Ihmetyttää joidenkin suhtautuminen neuvolaan..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
Mä olen kummastellut joidenki mun tuttujen suhtautumista neuvolaan. Ne aina suuttuu jostain mitä neuvolassa terkka sanoo lapsen luonteesta, kehityksestä, painosta tms.
En tajua miksi siitä pitäisi suuttua. Ja sitten haukutaan terkat ettei ne tunne lasta eikä ne tiedä mistään mitään. Eräskin tuntemani äiti oli sanonut terkalle tämän mainittua lapsen painosta, että sunhan tässä laihduttaa pitäs kun on 30kg ylipainoa. Huoh. Lapsellista minusta tuollainen.
Usein myös haukutaan, että siellä tuijotetaan vain käyriä, noh, niinhän siellä tehdään, että havaitaan jos jotain poikkeavaa on ja sille pitäisi tehdä jotain.
Kyllä vanhempi lapsensa tuntee ja tietää, jos mitään huolenaihetta ei ole. Ja varmasti osaa sanoa aikuismaisesti perusteluja, tai ainakin luulisi osaavan, miksi itse ei olisi huolissaan.
Yksi tuttu äiti aina huokailee lapsensa tosi pahoja kiukkukohtauksia, jotka oli sitten neuvolassa ottanut puheeksi ja terkan mielestä ne eivät olleet normaaleja, mutta tästä tää äiti sitten suuttuikin ettei se nyt voi sanoa noin. Itse kuitenkin oli huolissaan asian esille nostanut.
Käsittämätöntä. Ei kai sinne pakko ole mennä, jos noin vastustaa. Minä ainakin haluaisin tietää, jos jotain olisi mitä itse en havaitsisi ja seurata tilannetta. Ei kai se tarkoita, että kaikki pitää kirjaimellisesti ottaa ja noudattaa.
Ihmettelen kovasti. Tälläisten ihmisten vuoksi pohdin myös, miten rankkaa voi neuvolassa työskentelevällä terkalla olla, kun en sitä ole tullut ajatelleeksikaan, että epäkiitollista sekin työ voi olla.

Suomalainen neuvolasysteemi on loistava. Mutta aina kun ihmiset kohtaavat, on väärinkäsityksien vaara. Varsinkin, kun liikutaan herkillä elämänalueilla, ja ikään kuin etsitään sitä omaa vanhemmuutta.

Kun neuvolan nuori tuuraajatäti esitti raskausaikana junttimaisia kommentteja painonnousustani, en sanonut mitään hänen painostaan (vaikka mielessä kävi) vaan menin kotiin ja itkin siellä. Näin jälkikäteen tuntuu, että fiksumpaa olisi ollut antaa tulla vaan mitä sylki suuhun tuo.

Varmasti on neuvolan tädeillä(kin) rankkaa. Mutta niin on työssään monilla muillakin, ja tahdikkuus on osa ammattitaitoa.

olen samaa montakertaa ihmetellyt, varsinkin tuota että neuvolassa tuijotetaan muka kkokoajan käyriä ja valitusta siitä "ettei kaikki lapset nyt voi niille käyrille sopia". Juu ei voi ei, mutta molempien käyrien pitäisi sitten mennä samanverran joko + tai - puolelle, ei niin että jenica-jessikan pituuskäyrä on -2 ja painokäyrä on +5. Tällöin jenica-jessika ei ole mikään vaan käyrille sopimaton ihmeotus vaan ihan rehellisesti lihava...

Mä olen huomannut ihan saman! Neuvolassa annetaan NEUVOJA, vieras ihminen osaa katsoa lapsesta tiettyjä asioita joihin vanhemmat eivät välttämättä kiinnitä huomiota ja niistä käyrien tuloksistakin on aina keskusteltu, että esim. miksi lapsi on näin paljon miinus/pluskäyrällä. Että voitais huomata, jos jokin onkin ''vialla'', useimmitenhan kyseessä on ihan yksilöllinen kasvu.

Kamalimpia ovat ne vanhemmat, jotka ottavat nokkiinsa kun lapsi saa lähetteen esim. puheterapiaan tms. Ottavat tämän henkilökohtaisena loukkauksena, se on heille suurinpiirtein sama kuin että lasta pidetään tyhmänä tai vanhempia huonoina kasvattajina. Ihmiset eivät tajua, kuinka ainutlaatuista maailmassa on että tällaisiin asioihin kiinnitetään huomiota jo varhain ja terapia voidaan aloittaa pian ja moni ongelma saadaan korjattua jo ennen kouluikää.

