Ihmeellinen "kohtaus" kaupassa ja ehkäisyyn liittyvää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Kahden mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"Kahden mamma"

Vieras
pari viikkoa sitten mulle määrättiin yhdistelmä ehkäisypillerit. Mä kärsin migreenistä, lapsesta asti ollut, miranaxilla pärjään. Yleensä migreeni tulee menkkojen aikana ei oikeastaan ollenkaan muulloin.

Nyt tässä odottelen menkkoja että pääsisin aloittelemaan pillerit. Mutta mitäs kävikään jotain todella outoa eilen kun olin kaupassa..

En tiedä mikä ihme "kohtaus" mulle iski... Sielä kaupassa yhdessä kohtaa haisi tosi voimakkaalle tervalle.. en voi sietää sitä hajua... yhtäkkiä tuli ihan outo heikko/huimaava olo tuntui ihan siltä että näkö sumenee tai tuli sellainen likinäköisyyden tunne ja valot otti silmiin..

Tuo meni suht nopeaan ohi ja ehkä noin 10min kuluttua alkoi päänsärky toispuoleinen.. särky ei kuitenkaan ollut kovaa..

Sain suoritettua kauppa reissun loppuun ja kun tulin kotiin otin yhden panadolin ja kipu katosi sillä...

Tuli vaan mieleen ettei hän tuo vaan ollut sellainen aura?? että oliko tuo nyt sitten aurallinen migreeni? Mulla ei koskaan aiemmin ole sellaista auraa ollut...

Tai en tiedä oliko sitä vai voiko niska/hartia jumi saada aikaan tuollaista??meinaa mulla on paikat aivan totaali jumissa... kolmas vaihtoehto olis joku paniikkikohtauksen tapainen kohtauksen alku... mulla ollut muutama paniikkikohtaus pari vuotta sitten mutta ei niitä ole nyt pitkään aikaan ollut...

Mietin nyt vaan että uskallanko aloittaa ne pillerit? Meinaa jos tuo oli aura niin sillonhan ei sais käyttää ye-pillereitä??

Soitin omalle lääkärille mutta hän oli jo kesälomalla.. Soitin sitten perhesuunnitteluun missä terkkarikaan ei osannut sanoa juuta eikä jaata miten mun pitäis toimia nyt...

Seuraavaksi soitin yksityiselle gynelle ja sain soittoajan maanantaille...

Tk:ssa lääkäri sanoi että kokeile vaan mutta lopeta ja vaihda minipillereihin jos vastaavanlainen kohtaus uusii...

Noh pitänee nyt vielä odottaa tuota gynen mielipidettä asiaan... Onko kellään mitään viisasta sanottavaa tähän tai kenties omakohtaista kokemusta vastaavasta? Veikkauksia mikä kyseinen "kohtaus" mahtoi olla??

Lisättäköön nyt vielä että oli kuuma päivä ja olin syönyt huonosti ennen liikenteeseen lähtöä...

[QUOTE="Kahden mamma";26632560]pari viikkoa sitten mulle määrättiin yhdistelmä ehkäisypillerit. Mä kärsin migreenistä, lapsesta asti ollut, miranaxilla pärjään. Yleensä migreeni tulee menkkojen aikana ei oikeastaan ollenkaan muulloin.

Nyt tässä odottelen menkkoja että pääsisin aloittelemaan pillerit. Mutta mitäs kävikään jotain todella outoa eilen kun olin kaupassa..

En tiedä mikä ihme "kohtaus" mulle iski... Sielä kaupassa yhdessä kohtaa haisi tosi voimakkaalle tervalle.. en voi sietää sitä hajua... yhtäkkiä tuli ihan outo heikko/huimaava olo tuntui ihan siltä että näkö sumenee tai tuli sellainen likinäköisyyden tunne ja valot otti silmiin..

Tuo meni suht nopeaan ohi ja ehkä noin 10min kuluttua alkoi päänsärky toispuoleinen.. särky ei kuitenkaan ollut kovaa..

Sain suoritettua kauppa reissun loppuun ja kun tulin kotiin otin yhden panadolin ja kipu katosi sillä...

Tuli vaan mieleen ettei hän tuo vaan ollut sellainen aura?? että oliko tuo nyt sitten aurallinen migreeni? Mulla ei koskaan aiemmin ole sellaista auraa ollut...

Tai en tiedä oliko sitä vai voiko niska/hartia jumi saada aikaan tuollaista??meinaa mulla on paikat aivan totaali jumissa... kolmas vaihtoehto olis joku paniikkikohtauksen tapainen kohtauksen alku... mulla ollut muutama paniikkikohtaus pari vuotta sitten mutta ei niitä ole nyt pitkään aikaan ollut...

Mietin nyt vaan että uskallanko aloittaa ne pillerit? Meinaa jos tuo oli aura niin sillonhan ei sais käyttää ye-pillereitä??

Soitin omalle lääkärille mutta hän oli jo kesälomalla.. Soitin sitten perhesuunnitteluun missä terkkarikaan ei osannut sanoa juuta eikä jaata miten mun pitäis toimia nyt...

