Ikkunalla hometta - mitä pitäisi tehdä?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli siis huomasin että ihan ikkunassa kiinni, siinä alarajassa ikkunalistassa on hiukan hometta. Johtunee siis mitä ilmeisemmin siitä että ikkuna siis valskaa.

Onko toi miten haitallista ja mitä pitäis tehdä?
 
Kyllä sitä hometta pitäisi olla aika paljon ja ihan tietynlaista että se olisi vaarallista. Homeitiöitä on joka paikassa, ja sitten ne alkavat levitä otollisissa olosuhteissa. Teidän ikkunalaudalla on vissiin sellaiset. Pieni pintahome ei haittaa mitään, ei hillossa eikä leivässä eikä juustossa eikä ikkunalaudalla :)
 
meilläkin oli vanhassa asunnossa just siinä ikkunan alareunan silikoonissa sitä mustaa pistettä. MEillä kostui talvella helposti ikkunat. Pyyhin rätillä ja saippuavedellä.
Terve asunto oli muuten ja emme oireilleet mitenkään.
Ikkunanpesun yhteydessä putsasin aina kaikki vaan hyvin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Miksi se olisi vaarallista? Tavallisella saippualla lähtee.

Meillä kasvoi entisessä asunnossa sieniä, siis sellaisia tatteja, kylpyhuoneen nurkassa :D :D
:o
:D Ok no täytyy sanoa ettei ollut Suomessa. Reilu vuosi asuttiin siellä, eikä tullut mieleenkään että olisi pitänyt huolestua. Eikä sairasteltu. Tosin ei kyllä niitä sieniä syötykään, annettiin vaan olla siellä koristeena :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Alkuperäinen kirjoittaja Mystery:
Alkuperäinen kirjoittaja Mari -76:
Miksi se olisi vaarallista? Tavallisella saippualla lähtee.

Meillä kasvoi entisessä asunnossa sieniä, siis sellaisia tatteja, kylpyhuoneen nurkassa :D :D
:o
:D Ok no täytyy sanoa ettei ollut Suomessa. Reilu vuosi asuttiin siellä, eikä tullut mieleenkään että olisi pitänyt huolestua. Eikä sairasteltu. Tosin ei kyllä niitä sieniä syötykään, annettiin vaan olla siellä koristeena :D

:D Hurjalta kuulostaa; tatteja kylppärin nurkassa.
 
Taitaapi olla ihan vaan likaa. Vai tarkoitatko valskaamisella, että vedet tulee teille sisälle. Ikkunoiden ei ole tarkoitus olla tiiviitä, sillä usein niiden rakojen (ja valskaamisen) avulla talossa on raitista ilmaa hengittää. Tosin vedon tunteen vähentämiseksi kannattaa raot pitää yläreunassa, ei alareunassa.

Jos kosteus tiivistyy ikkunoiden väliin, niin suosittelen enemmän rakoja.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Taitaapi olla ihan vaan likaa. Vai tarkoitatko valskaamisella, että vedet tulee teille sisälle. Ikkunoiden ei ole tarkoitus olla tiiviitä, sillä usein niiden rakojen (ja valskaamisen) avulla talossa on raitista ilmaa hengittää. Tosin vedon tunteen vähentämiseksi kannattaa raot pitää yläreunassa, ei alareunassa.

Jos kosteus tiivistyy ikkunoiden väliin, niin suosittelen enemmän rakoja.

Uusissa taloissa, joissa on koneellinen tulo ja ilmanpoisto ei ole suositeltavaa, että ikkunat vetävät.

Sen sijaan painovoimaiset ilmanvaihto talot, joissa on vielä liian vähän tuuletus aukkoja seinissä, on ihan hyväksi noi raot kuten nalkuttava talonmies sanoikin. Vesi ei saa silti rakojen kautta tulla sisälle.
 
Ei tämä ole mikään uusi talo ja ikkunat ei ole avattavat ja sitä oli siis ihan tuossa sisäpuolella ja minusta se on nimenomaan hometta eikä mitään likaa. Ikkunat hikoilevat aina aika ajoin eli kaiketi tuo johtuu siis siitä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei tämä ole mikään uusi talo ja ikkunat ei ole avattavat ja sitä oli siis ihan tuossa sisäpuolella ja minusta se on nimenomaan hometta eikä mitään likaa. Ikkunat hikoilevat aina aika ajoin eli kaiketi tuo johtuu siis siitä.

Meillä oli kans semmosta ihan kunnon paksukerros hötteröä siinä ikkunanpuussa ja meille ainakin tehdään jonkunlainen suursiivous niihin hiotaan ja poistetaan se home kunnolla pois jonka jälkeen myös koko kämppä suursiivotaan. Ja me ollaan oireiltu siitä asti kun on muutettu tähän.

Tuomosta hometta saattaa syntyä jos on liian paksut pimennysverhot ja ne on koko ajan kiinni ja sitten kun ikkunat valskaa niin kosteus pääsee sisään ja patteri lämmittää niin kyllähän siinä alkaa kasvaa jos jonkinlaista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei tämä ole mikään uusi talo ja ikkunat ei ole avattavat ja sitä oli siis ihan tuossa sisäpuolella ja minusta se on nimenomaan hometta eikä mitään likaa. Ikkunat hikoilevat aina aika ajoin eli kaiketi tuo johtuu siis siitä.

Meillä oli kans semmosta ihan kunnon paksukerros hötteröä siinä ikkunanpuussa ja meille ainakin tehdään jonkunlainen suursiivous niihin hiotaan ja poistetaan se home kunnolla pois jonka jälkeen myös koko kämppä suursiivotaan. Ja me ollaan oireiltu siitä asti kun on muutettu tähän.

Tuomosta hometta saattaa syntyä jos on liian paksut pimennysverhot ja ne on koko ajan kiinni ja sitten kun ikkunat valskaa niin kosteus pääsee sisään ja patteri lämmittää niin kyllähän siinä alkaa kasvaa jos jonkinlaista.

Me ollaan asuttu tässä 6,5vuotta eikä olla koskaan oireiltu mitenkään eikä tossa mitään paksua kerrosta siis ole, mutta sen verran että vahingossa huomasin. Tavalliset sälekaihtimet on siinä, mutta on ne oikeastaan aina alhaalla.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tässä on kuvaa mutta aika iso kuva on:

http://www.aijaa.com/v.php?i=4228237.jpg

Tuomosta meilläkin oli mutta semmosta tumman harmaata ja toisessa makkarissa juuri tuomosia valkosia hötteröpalleroita.

Onko teillä minkälaiset sälkaihtimet pimennysverhot?

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tässä on kuvaa mutta aika iso kuva on:

http://www.aijaa.com/v.php?i=4228237.jpg

Tuomosta meilläkin oli mutta semmosta tumman harmaata ja toisessa makkarissa juuri tuomosia valkosia hötteröpalleroita.

Onko teillä minkälaiset sälkaihtimet pimennysverhot?

Ihan siis tavalliset sälekaihtimet ja ne on tuossa ikkunan pinnassa siis.
 

Yhteistyössä