IL: rottweiler raateli taas

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2009090710204838_uu.shtml

Ja taas, MIKSI sekä täällä pienessä Suomessa, että lätäkön takana tämä sama rotu aiheuttaa jatkuvasti ongelmia... ? Jotain pitäisi tehdä, TODELLA, eikä vain päivitellä että voi, voi kurja yksittäistapaus, hienoja koiriahan ne on...

Tutkimus aiheesta:

The deadliest dogs
Merritt Clifton, editor of Animal People, has conducted an unusually detailed study of dog bites from 1982 to the present. (Clifton, Dog attack deaths and maimings, U.S. & Canada, September 1982 to November 13, 2006) The Clifton study show the number of serious canine-inflicted injuries by breed. The author's observations about the breeds and generally how to deal with the dangerous dog problem are enlightening.
According to the Clifton study, pit bulls, Rottweilers, Presa Canarios and their mixes are responsible for 74% of attacks that were included in the study, 68% of the attacks upon children, 82% of the attacks upon adults, 65% of the deaths, and 68% of the maimings. In more than two-thirds of the cases included in the study, the life-threatening or fatal attack was apparently the first known dangerous behavior by the animal in question. Clifton states:
If almost any other dog has a bad moment, someone may get bitten, but will not be maimed for life or killed, and the actuarial risk is accordingly reasonable. If a pit bull terrier or a Rottweiler has a bad moment, often someone is maimed or killed--and that has now created off-the-chart actuarial risk, for which the dogs as well as their victims are paying the price.
Clifton's opinions are as interesting as his statistics. For example, he says, "Pit bulls and Rottweilers are accordingly dogs who not only must be handled with special precautions, but also must be regulated with special requirements appropriate to the risk they may pose to the public and other animals, if they are to be kept at all."

Huomatkaa tämä lause, kun rotikan ja muiden samantyyppisten koirien puolustajat vastaatte, että esim. kultaisille noutajille tai pikkufifeillekin pitää sitten laittaa kuonokopat jos sellaista rotikoillekin suunnitellaan:

If almost any other dog has a bad moment, someone may get bitten, but will not be maimed for life or killed, and the actuarial risk is accordingly reasonable. If a pit bull terrier or a Rottweiler has a bad moment, often someone is maimed or killed--and that has now created off-the-chart actuarial risk, for which the dogs as well as their victims are paying the price.

Mun mielestä pitäisi säätää laki ettei tiettyjä koirarotuja saa pitää lemmikkinä.

Siis noita tuntuu sattuvan joka rodulle nykyään
Ja eiköhän se ole kiinni siitä, miten koiran kouluttaa? Tottakai löytyy niitäkin yksilöitä, joilla on päässä vikaa.

Tämä ei nyt liity uutisen koiraan, kun en taustoja tunne. Mutta huoletuttavinta mun mielestä on, että koulutusta vaativia (kaikki koirat vaatii myös sen peruskoulutuksen) ja aktiviteettia vaativia koiria myydään jos jonkinlaisille ihmisille, joilla ei ole kokemusta/osaamista tai edes halua kouluttaa vaativia koiria. Otetaan kun halvalla saadaan, eikä perehdytä koiran hoitamiseen. Pistää niin vihaksi sellainen. Monesti koiran ongelmat johtuvat omistajasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmaana:
Tämä ei nyt liity uutisen koiraan, kun en taustoja tunne. Mutta huoletuttavinta mun mielestä on, että koulutusta vaativia (kaikki koirat vaatii myös sen peruskoulutuksen) ja aktiviteettia vaativia koiria myydään jos jonkinlaisille ihmisille, joilla ei ole kokemusta/osaamista tai edes halua kouluttaa vaativia koiria. Otetaan kun halvalla saadaan, eikä perehdytä koiran hoitamiseen. Pistää niin vihaksi sellainen. Monesti koiran ongelmat johtuvat omistajasta.