Seuraavaksi soitin yksityiselle gynelle ja sain soittoajan maanantaille...

Tk:ssa lääkäri sanoi että kokeile vaan mutta lopeta ja vaihda minipillereihin jos vastaavanlainen kohtaus uusii...

Noh pitänee nyt vielä odottaa tuota gynen mielipidettä asiaan... Onko kellään mitään viisasta sanottavaa tähän tai kenties omakohtaista kokemusta vastaavasta? Veikkauksia mikä kyseinen "kohtaus" mahtoi olla??

Lisättäköön nyt vielä että oli kuuma päivä ja olin syönyt huonosti ennen liikenteeseen lähtöä...[/QUOTE]

Mulla on ollut ye-pillerit käytössä ja silloin tällöin myös tulee migreenikohtauksia. Tosin nykyään niin harvoin ettei tarvi Propralia niihin enää syödä, ennen piti. Mulla saattoi myös välillä olla tuon tapaisia kohtauksia, mutta lääkärin mukaan ei ollut kyse aurallisesta migreenistä ainakaan mulla.
Jos on migreeniherkkyyttä, ja vielä hartiat ja niskat jumissa niin sekin voi aiheuttaa tuommoista. Itsellänikin jomottanut selkä ja niska nyt jonkun aikaa enkä ole hierojalle päässyt ja heti huomaa että esim kahvinpurujen haju on alkanut ihan yököttämään yms pieniä asioita.

kyllähän tuo auralle vaikuttaisi. juuri tuo näön hämärtyminen ja haju. melkein yhtyisin neuvoon että aloita vain ja jos tulee uudelleen aurallinen migreenikohtaus niin lopeta sitten. valitettavasti migreeni muuttaa helposti muotoaan joskin joillakin tulee aura kerran elämässään vaikka migreeni olisikin.

Migreeni ei mene ohi Panadolilla. Veikkaisin, että kyse oli jumien aiheuttamasta oireilusta. Kannattaa silti jutella vielä gynen kanssa pillereiden aloituksesta. Sinulla saattaa silti olla aurallinen migreeni vaikka nuo eivät auraa olisi ollutkaan. Oletko perehtynyt auraoireisiin ja tarkkaillut onko sinulla niitä? Itselläni oli kummallisia oireita pitkään (mm. kasvojen puutumista ja puheen puuroutumista) ennen kuin sain tietää niiden olevan auraoireita.

Aurallisesta migreenistä huomimatta minulle on kirjoitettu useampi pilleriresepti ja rengaskin. Mikään ei sopinut. En tiedä onko sillä tekemistä migreenini kanssa, mutta enää en aijo yhdistelmäehkäisyä käyttää. Niin kamalia ne olivat. Toivottavasti ratkaisu löytyy ja migreenisikin pysyy satunnaisena.

Minulla oli aurallinen migreeni jo ennen kuin aloitin e-pillerit, eivätkä ne tuntuneet vaikuttavan siihen asiaan mitenkään. Käytin vuosia pillereitä, ennen kuin tuli vastaan yksi lääkäri, joka viritti keskustelun asiasta ja piti puhuttelun etten saisi missään tapauksessa käyttää tavallisia e-pillereitä. Vaihdoin sitten Cerazetteen ja migreenini loppui siihen. Vaikka kuukautisten jääminen kokonaan pois tuntuu tosi luonnottomalta, migreenin loppuminen oli todella iloinen asia:) Ap, sinäkin voisit kokeilla josko pääsisit koko migreenistä. Minusta on tosi erikoista, kun jotkut lääkärit määräävät pillereitä vaikka potilaalla olisi aurallinen migreeni. Minullakin se lukee papereissa, enkä ole mitenkään pyrkinyt salaamaan asiaa vaan olen aina kertonut sen, jos joku on kysynyt.

macy gray
Migreeni ei mene ohi Panadolilla. Veikkaisin, että kyse oli jumien aiheuttamasta oireilusta. Kannattaa silti jutella vielä gynen kanssa pillereiden aloituksesta. Sinulla saattaa silti olla aurallinen migreeni vaikka nuo eivät auraa olisi ollutkaan. Oletko perehtynyt auraoireisiin ja tarkkaillut onko sinulla niitä? Itselläni oli kummallisia oireita pitkään (mm. kasvojen puutumista ja puheen puuroutumista) ennen kuin sain tietää niiden olevan auraoireita.

Aurallisesta migreenistä huomimatta minulle on kirjoitettu useampi pilleriresepti ja rengaskin. Mikään ei sopinut. En tiedä onko sillä tekemistä migreenini kanssa, mutta enää en aijo yhdistelmäehkäisyä käyttää. Niin kamalia ne olivat. Toivottavasti ratkaisu löytyy ja migreenisikin pysyy satunnaisena.

sulla ei mene. mulla menee. auran katkaisuun panadol on itsellä ihan ehdoton. tässä sen näkee miten erilaisia ihmiset on.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Migreeni ei mene ohi Panadolilla.

