Ihmetellään kun lapsia hukkuu veteen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Perhoinen84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Perhoinen84

Vieras
eilen oltii rannalla ja huomasin siinä meidän vieressä miehen jolla oli 2poikaa.
Toinen poika oli about 4-5v ja toinen hieman vanhempi.
Noo seurailin sitten siinä kun pisti silmään että isä veti sikeitä ja toinen lapsi meni toisella puolella rantaa ja tää pienempi sitten leikki yksin siellä vedessä.
Ajatella kuinka ei aikuinen viitti vaihtia lastaan.
Musta kyllä pitäisi järkeä olla vanhemmilla rannalla ja vahtia lapsiaan!
vesi on niin petollinen ja sinne hukkuu niin helposti :ashamed:

Ja juuri se että jos se poika olisisi vaikka hukkunut *kauheeta ei niin saa ees sanoa* mutta esimerkkinä...Niin kuka olisisi ees huomannut niin tapahtuneen koska eikö yleensä ekana vanhempi/kuka onkaan rannalla lapsen kanssa yhdessä ole se joka huomaa jos lapsia on kadonnut vedestä ja ala etsiä lastaan.niin mites ku vanhempi vaan nukkuu eikä tiedä missä oma lapsi menee.

Ei hemmetti!En uskaltas jättää poika hetkeksikään valvomatta rannalle...mutta niin näitä ihmisiä löytyy...luuleko ne että siellä joku vahtii myös heidän lapsia..?vai mitä vit...? :ashamed:

Mä näin pariskunnan rannalla varjossa ja lapsi 4-5v uima-apujen kanssa (ne käsivarsissa olevat) syvällä, ettei jalat yllä. :snotty: :o

Ja me MUUT vanhemmat oltiin valmiita syöksymään sen perään uimalla ja kateltiin, et EIKÖ noi tee mitään!

Ja kohta se äiti:

Silja! Tuu tännepäin, kun ethän sä edes osaa uida!
(Kesti 15min ennenkun...) :o :snotty: :headwall:

Jep, siksi mä en päästäkään lapsiani uimarannalle kekenkään muun kun mun kanssa. En luota edes mieheeni tässä asiassa, koska olen nähnyt ettei hän vahdi lapsia niin tarkasti kuin minä. Seuraa kyllä enemmän mitä muuta ympärillä tapahtuu.

Ehkä nämä oli kilttejä lapsia, jotka eivät napaa syvemmälle mene ja muutenkin käyttäytyvät nätisti. Usein vain ne lapset joita ei valvota juoksevat pyyhkeiden päältä, heittelevät hiekkaa, puhuvat rumia yms.

Ei voi ymmärtää semmosia.. No tuossa meidän lähistöllä on uimapaikka ja siellä on penskalaumat keskenään uimassa ja vanhimmat kattoo näitä 3v sisaruksia.. kyllä kauhistuttaa. Siis sen takia että ne itekkin siellä vedessä pelleilee ja ui, niin ei 10v. ole pelastajaksi tuommoselle pikkuiselle..

Alkuperäinen kirjoittaja jenni87:
Mä taas oon kiinnittänyt huomiota, että vanhemmat ovat olleet TOSI tarkkoja lastensa kanssa...

Kuin myös.
Olen myös itekin. Meillä on pihassa uima-allas ja aina kun lapset polskii (3 ja 1), niin olen vieressä. Vettäkään ei ole sen enempää kuin lapsia nilkkoihin, kun laskevat liukumäestä altaaseen. Sillon kun ei uida, niin allas on tyhjänä. Samoin tyhjennän mahdolliset sadevedet, kun ihan muutaman sentin veteenkin voi hukkua.

Mä taas oon kiinnittänyt huomiota, että vanhemmat ovat olleet TOSI tarkkoja lastensa kanssa...

Juu, nämä lapset jotka eivät saa tehdä yhtää mitään ja vanhempi on kokoaja vierellä silmäkovana, taasen satuttavat helpommin itsensä sitten kouluikäisenä, kun vanhemmat eivät enään olekkaan mukana. Heidän kaltaisensa hukkuvatkin aikuisena herkemmin, kuin nämä, jotka ovat saaneet kokeilla kaikkea rauhassa.

Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Ehkä nämä oli kilttejä lapsia, jotka eivät napaa syvemmälle mene ja muutenkin käyttäytyvät nätisti. Usein vain ne lapset joita ei valvota juoksevat pyyhkeiden päältä, heittelevät hiekkaa, puhuvat rumia yms.

Kilttejä lapsia...silloinko voi nukkuu rannalla,eikä tarvii valvoa lapsia?Kiltitkin lapset voi hukkua jos menevät vahingossa liian syvälle... :( *muoks mä en tarkoita että pitää olla haukkana vieressä valvomassa vaan tarkkailee kauempaa...edes

Täälläpäin rannoilla ollaan kyllä tarkkoja mitä olen katellut. Kerran oli perhe rannalla, yksi lapsi. Tämä pääsi karkaamaan molemmilta vanhemmilta ilman että kumpikaan tiesi missä poika on. Onneksi ei ollut veteen mennyt. Minua on lapsena vahdittu hyvin rannalla, muttei se mitään avutonta minusta tehnyt isompana.