Kiittämättömyys todellakin on iso osa terkkarin (kuten muidenkin th-alan työntekijöiden) palkka.

Niin TOTTA!
Mää oon ainakin ottanut vastaan palautteen, vaikka joskus tuntunutkin julmalta ja väärältä.. Etenki ku itte ei oo huomannu sellasta asiaa omassa lapsessa..
Jälkikäteen on ollu hyvä, ku asioihin on paneuduttu ja puututtu riittävän ajoissa..

samaa mäkin miettinyt. Varsinkin kun tulee taitojen oppiseen niin neuvola on aina väärässä. Typerä typerä täti joka ihmettelee puuttuvaa puhetta 2,5 vuotiaalta. Tyhmä täti joka laittaa lähetteen lääkäriin kun 5 vee käyttää yövaippaa, tyhmääkin tyhmempi täti joka tohtii sanoa että lapsi tarttee monipuolista liikuntaa motoriikan kehittymiseksi jne jne..

kyllähän mua vitutti niin perkeleesti ravata neuvolassa punnitsemassa tyttöä jonka paino ei vaan noussu... kertaakaan ei tullu mieleen hakkua tätiä pystyyn että turhaahan tää on... likka ei vaan syö enkä pakottakkaan voi... joka kerta sai ohjeita jotka olisin voinut kans haukkua... sitte eräs kaunis päivä alko syömään ja nousi se painoki... huolissaanhan sitä oli kans jossain vaiheessa...
hyvä musta vaan ku puuttuvat... ei ne sitä kiusallaan tee..

[QUOTE="vieras";22881038]Mä olen huomannut ihan saman! Neuvolassa annetaan NEUVOJA, vieras ihminen osaa katsoa lapsesta tiettyjä asioita joihin vanhemmat eivät välttämättä kiinnitä huomiota ja niistä käyrien tuloksistakin on aina keskusteltu, että esim. miksi lapsi on näin paljon miinus/pluskäyrällä. Että voitais huomata, jos jokin onkin ''vialla'', useimmitenhan kyseessä on ihan yksilöllinen kasvu.

Kamalimpia ovat ne vanhemmat, jotka ottavat nokkiinsa kun lapsi saa lähetteen esim. puheterapiaan tms. Ottavat tämän henkilökohtaisena loukkauksena, se on heille suurinpiirtein sama kuin että lasta pidetään tyhmänä tai vanhempia huonoina kasvattajina. Ihmiset eivät tajua, kuinka ainutlaatuista maailmassa on että tällaisiin asioihin kiinnitetään huomiota jo varhain ja terapia voidaan aloittaa pian ja moni ongelma saadaan korjattua jo ennen kouluikää.

Kiittämättömyys todellakin on iso osa terkkarin (kuten muidenkin th-alan työntekijöiden) palkka.[/QUOTE]
Meillä oli niin päin, että terkkari ei ollut huolissaan tytön liikkumisesta, mutta minä pyysin päästä tytön kanssa fysioterapeutille, koska 1v2kk ei vielä yrittänytkään nousta seisomaan eikä kontannut vaan eteni pepullaan. Tuntui jotenkin, ettei terkkari tohdi mulle sanoa, että olisi aika tuon tytön jo opetella kävelemään. Olen nimittäin itse kätilö ja tuntui joskus, että neuvolatäti piti itsestään selvänä, että äitinäkin osaan ja tiedän kaikki jutut. Olisi ollut kiva välillä saada ihan suoraa palautetta ja puhetta, muttei täti varmaan kehdannut "ammattilaiselle" ruveta ohjeita jakelemaan.

Ei ainakaan täällä! Mun mielestä neuvolassa käyminen on ihanaa :). Kiva istua siellä juttelemassa omasta söpöläisestään mukavan terkkarin kanssa. Hyviä neuvojakin jaellaan.