Kyllä voi mennä ohi Panadolilla, kuten voi mennä ilman mitään lääkkeitä. Minulla ei edes tullut läheskään aina päänsärkyä vaan pelkkä näköhäiriö, sanojenlöytämisvaikeus ja epätodellinen olo, jos menin ajoissa pimeään huoneeseen pitkälleen.

Ihmiset ovat yksilöllisiä ja sairauksista on erilaisia muotoja. Minua ärsyttävät ehdottomat totuudet. Monissa migreeniohjeissa sanotaan, että jännityspäänsäryn ja migreenin erottaa siitä, että jännityspäänsärkyyn ei liity pahoinvointia ja oksentelua. Kyllä minulla vaan liittyy, jos niskat ovat aivan järkyn kamalassa kunnossa, veri ei kierrä ja päätä jomottaa. Sen tilanteen saa parhaiten laukeamaan jännityspäänsärkylääkkeillä, mutta jonkun migreeniliiton mukaan se kait sitten on auratonta migreeniä:O

aura oireet tiedän, suvussani paljon aurallista migreeniä. Minulla on ollut oireita esim puutumista haukottelua. Mutta olen pitänyt niitä niska oireina kun ei ole päänsärkyä tullut oireiden jälkeen.

Toivottavasti saisin kokeilla ye pillerit. Minipillerit kun ei sovi mulle ollenkaan, ei ainakaan mini-pill ja cerazette.

Lääkärien sanomaa tuo, ettei migreeniin auta Panadol (tai Buranakaan). Itsekin olen sen kokenut. Vastaavat oireet voivat aiheutua muustakin, kuten juurikin pahoista jumeista. Pahat jumit voivat myös johtaa migreenikohtaukseen vaikka jännityssäryllä ja migreenillä ei muuten yhteyttä olekaan. Itselläni auraoireisiin ei auta mikään, paitsi ehkä täsmälääkkeet, joita en ole halunnut käyttää. Pahoja kohtauksia kun tulee sen verran harvoin, ettei kannata pitää kalliita lääkkeitä varalta mukana. Auraoireita on kyllä usein ilman kipua, mutta niiden kanssa olen vaan jotenkin pärjäillyt. Eiväthän ne kivoja ole eikä olokaan oikein työkuntoinen, mutta en viitsi ottaa särkylääkettä varmuuden vuoksi. (Se kipu kun ei läheskään aina seuraa perässä eikä särkylääke vie auraoireita. Auraoireiden tyyppiset jumeista johtuvat menevät pois venyttelyllä ja varovaisella jumpalla)

Lääkärien sanomaa tuo, ettei migreeniin auta Panadol (tai Buranakaan). Itsekin olen sen kokenut. Vastaavat oireet voivat aiheutua muustakin, kuten juurikin pahoista jumeista. Pahat jumit voivat myös johtaa migreenikohtaukseen vaikka jännityssäryllä ja migreenillä ei muuten yhteyttä olekaan. Itselläni auraoireisiin ei auta mikään, paitsi ehkä täsmälääkkeet, joita en ole halunnut käyttää. Pahoja kohtauksia kun tulee sen verran harvoin, ettei kannata pitää kalliita lääkkeitä varalta mukana. Auraoireita on kyllä usein ilman kipua, mutta niiden kanssa olen vaan jotenkin pärjäillyt. Eiväthän ne kivoja ole eikä olokaan oikein työkuntoinen, mutta en viitsi ottaa särkylääkettä varmuuden vuoksi. (Se kipu kun ei läheskään aina seuraa perässä eikä särkylääke vie auraoireita. Auraoireiden tyyppiset jumeista johtuvat menevät pois venyttelyllä ja varovaisella jumpalla)

Joo, mutta ei pidä paikkaansa vaikka kuinka olisi lääkäri sanonut ettei panadol tai burana auta. Minulla auttaa, ja on tutkittu lapsena että on migreeni, joka vielä muuttui auralliseksi vasta teini-iässä. Neurologi sanoi, että joillakin auttaa burana, joillakin ei, se on täysin yksilöllistä. Minulla on myös ihan tavallisia päänsärkyjä paljon, koska niskat ovat aina jumissa, ja niihin auttaa jo pelkkä panadol, ja migreeniin se ei taas minulla auta. Lääkäreitä on joka lähtöön, ja monia eri mielipiteitä heilläkin, ei ole olemassa yhtä ainutta totuutta. Sen mikä tehoo juuri itseensä huomaa vaan kokeilemalla, ja se ei päde automaattisesti kaikkiin muihin.

No niin gyne soitteli ja ohje oli että voin aloittaa yhdistelmät mutta mikäli kohtaus uusii on lopetettava ja vaihdettava minipillereihin. Saan noutaa minipilleri reseptin tänään jo valmiiksi.

Itse en oikein tiedä miten päin teen? :/
Helpompaa kun lääkärit tekis oikein määräyksen että nyt aloitat ye-pillerit ja sillä sipuli. Eikä tuollaista päätä itse kummin päin parhaaksi näet.. Mä kun en osaa päättää :/

Yhteistyössä