Ihmetellään kun lapsia hukkuu veteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perhoinen84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Aino:

Minusta uimataidotonta lasta pitää valvoa kokoajan eikä kyse ole liiasta varovaisuudesta.
Itse valvon vesillä lapsia kuin haukka, mutta muuten olen välillä liiankin rento.

Valvominen on eriasia kuin keiltäminen tekemästä mitään. Eli mielestäni valvottuna lapsi voi kokeilla melkein mitä vain esim. rannalla voi pienempikin lapsi kokeilla mitä tapahtuu, kun kävelee syvemmälle kuin jalat kantaa. Siitä hän oppii mihin syvyyteen voi turvallisesti mennä, joten seuraavan kerran vanhempi voi levollisin mielin seurata rannalta käsin lapsen uimaleikkejä.

Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
eikös se ole metri per ikävuosi se nyrkkisääntö rannalla

Mikäs tää sääntö on? Itselläni oli sääntönä että uimataidoton korkeintaan napaan saakka ja uimataitoinen syvemmällä mutta kohtuudessa kuitenkin.

no se on vaan suunta antava sääntö..kun koululaisen kuuluu osata jo uida.mun mielstä siis..siihen asti vahditaan siinä vieressä.ja tottakai ei saa mennä syvemmälle kuin jalat yltää pohjaan.

No meillä menee neiti ekalle, eikä osaa vielä uida :ashamed:

Vaikka uimakoulussa kolmatta vuotta :ashamed:

Olen opettanut itse lapseni uimaan 2-4vuotiaina. Ei siinä uimakoulut 10x vuodessa juuri auta. Viikottain on käytävä jos haluaa lapselleen uimataidon ja tuohon sopivin ikä on alle kouluiässä. Veden äärellä ollaan varovaisia ja uimatoidottomien lasten kanssa ollaan itse vedessä ja n. metrin läheisyydessä ei kauempana!

Eilen olin maauimalassa ja siellä oli paljon muksuja 2-4vuotiaita dumpattu kellukkeet käsissä ja sitten vanhemmat meni katsomoon ottaa arskaa.. Joo, onhan siellä uimavalvonta, mutta oikeasti TÖRKEÄÄ!!!

Alkuperäinen kirjoittaja maximillianna:
Mikset kysynyt siltä isältä, eikö lapsia pitäisi vahtia? Jälkipuinti voi joskus olla myöhäistä, vaikka juuri tän isän ja lasten kohdalla.

no mun tehtävä ei ole kyllä mennä aikuista ihmistä patistaa vahtii lapsiaan ja oli sen verta paljon mua vanhempi herra kyseessä että ei tiiä mitä olis saanut niskaansa siitä!

Alkuperäinen kirjoittaja uimari:
Olen opettanut itse lapseni uimaan 2-4vuotiaina. Ei siinä uimakoulut 10x vuodessa juuri auta. Viikottain on käytävä jos haluaa lapselleen uimataidon ja tuohon sopivin ikä on alle kouluiässä. Veden äärellä ollaan varovaisia ja uimatoidottomien lasten kanssa ollaan itse vedessä ja n. metrin läheisyydessä ei kauempana!

Eilen olin maauimalassa ja siellä oli paljon muksuja 2-4vuotiaita dumpattu kellukkeet käsissä ja sitten vanhemmat meni katsomoon ottaa arskaa.. Joo, onhan siellä uimavalvonta, mutta oikeasti TÖRKEÄÄ!!!

Meillä käy uimakoulussa 1x/vko...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Aino:
Juu, nämä lapset jotka eivät saa tehdä yhtää mitään ja vanhempi on kokoaja vierellä silmäkovana, taasen satuttavat helpommin itsensä sitten kouluikäisenä, kun vanhemmat eivät enään olekkaan mukana. Heidän kaltaisensa hukkuvatkin aikuisena herkemmin, kuin nämä, jotka ovat saaneet kokeilla kaikkea rauhassa.

