat olivat olleet meillä jo kuukausia, eikä ollut kuitenkaan valittanut lasten haisevan... Joten ihan päätöntä raivoamista. Ja kissammehan ei tosiaan harrasta mitään vastaavaa. Valittaa ja haukkuu myös lapsiluvusta, minun ja miehen painosta ja mistä nyt ikinä keksii valittamista. Ikinä emme ole edes pyytäneet hoitamaan lapsiamme tai eläimiämme. Painosta valittaminen saa myös sanattomaksi. Ihan sama mitä teen, teen väärin. Mutta enpä ole täällä miellyttämässä vanhempiani. Meillä on oma, tiivis perhe, ja meillä on hyvä olla näin. Silti minun pitäisi isäni sanojen mukaan "yrittää vielä enemmän". Kenen vuoksi? Hänenkö? Kysyin häneltä kerran, mitäs tykkäisit jos minulla olisi lapsia 3 eri miehen kanssa ja ravaisin joka viikonloppu baareissa? Melkein alkaa tuntumaan siltä, että koskaan en kelpaa vanhemmilleni. Mutta vain melkein, koska mitta on jo täynnä tätä. Mun elämä, mun perhe, mun päätökset. Jos eivät tajua, että noi koko mun elämän mittaiset sekoilunsa eivät anna kauhean luotettavaa jne. kuvaa, niin olkoot. Mutta minähän se p...a ihminen olen, kun en heitä ymmärrä.

Et varmasti kelpaa tuollaisille, mutta hyvä niin. Jos kyseiset ihmiset pitäisivät sinusta, niin olisi peiliinkatsomisen paikka. Vieta aikaa vaan perheesi parissa ja anna vanhempiesi möllöttää keskenään.

Voi kuule on kuin omasta näppiksestä tuo purkaus.
Mutta minkäs teet narsistiselle luonteenpiirteelle :(
Meillä tilanne meni niin pahaksi että me lapset muutimme alaikäisinä omillemme,
tarkennus äiti heitti minut ja vanhimman sisarukseni ulos, omien sanojensa mukaan se on muuttunut niin että me halusimme muuttaa.
(niin, tulin amiksesta kotiin ja huoneeni oli tyhjä, tavarani oli kannettu silloiselle poikaystävälleni)
Nuorin sisarukseni jo sitten lähti suosiolla 16vanhana, toki lapsilisät äiti piti koska kuuluihan ne hänelle.
Meillä äiti oikein rakastaa haukkua ja mollata meitä, sitten me ihmetellään kun
(silloin kun äitiin yhteyttä pidimme)
että miksi äidintuttavat ja ystävät katsovat meitä kuin jotakin ilmaa olisimme.
Syy,
hän oli haukkunut meidät kuinka olemme sitä ja tätä.
Jos tästä sanomaan äidille suoraan tulee huutia että
-mitä sinä taas kuvittelet ! ja loukkaantuminen päälle.
Meillä oikeasteen koko äidin puole suku on "outoja" liekö sitten kaikki enemmän ja vähemmän "sairaita"
Asuin olosuhteiden pakosta (työ) jokusen vuoden samalla paikkakunnalla kun äitini ja en voi edes sanoin kuvailla mikä helvetti silloin olikin valloillaan :(
Äitini mm koetti hankkia minulle potkuja töistä,
ei tuo ole mitään työtä et sinä mitään töitä tee hankkisit kunnon töitä
(äidin mielestä kunnon työt oli alipalkattu siivousala kuten itsekin oli)
Kiva siinä sitten saada työnantajaltakin huomautuksia kuinka minun kuuluisi pistää äitini ruotuun kun jos tulee työpaikallani käymään,
normaali ihminenhän toki olisi tajunnut että sinne ei tulla huutamaan ja riehumaan mutta ei äitini,
häntähän ei rjoitukset koske ja enhän minä mitään töitä edes tehnyt.

Tässä välissä löysin elämänkumppanini ja äitini koetti kaikkensa tehdä meille eroa
(nauroikin minulle että katsotaan kun tuo kohta sinut jättää kun kerron sinusta kaikki totuuden- niin siis valehtelee)
Ja sepä se kun äitini on saanut jopa viranomaisia uskomaan itseään,
vaikka valehtelee silmät korvat täyteen :(
Onnekseni tuleva elämänkumppanini seisoi rinnallani ja uskoi sen oikean totuuden :)

Työsuhteeni oli määräaikainen ja heti sen päätyttyä muutimme 200km päähän.

Edelleen sama meno jatkuu,
muuten mutta eipä tunge tänne niin helpolla.
Eli koettaa soitella, jos koetat puhua ja kysyä miksi toivoo meille omille lapsilleen pahaa niin suuttuu ja leikkii marttyyriä kuinka ette te tajua kuinka hän on aina joutunut tappelemaan ja taistelemaan ja mekin vielä syytetään vaikka hän ei ole ikinä tehnyt mitään..

Tässä näin lyhykäisyydessään.
Itse koetan pitää yhteydet niin minimissään kuin vain voikin olla, sisarukseni eivät edes vastaa äidille puhelimeen.
Että siitä voi miettiä kuinka ihana ja hyvää ja ennekaikkea rakastava äiti meillä on.

Joskus kuullut sanonnan että oma äiti ei ikinä toivo pahaa lapsilleen, meidän äiti toivoo :(

Mutta en ole jaksanut pahemmin miettiä, elämä jatkuu ;) Positiivista asennetta vaan ja saat paljon paremman elämän kun et jää miettimään ja murehtimaan miksi joku näin ja näin käyttäytyy ;)

Henkinen ja fyysinen. Pitää oppia olemaan ilman muiden hyväksyntää ja elämään omaa elämäänsä. Jos jatkuvasti on vain haittaa niin sitten pitää pysyä kaukana. Mulla on nyt 400 km väliä ja hyvin menee :)

Yhteistyössä