Ihon tuntohäiriöt leikkauksen jälkeen. onko kenellään ollut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lakana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lakana"

Vieras
Itsellä käsi leikattu 3kk sitten. nyt koko käden alapuolen iho kauttaaltaan kosketusarka ja ylempää iho koko ajan kipeä. paitaa ei kärsi päällä pitää. Syytä ei osanneet sanoa, epäilivät että joku hermo ärtynyt kättä kuntouttaessa. Jatkoista en tiedä vielä, mitä kivuille tehdään.

Onko jollain ollut vastaavaa? kuinka hoidettiin? jäikö pysyvää vaivaa?

Normaalia on. Itsellä kaksi sektiota, eka -08 ja toka -10. Navasta häpyluuhun suoliluunharjoihin asti olevalla alueella ei minkäänlaista tuntoa vieläkään. Hermopäätteet katkaistu eivätkä ne kasva uudelleen . sen pitäisi parantua jollainlailla mutta arpikudos määrää sen miten hyvin tunto palaa.

Mulla kanssa sektion jäljiltä oli koko maha tunnoton n. 4kk, hiljalleen sitten palasi onneksi. Muistan kun paidat ja peitto tuntui tosi häijyltä ihoa vasten, samoin kaikki kosketus.

Mulle taas on sanottu, ettei noi hermovauriot koskaan parane, ainakaan kokonaan. Jonkinlaista hermojen kasvua voi tapahtua kaiketi. Mulla sektiot 07 ja 10 ja ekan sektion jäljiltä jäi sellainen noin 12 cm x 12 cm läntti sektiohaavan yläpuolelle, joka aluksi oli hemmetin kipeä, hipaisuarka, sitä jomotti ja tykytti jne. Edlelleen, vaikka sektiosta on jo 4,5 vuotta tunto on siinä erilainen, tunnen hivelyn, mutta olisi kuin iho olisi puudutettu. Lisäksi, jos löysä paita osuu alueelle, se tuntuu iljettävältä. Satunnaisesti on särkyjä ja jomotuksia, varsinkin jos on kiristävät housut. Itse en pysty mahaa siitä koskettelee paljoo, ku se tuntuu jotenkin ällöltä. Siis tavallaan puutunut ja yliherkkä kosketukselle. VAikea kuvailla.

Se johtuu siitä että ihon pintahermot menee poikki. On valitettavasti normaalia.

Joillakin voi palautua jos on hyvin lievää mutta itsellä on pysyvät haitat usean leikkauksen jäljiltä. Jos joku koskee leikattuun kohtaan jalassa niin lyön kun tekee niin pahaa. Enkä tunne esim. kylmää tai kuumaa ollenkaan.

Mulla on kaksi arpea vatsassa. Sektioarpi on tunnoton, samoin sen alapuoli. Pystyssä oleva pitkä arpi taas kipuilee toisinaan juuri kuvailemallasi tavalla. Tuntuu, että paitakin hankaa liikaa. Tämä jälkimmäinen arpi on silti uudempi, ja oletan että sekin tästä rauhoittuu kun aikaa kuluu.

Mulla polvessa iso tunnoton alue ja leikkauksesta reilu 10v. Sektioarven tienoilla on hiukan tunnottomuutta ja aikaa menny pian 4v. Ei noi mua mitenkään haittaa. Normia että tulee leikkausten yhteydessä hermovaurioita.

Mulla oli tähystetty polvi tosi pitkään kosketusarka, turha oli kuvitella pitävänsä farkkuja jalassa.
Nyt kun tähystyksestä on aikaa n. 10 kk, ei ehkä enään ihan niin kosketusarka, housut rivät enään juurikaan haittaa.
Ja siis oli tavallaan siitä noiden tähystys "reikien" väliseltä alueelta kipuileva / yliherkkä koskotukselle.

Minulla on toisesta jalkaterästä ulkosyrjä kosketusarka ja kolme ulointa varvasta puutuvat. Joskus iho suorastaan kipeytyy päivän aikana. Jalka leikattiin kun kantaluu murtui. Sektioista ei sen sijaan ole jäänyt mitään hermovaurioita.

Yhteistyössä