Ihmettelen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
kun tuntuu että ihmiset eivät oikein näytä enää tietavän, miten käyttäytyä juhlissa. Jatkuvasti kysellään pukeutumisohjeita tai käyttäytymisohjeita juhlien suhteen; voiko mennä jonnekin ilman lapsia vai meneekö lasten kanssa, voiko jättäytyä pois juhlista jne. Asiallisia pukeutumisohjeita esimerkiksi kirkollisiin juhliin kritisoidaan (paljaat olkapäät pitää olla suojattuna) jne.

En varmaan itsekään aina osaa käyttäytyä niin kuin pitäisi, mutta käytöstavat ja pukeutuminen juhliin ovat mielestäni sellaisia asioita, jotka voi useasti ajatella ihan maalaisjärjellä. Kun pitää mielessä sen että juhla kuin juhla on aina sen juhlan kutsujaakutsujia varten järjestetty. Käyttäytymisellämme ja pukeutumisellamme kunnioitamme aina juuri tätä juhlittavaa//näitä juhlittavia.

Toivottavasti joku ymmärsi pointtini.

Tämä ei koske jotakin tiettyä ketjua tällä palstalla tänään tai muulloin; vaan on ihan yleisellä tasolla tehty huomio näihin aiheisiin liittyvistä aloituksista *aukaisee suuren sateenvarjon*

Asiaa puhuit! Luulen, et asialla on kaksi puolta; toisaalta ulkonäkö ja pukeutuminen on nykyään niin ylitsevuotavan tärkeää, että ihmiset saa paineita jo kaikista mahdollisista tilaisuuksista ja ovat epävarmoja ja miettivät koko ajan mitä muut ajattelevat.
Toisaalta itse olen huomannut valitettavan suuntauksen siinä, että juhliin ei enää lainkaan pukeuduta! Ristiäisiin tullaan farkuissa ja villapaidassa, 70 v-juhliin tullaan t-paidoissa ja farkuissa jne. Sukulaisten synttäreille ja lastenkutsuille tullaan arkivaatteissa... Mielestäni se on kuitenkin ikävää, koska ei enää kunnioiteta tilaisuutta/tilaisuuden järjestäjää edes sen vertaa, että viitsittäisiin pukeutua juhlavasti. Sellainen olo itselle on jäänyt... Olen nyt vuoden sisään käynyt parissa kymmenessä eri juhlassa ja huomannut tämän, ja itse pukeutuneena perussiistiin hame + paita-tyyliin olen valitettavasti huomannut lähes joka kerta olleeni kaikista pukeutunein...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tai sitten nykyään tuo pukeutuminen ja ulkonäkö on niin tärkeitä asioita että ihmiset on sen takia niin epävarmoja. Heti toiset arvostelemassa..olisko?

Tai olisiko yhteiskunnassa katkennut ketju, jossa tieto siirtyy vanhemmilta lapsille. 70-luvulla hyvää pukeutumista pidettiin naurettavana samoin kuin hyvän käyttäytymisen sääntöjä yleensäkin. Örveltäminen ja sääntöjen sekä perinteiden kunnioittaminen heitettiin romukoppaan näiden nykyisten vasemmistopoliitikkojen johdolla, jotka aina ministereiksi nouisivat, eivätkä niissäkään rooleissa ymmärtäneet kansainvälisillä areenoilla olla siistejä.

Ei ole ihme, jos on etiketti hukassa ja väärät vaateet päällä tai muuten aivan pihalla.

Ei noi pukeutumis yms. jutut nyt niin helppoja ole ja varsinkin jos juhlia ei ole alvariinsa. Pitäisi osata pukeutua sopivasti, ei liian juhlavasti mutta ei myöskään liian arkisesti. Ja sitten lasten ottaminen juhliin on myös niin ja näin, koska jokainen tietää että kaikki juhlissa olijat eivät välttämättä tykkää meluavista lapsista ja ilman lapsia juhlissa on itsellä tasan tarkkaan mukavampaa (joe ei älykiltit ja hiljaiset lapset) mutta toisaalta miten lapset oppivat käyttäytymään jos eivät saa aidossa tilanteessa harjoitella? Kysellä saa, pakko ei ole vastata. :-)

Tai sitten nykyään tuo pukeutuminen ja ulkonäkö on niin tärkeitä asioita että ihmiset on sen takia niin epävarmoja. Heti toiset arvostelemassa..olisko?

Tai olisiko yhteiskunnassa katkennut ketju, jossa tieto siirtyy vanhemmilta lapsille. 70-luvulla hyvää pukeutumista pidettiin naurettavana samoin kuin hyvän käyttäytymisen sääntöjä yleensäkin. Örveltäminen ja sääntöjen sekä perinteiden kunnioittaminen heitettiin romukoppaan näiden nykyisten vasemmistopoliitikkojen johdolla, jotka aina ministereiksi nouisivat, eivätkä niissäkään rooleissa ymmärtäneet kansainvälisillä areenoilla olla siistejä.

Ei ole ihme, jos on etiketti hukassa ja väärät vaateet päällä tai muuten aivan pihalla.

Sori katosi pari sanaa tuolta välistä; "Örveltäminen juhlissa oli hienoa ja ..."

oikeastaan ikävin tyylimoka jonka itse olen nähnyt oli konfirmaatiossa kun tytöllä oli alban alla (näkyi selvästi) musta huppari, farkut ja skeittilenkkarit. ymmärrän jos rahat on tiukilla ettei ole vara ostaa hienoja vaatteita, mutta siitä huolimatta kun omaan rippijuhlaan vanhemmat päästävät lapsensa tuollaisissa vaatteissa, niin ei voi kuin ihmetellä...
ei meilläkään ole isoja rahoja mutta nuorille on aina juhliin löydetty edullisesti (max. muutamalla kympillä )uudet siistit vaatteet, tai isommalta sisarukselta pieneksi jääneitä vaatteita. eli joka juhlaan ei osteta uusia vaatteita, eikä nykyään edes joka vuodelle.

Yhteistyössä