Ikääntyvät vanhemmat ostivat veneen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Ikääntyvät vanhempani ovat ostaneet tänä syksynä soutuveneen sähkömoottorilla, jonka piti olla kevyt nostaa ylös.

Aiempi moottorivene on ollut vuoden käyttämättömänä koska se on liian raskas nostaa. (Terästä).

Nyt sitten sain syyllistävään sävyyn viestin että isäni sydänvaivaisena ja äitini selkävaivaisena ovat riuhtoneet ja nostaneet tämän uuden soutuveneen ylös.

Veneen, jota en ole koskaan nähnytkään ja veneen jonka he ovat varta vasten itselleen ostaneet tänä syksynä. Olenko herkkänahkainen kun tämä syyllistäminen tuntuu minusta kohtuuttomalta? (Viestissä mainittiin isäni sydänvika ja äitini selkävika).

Eivät jotkut vanhukset pyytele apua vaan lapset tarjoavat apuaan. Mutta, vaikeahan se on auttaa juuri nimenomaisessa veneen nostossa jos ei lapsi edes tiedä veneen olemassaolosta.😦

Kuinka usein soittelet vanhemmillesi ja kysyt että olisiko jotakin mitä voisit tehdä/missä voisit olla avuksi?
Jos kävisit useammin vanhempiesi luona niin ehkä sinulle selviäisi miten voit auttaa?🤔

Ikääntyvät vanhempani ovat ostaneet tänä syksynä soutuveneen sähkömoottorilla, jonka piti olla kevyt nostaa ylös.

Aiempi moottorivene on ollut vuoden käyttämättömänä koska se on liian raskas nostaa. (Terästä).

Nyt sitten sain syyllistävään sävyyn viestin että isäni sydänvaivaisena ja äitini selkävaivaisena ovat riuhtoneet ja nostaneet tämän uuden soutuveneen ylös.

Veneen, jota en ole koskaan nähnytkään ja veneen jonka he ovat varta vasten itselleen ostaneet tänä syksynä. Olenko herkkänahkainen kun tämä syyllistäminen tuntuu minusta kohtuuttomalta? (Viestissä mainittiin isäni sydänvika ja äitini selkävika).
Oudolta tuntuu, pydettiinkö sinua apuun, kieltäydyitkö?

Aiempi vene tuskin oli terästä. Olisiko ollut alumiinivene?'

Eivät jotkut vanhukset pyytele apua vaan lapset tarjoavat apuaan. Mutta, vaikeahan se on auttaa juuri nimenomaisessa veneen nostossa jos ei lapsi edes tiedä veneen olemassaolosta.

Kuinka usein soittelet vanhemmillesi ja kysyt että olisiko jotakin mitä voisit tehdä/missä voisit olla avuksi?
Jos kävisit useammin vanhempiesi luona niin ehkä sinulle selviäisi miten voit auttaa?
Vanhempiaan useimmat varmaan auttavat mielellään, mutta on silti vanhemmilta outoa hankkia vene, jota he lähtökohtaisesti eivät itse pysty hoitamaan. Tuossa tapauksessa olisi pitänyt kysyä jälkeläisiltä ennen hankintaa, löytyykö aikaa apuun kun sitä tarvitaan. Eikä tuo pelkästään ajasta ole kiinni, voihan olla että ap asuu 500 km etäisyydellä. Eläkeläisen voi joskus olla vaikea muistaa, millainen se perheellisen työssä käyvän rytmi olikaan.

Tääsä tapauksessa taisi käydä niin, että vanhemmat arvioivat omat voimansta "kevyen" veneen siirtämisessä väärin ja harmi purettiin lapseen.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Vanhempiaan useimmat varmaan auttavat mielellään, mutta on silti vanhemmilta outoa hankkia vene jota he lähtökohtaisesti eivät itse pysty hoitamaan. Tupossa tapauksessa olisi pitnyt kysyä jälkeläisiltä ennen hankintaa, löytyykö aikaa apuun kun sitä tarvitaan. Eikä tuo pellkästään ajasta ole kiinni, voihan olla että ap asuu 500 km etäisyydellä. Eläkeläisen voi joskus olla vaikea muistaa, millainen se perheellisen työssä käyvän rytmi olikaan.

Tääsä tapauksessa taisi käydä niin, että vanhemmat arvioivat omat voimansta "kevyen" veneen siirtämisessä väärin ja harmi purettiin lapseen.
Olet oikeassa.

En pidä siitä että on niin paljon itsekeskeisiä ihmisiä että eivät auta vanhempiaan. Tuon sokaisemana lähdin heti syyttelemään. Pahoittelut ap.

• Rakkaus
Reactions: m1es
Paljon viestejä, kiitos ajatuksista. Täsmennyksenä: asun 280 km päässä vanhempieni mökiltä. En voi mennä päiväseltään auttamaan. Lisäksi minulla on 3-vuotias lapsi, jota hoidan ja mieheni on tehnyt päivystysluonteista työtä, joten en ole voinut jättää lasta hänelle viikonlopuksi. Käyn toki myös töissä. Mökillä on sähkökäyttöinen vinssi, ja tosiaan vanha vene oli alumiinia, ihan oikein. Olen kuullut veneen ostamisesta, mutta en edes nähnyt koko venettä, se oli aika uusi. Jotenkin he olivat sen vesille saaneet ja kehuivat että on nyt kevyt vene ja voivat itse nostaa, niin enpä edes olettanut että minua tullaan syyllistämään kun en osannut lukea ajatuksia. Vanhemmat eivät ole pyytäneet apua. Ehkä olisi pitänyt tottua siihen, että syyllistetään tästä asiasta joka tapauksessa, vaikka venettä en itse käytä ja vaikka minulla on huollettavanani pieni lapsi lähes 300 km päässä mökiltä.

• Tykkää
Reactions: m1es

Yhteistyössä