:o
Aha,ok,eli nyt se onkin huono asia että joku vanhempi vahtii lastaan...!

Tekee sitte niin tai näin,AINA se on jonku mielestä väärin!! :kieh:

Tottakai vanhemman pitää vahtia lastaan, en minä muuta olekkaan väittänyt :o Mutta kyse olikin vain liiasta varovaisuudesta, eli jos lapsi ei saa ollenkaan tehdä mitään ilman, että aikuinen on kokoajan vieressä ja napottaa joka asiasta. Eli mielestäni lapsen pitää saada kokeilla valvottuna.

Minusta uimataidotonta lasta pitää valvoa kokoajan eikä kyse ole liiasta varovaisuudesta.
Itse valvon vesillä lapsia kuin haukka, mutta muuten olen välillä liiankin rento.

Edelleen toistan itseäni, en ole sanonut, ettei pitäisi valvoa. Vaan, kun lapsi oppii rajansa, voi häntä valvoa myös rannalta käsin (iästä riippuen lapsi on 1m-7m päässä) myös samalla voi katsoa useampaa lasta, joten kokoajan ei välttämättä näe sitä yhtä ainutta.

Se metri/ikävuosi EI tarkota veden syvyyttä, pöhköt. Vaan siis sitä, että vanhempi on 2-vuotiaasta korkeintaan 2m etäisyydellä jne. Ei kai 2-vuotiasta nyt parin metrin syvyiseen veteen kukaan vie. Toivottavasti.

Jos mä oisin nähny tommosen tilanteen, niin mä olisin käynyt vähän tökkimässä sitä lusmuilevaa äijää hereille sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja hatmaa:
Mä taas ihmettelin rannalla kun joku antoi 1,5 v lapsen touhuta yksin vedessä/rannassa, ilman mitään kellukkeita ja äiti itse istui puun alla noin 20 metrin päässä. Tunsin itseni hieman ylihysteeriseksi kun seisoin oman 1,5v vieressä kun se leikki :ashamed:

Mun 1.5v saa sukeltaa, kun on vauvauinnissa oppinu. En nyt ihan ehkä 20m päästä sitä seurailis, mut en kyllä oo ihan vieressäkään jatkuvasti :D
Aiheutettii maauimalassa su sydämentykytystä jollekki äidille kun lapsi kahlaili ja sit suklas pinnan alle, sori vaan :ashamed: niin siis lapsi nousi jaloilleen kun oli sukeltanu :)

Alkuperäinen kirjoittaja uimari:
ei taukoja kesällä jne? En oikein usko.. Ja silti se ei riitä suurimmalle osalle + uimakoulut on yleensä vasta 3+ ja silloin ollaan jo menetetty se herkin kausi.

No siihen asti kun uimakoulut loppuu/alkaa jne ja kesällä niin paljon vedessä kun tarkenee/kerkee.

Ja EI osaa! :snotty: :ashamed:

Sori vaan, oon huono äiti. :ashamed: :ashamed: :ashamed: :'( :'( :'(

Mulla 4 uimataidotonta, olen itse vedessä kun vanhin lapsi/aikuinen (down) ei osaa uida mutta on kova sukeltelemaan. Hän sultaa rannalta mua päin ja taas takaisin rantaan. Kaikki muut pulikoi siinä välissä.

Mä kiinnitin huomiota rannalla siihen, että siellä on aika pieniäkin lapsia ilman mitään kellukkeita ja vanhemmat on ehkä 10 metrin päässä vahtimassa. Kun kumminkin ne käsikellukkeet vähän suojaa jos lapsi sattuu menemään kohtaan jossa on äkkisyvää ja sieltä 10 metristä kun vanhempi lähtee pelastamaan menee kyllä hetki, ne kellukkeet pitää edes vähän sitä lasta sen aikaa. Viimeksikin kun oltiin rannalla niin meidän lapsi oli ainoa jolla kellukkeet oli ja samanikäsiä suurinpiirtein oli useita uimassa ilman vanhempia vierellään.

