Ikäeroa lapsille 1v 9kk, Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Meille on tulossa toinen lapsi ja ikäeroa esikoiseen olisi tulossa 1v9kk (viikkoa vajaa 1v10kk). Lapsi erittäin toivottu ja olemme iloisia raskaudesta ja uudesta perheenlisäyksestä, mutta täytyy myöntä, että silti jännittää.

Onko ikäero ihan liian pieni, riistämmekö esikoisen pikkulapsi-lapsuuden,selvitäänkö alusta hengissä...tämän kaltaisia ajatuksia pyörii mielessä.
Mitkä ovat teidän kokemukset ikäerosta?
Pliis, jakakaa realistisia kokemuksianne ja kertokaa ehdottoman hyviä puolia. Mies innoissaan ja hänellä lyhyt ikäero sisarukseensa ja toivoi meidän lapsille samaa.

Mulla ihan hyvä kokemus moisesta ikäerosta. Nuoremman ollessa muutaman kk ikäinen alkoivat jo leikkiä yhdessä ja pienempi ihaili isompaa ja halusi aina seurata tätä. En kokenut mitään erityistä rankkuutta ikäeron takia.

Meillä ikäeroa 1v8kk ja on mennyt tosi hyvin alusta asti. Esikoinen on tyttö eikä ole ollut kovin mustasukkainen, alussa oli tosi varovainen vauvan suhteen ja nyt kun poika on jo 9kk, pyörivät tuolla lattialla kahdestaan koko päivän touhuamassa, vahtia täytyy vieläkin kokoajan kun tyttö ei ymmärrä voimiaan niin saattaa olla liian "rajua" välillä ja poikakin on välillä herkkis, ilmoittaa siis jos ei tykkää liiallisesta läheisyydestä :-D
Imetys ei mulla onnistunut muista syistä mutta kun alussa imetin, meillä esikoinen vaan istuskeli sen ajan sohvalla vieressä ja luki kirjaa. Yritin pitää vauvaa lattialla heti kun se oli mahdollista (eli ei nukkunut koko aikaa) ja laitoin sille katseltavaa ja leikin vieressä esikoisen kanssa.
Välillä tämä on tietysti vieläkin tätä että molemmat haluaa jotain yhtäaikaa esim. ruokaa ja ovat molemmat äänessä (esikoisella alkoi uhmaa 2v täytettyään) mutta täytyy muistaa ettei useimmiten kummallakaan ole hätää oikeasti, toinen voi siis hetken odottaa. Yleensä yritän ennakoida mutta aina ei onnistu :-)
Meillä poikakin on ollut helppo, on siis ollut helppoa antaa aikaa esikoisellekin. Toisinaan olen käynyt esikoisen kanssa kahdestaan puistossa niin poika on jäänyt isän kanssa kotiin.
Välillä on ollut vaikeampia päiviä, useimmiten helpompia ja hermoja tässä täytyy kasvattaa kyllä :-) Meillä on jopa haaveissa kolmaskin pienellä ikäerolla.
Serkullani on 1v1kk ikäerolla pojat ja alusta saakka on ollut todella raskasta kuulemma, kyllä musta meillä ikäero oli ihan sopiva, raskaalta ei ole tuntunut kuin ihan pieniä hetkiä.

Meillä ikäero 1v8kk ja ennakko peloista huolimatta ikäero on osoittautunut loistavaksi. Tosin isona tekijänä on vauvan lunki luonne ja olemattomat mahavaivat. Raskausaika on tähän saakka ollut rankin vaihe väsymyksen vuoksi. Herää kuopus 3-6 kertaa yössä imemään edelleen, mutta en ole edes sen vuoksi väsynyt päivisin.
Vasta pari viikkoa sitten ajattelin, että esikoisella on ollut kyllä aika yksinäinen vauva aika kun jo nyt vauva saa valtavasti seuraa esikoisesta. Vauva täytti siis äsken 6 kk. Tietysti esikoisella uhmaa pukkaa tulemaan pintaan ja välillä on jäähy ahkerassa käytössä, mutta pääosin arki on varsin kivaa ja leppoista. Esikoista pitää tietenkin vahtia kun meinaa olla pikkuista hoitaessaan välillä vähän turhan ronski otteissaan ja välillä koettaa kiusaakin tehdä..

Nyt vaan alkaa kiirettä pitämään kun kuopus alkoi eilen nousemaan seisomaan(!!) tukea vasten ja älyä ei ole yhtään.. Tänä aamuna hoksasi könittämisen riemun. Esikoinenkin oli nopea liikkeelle lähtijä, mutta tämä on jotain älytöntä. Esikoinen näyttää olevan vähän liian kiinnostunut heiluttelemaan vauvaa kun nousee liikkeelle tai seisomaan. Voi apua!

