"Ihmelapset" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Höpö-ELina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Höpö-ELina

Vieras
Mulla on yksi kaveri, jonka tyttö on varsinainen ihmelapsi. Lukemaan oppinut alle 4v ja laskea osaa kaikenlaista jo tuossa iässä. Tiedän, että on paljon nuorempiakin jotka näitä taitoja osaa, mutta onko se loppujen lopuksi mitenkään hyvä asia? Tai onko se merkki mistään suuresta älykkyydestä?

Tämän "ihmelapsen" vanhemmat eivät todellakaan ole mitään ruudinkeksijöitä. Ihan tavallisia duunareita. Kovasti kyllä opettaneet lastaan. Nyt ovat kai menossa psykologille tämän lapsen kanssa.

Mä olen yrittänyt välttää mitään pakkotuputusta noin pienille. Mun mielestä hesarissa oli just juttu, että ton ikäisten pitäisi leikkiä ja olla luovia. Tää "ihmelapsi" vaikuttaa lähinnä näsäviisaalta eikä leiki kyllä koskaan. Koko ajan pitää vaan tehdä juttuja että miellyttäisi vanhempiaan.

Mitäs mieltä?

Eipä noita asioita voi pikkulapselle pakottaa. Eiköhän se lähde pienen lapsen omasta kiinnostuksesta tiettyihin asioihin. Osa lapsista kiinnostuu esim. kirjaimista ja lukemisesta hyvin varhain ja turha silloin vanhempien on jarrutellakaan lapsen oppimista. Toiset innostuvat ennemmin, toiset myöhemmin ja vanhempien tehtävänä on tukea lasta. Ei kyseessä ole mikään kilpailu. Antaa lasten olla erilaisia, kiinnostua eri asioista eri ikävaiheissa ja aikuiset saavat opetella olemaan tuomitsematta, vaikka kaikki lapset eivät samaan muottiin mahdukaan.

Kyllä minäkin opin lukemaan ja kirjoittamaan neljän vanhana, mutta ei minusta tullut mitään erikoista. Ja itse olin niistä kiinnostunut ja opin ilman opetusta, kukaan ei tuputtantt. Oma lapsi, pian 4v on myös todella kiinnostunut kirjaimista, kirjoittamisesta ja lukemisen opettelusta. Oppii varmaan pian lukemaan.

Hoitotätinä sen näkee, että yksi on motorisesti lahjakas, toinen innostuu lukemisesta ja kolmas haluaa opetella ruuan laittoa. Ketään en estele, vaan katotaan mitä voidaan tehdä. Tyhmintä on, jos kertoo vanhemmille lapsista jotakin myönteistä, ei kaikkia kuitenkaan kiinnosta tukea lasten taipumuksia. Välillä harmittaa lapsen puolesta, mitä kaikkea osaisi ja ei tarttis kuin vähän olla tukena lähtisi jokin ominaisuus lapsella kehittymään kunnolla eteenpäin.

Olen siis toisen kodissa lastenhoitajana, enkä mikään asiantuntija. KÄytän vain järkeäni lasten suhteen.

Minulla vähän alle 4v poika, joka laskee sujuvasti yhteenlaskuja ja osaa laskea sataan. Lukee lyhyitä sanoja... On aina ollut tosi kiinnostunut kirjaimista ja numeroista, leikkii myös paljon.
Miksi menisin psykologille??

Tunnen useampia kolmivuotiaina lukemaan oppineita. Monissa muissa maissahan lapset aloittavat jo koulun siinä iässä. Ei se nyt mitään kovin ihmeellistä ole, hyvä vaan jos lapsi on saanut oppia joltakulta.

Tunnen useampia kolmivuotiaina lukemaan oppineita. Monissa muissa maissahan lapset aloittavat jo koulun siinä iässä. Ei se nyt mitään kovin ihmeellistä ole, hyvä vaan jos lapsi on saanut oppia joltakulta.

Peesi. Mun mielestä se vaan osoittaa et lapsen kiinnostusta esim kirjaimiin on tuettu. Eri lukunsa on sitten vanhemmat jotka todella tekee koko maailmalle tunnetuksi heidän 'ihmelapsensa' tai esim tyrkyttävät lapsiaan kaikkiin kilpailuihin, malleiksi ym Tasapaino kaikessa pitää olla. Toisaalta jos lapsi ei vaikuta erityisen älykkäältä niin ei siitäkään kannata isoa numeroa tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja Höpö-ELina;29099936:
Mulla on yksi kaveri, jonka tyttö on varsinainen ihmelapsi. Lukemaan oppinut alle 4v ja laskea osaa kaikenlaista jo tuossa iässä. Tiedän, että on paljon nuorempiakin jotka näitä taitoja osaa, mutta onko se loppujen lopuksi mitenkään hyvä asia? Tai onko se merkki mistään suuresta älykkyydestä?

Tämän "ihmelapsen" vanhemmat eivät todellakaan ole mitään ruudinkeksijöitä. Ihan tavallisia duunareita. Kovasti kyllä opettaneet lastaan. Nyt ovat kai menossa psykologille tämän lapsen kanssa.

Mä olen yrittänyt välttää mitään pakkotuputusta noin pienille. Mun mielestä hesarissa oli just juttu, että ton ikäisten pitäisi leikkiä ja olla luovia. Tää "ihmelapsi" vaikuttaa lähinnä näsäviisaalta eikä leiki kyllä koskaan. Koko ajan pitää vaan tehdä juttuja että miellyttäisi vanhempiaan.

Mitäs mieltä?

Mä miettisin lähinnä mikä sun omassa elämässäsi tökkii niin, että etsit parempia fiiliksiä haukkumalla muita.
Lapsi voi olla itse kiinnostunut näistä asioista, välttämättä ei ole mitenkään erityisen älykäs tai sitten on(mitä väliä?) ja vanhemmatkin voivat olla älykkäitä, vaikka duunareita olisivatkin.
Eipä se pelkkä duunarius nykypäivänä kerro automaattisesti ihmisen älykkyystasosta mitään.
Yleensä ihmiset myös valitsevat seuransa älykkyystasonsa mukaan eli jos he eivät ole mitään ruudinkeksijöitä, tuskin olet sinäkään.