Joo, eikä välttämättä halvalla saada, mutta halutaan vaan se tietty koirarotu
Eikä sitten keskitytä just tuohon, et mitä sen rotuinen koira oikeasti tarttee

Alkuperäinen kirjoittaja Taikatuuli harmaana:

Näin juuri, mutta juuri sen vuoksi nuo rodut joilla raateleminen on luonnossa (jalostettu siihen tarkoitukseen että leuat on vahvat ja pystyvät pitämään niilla lujaa kiinni), pitäisi kieltää. On eri asia puraiseeko kultainen noutaja tai spanieli koska se ei jää raatelemaan Tämä on täysin luonnekysymys, niitä ei ole jalostettu siihen)

Mä väitän että moni ottaa rotikan oman egonsa jatkeeksi tai pelottamaan ihmisiä, eivätkä sitten kuitenkaan kouluta koiraansa oikein. Rotikka ei ole mikään puudeli kun se hyökkää, joten kyllä aika tarkkana sais olla millaiseen perheeseen se tulee.

On toki eri asia, pureeko spanieli vai rotikka. Rotikalla on enemmän voimaa ja jo kokonsakin vuoksi saattaa saada pahaa jälkeä aikaiseksi.
Mun mielestä joitakin tiettyjä koirarotuja ei tarvitsisi kieltää, mikäli koira pääsisi osaaviin käsiin ja se koulutettaisiin hyvin ja sitä myöten minimoitaisiin/vältettäisiin kokonaan puremistilanteet (en osaa selittää, mutta ymmärrätte varmaan mitä tarkoitan)

Meillä on amerikanakita (kolmas meidän perheessä) Naapuri ihasteli koiraa kun se oli 8 vkoa vanha. Muutaman viikon päästä tuli ihmettelemään varsin kärkkäästi, että miksi sen rotuinen koira ja vielä lapsiperheeseen... oli tainnu rouva käydä netin ihmeellisessä maailmassa.
Meillä aloitettiin koiran koulutus samantien ku pentuna tuli meille. Muksun kanssa tulevat loistavasti toimeen ja ovat parhaita kavereita keskenään. Koulutus jatkuu edelleen ja tehdään pitkiä lenkkejä, sekä touhuillaan koiran kanssa. Koira tarvii kunnon koulutuksen ja sitä pitää osata käsitellä oikein. Ikävä kyllä, jotkut kouluttaa koiransa antamalla remmiä, se ei oo oikea tapa.

Hienoa että joku viittii laittaa tietoa tuommosen asian perusteeksi.

Ettei mene ihan perinteiseksi "musta kun nyt tuntuu siltä" keskusteluksi.

Mielenkiintoinen tutkimus kyllä, pohdin sitä kuitenkin että mitenkä näiden koirarotujen, etenkin Rottweilerin kohdalta, omistajat profiloituvat ?

Vaikuttaako se millä tavalla noihin prosenttilukemiin?

Miten kukaan pystyy takaamaan että nämä "tappavat rodut" saavat sitten sen kunnon koulutuksen ja kunnon kasvattajat? Kun valitettavasti näkee että juuri häiriintyneet ihmiset näitä rotuja itselleen haalivat. (Ei tietenkään kaikki mutta tämän voisi kohta jo yleistää.)

Mm. Jyväskylän koirapuistossa eräänä kesänä sattui muutamaan otteeseen tapaus (yhdessä olin itse mukana), jossa erittäin suuriegoinen mieshenkilö "koulutti" pitbull-pentuaan englanninkielellä puremaan toisia koiria, jos häntä alkoi joku siellä ärsyttämään. Rehenteli vielä kasvattavansa koirastaan tappajaa. Olipa uhannut jopa hakea aseen autostaan ja ampua jonkun saksanpaimenkoiran. Että tälläisiakin tapauksia sitä voi olla ja tuskin ainoa :(

Alkuperäinen kirjoittaja poppaliina:
Miten kukaan pystyy takaamaan että nämä "tappavat rodut" saavat sitten sen kunnon koulutuksen ja kunnon kasvattajat? Kun valitettavasti näkee että juuri häiriintyneet ihmiset näitä rotuja itselleen haalivat. (Ei tietenkään kaikki mutta tämän voisi kohta jo yleistää.)

Mun mielestä pentujen kasvattajat ovat todella tärkeässä asemassa, heidän tulisi valita koiran perhe huolellisesti. Sittenhän on näitä, jotka tekevät paperittomia pentuja ja onhan koiria jotka joutuvat kiertoonkin. Eihän siinä vaiheessa tiedä, millaisiin olosuhteisiin koira joutuu. Myös se, millaisesta yhdistelmästä pennut on, kertoo jotain.
Meille koiran kasvattajat pitivät pienimuotoisen haastattelun, mm. millainen kokemus meillä on koirista ja millaisiin olosuhteisiin koira tulee. Viimeisimmän amerikanakitamme kasvattajan kanssa oltiin yhteyksissä jo ennen kun pentueen emällä oli edes juoksut alkaneen. Ollaan laitettu säännöllisesti sähköpostia ja pidetty kenneltapaamisia.

