Ihottuma silmäluomissa?

Poikamme on atoopikko ja suun ympärillä on ollut yleensä talvisin ihottumaa. Koskaan ennen sitä ei ole kuitenkaan tullu silmäluomiin. Tai oletan, että nämä näpyt ovat samaa ihottumaa kuin suunympärillä. Silmäluomet ovat täynnä pienen pieniä punaisiä näppyjä. Ovat tosi ärhäkän näköisiä, ehkä vähän tulehtuneita. Ne ovat levinneet myös silmän alle, nätisti pitkässä rivissä :)
Voiko niitä rasvata jollakin? Onkohan sittenkin jotain muuta kuin atopiaa? Onko kokemusta kellään?
 
Mietoa hydrokortisonia voit käyttää esim. 0,5 tai 1 % hydrokortisonia. Sitä voi laittaa ohuelti silmäluomille. Silmiin joutuessaan se kirveltää, joten laita varovasti. Älä käytä viikkoa pidempään silmien alueelle. Sitten vaan kovasti perusrasvaa, ei kamalan paksua rasvaa. Jos vaiva jatkuu niin sitten viimeistään lääkäriin.
 
Duuri
Meiän 1.5v atoopikko-allergikon pojan silmänympärystät lehahti myös ton viimeisimmän kovan pakkaskauden seurauksena. Meillä ei tosin ole näppyjä, vaan punaista kuivaa ihottumaa. Ja paksut juonteikkaat silmäpussit. Oikein siis sellaiset perinteiset atoopikon silmänympärykset.

Ton näköiset silmät sillä on ollut viimeksi vuosi sitten (siis ihan pikkuvauvana), silloin iho oli tosi pahana kauttaaltaan. Nyt iho ei muualta ole sen kummempi kuin muidenkaan pakkaskausien aikana (eli siis on punaisia ja kuivia ihottuma-alueita siellä täällä), mutta toi silmien ympäristö vähän surettaa, kun se vaikuttaa tosi paljon ulkonäköönkin..

Mä olen kaiken laittanut pakkasen ja kuivan ulko- ja sisäilman piikkiin, koska uusia ruoka-aineita ja vastaavia ei olla kokeiltu aikoihin. Pakkas- ja flunssakautena kun se on meillä ihan turhaa.

Eilen illalla laitoin varovasti kortisonia silmien ympärille, kun muun ihon rasva ei ole auttanut mitään. En tiedä, mitä rasvaa kokeilisin muuten tohon silmien ympärille, sillä poika on herkistynyt oikeastaan kaikille apteekin perusrasvoille Ceridalin lipogeeliä lukuunottamatta. Ja sekään ei siis tohon silmien iholle auta. Taitaa olla liian paksua rasvaa.. Mut kun tosiaan poika saa nokkosihottuman kaikesta muusta (Lipolan, kaikki Apobaset, kaikki Aqualanit, kaikki Essexit, Ratiopharmin rasvat ym ym.), niin vaihtoehdot on vähissä. Viikon päästä on onneksi käynti ihopolilla, joten enköhän mä sieltä saa jotain hyviä kikkakolmosia, jos noi silmänympärystät on vielä pahana. Jos nyt sinne asti maltan odottaa.
 

Yhteistyössä