ihmettelenpä vaan

aika erikoista mielestäni kun mulla oli hiljattain KM ja sit hoitajat sano kun olin josain keskustelussa lääkkeellisen tyhjennyksen yhteydessä et harvemmin tulee KM enää 12-13RV jälkeen.Kuitenkin täällä on tosi paljon porukkaa ku on kokenut KM joskus yli 16 tai jopa 20 RV..Nii ja sitkun he sano vielä et tuskin seuraava menee kesken et on joku 1% mahdollisuus et tulis 2 tai useempi KM peräkkäin.Paljon täällä on niitäkin jotka ovat monta KM saaneet peräkkäin.Onko se vaan ollut huonoa tuuria vai yrittivätkö hoitajat vaan rauhoitella minua kun kyselin asioista ja pelkään kovin et mahdollinen seuraavakin raskaus menisi kesken ja vielä myöhäisemmässä vaiheessa kun tämä meni..Nii tää meni kesken RV9 mut huomattiin vasta muutama viikko myöhemmin et oli mennyt kesken :whistle:
 
emopelle
ystävä perheellä oli n. 10 keskenmenoa takana ja viimesin tää 10.nes kuoli jost.syystä 2 viikkoa ennen lask.aikaa mahaan. joutui synnyttämään alakautta kättärillä. saivat pitää 45 min. sylissä. sen jälkeen saivat terveen tytön. osa keskenmenoista oli kaksosia.
 
Tarkistin tietojani juuri netistä näiltä keskenmenoaiheisilta sivuilta http://metku.net/~pesu/keskenmeno.html , ja kyllähän tosia-asia on se, että suurin osa (80%) keskenmenoista tapahtuu ennen raskausviikkoa 13, mutta osa menee kesken valitettavasti vielä tämän jälkeenkin. Yksi keskenmeno ei vielä lisää keskenmenoriskiä seuraavassa raskaudessa ja toistuvia keskenmenoja (kolme peräkkäistä) on vain n. 1%:ssa raskauksia.

Olen itse juuri kokenut alkuraskauden keskenmenon ja kun täällä luin muiden kokemuksia, niin kiinnitin aivan samaan asiaan huomiota kuin sinäkin, etenkin keskiraskaudessa sattuneisiin keskenmenoihin. Ehkä kuitenkin on niin, että ne ihmiset, joilla on tälläisiä kokemuksia ollut (keskiraskauden keskenmenoja tai toistuvia keskenmenoja), ovat kokeneet ne niin traumaattisiksi, että hakeutuvat tälläisille sivuille enemmän kuin ne, joilla on mennyt kaikki hyvin, ja siitä tulee sitten sellainen vaikutelma, että tapauksia olisi prosentuaalisesti enemmän kuin niitä onkaan? :/

Tiedän itse, että jos ja kun toivottavasti tulen jatkossa uudelleen raskaaksi, niin uusi keskenmeno varmasti huolestuttaa ainakin ensimmäisen raskauskolmanneksen ajan. Mutta täytyy vain koittaa uskoa ja luottaa, keskenmenohan on kuitenkin hyvin yleinen eikä yhden keskenmenon jälkeen ole vielä mitään syytä miksei seuraava raskaus sujuisi normaalisti. Voimia ja luottamusta sinullekin!
 
mamuska
Myöhäisen/keskiraskauden keskenmenon rv 12-22 voi aiheuttaa esim. bakteeritulehdus. Vauva voi myös kuolla kohtuun (kohdunsisäinen kätkytkuolema, istukka irtoaa, napanuora kaulan ympärillä..). Keskenmenon lääketieteellinen raja on rv 22, mutta eipä se oikein keskenmenolta tunnu esim. rv 20, vaan kuolleen vauvan synnytykseltä! :'(
 

Yhteistyössä