Meillä oli niin päin, että terkkari ei ollut huolissaan tytön liikkumisesta, mutta minä pyysin päästä tytön kanssa fysioterapeutille, koska 1v2kk ei vielä yrittänytkään nousta seisomaan eikä kontannut vaan eteni pepullaan. Tuntui jotenkin, ettei terkkari tohdi mulle sanoa, että olisi aika tuon tytön jo opetella kävelemään. Olen nimittäin itse kätilö ja tuntui joskus, että neuvolatäti piti itsestään selvänä, että äitinäkin osaan ja tiedän kaikki jutut. Olisi ollut kiva välillä saada ihan suoraa palautetta ja puhetta, muttei täti varmaan kehdannut "ammattilaiselle" ruveta ohjeita jakelemaan.

tääkin jo puoltaa sitä ettei ne huolenaiheet ihan tuulesta temmattuja oo, kun täti niitä mainitsee, vaikkei tässä ollu sanonu vielä mitään.
joku toinen äiti ei olis välttämättä ees tehnyt mitään tai ollu huolissaan vaikka syytäki ois voinu olla, kun mennään vaan niiden käyrien mukaan eikä ollenkaan ajatella että tää lapsi on ihan yksilö ja ehtii kävellä vuosikausia :)

tiedän tapauksen jossa äiti syötti vielä 2vuotiaalle tuttipullosta maitoa ja oli vihainen ku neuvolasta oli käsketty lopettamaan, ett alkas syödä enemmän muuta ruokaa, ku paino ei noussut.
ei kuunnellut ja tää lapsi on kohta 2,5 ja edelleen juo maitoa tuttipullosta eikä muuta oikein ravinnokseen huoli.

joo, kyllä neuvolaa kohtaan pitää olla terveen kriittinen, mutta ei kuuro / sokea, tilastot on varsinkin sellainen asia mikä pitäisi ottaa varovaisesti, siitähän ne keski-arvot tulee kun on vaihtelua lapsien kesken, ei niitä tuulesta temmata. jos merkittävästi paino heilahtaa kartalla ylä tai alakanttiin on syytä toimenpiteille, mutta ei ne pienet heilahdukset aiheuta mitään toimenpiteitä, varmasti hieman kiinni tuuristaankin että millainen täti neuvolassa tulee sinulle, että miten asiallisia neuvoja sieltä tulee.

olen samaa montakertaa ihmetellyt, varsinkin tuota että neuvolassa tuijotetaan muka kkokoajan käyriä ja valitusta siitä "ettei kaikki lapset nyt voi niille käyrille sopia". Juu ei voi ei, mutta molempien käyrien pitäisi sitten mennä samanverran joko + tai - puolelle, ei niin että jenica-jessikan pituuskäyrä on -2 ja painokäyrä on +5. Tällöin jenica-jessika ei ole mikään vaan käyrille sopimaton ihmeotus vaan ihan rehellisesti lihava...

Eiköhän tuo selkeä parhaiten pituus-painokäyrästä, josta painoa yleensä katsotaan - eli miten lapsi nyt sijoittuu suhteessa muihin samanpituisiin. Siinäkin se "normaalivaihtelu" on olemassa...

KYSYMYS: Onko neuvolassa käyminen pakollista? Jos vanhemmat ei vaan vie lastaan neuvolaan, tuleeko siitä jotain?
Vastaus: ei ole pakollista. Kyllä vähän ihmetellen ja varauksella suhtaudutaan th-puolella ja päivähoidossa sellaisiin lapsiin jotka eivät käy neuvolassa, mutta ei se pakollista ole kuitenkaan. Taustalla voi olla jonkinlainen vakaumus tai sitten vaan on aikaansaamattomuudesta kysymys, sellaistakin näkee. Sitten jos lapsella ilmenee jotakin, eikä häntä viedä hoitoon, voidaan puhua sen asteen laiminlyönnistä että ls-ilmoitus tulee tehtäväksi. Mutta aika kauan kuitenkin luotetaan vanhempien taitoihin.

Tavallaan ymmärrän kriittisyyden, sillä joskus neuvolan kommentit on vaan niin tyhmiä.

Mullakin oli tosi ylipainoinen lapsi, koska "yksivuotiaan ei kuuluisi painaa vielä 15 kiloa". Lapsi oli 1 v 10 kk, eli jo melkein kaksivuotias. Toisekseen, terkkari tuijotti pelkkää painoa eikä lainkaan lapsen pituutta joka oli 95 cm eli aika reippaasti yli sen ikäisten keskiarvon, oletan...ja me kaikki varmaan tajuamme että paino-pituussuhde kertoo sen, onko lapsi tai aikuinen lihava. Ei suinkaan painon ja iän suhde.