Juu, nämä lapset jotka eivät saa tehdä yhtää mitään ja vanhempi on kokoaja vierellä silmäkovana, taasen satuttavat helpommin itsensä sitten kouluikäisenä, kun vanhemmat eivät enään olekkaan mukana. Heidän kaltaisensa hukkuvatkin aikuisena herkemmin, kuin nämä, jotka ovat saaneet kokeilla kaikkea rauhassa.

Ihmettelin vähän, kun yks n. 4v lapsi ei saanut edes varpaita kastella ilman, että äiti/isä oli pitämässä kädestä kiinni ja mä annoin meidän 3,5-vuotiaan istua kumminkin siinä rannalla vedessä. Ei siis kaukana eikä vettä ollut edes polviin siinä ja olin itse parin metrin päässä rantaviivasta, mutta silti. Olin luullut itseäni myös aika tarkaksi... :whistle:

:o
Aha,ok,eli nyt se onkin huono asia että joku vanhempi vahtii lastaan...!

Tekee sitte niin tai näin,AINA se on jonku mielestä väärin!! :kieh:

Mä vahdin mun lapsia rannalla, mutta en ole ihan vieressä kuitenkaan.
Poika ei mene veteen, vaan istuu rantahiekalla kakkuja yms tehden. Tyttö taas on kova uimaan, mutta ei mene liian kauas, ja jos meinaa mennä niin tulee kyllä heti takaisin kun hihkaisen.

Ihmettelin vähän, kun yks n. 4v lapsi ei saanut edes varpaita kastella ilman, että äiti/isä oli pitämässä kädestä kiinni ja mä annoin meidän 3,5-vuotiaan istua kumminkin siinä rannalla vedessä. Ei siis kaukana eikä vettä ollut edes polviin siinä ja olin itse parin metrin päässä rantaviivasta, mutta silti. Olin luullut itseäni myös aika tarkaksi... :whistle:

Sinäkö sitte tiedät/tunnet sen lapsen niin hyvin että on varaa ihmetellä täällä?
Että lapsi on esim.terve?

Mun erityislapsi (5-v) on sen verran hypotoninen että ei pysy pystyssä itse,eli kädestä on pidettävä.Jos siis haluan ettei lapsi huku.Kävelee kuitenkin itsenäisesti ilman apuvälineitä.
Ja vieraat ihmiset sitä ei pysty lapsen ulkonäöstä sanomaan, eli vamma ei näy esim kasvonpiirteistä...
Jatka vaan ihmettelyä,onhan sulla siihen oikeus :)

Alkuperäinen kirjoittaja Aino:

Tottakai vanhemman pitää vahtia lastaan, en minä muuta olekkaan väittänyt :o Mutta kyse olikin vain liiasta varovaisuudesta, eli jos lapsi ei saa ollenkaan tehdä mitään ilman, että aikuinen on kokoajan vieressä ja napottaa joka asiasta. Eli mielestäni lapsen pitää saada kokeilla valvottuna.

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Alkuperäinen kirjoittaja äippä:
eikös se ole metri per ikävuosi se nyrkkisääntö rannalla

Mikäs tää sääntö on? Itselläni oli sääntönä että uimataidoton korkeintaan napaan saakka ja uimataitoinen syvemmällä mutta kohtuudessa kuitenkin.

no se on vaan suunta antava sääntö..kun koululaisen kuuluu osata jo uida.mun mielstä siis..siihen asti vahditaan siinä vieressä.ja tottakai ei saa mennä syvemmälle kuin jalat yltää pohjaan.

Alkuperäinen kirjoittaja shedevil:

Kilttejä lapsia...silloinko voi nukkuu rannalla,eikä tarvii valvoa lapsia?Kiltitkin lapset voi hukkua jos menevät vahingossa liian syvälle... :( *muoks mä en tarkoita että pitää olla haukkana vieressä valvomassa vaan tarkkailee kauempaa...edes

Ei vaan, yleensä nämä valvomatta jäävät lapset muutenkin riehuvat ja mellestävät kun ei ole rajoja opetettu. Eli periaatteessa lapsi jolle on tarkoin opetettu rajat ja he noudattavat niitä, he eivät tarvitse enään kokoaikaista vieressä seisojaa. Tosin munkaan mielestä valvojan ei silloinkaan ole syytä vedellä sikeitä.

Mä taas ihmettelin rannalla kun joku antoi 1,5 v lapsen touhuta yksin vedessä/rannassa, ilman mitään kellukkeita ja äiti itse istui puun alla noin 20 metrin päässä. Tunsin itseni hieman ylihysteeriseksi kun seisoin oman 1,5v vieressä kun se leikki :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja Aino:

Tottakai vanhemman pitää vahtia lastaan, en minä muuta olekkaan väittänyt :o Mutta kyse olikin vain liiasta varovaisuudesta, eli jos lapsi ei saa ollenkaan tehdä mitään ilman, että aikuinen on kokoajan vieressä ja napottaa joka asiasta. Eli mielestäni lapsen pitää saada kokeilla valvottuna.

Minusta uimataidotonta lasta pitää valvoa kokoajan eikä kyse ole liiasta varovaisuudesta.
Itse valvon vesillä lapsia kuin haukka, mutta muuten olen välillä liiankin rento.

Yhteistyössä