Ihmisten laumakäyttäytyminen voi olla vaarallista. Ihmiset ovat laumaeläimiä ja tarkkailevat muita yllättävän paljon....

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Katsoin mielenkiintoisen dokumentin ihmisten laumakäyttäytymisestä.

Tehtiin kokeita. Laitettiin yks mies keskelle katua "saamaan kovia vatsakipuja". Yks ihminen tuli heti siihen, että mikä hätänä ja sit muutki tuli.

Sama mies laitettiin toisaalle uudestaan ja viereen laitettiin näyttelijä, joka ei välittäny miehen vatsakivuista yhtään ja luki rauhallisena lehteä. Ja ihmiset vain vähän katsoivat ja jatkoivat matkaa. He tulkitsivat tilannetta tämän yhden ihmisen käytöksen perusteella.

Sitten haastateltiin palomiehiä, jotka sanoivat, että tämä lauman seuraaminen vie ihmishenkiäkin. He kertoivat yhden esimerkkitapauksen, että oli tulipalo ja 3 ihmistä olivat hypänneet ikkunasta kuolemaan. Asiasta teki erikoisen se, että he olisivat päässeet rappuja pitkin turvaan. Tässä on siis ensimmäinen tehny virhearvion ja muut ovat seuranneet perässä miettimättä itse omilla aivoillaan.


S
 
juu, kyl mäkin meen kattoo mitä mielenkiintoista on jos lauma ihmisiä pyörii kylmäaltaan ympärillä, sitten taistelen verissäpäin sen yli-halvan tuutipaketin perään kun se näyttää olevan viimeinen.. siis vaikka en tullut kauppaan ostamaan tuuttija
 
Jatkan vielä.

Sit yhdessä testissä laitettiin joukko näyttelijöitä johonki huoneeseen "sisäänpääsykoetta tekemään" ja sit tämä yksi testattava, joka ei tienny, että muut on näyttelijöitä. Ohje näyttelijöille oli, että ei saa reagoida savuun ja sireeniin. No sit huoneeseen alkoi tulee savua ja kaikki vain vähän naureskelivat ja jatkoivat koetta. Myös tämä koehenkilö. Hän veti johtopäätöksensä muiden käyttäytymisten perusteella. VAsta 10 min päästä hän lähti huoneesta. Tämän laumakäyttäytymisen perusteella ihmisiä kuolee tulipaloissakin ihan turhaan, koska luotetaan liikaa muiden tekemiin "päätöksiin".

Ihan opettavainen dokumentti, jossa todettiin, että ihmiset laumaeläiminä voivat kuolla tulipaloissakin kuin sopulilauma.
 
Sitten tämä koehenkilökin ihmetteli, että miksi hän antoi muiden käyttäytymisen vaikuttaa näin paljon itseensä. Että oikeassa tilanteessa hän olisi kuollut sen takia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jatkan vielä.

Sit yhdessä testissä laitettiin joukko näyttelijöitä johonki huoneeseen "sisäänpääsykoetta tekemään" ja sit tämä yksi testattava, joka ei tienny, että muut on näyttelijöitä. Ohje näyttelijöille oli, että ei saa reagoida savuun ja sireeniin. No sit huoneeseen alkoi tulee savua ja kaikki vain vähän naureskelivat ja jatkoivat koetta. Myös tämä koehenkilö. Hän veti johtopäätöksensä muiden käyttäytymisten perusteella. VAsta 10 min päästä hän lähti huoneesta. Tämän laumakäyttäytymisen perusteella ihmisiä kuolee tulipaloissakin ihan turhaan, koska luotetaan liikaa muiden tekemiin "päätöksiin".

Ihan opettavainen dokumentti, jossa todettiin, että ihmiset laumaeläiminä voivat kuolla tulipaloissakin kuin sopulilauma.



Tän kyllä huomaan itsekin monsti. Eli jos yksin menen johonkin, missä ei ole muita ja sielä savunhaju, niin heti lähden hajunlähdettä etsimään. Mutta jos tila on täynnä ihmisiä, jotka eivät hajusta välitä, niin oletan, että se ei ole mitään vakavaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Jatkan vielä.

Sit yhdessä testissä laitettiin joukko näyttelijöitä johonki huoneeseen "sisäänpääsykoetta tekemään" ja sit tämä yksi testattava, joka ei tienny, että muut on näyttelijöitä. Ohje näyttelijöille oli, että ei saa reagoida savuun ja sireeniin. No sit huoneeseen alkoi tulee savua ja kaikki vain vähän naureskelivat ja jatkoivat koetta. Myös tämä koehenkilö. Hän veti johtopäätöksensä muiden käyttäytymisten perusteella. VAsta 10 min päästä hän lähti huoneesta. Tämän laumakäyttäytymisen perusteella ihmisiä kuolee tulipaloissakin ihan turhaan, koska luotetaan liikaa muiden tekemiin "päätöksiin".

Ihan opettavainen dokumentti, jossa todettiin, että ihmiset laumaeläiminä voivat kuolla tulipaloissakin kuin sopulilauma.



Tän kyllä huomaan itsekin monsti. Eli jos yksin menen johonkin, missä ei ole muita ja sielä savunhaju, niin heti lähden hajunlähdettä etsimään. Mutta jos tila on täynnä ihmisiä, jotka eivät hajusta välitä, niin oletan, että se ei ole mitään vakavaa.

joo siinä tais eka olla, että yksin ihmist lähti heti huoneesta. Mutta joukossa luotettiin "joukkoesimerkkiin"
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä olen kyllä poikkeus laumasta. Mä olen se joka sanoo että homma on pielessä, vaarallinen tai asiaan pitää reagoida, nyt.



Lähes kaikki ihmiset ajattelevat noin itsestään, mutta käytännössä kuulumme kuitenkin samaan laumaan. Toki laumansisällä on niitä, jotka herkemmin tekevät alotteita, mutta vain herkemmin.
 
Tuo on vielä kevyttä virheilyä jos muutama kuolee, mutta kun politiikassa joukko seuraa lähinnä itseään ja siirtyy täysin satunnaiseen suuntaan, niin siinä on todellisia vaaroja.
 

Yhteistyössä