Jotkut lapset ei ikinä opi uimaan. Minä hyvänä esimerkkinä.

Uimakoulussa upposin pinnan alle liian pitkäksi hetkeksi. Traumat jäi enkä uimaan oppinut vesikammoni takia.

poitsu täyttää kohta 4v ja niin kauan kun se on vedessä minä olen ihan vieressä! ja jos se juoksee veteen,käsken ottaa kädestä kiinni! siinä kaatuu niin helposti ku menee nopeasti veteen, että en varmaan anna juosta sinne ilman että pitää kädestä kiinni!! pari kertaa hänet on pelastanut tämä että on pitänyt kädestä kiinni, kun on kaatunut,niin ei oo mennyt veden alle .

että ihmetelkää rauhassa! muut mielummin ylivarovainen kuin että kattelisin rakkaan pienen elvytystä! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Mä taas oon kiinnittänyt huomiota, että vanhemmat ovat olleet TOSI tarkkoja lastensa kanssa...

Juu, nämä lapset jotka eivät saa tehdä yhtää mitään ja vanhempi on kokoaja vierellä silmäkovana, taasen satuttavat helpommin itsensä sitten kouluikäisenä, kun vanhemmat eivät enään olekkaan mukana. Heidän kaltaisensa hukkuvatkin aikuisena herkemmin, kuin nämä, jotka ovat saaneet kokeilla kaikkea rauhassa.

Kokeilla.... hukkumista? Aika metka extreme-harrastus, sanoisin. Ei meidän lapsille, kiitos! :o

Tohon alkuperäiseen aiheeseen, ei tuli ihan äkkiä mieleen käydä nukkumaan kun lapsia rannalle vien uimaan. Et terhakkana pitää olla niitä vahtimassa, siitäki huolimatta että osaavat uida.

Alkuperäinen kirjoittaja :
poitsu täyttää kohta 4v ja niin kauan kun se on vedessä minä olen ihan vieressä! ja jos se juoksee veteen,käsken ottaa kädestä kiinni! siinä kaatuu niin helposti ku menee nopeasti veteen, että en varmaan anna juosta sinne ilman että pitää kädestä kiinni!! pari kertaa hänet on pelastanut tämä että on pitänyt kädestä kiinni, kun on kaatunut,niin ei oo mennyt veden alle .

että ihmetelkää rauhassa! muut mielummin ylivarovainen kuin että kattelisin rakkaan pienen elvytystä! :kieh:

Turvallisempi olisi mielestäni lapselle, jos hänet opettaisi sukeltamaan. Kun osaa sukeltaa, osaa myös kaatuessaan laittaa röörit tukkoon, jotta ei huku.

oman mukulan ku on alta kaksi ni pidän silmäkovana vahtia, olen tiukkis vanhempi tai en jonkun mielestä.. vauvauinnissa käyty jo vuoden verran, kaveri rakastaa vettä ja odottaa oikein kun sanotaan että nyt lähdetään uimaan niin hakee uikkarit kylppäristä itse :)

rannalla mekin näimme näit torkku isejä/äityleitä.. tekis kyllä mieli kuten tässä joku mainitsi heittää pienet aariat naaman edessä että olikos se teitin mukula ko tonne virran mukana ajelehti... :kieh:
ÄLY HOI ÄLÄ JÄTÄ LASTASI YKSIN RANNALLA !!! alta 10 vuotiaan laskisin sen verran pieneksi että valvovaa silmää tarvitsee jossain muodossa... toisille enemmän toisille vähemmän.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
eikös se ole metri per ikävuosi se nyrkkisääntö rannalla

Mikäs tää sääntö on? Itselläni oli sääntönä että uimataidoton korkeintaan napaan saakka ja uimataitoinen syvemmällä mutta kohtuudessa kuitenkin.

Yksivuotiaasta voi mennä aikuinen siis metrin päähän,kaksivuotiaasta kahdenmetrin jne....

Yhteistyössä