No, meillä on kahdesti ollut väli n. 1v8kk. Siinä on puolensa. Isompi on jo omatoimisempi kuin reilu 1v jne..
Lapset oppivat vielä leikkimään ihan hyvin yhdessä ja heillä on iloa toisistaan.
Mielestäni 'lasiparin' ikäeron olisi kuitenkin paras olla alle 1v6kk, siitäkin meidän katraassa on kokemusta.
Pienellä ikäerolla olevat lapset lähtevät ikäänkuin 'kehittymään' yhdessä. Nuorempi ottaa monessa asiassa ihaillun isomman lähes kiinni, kun on pakko yrittää liiankin vaikeita juttuja jotka isompi osaa.

Pidemmässä ikäerossa on mielestäni enemmän haittoja lapsen kannalta.

Sitä mä en ymmärrä yhtään, että pikkulapsiaika menisi pilalle sisaruksen takia. Sisarus on lapselle niin suuri ilo, ettei oikeastaan mikään vanhemman tekeminen voi sitä korvata.

[QUOTE="Muuan";28688363]No, meillä on kahdesti ollut väli n. 1v8kk. Siinä on puolensa. Isompi on jo omatoimisempi kuin reilu 1v jne..
Lapset oppivat vielä leikkimään ihan hyvin yhdessä ja heillä on iloa toisistaan.
Mielestäni 'lasiparin' ikäeron olisi kuitenkin paras olla alle 1v6kk, siitäkin meidän katraassa on kokemusta.
Pienellä ikäerolla olevat lapset lähtevät ikäänkuin 'kehittymään' yhdessä. Nuorempi ottaa monessa asiassa ihaillun isomman lähes kiinni, kun on pakko yrittää liiankin vaikeita juttuja jotka isompi osaa.

Pidemmässä ikäerossa on mielestäni enemmän haittoja lapsen kannalta.

Sitä mä en ymmärrä yhtään, että pikkulapsiaika menisi pilalle sisaruksen takia. Sisarus on lapselle niin suuri ilo, ettei oikeastaan mikään vanhemman tekeminen voi sitä korvata.[/QUOTE]

Me ainakin halutaan lapset sillä ikäerolla, mikä tuntuu omalle jaksamiselle sopivalta: en todellakaan ala miettiä jotain leikkikaveri-juttuja siinä vaiheessa kun mietitään raskautumista, se on mielestäni täysin väärä lähtökohta.

Meillä pojilla ikäeroa 1v8kk ja mun mielestä ihan hyvä ikäero. Vastoin kaikkien puheita, ei mielestäni se kuopuksen pikkuvauva aika edes ollut raskas. Ja meillä tuo kuopus vielä vietti elämänsä ensimmäiset 6kk rinnalla. Molemmat meillä olleet todella hionoja nukkujia ja muutenkaan eivät ole viihtyneet sitterissä yms. Pitänyt pitää pystyssä ja heilutella jne.

Kuitenkin vauva kulkee helposti mukana, ja onneksi pystyin imettämään "vauhdissa". Lukemattomia ne kerrat kun ole lattialla istunut esikoisen kanssa ajamassa autoja ja samalla imettänyt. Valitettavaa on se, että pienellä ikäerolla olevissa lapsissa, se on se vauva joka sopeutuu ja kulkee "vaan" mukana. Käytiin muskarit, puistot yms. Vauva sylissä ja juoksin esikoisen perässä.

Esikoinen kun kuotenkin myös niin pieni että apua tarvitsi kaikessa. Kuitenkin koen että hyvä puoli oli se, ettei noin pieni oikein "osannut" olla mustasukkainen ja muutoinkin ovat vielä kovin mukautuvaisia.

Rankinta oli kun kuopus oli sen 1v-1,5v, ymmärrystä ei vielä yhtään mutta menohalut ja osallistumisen tarve jo kovaa. Siihen juuri 3-vuotias äkkipikainen uhmaikänen, joka myöskään ei vielä osaa luovuttaa, joustaa tai ajatella ensin. Silloin tuntui että aina joku huutaa, itkee tai muuten vaan tekee pahojaan.

Nyt pojat on hiukan päälle 2v ja hiukan alle 4v ja tappelevat kyllä PALJON, mutta se myös luonnekysymys (meillä molemmat todella vilkkaita ja kovapäisiä). Juoksevat ja riehuvat eli menoa ja ääntä riittää. Toisaalta kun molemmilla jo hiukan enemmän ymmärrystä ja myöskään fyysiset erot ei enää niin suuret, uskaltaa niiden jo antaa keskenään selvitellä välejään eikä tarvitse kokoajan puuttua.

