Ikuinen valkovuoto

• Viestiketjun aloittaja Haisuli forever?
  • Ensimmäinen viesti
Haisuli forever?
Tilanne on nyt se, että kun vihdoin ja viimein sain raahattua itseni gynelle (ekakertalainen) haisevan, keltaisen ja välillä paakkuisen valkovuodon takia, niin lääkäri ei löytänyt mitään epänormaalia, kaikki oli muka kunnossa!? Anteeksi vain, mutta joudunko minä todella kärsimään tästä lopun ikääni?!

Olin ennen gynelle menoa kokeillut kaikkia mahdollisia itsehoitolääkkeitä, järjestyksessä egovac (tai ecovag, en nyt muista kuinka se meni),starogyn-voide,gyno-daktarin(hiivasienilääke) ja lopulta lääkärin määräämä emättimen tasapainoa edistävä gynophilus. Ja heittäkää villi veikkaus, auttoiko mikään noista?? No ei! Mikä hemmetti on vialla?

Seksitaudista ei voi olla kyse (kyllä, neitsyt), joten ehdotuksia, missä vika? Itse olen punniskellut, että voisiko syynä olla kenties tamponien käyttö? Voisivatko ne järkyttää niin kovasti emättimeni tasapainoa? Tai voisiko syynä olla jokin virtsatiehen liittyvä ongelma? Eikö lääkärin olisi pitänyt ottaa sekin tutkimuksessaan huomioon? Papan hän ainakin otti, ja mitä muita kokeita siihen nyt kuuluukaan...

Viimeinen ehdotukseni olisi diabetes. Luin jostain, että siihen voi liittyä kyseiset oireet, mutta taudin pelossa en halua testata sokeriarvojani. Tiedän, hullua, mutta ajatuskin itsensä piikittämisestä puistattaa. Suvussa diabetestä on, ja mässyhirmuna se voisi olla hyvinkin varteenotettava vaihtoehto, mutta koska minulla ei ole jano, eikä sen myötä vessassaravaamisen tarve, niin suljen sen vaihtoehdon pois. On se sitten fiksua tai ei. Ja vielä yksi seikka, olen nuori aikuinen, joka on kärsinyt tästä taudista about 14-vuotiaasta asti. Päätelkää siitä, miten leipääntynyt siihen olen. Ja kuinka itsevarma nuoruus minulla onkaan ollut.

- Kirjoittaa hän katkerana.

5xmamma
Voi, älä sure:)
Minä olen vastaavasta ongelmasta kärsinyt vuosia, vuosia. Kaiken maailman kokeita ottivat moneen ja moneen kertaan. Eikä mitään vikaa löytynyt. Valkovuoto oli määrällisestikin niin paljon, että se tuli kaikista housuista läpi jos ei ollut pikkuhousunsuojaa aina.
Nyt vasta, viidennen lapsen jälkeen tilanne on rauhoittunut. Paakkuista se toisinaan on vieläkin. Mutta hiivaa ei kuitenkaan ole ja määrältään sen verran niukkaa, ettei housut enää tahriinnu.

rauhallista Joulua..

Haisuli forever?
Jestas, kohtalotoveri! Niin että täytyy pika pikaa pyöräyttää viisi penskaa, niin ongelma vihdoin hellittää? xD Huojentava tieto, kerta kaikkiaan... Mutta eikö sun ollu vaikeeta elää sen kanssa? Mua ainakin koko ajan hirvittää, että jos joku haistaa sen katkun, tai huomaa meikän kalsareiden olevan keltaset, jos yleisessä tilassa riisuudun. Se on niin oksettavaa! Itselläkin on aina niin epäpuhdas olo. Ja sama juttu mulla ton määrän kans, vaikka ei se vissiin muista housuista mene läpi, kalsareihin jää. Ei oo mullakaan hiivaa. Mutta kyllä harmittaa!

5xmamma
No ei kai nyt tarvii rueta viittä tenavaa tekemään=)

Kyllähän se häiritsi, kun oli kalsarit ja farkutkin märät. Mutta muutaman kerran kun märissä housuissa oli liikkeellä, alkoi muistaa laittaa pikkuhousunsuojan. Kaikkeen tottuu ja kun mitään vikaa ei löytynyt, oli vaan elettävä sen kanssa.