Mm. Jyväskylän koirapuistossa eräänä kesänä sattui muutamaan otteeseen tapaus (yhdessä olin itse mukana), jossa erittäin suuriegoinen mieshenkilö "koulutti" pitbull-pentuaan englanninkielellä puremaan toisia koiria, jos häntä alkoi joku siellä ärsyttämään. Rehenteli vielä kasvattavansa koirastaan tappajaa. Olipa uhannut jopa hakea aseen autostaan ja ampua jonkun saksanpaimenkoiran. Että tälläisiakin tapauksia sitä voi olla ja tuskin ainoa :(

Huh, huh!! Inhottavia ihmisiä...

Doberi tai rotikkaa, ei tukkaa, pilottitakki, metallitalutin, eikä hajuakaan koiran koulutuksesta.

Pikainen profilointi.

Olen tehnyt saman havainnon kuin poppaliina.Aina kun kohtaan henkilön,jolla on joku näitä Hitlerin koiria,kokemuksesta tiedän,että muutamaa harvaa poikkeusta lukuunottamatta tälläisten koirien pitäjät ovat kuka enemmän kuka vähemmän häiriintynyt.Lähes kaikilla tälläisten rotujen harrastajilla yhteisenä luonteen piirteenä on halu alistaa kanssaeläjiään ja siihenhän kaikki diktaattorit ovat käyttäneet koiria apunaan kautta aikojen.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Baroness of Bastardia:

Doberi tai rotikkaa, ei tukkaa, pilottitakki, metallitalutin, eikä hajuakaan koiran koulutuksesta.

Pikainen profilointi.

Tämä profilointi on aika helppo tehdä mm. irc-galleria -yhteisöjen perusteella. :snotty:

Jatketaan profiilia hieman kääntäen. Jokelan koulu, Pohjanmaan tapahtuma... Eliminoidaanko kaikki osalliset, vai vaan koulutusvastuusta ja viranhoidosta vastaavat. Pelkästään Suomessa. Miten on?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Huomatkaa tämä lause, kun rotikan ja muiden samantyyppisten koirien puolustajat vastaatte, että esim. kultaisille noutajille tai pikkufifeillekin pitää sitten laittaa kuonokopat jos sellaista rotikoillekin suunnitellaan:
itseasiassa Suomessa purematilastoja johtaa lapsiperheeseen ja lemmikiksi joka paikassa mainostettava kultainennoutaja :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:
itseasiassa Suomessa purematilastoja johtaa lapsiperheeseen ja lemmikiksi joka paikassa mainostettava kultainennoutaja :whistle:

Oisko sulla jotain linkkiä noihin tilastoihin kun en löydä itse?

Alkuperäinen kirjoittaja mielenkiinnosta:
Alkuperäinen kirjoittaja Tirsku:

Oisko sulla jotain linkkiä noihin tilastoihin kun en löydä itse?

katotaas löytyykö...

mua pistää kyllä vihaks tälläset yleistykset.
meillä rotikkatyttö on nimenomaan se PERHEkoira ja loistava sellainen.
ei mitenkään rotua valittu kun se tuli tavallaan vahingossa. eka vaan hoitoon ja sit omistaja ehdotti jos haluttais se kun ei hänellä aikaa, oli silloin 6kk vanha. tämän neidin myötä olen kyllä rotuun ihastunut. :)
haastava oli kouluttaa mutta nyt kun koulutettu niin tottelee paljon paremmin kuin esim. äitini spanieli.

esimerkki tapaus tästä meidän "raatelijasta":
toinen koira hyökkäsi koiramme kimppuun, koiramme toki puolustautui ja puri takaisin, mieheni karjaisi irti!, oma koiramme irroitti otteensa heti ja toinen koira jatkoi puremista niin kauan että mieheni piti käsin repiä leuat auki siltä että sai otteen irti. nyt koiramme toinen korva on eri asennossa tästä tapauksesta johtuen.
eli tämä meidän raatelija irroitti käskystä otteensa itseään puolustaessakin!

ÄLKÄÄ YLEISTÄKÖ!!

Yhteistyössä