Silloin teki mieli hiukan opastaa vastavalmistunutta (tai ehkä vielä opiskelevaa?) terkkaria, mutten viitsinyt, vaan nauroin hiljaa itsekseni. Lääkäri ja sairaanhoitaja rokotetutkimusklinikalla seuraavalla viikolla eivät nauraneet hiljaa vaan kovaan ääneen, kun poikaani punnitsivat ja mittasivat, ja kerroin heille että tämä lapsi on kuulemma ihan liian lihava :xmas:

No kyllä mua välillä ärsyttää ne käynnit, tuntuu joskus että siellä vaan kytätään missä olet tehnyt virheitä ja mikä lapsessa on vikana. Ehkä mun kohdalle on vaan osunut ilkeitä ja idiootteja terkkoja/lääkäreitä, en tiedä, mutta joskus tuntuu että siellä ei oteta kokonaiskuvaa millään lailla huomioon, tuijotetaan vaan niitä käyriä ja tilastoja. Maalaisjärki useimmalta tuntuu puuttuvan, muutaman kerran on osunut vanhempi täti jolla on ollut homma hanskassa, mutta (yleistäen, joo tiedän) nään nuoremmat ja kokemattomammat tuntuu vaan niitä käyriään tuijottavan.

Koskaan ei raskauden aikana ollut esim paino ok, "näillä viikoilla liikaa painoa", "Kyllä nyt jo kuuluisi vähän kilojakin tulla" jne. Suoraan sanottuna itketti se vaaka, normaalipainoisena ja normaalisti syövänä ihmisenä. Joo, hyväähän ne tarkoittaa mutta joskus voisi ne mölyt pitää mahassaan ja vaikka miettiä miten asiat ilmaisee. Sitten taas jos oikeasti on kysyttävää niin kunnon vastausta ei saa "teet niinkun hyvälle tuntuu".

Kyllähän tuokin kertoo kyttäyskulttuurista, että jos et neuvolassa suostu ravaamaan, niin päädyt tyyliin lastensuojelun listalle ajatuksella että jotakin ne salaa. Tai että jos kerran mainitset olevasi tosi väsynyt, niin masennuskortti vedetään joka käynnillä esiin. Eräs äiti- ystäväni kertoi raskausaikana audit-testissä nauttineensa alkoholia ENNEN raskautta "isoja" määriä, mitä nyt lapsettomalta ja nuorelta ihmiseltä voi odottaa. Raskauden aikana tietenkään ei juonut, kuten myös muutenkin elämäntavat luonnollisesti erilaiset nykyään kun lapsi talossa. Päätyi sitten mustalle listalle siitäkin ja hyvä ettei joutunut päihdetesteihin. Joka kerta varmisteltiin että eihän ole alkoholia tehnyt mieli. Että ei siellä aina totta kannata puhua, sen on kyllä huomannut.

Ihan mielelläni minä käyn neuvolassa, mutta muutamat yksittäiset terveydenhoitajat ovat kyllä saaneet pinnan erittäin kireälle ja äänen volyymitason nousemaan. Jos terveydenhoitaja haukkuu minut huonoksi äidiksi siitä, etten ole hankkinut vauvalle rotavirusrokotetta, kun se pitää tänään antaa, enkä minä ole koskaan aiemmin edes kuullut moisesta rokotteesta, saati saanut reseptiä millä rokotteen hommata, (eikö se ole just neuvolan tehtävä informoida tuollaisista?) niin mielestäni ihan aiheesta sanoin napakasti takaisin.

Jos lapsi määrätään kymmenen kerran peräkkäin kasvukontrolliin ja kysyn mihin tämä hidaskasvuisuus voisi viitata, toivoisin että terveydenhoitajalla olisi joku muu vastaus kuin en minä tiedä, ei kai se mihinkään viittaa. Sen jälkeen hän mietti ääneen, että mitähän hänen pitäisi kirjoittaa tähän neuvolakortiin, kun ei oikein tiedä. Purin kieltäni etten olisi räjähtänyt ja kontrolliin lapsi meni isänsä kanssa.

Suunnittelin vakavasti meneväni yksityiselle äitiysneuvolaan, mutta sinne ei valitettavasti pääse vasta kuin ensi kuussa. Onneksi nyt oli neuvolassa eri terveydenhoitaja kuin lapsella ja tämä osasi vastata asiallisesti kysymyksiin ja muutenkin tuntui olevan otteet ihan erilaiset. Minä en suutu siitä, että lapsestani löydetään puutteita ja vikoja, mutta se suututtaa, että niihin puututaan lepsusti ta puututaan johonkin ilman että osataan sanoa muuta syytä kuin että kun nämä raja-arvot ylittyy, ilman että tiedetään edes miksi niitä seurataan. Valitettavan paljon löytyy niitä epäpäteviä tai ainakin epäpätevänoloisia ja asiattomasti käyttäytyviä terkkareita.

Yhteistyössä