Haju ei yleensä tule pikkuhousunsuojan läpi. Tosin suojia piti mukanaan kantaa, että sai vaihtaa aina vessareissulla ja käsisuihku tuli varsin tutuksi:)
Minulla alkoi kyseinen ongelma heti kuukautisten alettua eli n. 13v ja nyt ikää 37.

abc
Kokeile parin viikon ajan tiukkaa dieettiä: ei valkoisia jauhoja missään muodossa, ei sokeria eikä keinotekoisia makeutusaineita. Syö sen sijaan paljon hedelmiä ja vaikka yksi kuuri maitohappobakteereita sisäisesti (kaupoista löytyy maitohappobakteerijuomia). On olemassa ""hiivatauti"" jota länsimainen lääketiede pitää huuhaana. Oli miten oli moni niistä henkilöistä jotka kärsivät samankaltaisista oireista kanssasi ovat saaneet avun jättämällä vehnäjauhot ja sokerin pois ruokavaliosta.

Jos epäilet tamponien aiheuttavan oireilun, voit kokeilla seuraavat kuukautiset ilman niitä. JOs tilanne tasapainottuu, sitten tamponit olivat ainakin yksi osatekijä.

alkup.
Jaa että pitäisi jättää sokeri ja vehnäjauhot kokonaan pois ruokavaliosta? Aargh! Siinähän tulee hulluksi. Ei multa sellasta itsekontrollia löydy. Ja eikös se ole vaarallista lopettaa kokonaan sokerin käyttö? Menee arvot liian alas. Ja herranjumala, mitä mä ees voisin syödä? Sokeria on kaikkialla! Samoin jauhoja... Ja asiaahan ei helpota se, että asun vielä hetken aikaa äidin kanssa, ja joulu (=jumalaiset ruoat) on tulossa... Ja jos voisit heittää esimerkin noista juomista, abc. Joghurttihan vissiin myös on hyväksi, niitten maitohappobakteerien takia, mutta pitäisi sitten vissiin syödä ihan maustamatonta. Ja mikäs sen bulgarian (vai mikä se oli) joghurtin salaisuus on, vai onko sekin vaan maustamatonta?

Mä oon kyllä kanssa vähän sitä mieltä, että se voisi auttaa. Oon tehny omia havaintoja. Mitä enemmän syön (mitä tahansa) sitä runsaampaa se on. Mutta tähän varmaan pätee myöskin sanonta tyhjästä on paha nyhjästä..=)

Ja nuo hemmetin kuukautiset... Kun kerran alottaa tamponien käytön, ei kyllä mieluusti vaihda siteisiin... Se on niin epävarmaa ja sotkuista! No, kai sitä nyt kerran voisi kokeilla siteillä...iuh... Kiitos kuitenkin avusta, helpottaa tietää että en sentään yksin tämän asian kanssa taistele, 5xmamma!

es
Ikää on 48 ja sama vaiva on ollut siitä asti kun menkat alkoi.
Toisinaan vaiva on parempi ja toisinaan huonompi. Olen jo tyytyväinen jos vain pikkuhousut sotkeentuu, sillä välillä menee farkkuihin asti.
En enää jaksa käydä kokeissa, kun kohta luulevat minun olevan luulosairas.
Tuossa ruokavaliossa on kyllä järkeä. Jotenkin selitän tämän johtuvan liian happamasta elimistöstä, mitä juuri nuo sokeri ja valkoiset vehnäjauhot edesauttaa.

abc
Sokeria on hedelmissäkin ja niissä oleva sokeri on juuri sitä terveellistä. Vehnäjauhojen poisjättäminen ei ole mikään ongelma. Mutta juhli ihmeessä normaali joulu, kokeile sen jälkeen. Niin ja ei sinun tarvitse esimerkiksi karkkeja kokonaan unohtaa, kunhan siksi aikaa että oireet häviää ja sen jälkeen pidät karkkipäivät ettei elimistö mene sekaisin siitä luonnottomasta sokerista.

Pyysit esimerkkiä juomista. En muista kaikkien ""oikeita"" nimiä. Meidän kaupassa ainakin kylmällä mehuhyllyllä on Gefilus-mehuja. Niiden pakkausten päällä lukee selvästi maitohappobakteerilisäyksestä. (On muitakin varmasti, mutta en saa niiden nimiä mieleeni. Itse syön/juon noin muutaman kerran vuodessa maitohappobakteerikuurin)

SItten moni suosittelee GEfilus (tai asidophilus) -piimää, mutta minä inhoan sitä yli kaiken, maistuu liian kitkerältä. Mehut, joita olen kokeillut, ovat olleet 1) makeita 2) hyviä 3) ei sivumakuja

Bulgarian yog. on tosiaan hyvää. ja ne maustamattomatkin jogurtit voi maustaa esimerkiksi kuivatuilla hedelmäpaloilla (niillä joita ei ole sokeroitu) tai tuorehedelmillä.