Mulla yksi kaveri jolla on tytöt samalla ikäerolla, ja heillä meno huomattavasti rauhallisempaa, koska isosisko tykkää hoitaa vauvaa ja muutenkin leikit rauhallisempia.
Samoin yhdellä kaverilla on tytöt 3v ikäerolla ja heilläkin isosisko auttaa ja hoitaa. Kun taas tutuilla joilla vanhin on poika, ei oiken kenelläkään ole tuota "hoivaviettiä" havaittu.

Varmasti on rankaa, mutta siihen vaikuttaa myös moni asia. Etukäteen ei voi tietää, onneksi :) ja uskon että jossain vaiheessa kuitenkin palkitsevaa (sillä mä lohdutan itseäni ;) )

Meillä eka ikäero 1v2vk - ja koin sen loistavaksi ! Toinen ikäero sitten 2v9kk/3v9kk ja se oli jo liikaa.
Tämä kuopus oli rinnallakin toista vuotta , mutta jäi isosiskojen leikeistä pois , kun ikäeroa liikaa.

Nyt sitten isosiskot vie kupusta leffoihin , Lintsille yms.

[QUOTE="mami";28688394]Me ainakin halutaan lapset sillä ikäerolla, mikä tuntuu omalle jaksamiselle sopivalta: en todellakaan ala miettiä jotain leikkikaveri-juttuja siinä vaiheessa kun mietitään raskautumista, se on mielestäni täysin väärä lähtökohta.[/QUOTE]

Mä tarkastelinkin tätä ikäeroasiaa lähinnä lasten kannalta.
Omaa jaksamista ei voi tietää vauvaa 'suunnitellessa'. Voi tulla helppo vauva,jolloin jaksaa oikein hyvin vaikka alle vuoden ikäerolla. Helpolla tarkoitan vähäitkuista ja muutenkin rauhallista tapausta.
Voi tulla hankala vauva, joka huutaa vuoden yötäpäivää ja alkaa sitten 'täystuhoelämän', jossa koko koti saa kyytiä. Silloin ei sitten jaksakaan niin hyvin.

Mielestäni koko lapsiasiaa on turha niin kamalan tarkkaan suunnitella. Elämä kantaa kyllä, kunhan avoimin mielin katsoo saamansa kortit.

Jos isompi jää jostain muskarista tai muusta paitsi sen takia, että vauvan hoito vie voimia, korvaa sisaruksen tuoma ilo kaiken sen monin verroin.

Pidemmän päälle myös vanhemmat pääsevät helpommalla, kun lapset leikkivät keskenään ja keksivät paremmin tekemistä yhdessä.

Maalaisjärkeä peliin siihen lastenhoitoon, niin sillä pärjää jo pitkälle. Normaalia arkea eikä mitään ohjelmoitua elämää.

Ajatellaan että elämä on automatka. Ensin ihmiset ajelevat omilla autoillaan miten tykkäävät. Sitten löytyy ihminen, joka näyttää niin mukavalta, että hänen kanssaan voisi hypätä yhteiseen autoon.
Takapenkille jätetään tilaan lapsille.
Matka alkaa ja jollain huoltotauolla kyytiin poimitaan pieni nyytti, matka jatkuu, hieman nyytin ehdoilla, hieman vanhempien. Jonkun matkan päästä kyytiin poimitaan toinenkin nyytti. Matka jatkuu edelleen..

Näin sen siis PITÄISI mennä.

Nykyisin näyttää kuitenkin siltä, että nyytin tultua kyytiin, matka ei jatkukaan. Auto parkkeerataan ja koko oleminen pyörii vauvan ympärillä.
Se ei ole hyväksi kenellekkään.
Lapsi tulee osaksi vanhempien elämää, ei itse elämän tarkoitukseksi.

Minusta ne riistävät lapseltaan, jotka epäävät tältä läheisiä sisaruksia. Todella outoa ajatella, että sisarukset olisi lapselta jotain pois. Mitä lähempänä samanikäisiä he ovat, niin sitä parempi. Itsellä 1,5 v ikäero sisarukseen, kuten myös omilla lapsillani.

Itsellä ei oo sisaruksia, enkä koe että multa nyt olis jotain riistetty tai pilattu mun elämä. Typerä ajatuskin. Sain paljon huomiota ja vanhemmat keskittyivät täysillä minun harrastukseeni ollen siinä mukana monta päivää viikossa ja pelimatkatkin. ENkä ole edes herraparatkoon semmoinen pilalle hemmoteltu ainokainen, mikä tuntuu olevan yleinen käsitys. Aiemmin minä työnteot oon aloittanut, kuin monilapsisista sisarusparvista lähtöisin olevat kaverini, jotka saivat rahaa tuosta noin vaan.

