Iirinkielisistä nimistä tietäviä? Miten lausutaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

Vieras
nimi Caoimhe? Osui nimi silmään jonkun brittitabloiden BB-jutussa, ja jäi häiritsemään.

Noita on kyllä muitakin mitkä on mietityttänyt, oliskohan netissä jotain sivustoa mistä saisi ääntämisohjeita?

Kiitos.

Eikös tuo gael ole juurikin sama kuin iiri, tai ainaskin englannissa puhuttiin "iiristä" gaelic? Äh, nyt alkaa häiritsemään :) Pitääpi tutkailla asiaa, kiitos kuitenkin sinulle vastauksesta. Voi tuo nimi muuten olla skottilainenkin, mikäs se nyt se heidän alkuperäiskieli sitten olikaan..?

Ap :)

Kiitos Cosmopolitan :)
Usein noissa mitä on tullut vastaan, niellään varmaan puolet kirjaimista, mietinkin että onko tuo vaan arkisesti Kim, mutta aika lähellä oli siis arvaukseni. Joku nimi mitä taannoin pähkäilin olikin ihan "Mary", mutta kirjoitusasu jotain aivan muuta.. En saa päähäni mikä se nimi oli.

Ai kun tuli ikävä Irlantiin.. On jollain tapaa henkinen kotimaani Suomen ohella.

olen ihan rakastunut irlantiin, vaikka vain kaksi kertaa siellä käynyt. seurustelin aikoinaan ulsterilasen miehen kanssa.. kyllä maistuisi pintti jossain kilkennyssä tms.

Kowalski, please kerrotko miten nuo lausutaan? Tuota Aoifea olen miettinyt monesti. Doireann lie kuten Doreen? Niamh ja Donnchadh uudia tuttavuuksia muutenkin.

Missäs olet työskennellyt irkkujen kanssa, jos saa kysyä?
Kiitos, ap

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:
Kowalski, please kerrotko miten nuo lausutaan? Tuota Aoifea olen miettinyt monesti. Doireann lie kuten Doreen? Niamh ja Donnchadh uudia tuttavuuksia muutenkin.

Missäs olet työskennellyt irkkujen kanssa, jos saa kysyä?
Kiitos, ap

Doireann oli kutakuinkin "dorään". Donnchadh oli "donakhäd", Niamh kutakuinkin kuin Neve/Neeve lausutaan, Aoife lausuttiin "iifii".

Onpa vaikea selittää kirjoittamalla :D

Olin joskus vuonna nakki ja papu töissä työvoimatoimiston kansainvälisissä palveluissa, ja siellä piti mm. huolehtia laumasta Leonardo- ja CIMO-vaihdossa olevista irlantilaisista taideopiskelijanuorista.

Okei. Wiki antoi Donnchadhille lausuntaohjeen donn-ah. Varmaan kuitenkin eroja ihan mistäpäin kaveri on kotoisin.

Nyt kun tuosta Aiofesta sanoit, olenkin kuullut tuon nimen monesti, en vain tiennyt että kirjoitetaan noin :) Mulla oli itseasiassa työkaverina Lontoossa joskus "Iifi" ;)

On nämä niiiin ihania. Kiitos.

Yhteistyössä