Mutta kokeile ihmeessä, siinähän et menetä mitään!

alkup.
Juuri katselin tuossa noita leipäpakkauksia, ja tein havainnon, että ruisleivissäkin on vehnäjauhoja! Onko gluteenittomia (=vehnäjauhottomia, en taas ole nimityksestä satavarma) leipiä olemassakaan? Tai varmasti on, mutta tietysti sikakalliita... Vai onko noitten ruisleipien vehnis määrä niin olematon, että niitäkin voisi syödä?

No juu, voinhan mä yrittää nyt joulun aikanakin vähän hillitä itseäni, ja sitten sen jälkeen ryhtyä tositoimiin... Niin vielä noista jogurteista, että kumpi olisi parempi vaihtoehto, bulg. vai maustamat.? Googlasin justiin bulgarian jogurtin, ja löysin sellaisen hunajaa sisältävän myös, onko se sitten parempi vai huonompi kuin tavallinen bulg? Itse ainakin veikkaan, että se maistuu paremmalta...xD Täytyy mehuihinkin perehtyä, ja oonhan mä joskus niitä katsellutkin kaupan hyllyllä... Piimät ei oo mullekaan vaihtoehto, hyi että ne on happamia!

Kiitos paljon avusta abc, toivotaan vielä että konstit toimivat minuunkin!

Vielä yksi tyhmä kysymys tuosta luonnottomasta sokerista... Eli onko se nyt karkkisokeria vaiko sitä hedelmäsokeria? Kun tuossa lauseessa sen voi ymmärtää molemminpäin. Itse heitän nerokkaan arvauksen, että hedelmäsokeri tuskin on sitä luonnotonta...xD mutta päätin silti vielä varmistaa... Kiitos!

abc
No niin on, uskoisin kuitenkin että vähäiset määrät vehnäjauhoja kehon on helpompi sulattaa. On vehnäjauhottomiakin olemassa, mutta tosiaan kalliita ovat (ellet leivo itse). Katsele täysjyväleipiä jos niistä pitäisit enemmän (nekin ovat kalliimpia kyllä)

Kokeile itse jogurttien suhteen mikä maistuu, minä en oikein osaa neuvo eteenpäin. Oma mahani pitää bulgarian jogurtista (ja hunajamaustettua en voi sietää, mutta mukabvaa jos se sinulle maistuu! Hunaja on kyllä terveellistä)... Maista ja kokeile!

Hedelmissä on hedelmäsokeria, sitä tervellisempää, joka kehon on helpompi käyttää. Tuo valkoinen sokeri, jota kaupoissa myydään on ""pahaa"" on olemassa myös ruskeaa sokeria, joka on terveellisempää (ja kalliimpaa) kuin valkoinen sokeri, ja intiaanisokeria (älä kysy mistä sitä saa, en teidä, mutta se on todella kallista). Hedelmät on siksikin parempi vaihtoehto, kun niissä tulee kuituja samaan hintaa.

(Ja joo: gluteenittomassa ruokavaliossa ei käytetä vehnäjauhoja, joten ne voivat olla yksi vaihtoehto, en ole itse kokeillut gluteenittomia valmisruokia esim.)

Sissi
Itse uskon, että sinä saatat olla ylihygienian uhri. Kun sinulla on ollut hieman normaalia enemmän luonnollista emättimen eritettä, olet alkanut hoitaa sitä ja limakalvojen tasapaino on järkkynyt sitä tietä.
Ihmiset ovat valtavan erilaisia. Mikä toisesta on pahanhajuista, ei toisesta ole. Sinulla ei voi olla kovin pahanhajuista valkovuotoa, jos olet neitsyt. Valkovuotohan tulee aina jonkinlaisesta emättimen tulehduksesta ja eliöstä.
Jos on neitsyt tai yksi suhde, gynen vaivat ovat ihan olematomia. Kaikki gynekologit kuolisivat nälkään jos kaikilla olisis näin.

Jogrttia voi käyttää suun kautta, mutta sitä voi sivellä esim sormellä vaginaan ja ulkosynnyttimiin. On ihan käypänen kikka vaikka sitä monet täällä naureskelevat. Jogurtti sisältää juuri lactophilusta. Purkki voi olla veskissa kolmisen päivää. Sen koostumus hieman kiinteytyy ja sitä on helppo laittaa aina vekissä kaäydessä pesun jälkeen vähäsen.

Lactophilusta on myös joissakin monivitamiineissa ja tulee kätevästi otettua samalla kuin vitamiinit.

kommentti
Ystävättärelläni oli juuri tuollainen ylihygieninen kierre. Lääkäri kielsi pesemästä liikaa, varsinkin pesuaineilla.