Toki näin aikuisiällä joskus kaipaisi sitä saman kokenutta sisarusta, mutta toisaalta kun ei tiedä mitä menettää, niin ei sitä osaa edes kaivata.

Itsellä on kyllä kaksi lasta, mutta ei siksi, että kokisin ainokaisena olon jotenkin kamalana asiana. Minä vain itsekkäästi olen halunnut kaksi lasta (itseasiassa kolme) ja onneksi olen ne kaksi saanutkin.

Hyvä kokemus 1v ja 8 kk:n ikäerosta. Kun ottaa erityisesti huomioon esikoisen, vaikka vastasyntynyt veisikin aikaa, ei tule mustasukkaisuutta. Vauva kannattaa totuttaa menoon, meininkiin ja ääniin joten esim imettämään pystyy vaikka toinen lapsi keikkuisi kuinka lähellä ;) Kannattaa antaa huomiota aina isommalle, niin sitten hän helpommin siirtyykin omiin puuhiinsa, eikä koe vauvaa uhkana.

[QUOTE="Vieras";28688540]Minusta ne riistävät lapseltaan, jotka epäävät tältä läheisiä sisaruksia. Todella outoa ajatella, että sisarukset olisi lapselta jotain pois. Mitä lähempänä samanikäisiä he ovat, niin sitä parempi. Itsellä 1,5 v ikäero sisarukseen, kuten myös omilla lapsillani.[/QUOTE]

Toivottavasti et tartuta kapeakatseisuuttasi lapsiisi. Hyvä että teillä on toimiva perhe, mutta se ei tee asiasta mitään yksiselitteistä totuutta. Minulla on kolme sisarusta, joista nuorimman kanssa (ikäeroa viisi vuotta) on aina ollut lähimmät välit. Olen kyllä väleissä kaikkien kanssa, mutta pointtinani siis se, että lyhyt ikäero ei ole tae mistään paremmasta.

Tuohon omaan kommenttiini aikaisemmin viittaan vielä sen verran, että vanhempien jaksamisella tarkoitin syvällistä arviointia siitä, mitkä omat voimavarat on - jaksaako ottaa vastaan uuden lapsen. Tietenkään ei voi tietää, millainen vauva on ennen kuin hän on syntynyt, siksi tilannetta ei voi arvioida kuin vanhempien omalta kantilta. Leikkitoverin hankkiminen on tyhmimpiä syitä hankkiutua raskaaksi.

Meillä on ikäeroa 1v 8kk, ensimmäiset kaksi viikkoa oli ihan kamalia, suoraan sanoen, mietin mitä olin mennyt tekemään. Aika nopeasti mustasukkaisuus ja kiukuttelu meni esikoisella oli ja nyt kun pikku sisko alkaa olemaan 8kk, on hän siskon paras ystävä kaveri :) Halataan ja pussataan kokoajan, varmaan vuoden kahden päästä ovat paita ja peppu. Kannattaa alussa vaan varautua antamaan esikoisellekin paljon huomiota ja muistamaan että hänkin on vielä ihan pieni, ettei odota liian aikuismaista käyttäytymistä. Myös uhmaikä meillä teki oman osuutensa äidin kestämisen kannalta, mutta oon ihan varma, että tää oli meidän lapsille parasmahdollinen ikäero.

[QUOTE="Vieras";28688540]Minusta ne riistävät lapseltaan, jotka epäävät tältä läheisiä sisaruksia. Todella outoa ajatella, että sisarukset olisi lapselta jotain pois. Mitä lähempänä samanikäisiä he ovat, niin sitä parempi. Itsellä 1,5 v ikäero sisarukseen, kuten myös omilla lapsillani.[/QUOTE]

Minusta ne riistävät lapseltaan, ketkä tekevät uuden lapsen, vaikka esikoinen on itsekkin vielä ihan pieni (alle 3v). Minulla on hyvin läheiset välit ollut aina sisaruksiini vaikka ikäeroa on 3v ja 4v.

Itse koen niin, että jos lapsia tehdään pienellä ikäerolla, niin siltä alle 3-vuotiaalta viedään mahdollisuus olla vielä pieni uuden vauvan tullessa taloon. Minusta iso ikäero on ihanteellisempi siinä mielessä, että kukin lapsi saa rauhassa olla pieni ja nauttia vanhempien jakamattomasta huomiosta, joka on alle 3-vuotiaalle tosi tärkeää.Meillä ikäeroa on 7 vuotta ja näin molemmille lapsille on taattu aikaa olla se perheen pienin:) Minusta on vanhempien itsekkyyttä tehdä aina uusi leikkikaveri edelliselle "pienelle". Toisaalta ei niitä lapsia voi loputtomasti tehdä ja joku jää lopulta ilman sitä samanikäistä leikkikaveria:D

Yhteistyössä