Ihmisten raha-asioiden hoidon ihmettelemistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Miksi fiksut, aikuiset ihmiset antavat taloutensa mennä ihan kuralle? Jos ei juuri tällä hetkellä ole varaa maksaa tätä ja tätä laskua, heitetään ne vain roskikseen ja toivotaan parasta. Eikö enää osata menojen karsimista, taloussuunnittelua, säästämistä? Onko niin vaikeaa soittaa yhtiöön ja sopia jonkun laskun maksamisesta vaikka erissä? Tiedän, erilaisien tukien varoissa elävillä ei juurikaan ole mahdollisuuksia säästää ja silloin jokin yllättävä meno voi sekoittaa taloutta mutta juuri silloin täytyy ottaa itseään niskasta kiinni ja sopia, miten kaikki laskut saa maksettua ilman että mitään menee ulosottoon ja että ruokaan ja muihin välttämättömyyksiinkin jää vielä rahaa. Opettakaa hyvät ihmiset lapsenne huolehtimaan raha-asioistaan, välinpitämättömyydellä ei saada aikaiseksi mitään muuta kuin luottotietojen menettäminen!

en ymmärrä.. mä olen niin vanhanaikainen, että olen aina tottunut siihen, että ensin laskut ja sitten muut... ja jos ei oo muuhun, niin sitten vaan ollaan ja elellään =) meillä on sen verran kaikkea, että pakko ei ole ostaa muuta ku ruokaa pariin kolmeen kuukauteen jos tiukkaa olisi =)

jep, mulla oli sellaset vanhemmat jotka opettivat et ensin laskut ja ruuat ja sit vasta kaikki ylimääränen ja onneks oppi meni minun kohdalla ainakin hyvin perille! En ymmärrä kaveriani joka yh ja tilailee uusia puhelimia ja tietokoneita ja taas joutui ottaa pikavipin et pärjää kuun loppuu!

Jos ei kotona ole opetettu käyttämään rahaa säästäen niin harvoin sitä oppii itsenäisesti. Tai sitten on joutunut kärsimään niin kovasti lapsena vanhempien rahahölmöilyistä, että on sen takia aloittanut uuden sivun..

Joo, toki viisaasta rahan käytöstähän tässä oli puhe. Mulla vaan menee mun kaikki (pieni sairaseläke) niihin laskuihin, niin ei tarvitse onneksi mitään muuta ostakaan ; ) Vaikka välillä voisi tehdä mielikin, mutta velkaa en tee, koska mitään takeita lottovoitosta ei esim. ole. Toki jos on rahaa tuhlattavaksi niin sehän on hyvä asia vaan, raha on toisaalta tarkoitettu kierrätettäväksi. Mutta tosiaan ensin laskut ja sitten huvit.

Mä oon sellanen myös, että ensin lainat ja laskut, jäljelle jäävä sitten muuhun. Ja se raha mikä sen jälkeen jää, jaan senkin sitten niin monella viikolla, kun sillä on elettävä.

Mutta mun mies, se on sellanen, että heittäis kaikki laskut roskiin ja toivois, että laskuttajat unohtaisivat hänet. Siksi mä hoidankin meillä nää hommat.

Ja mä sanon kans, että perinnöllistä... kotoa opittua. Miehen äiti etenkään ei osaa edes vielä hoitaa raha-asioitaan... :whistle:

toisilla on jotenkin taipumus sellaiseen huolettomuuteen, ja kyllähän se koti opettaa tavoille tavallaan myös. Ei tosin aina, tiedän esimerkkejä joissa vanhemmat ovat olleet "kunnollisia" raha-asioissa ja opettaneet samaa lapsilleen, mutta jostain syystä lapsista aikuisiksi kasvaessaan on vaan tullut huolettomia, vippejä ja velkoja kerääviä ihmisiä :|

Minullakin on periaate, että laskut ensin ja muu sitten. Toki sekin ottaa kupoliin ettei just sillon kun olis kunnon alet tai muuten loisto idea johonkin vaikka tekemiseen, ole sitä ylimääräistä :headwall: :D

Yhteistyössä