Toinen asia. Minä sain kerran ulkomaanmatkalla trikomonas-bakteerin (uima-altaasta kait) sillä olin silloin vielä neitsyt.
Voi niitä tulehduksia tulla ennen yhdyntöjäkin.

mitätehdä?
Täällä olisi vielä yksi ""kohtalontoveri"" . Olen 14 v. ja valkovuoto vetistä ja yleensä todella paakkuista , ei haise ja lapinäkyvää. Tähän alkaa meikäläinenki jo pikkuhiljaa ärsyyntyä. En tiedä onko se sitten hiivasieni mutta eikös se ole aika harvinaista näin nuorella? No mutta joo , aloin käyttämään tamponia ja erehdyksissäni pidin sitä ihan yli aikaa (14 h) , ja vielä aika monesti. Siitä se sitte varmaan johtuu,, vaiko?

alkup.
Jos kutisee ja on paakkuja, niin kyseesä voi hyvinkin olla hiivasieni, mutta toisaalta, esiintyyhän minullakin välillä suuriakin klönttejä, mutta hiivasientä ei silti ole. Ota tästä nyt sitten selvää!

Riippuu vähän mitä tarkoitat niukalla... Minulla ainakin kestää menkat n.5 päivää, ja yleensä ihan pikkuriikkistä vuotoa valuu vielä pari päivää sen jälkeen. Ja vuoto voi olla alussa ja lopussa ruskeata, mutta kai sen pitäis enimmäkseen olla punaista... Minä kerron sitten vain omasta elämästäni, faktoja en tiedä...=)

Täytyy kokeilla noita niksejä jahka joulu on ohitse, lipitän kylläkin jo gefilus-mehuja. Ne ovat muuten ihan hyviä! Kiitos älyttömästi vinkeistä, nyt voin ainakin välillä vähän kontrolloida valkovuotoani (edellyttäen tietysti, että tämä vihon viimeinen keino tepsisi meikään), joka olisi ihan suotavaa ajatellen tulevia bileitä (potkijaiset ym)... TACK!

mitätehdä?
Valkovuotoni on aikas ""nestemäistä"" ja aika paakkuista, mut se määrä,, sitä tulee ja paljon. Kiva ku oon tässä rantalomallekki menossa ni bikinit tulee ihan märiks jostai valkovuodosta. :S ,, muut asiat kyl tiiän :D

alkup.
No minä en kyllä sanoisi olleeni ylihygieninen, sillä hajun pystyi (ja pystyy) haistamaan ihan normaali istuma-asennosta, ja haju on hirveä! Sitäpaitsi jos valkovuodon PITÄISI olla hajutonta ja väritöntä, niin onko se sitten liioittelua luulla että jotain on vialla? Eikä emättimeni tila nyt ainakaan lääkkeistä ole pahentunut. Ihan samanlaista vuoto on kuin ennen lääkkeiden käyttöä.

Enkä minä samantein oireiden ilmestyttyä lähtenyt kokeilemaan lääkkeitä, vaan kului vuosia ennen kuin ryhdyin toimiin. Johtuen siitä että olin vielä nuori ja arka kun ensioireet tulivat...NIH!

sama vika rahikaisella
Mulla sama ongelma, valkovuoto. Alkoi joskus 14-kesäsenä, nyt olen 26v. Käytän pikkuhousunsuojaa päivittäin. Joskus paakkuja, joskus ei. Lääkäri ei löytänyt mitään, tuumasi vain, että valkovuoto on yksilöllistä ja hyvä että sitä on, pitää emättimen bakteeritasapainon kunnossa. Tai jotain vastaavaa... On mulla hiivatulehduskin ollut, mutta meni ohi melkein saman tien kun sain emätinpuikot ostettua. En sis käyttänyt puikkoja. Kutinaa ilmenee silloin tällöin, mutta kaapissahan nuo puikot ovat vieläkin. Kutina mennyt aina ohi itsekseen pari päivän kuluttua, joskus kestänyt kauemminkin. Laiha lohtu, mutta oli miten oli, meitä kohtalotovereita on......

kiira
Ikuiseen valkovuotoon ikuinen pikkuhousunsuojien käyttö, ja seurauksena voi olla kierre. Pikkuhousunsuojat voivat osaltaan ärsyttää ja valkovuoto jatkuu. Kertakäyttösuojat kannattaa vaihtaa kestosuojiin. Niistäkin saa tietoa tuolta kuukuppikunnan sivustolta.

Yhteistyössä